quote="RogierV" in onze eindeloze zoektocht naar wie we zijn en waar we vandaan komen.
Wie oprecht zoekt zal vinden

Lucas 11:10
Moderator: Moderafo's
quote="RogierV" in onze eindeloze zoektocht naar wie we zijn en waar we vandaan komen.
schelpje3 schreef:Waarom zouden wij ons onsterfelijk moeten maken ?
Alles vergaat, ook de mensen waarvoor wij na onze dood, nog "leven".
Roem en eer is vergankelijk.
Mortlach schreef:Doen wat ik altijd doe: sporten, werken, rusten, misschien iets luxer eten dan normaal (beetje ijs als dessert zelfs) en mailen/skypen met vrienden en familie.
Het maakt uiteindelijk niet uit waarom iemand zich minder egoïstisch gedraagt, natuurlijk.
RogierV schreef:Ik hecht er al veel waarde in een klein onderdeel van die grote machine te zijn, in onze eindeloze zoektocht naar wie we zijn en waar we vandaan komen.
mohamed schreef:Ik denk dat intenties er zeker wel toe doen.
RogierV schreef:Het is alleen jammer dat je dat nooit definitief kunt weten en die informatie kan delen zonder dat anderen het moeten `geloven` en heeft zodoende dus ook geen implicaties.
RogierV schreef:ja joh.
Mischien is dat het verschil ik weet niet(echt) zeker of we maar 1 leven hebben, dus ik maak er het beste van.
RogierV schreef:De mate waarin je onsterfelijk bent mag je zelf kiezen, door de erfenis die je achterlaat.
Het leven op zich is het doel.
Toevallig las ik vandaag in de krant een artikel over het berekenen van je sterftedatum middels DNA. Voor vijfhonderd euro is het, in elk geval in Groot-Brittannië, vanaf dit najaar mogelijk erachter te komen hoe oud je wordt. Een hoogleraar ethiek merkte op dat het gevaar was dat als mensen weten hoe oud ze worden zij zich anders gaan gedragen. Het zou de stres verhogen en een gestrest mens reageert dikwijls als een verwilderd dier.
Het beste er van maken is een goed streven. Maar ik geloof in God en ontdek steeds meer dat Hij dat doel ook voor ogen heeft. De paradox "in God geloven of van dit leven het beste maken" is in mijn optiek een totaal verkeerde tegenstelling. Ik geloof dat Hij het beste van ons leven wil maken, dat Hij weet en wil wat goed voor ons is. (En veel mensen, ook ongelovigen.... stemmen er ook wel mee in dat Gods leefregels en wat Jezus ons leerde, dingen zijn waar de wereld beter van wordt en de mens gelukkiger). Alleen jammer dat ze dan zeggen: Jezus was een inspirerend figuur die veel verstandige dingen zei.... maar hij was niet Gods Zoon. Jezus laat die mogelijkheid namelijk zelf helemaal niet open. Het is totaal niet logisch. Hij was of Gods Zoon, of hij was gek. Je gelooft in Hem wat hij zegt dat hij is, of je geloof het niet. Andere mogelijkheden liet hij niet open.
Je kennis blijft bestaan en is onsterfelijk
Er zijn ook talloze mensen tot geloof gekomen. Blijkbaar vonden die mensen het toch op de een of andere manier logisch. Er zijn ook talloze mensen die zeggen het zeker te weten. Dat jij dat niet doet, wil niet zeggen dat het onmogelijk is.
Er zijn ook talloze mensen die hun leven gaven... was dat voor iets waarvan ze dachten: Heel misschien is het waar?
RogierV schreef:Die blijft alleen bestaan als we het vastleggen.
Als je alle huizen vernietigd en iedereen die de kennis heeft om huizen te bouwen afvoerd, zal je waarschijnlijk weer in een tentje moeten leven totdat die vergaarde kennis weer op peil is.
Ik betwist toch niet wat waar is en wat niet? Als je wat betreft geloof zegt iets zeker te weten, moet je ook instaat zijn dat aan anderen te kunnen tonen. Anders is het dus voor de echte wereld gewoon niet definitief waar. Hoe kan je anders immers aan jezelf toetsen of wat jij gezien/meegemaakt geen rationele verklaring heeft of kan hebben.
Ik vind het altijd leuk om hier de atheistische soldaat als referentie te gebruiken;
Is hij dapperder omdat hij zeker weet dat als hij sneuvelt het definitief over is?
Waar geeft hij zijn leven voor?
Dus volgens deze benadering.
Als je ergens je leven voor geeft zit daar altijd een fundamentele waarheid achter?
Er waren talloze hitlerjugend die volop bereidt waren hun leven te geven en hebben gegeven, voor hun `geloof`. Dus heel mischien is het ook waar dat hitler gelijk had?
Mortlach schreef:Echt waar? Denk je dat het dat oude dametje wat uitmaakt WAAROM je haar helpt met oversteken? Of is het belangrijker DAT je haar helpt?
RogierV schreef:Ik vind het altijd leuk om hier de atheistische soldaat als referentie te gebruiken;
Is hij dapperder omdat hij zeker weet dat als hij sneuvelt het definitief over is?
Waar geeft hij zijn leven voor?
Dus volgens deze benadering.
Als je ergens je leven voor geeft zit daar altijd een fundamentele waarheid achter?
Er waren talloze hitlerjugend die volop bereidt waren hun leven te geven en hebben gegeven, voor hun `geloof`. Dus heel mischien is het ook waar dat hitler gelijk had?
mohamed schreef:Ik heb het niet over het oude dametje Mortlach, maar ik geloof dat intenties er altijd toe doen omdat God het hart aanziet.
quote="mohamed"
Ik heb het niet over het oude dametje Mortlach, maar ik geloof dat intenties er altijd toe doen omdat God het hart aanziet.
Mortlach schreef:
Denk je dat het God uitmaakt waarom je dat dametje helpt? Als je een beloning verwacht is het waarschijnlijk dat je een teleurstelling te verwerken krijgt, maar dat is toch echt je eigen schuld dan.
Mortlach schreef:Denk je dat het God uitmaakt waarom je dat dametje helpt? Als je een beloning verwacht is het waarschijnlijk dat je een teleurstelling te verwerken krijgt, maar dat is toch echt je eigen schuld dan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten