Gelovigen leven langer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Gelovigen leven langer

Berichtdoor schaapje » 21 mei 2011 17:14

quote="RogierV" in onze eindeloze zoektocht naar wie we zijn en waar we vandaan komen.

Wie oprecht zoekt zal vinden :D
Lucas 11:10
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 mei 2011 17:21

schelpje3 schreef:Waarom zouden wij ons onsterfelijk moeten maken ?
Alles vergaat, ook de mensen waarvoor wij na onze dood, nog "leven".
Roem en eer is vergankelijk.

Het gaat (mij in ieder geval) niet zozeer om roem en/of eer. De mensen die, noem eens wat, het vaccin tegen polio of pokken hebben uitgevonden laten een blijvende nalatenschap na waar mensen nog dagelijks baat bij hebben.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 mei 2011 20:24

Mortlach schreef:Doen wat ik altijd doe: sporten, werken, rusten, misschien iets luxer eten dan normaal (beetje ijs als dessert zelfs) en mailen/skypen met vrienden en familie.

Toevallig las ik vandaag in de krant een artikel over het berekenen van je sterftedatum middels DNA. Voor vijfhonderd euro is het, in elk geval in Groot-Brittannië, vanaf dit najaar mogelijk erachter te komen hoe oud je wordt. Een hoogleraar ethiek merkte op dat het gevaar was dat als mensen weten hoe oud ze worden zij zich anders gaan gedragen. Het zou de stres verhogen en een gestrest mens reageert dikwijls als een verwilderd dier.

Kortom, blijkbaar behoor jij tot de kleinere groep die gewoon de dag zou plukken als elke iedere.
Het maakt uiteindelijk niet uit waarom iemand zich minder egoïstisch gedraagt, natuurlijk.

Ik denk dat intenties er zeker wel toe doen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 mei 2011 20:29

RogierV schreef:Ik hecht er al veel waarde in een klein onderdeel van die grote machine te zijn, in onze eindeloze zoektocht naar wie we zijn en waar we vandaan komen.

Een atheïst komt nergens vandaan want er is niets hiervoor, tevens kan zijn zoektocht nooit eindeloos zijn, want er is niets hierna. ;)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2011 00:32

mohamed schreef:Ik denk dat intenties er zeker wel toe doen.

Echt waar? Denk je dat het dat oude dametje wat uitmaakt WAAROM je haar helpt met oversteken? Of is het belangrijker DAT je haar helpt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mei 2011 13:20

RogierV schreef:Het is alleen jammer dat je dat nooit definitief kunt weten en die informatie kan delen zonder dat anderen het moeten `geloven` en heeft zodoende dus ook geen implicaties.

Ik durf dat serieus te betwijfelen. Er zijn ook talloze mensen tot geloof gekomen. Blijkbaar vonden die mensen het toch op de een of andere manier logisch. Er zijn ook talloze mensen die zeggen het zeker te weten. Dat jij dat niet doet, wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Er zijn ook talloze mensen die hun leven gaven... was dat voor iets waarvan ze dachten: Heel misschien is het waar? Misschien zijn die mensen er toch zekerder van (geweest) dan jij voor mogelijk houdt. In ieder geval is geloven niet "een onwaarschijnlijkheid tegen je logisch weten voor mogelijk houden".

RogierV schreef:ja joh.
Mischien is dat het verschil ik weet niet(echt) zeker of we maar 1 leven hebben, dus ik maak er het beste van.

Het beste er van maken is een goed streven. Maar ik geloof in God en ontdek steeds meer dat Hij dat doel ook voor ogen heeft. De paradox "in God geloven of van dit leven het beste maken" is in mijn optiek een totaal verkeerde tegenstelling. Ik geloof dat Hij het beste van ons leven wil maken, dat Hij weet en wil wat goed voor ons is. (En veel mensen, ook ongelovigen.... stemmen er ook wel mee in dat Gods leefregels en wat Jezus ons leerde, dingen zijn waar de wereld beter van wordt en de mens gelukkiger). Alleen jammer dat ze dan zeggen: Jezus was een inspirerend figuur die veel verstandige dingen zei.... maar hij was niet Gods Zoon. Jezus laat die mogelijkheid namelijk zelf helemaal niet open. Het is totaal niet logisch. Hij was of Gods Zoon, of hij was gek. Je gelooft in Hem wat hij zegt dat hij is, of je geloof het niet. Andere mogelijkheden liet hij niet open.

RogierV schreef:De mate waarin je onsterfelijk bent mag je zelf kiezen, door de erfenis die je achterlaat.
Het leven op zich is het doel.

Dat het leven ook een doel is klopt denk ik helemaal. Maar je onsterfelijkheid heeft niets te maken met de erfenis die je achterlaat. Dan verwar je namelijk je kennis met jezelf. Je kennis blijft bestaan en is onsterfelijk... logisch, want kennis heeft geen lichaam en ziel en kan ook niet sterven, hooguit verloren gaan. Maar daarmee ben je zelf nog niet onsterfelijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 23 mei 2011 13:45

Toevallig las ik vandaag in de krant een artikel over het berekenen van je sterftedatum middels DNA. Voor vijfhonderd euro is het, in elk geval in Groot-Brittannië, vanaf dit najaar mogelijk erachter te komen hoe oud je wordt. Een hoogleraar ethiek merkte op dat het gevaar was dat als mensen weten hoe oud ze worden zij zich anders gaan gedragen. Het zou de stres verhogen en een gestrest mens reageert dikwijls als een verwilderd dier.

Waarom zou je dit uberhaupt willen weten? Maar goed, al met al dikke nonsens. Je weet dan hooguit wanneer het verouderingsproces stopt. De meeste mensen overlijden aan een andere doodsoorzaak.

Het beste er van maken is een goed streven. Maar ik geloof in God en ontdek steeds meer dat Hij dat doel ook voor ogen heeft. De paradox "in God geloven of van dit leven het beste maken" is in mijn optiek een totaal verkeerde tegenstelling. Ik geloof dat Hij het beste van ons leven wil maken, dat Hij weet en wil wat goed voor ons is. (En veel mensen, ook ongelovigen.... stemmen er ook wel mee in dat Gods leefregels en wat Jezus ons leerde, dingen zijn waar de wereld beter van wordt en de mens gelukkiger). Alleen jammer dat ze dan zeggen: Jezus was een inspirerend figuur die veel verstandige dingen zei.... maar hij was niet Gods Zoon. Jezus laat die mogelijkheid namelijk zelf helemaal niet open. Het is totaal niet logisch. Hij was of Gods Zoon, of hij was gek. Je gelooft in Hem wat hij zegt dat hij is, of je geloof het niet. Andere mogelijkheden liet hij niet open.

Wauw Marnix, je haalt hiermee de woorden uit mijn mond :D. Ik geloof in God EN probeer van elke dag het beste te maken. Ik heb intussen al zo vaak mensen horen praten over naastenliefde, maar het daadwerkelijk, onvoorwaardelijk ten uitvoer brengen, daar gaat het om. En dat kan (zoals Mortlach al zij) in het hier en nu door simpel mensen in je omgeving te helpen.

P.S. Als mensen nog wat willen betekenen voor andere mensen die het in het leven bijzonder moeilijk hebben dan weet ik nog wel een (landelijke) organisatie waar je een handje uit je mouwen kunt steken. Alle hulp is daar welkom :D
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 23 mei 2011 13:53

Je kennis blijft bestaan en is onsterfelijk

Die blijft alleen bestaan als we het vastleggen.
Als je alle huizen vernietigd en iedereen die de kennis heeft om huizen te bouwen afvoerd, zal je waarschijnlijk weer in een tentje moeten leven totdat die vergaarde kennis weer op peil is.

Er zijn ook talloze mensen tot geloof gekomen. Blijkbaar vonden die mensen het toch op de een of andere manier logisch. Er zijn ook talloze mensen die zeggen het zeker te weten. Dat jij dat niet doet, wil niet zeggen dat het onmogelijk is.

Ik betwist toch niet wat waar is en wat niet? Als je wat betreft geloof zegt iets zeker te weten, moet je ook instaat zijn dat aan anderen te kunnen tonen. Anders is het dus voor de echte wereld gewoon niet definitief waar. Hoe kan je anders immers aan jezelf toetsen of wat jij gezien/meegemaakt geen rationele verklaring heeft of kan hebben.
Er zijn ook talloze mensen die hun leven gaven... was dat voor iets waarvan ze dachten: Heel misschien is het waar?

Ik vind het altijd leuk om hier de atheistische soldaat als referentie te gebruiken;
Is hij dapperder omdat hij zeker weet dat als hij sneuvelt het definitief over is?
Waar geeft hij zijn leven voor?

Dus volgens deze benadering.
Als je ergens je leven voor geeft zit daar altijd een fundamentele waarheid achter?
Er waren talloze hitlerjugend die volop bereidt waren hun leven te geven en hebben gegeven, voor hun `geloof`. Dus heel mischien is het ook waar dat hitler gelijk had?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mei 2011 14:35

RogierV schreef:Die blijft alleen bestaan als we het vastleggen.
Als je alle huizen vernietigd en iedereen die de kennis heeft om huizen te bouwen afvoerd, zal je waarschijnlijk weer in een tentje moeten leven totdat die vergaarde kennis weer op peil is.

Uiteraard. Dat gaf ik ook aan. Alleen dat je kennis blijft bestaan (of niet) is van een hele andere orde dan of je zelf blijft bestaan of niet. Daar had ik het over. Je kan dan niet zeggen: Hoe onsterfelijk we zijn hangt af van welke kennis we nalaten.

