Handen in de lucht en halleluja...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Handen in de lucht en halleluja...

Berichtdoor Evelien » 26 mei 2011 11:41

FBtje, nu geef je een oordeel over de refomatorische gezindte. En ook een oordeel wat niet waar is.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 26 mei 2011 13:17

Ik lees het steeds terug
Altijd droefheid over de zonden of altijd halleluja handen in de lucht
beiden zijn nmbm vooroordelen,
Laten we ons verdiepen in elkaar, en niet meteen met het vingertje wijzen, die hebben het altijd, die lopen altijd met hun neus naar de grond

droefheid over je zonden ik zeg JA vreugde en blijdschap ik zeg eveneens JA
Ellende verlossing dankbaarheid
Alledrie zijn ze er of er is er niet een.
Het zijn drie broers die je altijd bij je hebt
niet gescheiden.
Laten we weer eens meer van elkaar leren.
Het Bloed van onze Heere Jezus Christus reinigd van alle zonden,
ook van de zonden van veroordeling tegenover elkaar.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 13:57

Nou Samanthi dat zijn hele wijze woorden. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 26 mei 2011 14:34

schaapje schreef:Nou Samanthi dat zijn hele wijze woorden. :D

:oops:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2011 15:03

Evelien schreef:
Jammer dat je zo'n beeld schetst, want dit is totaal niet waar.

Kom eens een half jaar of een jaar elke zondag bij ons een dienst bij wonen. En geef daarna pas een oordeel.

Volgens mij kerk jij niet in een rechts reformatorische gemeente ? :)
Ik heb hier wel eens gelezen dat het een soort "vrije" gemeente is, toch ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2011 15:07

FBtje schreef:ik denk dat in reformatische kringen de nadruk wel eens teveel ligt op ons zondig leven, waardoor je jezelf onbewust een schuldgevoel en een minderwaardigheidscomplex aanpraat.. en of dat nou de bedoeling is.. waarom moet je bedroefd zijn over je zonden? die heeft Jezus toch juist overwonnen aan het kruis?

Dat is precies wat ik zei dus, als je zegt dat je een droefheid hier over hebt, komt er iemand met deze stelling.
De Heere Jezus is niet voor iedereen aan het kruis gestorven. Er zijn mensen die dit versmaden. Ook is niet automatisch alles hiermee opgelost. Dat is een valse leer. En in reformatorische kringen ligt net zo min TEVEEL de nadruk op die droefheid, als in evangelische kringen ALTIJD blijdschap zou zijn, want dat denk ik toch ook niet.
De preek op Goede Vrijdag zal ook daar anders zijn dan op de 12 Pinksterdag bijv.
FBtje: denk jij echt zo makkelijk over je zonden ?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 26 mei 2011 16:23

niet iedereen is gered. maar degenen die niet gered zijn maken ook geen deel uit van het lichaam van Christus. de gemeente is het lichaam van Christus. ze zijn de bruid van Christus die haar geliefde ontmoet. daar past geen droefheid bij!
droefheid over zonde of zonde-gewoontes is terecht; maar heeft net zoals in het huwelijk geen prominente blijvende plaats. in de gemeente mag de hoop gevierd worden Hoop dat we met God's kracht de zondepatronen in ons zullen overwinnen.
blijvende droefheid is alsof je toegeeft dat God niet bij machte is om ons meer dan overwinnaars te laten zijn. dat je berust in je zonden.

tijdens de samenkomst mogen we god uitbundig danken voor zijn overvloedige genade aan ons geschonken, we mogen naar Hem onze liefde uiten (net zoals David dat deed!)
Natuurlijk weten we waar we struikelen, maar we weten ook dat we onder het oordeel uit zijn vanwege Christus. waarom zouden we weigeren om de feestklederen aan te trekken?

droefheid past de bruid niet. vreugde wel.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 mei 2011 16:23

schelpje3 schreef:Volgens mij kerk jij niet in een rechts reformatorische gemeente ? :)
Ik heb hier wel eens gelezen dat het een soort "vrije" gemeente is, toch ?

Ik kerk in een protestants evangelische (wereld) kerk.

Een fijne kerk waarin ook traditie's en gebruiken naar voren komen die men ook ziet in de refomatorische, evangelische en zelfs de katholieke kerk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2011 16:51

Evelien schreef:Ik kerk in een protestants evangelische (wereld) kerk.

Een fijne kerk waarin ook traditie's en gebruiken naar voren komen die men ook ziet in de refomatorische, evangelische en zelfs de katholieke kerk.

Evelien, met alle respect voor jullie kerk, maar dat is geen rechts reformatorisch kerk zoals die bedoeld is.
Dus met alles drop en draan, hoedjes, geen lange broek, geen tv. :wink:
Juist omdat jij zegt wereldkerk, suggereert dus dat jullie ruimdenkend zijn. Dat mag, maar dan heb je niet dit soort "problemen". Begrijp je ? :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2011 16:54

Janvanverweg schreef:niet iedereen is gered. maar degenen die niet gered zijn maken ook geen deel uit van het lichaam van Christus. de gemeente is het lichaam van Christus. ze zijn de bruid van Christus die haar geliefde ontmoet. daar past geen droefheid bij!
droefheid over zonde of zonde-gewoontes is terecht; maar heeft net zoals in het huwelijk geen prominente blijvende plaats. in de gemeente mag de hoop gevierd worden Hoop dat we met God's kracht de zondepatronen in ons zullen overwinnen.
blijvende droefheid is alsof je toegeeft dat God niet bij machte is om ons meer dan overwinnaars te laten zijn. dat je berust in je zonden.

tijdens de samenkomst mogen we god uitbundig danken voor zijn overvloedige genade aan ons geschonken, we mogen naar Hem onze liefde uiten (net zoals David dat deed!)
Natuurlijk weten we waar we struikelen, maar we weten ook dat we onder het oordeel uit zijn vanwege Christus. waarom zouden we weigeren om de feestklederen aan te trekken?

droefheid past de bruid niet. vreugde wel.

