Refowebkids deel 13

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 13

Berichtdoor Haai » 20 mei 2011 13:15

Op de school waar Timon straks naar toe gaat blijft ong. de helft geloof ik. Wat ik met Timon doe weet ik eigenlijk nog niet. Ik denk dat ik hem in ieder geval de eerste tijd wel ophaal, ik vind het anders zo'nlange dag. Incindenteel overblijven is E1,75, structureel E1,50. Als je overblijfmoeder wordt hoef je niets te betalen.
Er was nu geloof ik wel sprake van om de middagpauze in te korten, dan is de schooldag eerder afgelopen maar kunnen de kinderen niet meer thuis gaan eten.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 mei 2011 17:36

Kortere middagpauzes vind ik eigenlijk ook meer van deze tijd. Dat halen en brengen echt niet meer. Het merendeel van de mensen zit nu eenmal niet in de situatie dat er 1 kostwinner is. Als er korte middagpauze's zouden zijn, zou het met veel wg veel beter te regelen zijn. De kinderen hebben kortere dagen ( vaak tot 14.00 uur) en lekker lange middagen om te spelen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2011 19:14

Dat ben ik echt zo niet met ajl eens :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 mei 2011 19:20

Jullie hebben de ideale situatie dat jullie beiden kunnen partimen en hierdoor geen opvang hebben. Dat is wel een uitzonderlijke situatie. De meeste mensen kunnen niet veel thuiswerken of hun uren plannen en het gros van de mensen moet toch beiden werken om hun hypotheek te kunnen betalen. Daarnbij zit onze school van keuze wat verder uit de buurt en is het alsnog een haastje repje met het eten om weer op tijd op school te zijn.

Neem daarbij dat als je meerdere kinderen hebt, je ook nog eens met de slaapjes zit van meerdere kinderen en ze dus continue ( 4x dus) uit bed moet plukken om hun broertje/zusje op te halen. Al met al geen ideale situatie. Nee hoor, ik pleit gewoon voor een landerlijk geregeld continuerooster

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2011 19:27

O, maar geen zorgen: je mag dat allemaal van mij vinden. Ik wil alleen wel een beetje het beeld recht zetten, dat het bij ons allemaal zo makkelijk zou zijn. Dat is het heus niet. We hebben heel hard gewerkt om zo te kunnen werken zoals we nu werken. Alle keuzes uit het verleden waren hierop gericht. We hebben veel opgegeven op het gebied van kansen en doorgroeimogelijkheden in ons vakgebied. Als parttimer ben je beperkter. Ik vind echt, dat je mag vinden wat je vindt, maar ik wil wel echt duidelijk stellen, dat het allemaal keuzes zijn geweest, die echt niet zo onmogelijk zijn voor mensen, maar die wel heel wat van je kunnen vragen. Met liefde, overigens, want we zouden niet meer anders willen :mrgreen:

Nee, ik pleit zeker niet voor continu-roosters. Ik ben dan ook erg blij met de verschillende keuze-mogelijkheden, zodat iedereen happy is.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 mei 2011 19:33

Je moet wel de ruimte hebben om die keuzes te maken. Ik kan niet minder werken dan 3 dagen, structureel thuiswerken behoort ook nog niet tot die mogelijkheden. Mijn man kon überhaupt niet parttimen en zal dat in een volgende baan wel willen, en ook die keuze maken. Toch zullen wij dan nog steeds 1 of 2 dagen opvang nodig hebben. Ouders of andere familie die kan bijspringen hebben wij niet. Ik ben het met je eens dat er keuze moet zijn, alleen vind ik dat die keuze er momenteel nog niet is. Bij ons in de buurt is er in ieder geval geen school met een continuerooster en zitten wij met alle ongemakken.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2011 19:37

Maar even voor de duidelijkheid: iedereen moet het echt op zijn eigen manier doen en indelen. Daar hoef je nooit verantwoording voor af te leggen, al is dat een zwaar woord, maar ik bedoel: dat hoeft niemand hier te verdedigen. Maar ik vind het beeld dat men soms van onze situatie lijkt te hebben soms frustrerend. Ik vind overigens met jou, dat er bepaalde zaken beter geregeld mogen worden. Wat dacht je van naschoolse opvang? Dat is hier in de buurt ook zoiets. Wachttijden, niet normaal. Ook al maken wij daar geen gebruik van, ik vind dat niet kunnen: hoe moeten al die mensen het nou regelen?! Zoiets zou beter op behoefte afgestemd moeten zijn.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 mei 2011 19:42