Ik betwist toch niet wat waar is en wat niet? Als je wat betreft geloof zegt iets zeker te weten, moet je ook instaat zijn dat aan anderen te kunnen tonen. Anders is het dus voor de echte wereld gewoon niet definitief waar. Hoe kan je anders immers aan jezelf toetsen of wat jij gezien/meegemaakt geen rationele verklaring heeft of kan hebben.

Klopt... alleen voor sommige dingen, of het nou het christelijk geloof of de evolutieleer is, moet je soms wat dieper graven om te onderzoeken of iets waar is. Ik merk dat mensen het wel erg makkelijk als "onwaar" afdoen als je anderen niet in een paar zinnen met harde bewijzen kan overtuigen. Sterker nog, als er iets bovennatuurlijk is is het logisch dat wij als natuurlijke wezens het niet zomaar kunnen zien en aanwijzen.. en de een het ook niet zomaar even aan de ander kan tonen. En dat is misschien wel lastig als iemand heel rationeel is ingesteld, want die wil graag zwart-op-wit-bewijzen. Wat op zich niet verkeerd is. Lees dan bijvoorbeeld eens het boekje "bewijs genoeg" :)

Ik vind het altijd leuk om hier de atheistische soldaat als referentie te gebruiken;
Is hij dapperder omdat hij zeker weet dat als hij sneuvelt het definitief over is?

Als je ergens je leven voor geeft zit daar altijd een fundamentele waarheid achter?
Er waren talloze hitlerjugend die volop bereidt waren hun leven te geven en hebben gegeven, voor hun `geloof`. Dus heel mischien is het ook waar dat hitler gelijk had?

Er zat wel degelijk een fundament achter, ongeacht of die klopt of niet. Wat was het fundament van die atheistische soldaat? Niet het atheisme zelf. Het is iets diepers (de Law of Nature, de diepe moraal die ik noemde) dat zijn eigen belang ondergeschikt is aan het belang van vrijheid voor de wereld. (wat geen gedachtengoed is wat speciaal bij het atheisme hoort). Overigens heb ik niet gezegd dat het geven van je leven een fundamentele waarheid zou bevatten, mijn punt is dat het opmerkelijk is dat christenen hun leven voor geven, als ze geen enkel bewijs zouden hebben dat wat ze geloven waar is....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 mei 2011 15:53

Mortlach schreef:Echt waar? Denk je dat het dat oude dametje wat uitmaakt WAAROM je haar helpt met oversteken? Of is het belangrijker DAT je haar helpt?

Ik heb het niet over het oude dametje Mortlach, maar ik geloof dat intenties er altijd toe doen omdat God het hart aanziet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 mei 2011 15:58

RogierV schreef:Ik vind het altijd leuk om hier de atheistische soldaat als referentie te gebruiken;

Wellicht had Hitler gelijk over sommige dingen, want anders zou hij toch nimmer op democratische wijze aan de macht zijn gekomen? Doch weet ik er te weinig van af om bindende uitspraken over te doen, maar als iemand nog een zondebok zoekt ben ik altijd bereid die rol te vertolken! :mrgreen:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 23 mei 2011 16:20

je insinueert dat op democratische wijze aan de macht komen persé iets te maken heeft met gelijk hebben....tsja.....ben het daar al niet zo mee eens..

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2011 16:39

mohamed schreef:Ik heb het niet over het oude dametje Mortlach, maar ik geloof dat intenties er altijd toe doen omdat God het hart aanziet.

Denk je dat het God uitmaakt waarom je dat dametje helpt? Als je een beloning verwacht is het waarschijnlijk dat je een teleurstelling te verwerken krijgt, maar dat is toch echt je eigen schuld dan.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 mei 2011 16:54

quote="mohamed"
Ik heb het niet over het oude dametje Mortlach, maar ik geloof dat intenties er altijd toe doen omdat God het hart aanziet.

Mortlach schreef:
Denk je dat het God uitmaakt waarom je dat dametje helpt? Als je een beloning verwacht is het waarschijnlijk dat je een teleurstelling te verwerken krijgt, maar dat is toch echt je eigen schuld dan.

Daar heb je gelijk in Mortlach, het gaat niet om de beloning van goede "werken"
maar het gaat in dit geval juist over het oude dametje...een medemens die je wil helpen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 mei 2011 12:39

Mortlach schreef:Denk je dat het God uitmaakt waarom je dat dametje helpt? Als je een beloning verwacht is het waarschijnlijk dat je een teleurstelling te verwerken krijgt, maar dat is toch echt je eigen schuld dan.

Hier spreek je jezelf nogal tegen, want als het God werkelijk niet uitmaakt waarom ik haar help kan ik rustig hopen op een fikse beloning!

Terug naar “Archief”