Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
schaapje schreef:Nou Samanthi dat zijn hele wijze woorden.
Evelien schreef:
Jammer dat je zo'n beeld schetst, want dit is totaal niet waar.
Kom eens een half jaar of een jaar elke zondag bij ons een dienst bij wonen. En geef daarna pas een oordeel.
FBtje schreef:ik denk dat in reformatische kringen de nadruk wel eens teveel ligt op ons zondig leven, waardoor je jezelf onbewust een schuldgevoel en een minderwaardigheidscomplex aanpraat.. en of dat nou de bedoeling is.. waarom moet je bedroefd zijn over je zonden? die heeft Jezus toch juist overwonnen aan het kruis?
schelpje3 schreef:Volgens mij kerk jij niet in een rechts reformatorische gemeente ?
Ik heb hier wel eens gelezen dat het een soort "vrije" gemeente is, toch ?
Evelien schreef:Ik kerk in een protestants evangelische (wereld) kerk.
Een fijne kerk waarin ook traditie's en gebruiken naar voren komen die men ook ziet in de refomatorische, evangelische en zelfs de katholieke kerk.
Janvanverweg schreef:niet iedereen is gered. maar degenen die niet gered zijn maken ook geen deel uit van het lichaam van Christus. de gemeente is het lichaam van Christus. ze zijn de bruid van Christus die haar geliefde ontmoet. daar past geen droefheid bij!
droefheid over zonde of zonde-gewoontes is terecht; maar heeft net zoals in het huwelijk geen prominente blijvende plaats. in de gemeente mag de hoop gevierd worden Hoop dat we met God's kracht de zondepatronen in ons zullen overwinnen.
blijvende droefheid is alsof je toegeeft dat God niet bij machte is om ons meer dan overwinnaars te laten zijn. dat je berust in je zonden.
tijdens de samenkomst mogen we god uitbundig danken voor zijn overvloedige genade aan ons geschonken, we mogen naar Hem onze liefde uiten (net zoals David dat deed!)
Natuurlijk weten we waar we struikelen, maar we weten ook dat we onder het oordeel uit zijn vanwege Christus. waarom zouden we weigeren om de feestklederen aan te trekken?
droefheid past de bruid niet. vreugde wel.
Evelien schreef:Volgens mij begrijpen we elkaar niet, een mis communicatie. Kan gebeuren.
Maar ik bedoelde meer van dat het jammer is dat er zowel vanuit de evangelische als uit de refomatorische kerk vaak zo veroordelend wordt gedaan naar elkaar.
Sommigen doen dat idd, dat is jammer.
Maar ik probeer echt niet te veroordelen. Alleen er zal altijd een verschil blijven. Dat mag ook volgens mij. Als er maar een balans gezocht wordt om begrip voor elkaar te kweken.
schelpje3 schreef:Sommigen doen dat idd, dat is jammer.
Maar ik probeer echt niet te veroordelen. Alleen er zal altijd een verschil blijven. Dat mag ook volgens mij. Als er maar een balans gezocht wordt om begrip voor elkaar te kweken.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten