Gelovigen leven langer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gelovigen leven langer

Berichtdoor Mortlach » 19 mei 2011 11:00

Marnix schreef:@ RogierV en Mortlach, vergeef me, maar ik ga even een flinke lap tekst quoten van C.S. Lewis, die het dilemma waar we in beland zijn, goed verwoordt en uitlegt... Hij verwoordt mijn visie beter dan dat ik dat kan, vandaar dit stuk tekst (als ik jullie zo inschat hebben jullie daar ook geen moeite mee :) ) Het is een interessant stukje studie over dit onderwerp :) Alvast bedankt voor de moeite om het te lezen!

Men have differed as to whether you should have one wife or four. But they have always agreed that you must not simply have any woman you liked.

Ik wil er wel op reageren, maar gelieve daarna niet nog meer citaten integraal over te nemen. Ik heb geen behoefte aan een discussie met Lewis. :-)

Niet elke vrouw die je wilde? Nee, omdat er altijd wel mannen (vaders, echtgenoten, broers) die je ballen er dan af zouden snijden. Maar als slavin in het Romeinse rijk hoefde je echt nergens op te rekenen hoor.

But you will find inside you, in addition to these two impulses, a third thing which tells you that you ought to follow the impulse to help, and suppress the impulse to run away. Now this thing that judges between two instincts, that decides which should be encouraged, cannot itself be either of them. You might as well say that the sheet of music which tells you, at a given moment, to play one note on the piano and not another, is itself one of the notes on the keyboard. The Moral Law tells us the tune we have to play: our instincts are merely the keys.

Niet noodzakelijk. Het 'signaal' van de ene impuls kan ook sterker zijn dan dat van de andere. Er wordt geen onderscheid gemaakt, het ene signaal overstemt gewoon het andere.

Another way of seeing that the Moral Law is not simply one of our instincts is this. If two instincts are in conflict, and there is nothing in a creature's mind except those two instincts, obviously the stronger of the two must win. But at those moments when we are most conscious of the Moral Law, it usually seems to be telling us to side with the weaker of the two impulses. You probably want to be safe much more than you want to help the man who is drowning:

Als je naar verhalen van brandweermensen of mensen die in een rivier sprongen om iemand te redden luistert, blijkt dat die niet (altijd )het geval is. Die mensen staan niet op de oever te wijfelen en zaken af te wegen.

Here is a third way of seeing it If the Moral Law was one of our instincts, we ought to be able to point to some one impulse inside us which was always what we call "good," always in agreement with the rule of right behaviour. But you cannot. There is none of our impulses which the Moral Law may not sometimes tell us to suppress, and none which it may not sometimes tell us to encourage. It is a mistake to think that some of our impulses- say mother love or patriotism-are good, and others, like sex or the fighting instinct, are bad. All we mean is that the occasions on which the fighting instinct or the sexual desire need to be restrained are rather more frequent than those for restraining mother love or patriotism. But there are situations in which it is the duty of a married man to encourage his sexual impulse and of a soldier to encourage the fighting instinct. There are also occasions on which a mother's love for her own children or a man's love for his own country have to be suppressed or they will lead to unfairness towards other people's children or countries.

Het grootste verschil en ontwikkeling in moraliteit is dan ook over welke groep mensen het gaat. Die groep is de laatste tijd steeds groter geworden, van familie, naar stam, naar land, naar wereld.

Strictly speaking, there are no such things as good and bad impulses. Think once again of a piano. It has not got two kinds of notes on it, the "right" notes and the "wrong" ones. Every single note is right at one time and wrong at another. The Moral Law is not any one instinct or any set of instincts: it is something which makes a kind of tune (the tune we call goodness or right conduct) by directing the instincts.

De 'noot' die zegt dat je je dode medemens moet opeten is anders niet vaak 'goed', en als iemand dan toch in die situatie komt (gestrand op een berg ofzo), zal er waarschijnlijk een hele hoop moeten worden overwonnen. Je doet het dan toch OOK AL zegt je moraal dat het fout is.

By the way, this point is of great practical consequence. The most dangerous thing you can do is to take any one impulse of your own nature and set it up as the thing you ought to follow at all costs. There is not one of them which will not make us into devils if we set it up as an absolute guide. You might think love of humanity in general was safe, but it is not. If you leave out justice you will find yourself breaking agreements and faking evidence in trials "for the sake of humanity," and become in the end a cruel and treacherous man.

De samenleving is wat complex geworden, dat is waar, en instinct is niet altijd de beste gids, daarom hebben we gelukkig ook iets wat dat instinct reguleert.

Other people wrote to me saying, "Isn't what you call the Moral Law just a social convention, something that is put into us by education?" I think there is a misunderstanding here. The people who ask that question are usually taking it for granted that if we have learned a thing from parents and teachers, then that thing must be merely a human invention. But, of course, that is not so. We all learned the multiplication table at school. A child who grew up alone on a desert island would not know it. But surely it does not follow that the multiplication table is simply a human convention, something human beings have made up for themselves and might have made different if they had liked? I fully agree that we learn the Rule of Decent Behaviour from parents and teachers, and friends and books, as we learn everything else. But some of the things we learn are mere conventions which might have been different-we learn to keep to the left of the road, but it might just as well have been the rule to keep to the right-and others of them, like mathematics, are real truths. The question is to which class the Law of Human Nature belongs.