Ik heb het niet over BLIJVENDE droefheid ! Maar zoals ik al veel vaker zei, hier is alleen maar vreugde en blijdschap en dat is niet Bijbels !! Blijkbaar is men korte tijd bedroefd, voorzover, over de zonde, maar daarna Hallelujah, Jezus is voor ons aan het kruis gestorven. En dat is toch echt een valse leer. Ik kan het niet anders zien. Er mag blijdschap zijn, wel zeker, maar die is niet altijd. Als je het o.t. leest over de aartsvaders, zijn die altijd in vol vertrouwen (Mozes) NEE Zijn die altijd opgewekt ? (Job) NEE. Abraham, Jakob, moet ik er meer noemen ?
Zijn wij beter dan Petrus, die zijn Meester verloochent ? Zijn wij beter dan Jona, die tegenstribbelt ?? Nee toch.
Laten wij ons toch niks verbeelden. En in slaap sussen door die leugenaar !

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 mei 2011 16:55

Volgens mij begrijpen we elkaar niet, een mis communicatie. Kan gebeuren.

Maar ik bedoelde meer van dat het jammer is dat er zowel vanuit de evangelische als uit de refomatorische kerk vaak zo veroordelend wordt gedaan naar elkaar.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2011 16:56

Evelien schreef:Volgens mij begrijpen we elkaar niet, een mis communicatie. Kan gebeuren.

Maar ik bedoelde meer van dat het jammer is dat er zowel vanuit de evangelische als uit de refomatorische kerk vaak zo veroordelend wordt gedaan naar elkaar.

Sommigen doen dat idd, dat is jammer.
Maar ik probeer echt niet te veroordelen. Alleen er zal altijd een verschil blijven. Dat mag ook volgens mij. Als er maar een balans gezocht wordt om begrip voor elkaar te kweken. :)

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 26 mei 2011 20:02

Sommigen doen dat idd, dat is jammer.
Maar ik probeer echt niet te veroordelen. Alleen er zal altijd een verschil blijven. Dat mag ook volgens mij. Als er maar een balans gezocht wordt om begrip voor elkaar te kweken.

=D> =D> =D>

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 mei 2011 09:30

schelpje3 schreef:Sommigen doen dat idd, dat is jammer.
Maar ik probeer echt niet te veroordelen. Alleen er zal altijd een verschil blijven. Dat mag ook volgens mij. Als er maar een balans gezocht wordt om begrip voor elkaar te kweken. :)

precies en je hoeft het ook niet te accepteren.... maar respect is wel zo op z'n plaats.

Als ik kijk naar mijn familie (m'n ouders, broers/zussen+aanhang) en ik denk aan het feit dat we met z'n allen door 1 deur kunnen dan krijg ik kippenvel en kan ik best wel emotioneel zijn. Qua religie zijn we allemaal anders en hebben we allemaal onze eigen mening. De een gaat naar een refomatorische kerk, de ander evangelisch en weer een ander is chr. orthodox en er zijn dr bij die nergens aan doen. Prima. Mijn ouders hebben nog nooit iemand de deur gewezen om dit. En daar ben ik zoo blij mee.

Tuurlijk zijn er (best wel flinke) discussie's. Dat houdt je wel scherp.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 14 jun 2011 13:41

Ik ben gisteravond net terug gekomen van Opwekking en als het ergens handen in de lucht en halleluja is, dan is het daar wel. Een prachtige manier om God te danken voor alles wat Hij voor ons, mensen heeft gedaan. Samen met duizenden mensen Hem groot maken en vereren.

Daarnaast ook de duidelijke boodschap dat wie God lofprijst, maar Hem niet kent en in leer en leven laat zien christen te zijn, geen offer geeft dat God welgevallig is. Verder dat je aanbidding niet bedoeld is om jezelf een fijn gevoel te geven en daarin op te gaan, maar dat het om de Almachtige gaat. Dit moet je met eerbied en ontzag vervullen. En juist vanuit die houding, het ontzag voor God en de dankbaarheid kom je tot aanbidding van onze Hemelse Vader.

Handen in de lucht komt gewoon uit de psalmen. Zie psalm 134. Misschien niet wat we gewend zijn, in elk geval niet, maar je kunt het niet onbijbels noemen. En halleluja, het betekend : prijst de Here. Om Zijn genade, barmhartigheid, grootheid, liefde, gerechtigheid, de mooie schepping enz. God loven en prijzen.

Ik denk dat ieder van ons, van welke stroming dan ook, in zijn of haar geloofsleven met emoties te maken krijgt, verdriet en blijdschap en alles wat daar tussen in zit. Al die emoties horen bij het geloofsleven. En worden verschillend geuit. De ene pinkt een traan weg, de ander knielt in tranen voor God. De één merkt dat zijn hart van vreugde naar God uitgaat en zingt een psalm en is verheugd, de ander ervaart hetzelfde, maar uit het met een opwekkingslied en strekt zijn handen naar boven.

Als gereformeerde heb ik hier gemerkt dat alle vormen van geloofsuiting prima naast elkaar kunnen bestaan. Steek ik niet mijn handen in de lucht, maar sluit mijn ogen en richt ik me op God? prima, doe ik wel mijn handen in de lucht ook prima. Kniel je neer om je zonden bij God te brengen in gebed, prima, doe je dat zittend op je stoel, even goede broeders en zusters.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Terug naar “[Religie] - Open forum”