bso is inderdaad een crime, maar ik vind de gemiddelde overblijf op school ook waardeloos. Kinderen zitten gewoon 5 kwartier in een soort aula met elke dag een andere overblijfmoeder te wachten tot ze weer de klas in kunnen ( en spelen natuurlijk nog wel even op het plein). Ik vind dat gewoon te lang. Ik ken meerdere scholen waar ze gewoon 30/40 minuten pauze hebben, de eerste helft hun boord opeten in de klas en vervolgens nog even mogen spelen. Daarna nog even les en lekker naar huis. Kleuters kunnen dan soms nog even bijslapen, omdat ze toch rond 14.00 uur thuis zijn. Dat lijkt mij minder vermoeiend dat 3/4 hele lange dagen en 1 of 2 korte.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 20 mei 2011 19:46

Wat is het hier dan anders! Hier zit je kind in principe van 9-3 op school, met allerlei mogelijkheden voor voor- en naschoolse opvang. Maar ik heb het idee dat veel moeders hier werken omdat ik nooit iemand op een doordeweekse ochtend met hun peuter in het park zie ;)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 mei 2011 19:49

De voorschoolse opvang is helemaal erg. Dat is echt een dumpplek waar kinderen zitten te wachten met hun jas aan en rugzakje om totdat ze opgehaald worden. Ik hoop en verwacht dat ik dat in ieder geval kan voorkomen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 20 mei 2011 19:51

ajl schreef:De voorschoolse opvang is helemaal erg. Dat is echt een dumpplek waar kinderen zitten te wachten met hun jas aan en rugzakje om totdat ze opgehaald worden. Ik hoop en verwacht dat ik dat in ieder geval kan voorkomen.

:( Triest, hier worden de kindjes onthaald met ontbijt, daarna boekjes lezen, spelletjes doen etc tot het schooltijd is. Als de vso op school is worden ze dan naar de klas gebracht, wij zien iedere ochtend uit M's raam een mooie stoet kindjes lopen die naar school gaan vanuit het kdv in het dorp :)

zomaar
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaar » 20 mei 2011 20:14

Hier kennen ze volgens mij geen vso, wel nso, is van buitenaf geregeld, niet in school zelf. Maar vindt het m.n voor de kleuters altijd een beetje sneu, je ziet ze gewoon moe zijn van een lange schooldag, en dan sjokken ze echt zo achter die juf aan. Begrijp wel dat voor sommige niet anders kan. Maar ben daarom wel des te dankbaarder dat mijn kind dat niet hoeft, maar lekker thuis kan bijkomen van alles.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 20 mei 2011 20:17

Ik ben ook heel blij dat ons kind niet opgevangen hoeft te worden maar voor de kinderen waar er geen andere optie is, vind ik het wel belangrijk dat die het leuk hebben!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 mei 2011 20:20

Ik ben daarom ook van plan om de eerste maanden elke werkdag een uur verlof op te nemen om zo de bso te kunnen voorkomen. In ieder geval bij de oudste, want hij heeft altijd al moeite met wennen, ik denk dat de jongste er wat meer doorheenhobbelt.

Maarre nu iets heel anders. Onze dochter loopt langs, wij zijn helemaal blij. Ze is 16 mnd, dus het mag wel eens. NU hopen dat ze met 2/3 mnd loopt, dat zal wel fijn zijn.... haha Aan de andere kant vraagt ze 's morgens wel 'lekker geslapen?' als ik haar kamer opkom. Dat is dus de andere kant van het verhaal :mrgreen:

zomaar
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaar » 20 mei 2011 20:23

Ja, ik denk dat die kinderen het wel leuk zullen hebben daar. Alleen de kinderen kijken niet zo vrolijk als ze daar naar toe lopen. Maar eenmaal binnen is dat misschien ook wel weer anders. Mijn kind kijkt ook niet altijd even vrolijk als ze uit school komt, maar eenmaal thuis, lekker bijgekomen komt ze weer helemaal los en is ze weer vrolijk en opgewekt.

@ajl, fijn, hopen dat de rest nu ook snel komt. Onze zoon van 17 mnd. houdt het ook nog bij langs lopen hoor. Loopt nu de hele tijd achter z'n stoel aan. We hebben laminaat, dus dat schuift wel. HIj let al z'n schatten op de stoel en daar gaatíe weer.

Terug naar “Archief”