Daarmee kom je weer terug bij het survival of the fittest. De stammen waarvan de ouders de kinderen aanleerde dat stelen en moorden zo erg niet was, waren niet stabiel genoeg om lang te blijven bestaan. Het hersenpatroon dat dat gedrag wilde doorgeven aan volgende generaties wordt dus door natuurlijke selectie weggeselecteerd.

There are two reasons for saying it belongs to the same class as mathematics. The first is, as I said in the first chapter, that though there are differences between the moral ideas of one time or country and those of another, the differences are not really very great-not nearly so great as most people imagine-and you can recognise the same law running through them all:

De regels waaronder een samenleving stabiel blijft zijn behoorlijk strikt, dat is waar. Maar ik vind slavernij en doodstraf/martelen behoorlijk grote verschillen. Vond men vroeger helemaal toppie, en nu niet meer.

When you think about these differences between the morality of one people and another, do you think that the morality of one people is ever better or worse than that of another? Have any of the changes been improvements? If not, then of course there could never be any moral progress. Progress means not just changing, but changing for the better. If no set of moral ideas were truer or better than any other, there would be no sense in preferring civilised morality to savage morality, or Christian morality to Nazi morality. In fact, of course, we all do believe that some moralities are better than others. We do believe that some of the people who tried to change the moral ideas of their own age were what we would call Reformers or Pioneers-people who understood morality better than their neighbours did. Very well then. The moment you say that one set of moral ideas can be better than another, you are, in fact, measuring them both by a standard, saying that one of them conforms to that standard more nearly than the other. But the standard that measures two things is something different from either.

Nee, je maakt altijd de vergelijking met de moraal van de samenleving waar je zelf in zit, of de samenleving die het meest stabiel is. En een inherent mensbeeld. De vraag is maar over een Romein het beter zou vinden als slavernij niet bestond. Dat heeft niets met inherent goed of kwaad te maken.

You are, in fact, comparing them both with some Real Morality, admitting that there is such a thing as a real Right, independent of what people think, and that some people's ideas get nearer to that real Right than others.

Met de meest stabiele samenleving dus.

"Three hundred years ago people in England were putting witches to death. Was that what you call the Rule of Human Nature or Right Conduct?" But surely the reason we do not execute witches is that we do not believe there are such things. If we did-if we really thought that there were people going about who had sold themselves to the devil and received supernatural powers from him in return and were using these powers to kill their neighbours or drive them mad or bring bad weather, surely we would all agree that if anyone deserved the death penalty, then these filthy quislings did. There is no difference of moral principle here: the difference is simply about matter of fact. It may be a great advance in knowledge not to believe in witches: there is no moral advance in not executing them when you do not think they are there. You would not call a man humane for ceasing to set mousetraps if he did so because he believed there were no mice in the house.

Ik geloof dat er pedofiele kinderverkrachters zijn, en toch vind ik het fout om die mensen te executeren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 19 mei 2011 11:56

Okay een wat meer filosofische vraag dan.

Wat is er zo eng aan, als blijkt dat de mens verantwoordelijk is voor zijn eigen goed en kwaad.
Vinden jullie die notie op zich niet bevrijdend? en stimulerend?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2011 15:42

Mortlach schreef:Ik wil er wel op reageren, maar gelieve daarna niet nog meer citaten integraal over te nemen. Ik heb geen behoefte aan een discussie met Lewis.

Ok ;) Zou wel goed zijn, aangezien hij overtuigd atheïst was, wetenschappelijk enorm onderlegd... en toch op een gegeven moment is gaan inzien dat het Christelijk geloof aannemelijk was :)

Niet elke vrouw die je wilde? Nee, omdat er altijd wel mannen (vaders, echtgenoten, broers) die je ballen er dan af zouden snijden. Maar als slavin in het Romeinse rijk hoefde je echt nergens op te rekenen hoor.

De standaard moraal was doorgaans nog steeds en is altijd geweest dat je niet iedere vrouw maar kon hebben. Meerdere, prima... maar niet iedere... en niet alleen om de door jou genoemde reden.

Niet noodzakelijk. Het 'signaal' van de ene impuls kan ook sterker zijn dan dat van de andere. Er wordt geen onderscheid gemaakt, het ene signaal overstemt gewoon het andere.

Dat wordt helder weerlegd, door situaties aan te wijzen waarbij de overheersende impuls toch niet wordt nagevolgd, maar de onderliggende impuls.

Als je naar verhalen van brandweermensen of mensen die in een rivier sprongen om iemand te redden luistert, blijkt dat die niet (altijd )het geval is. Die mensen staan niet op de oever te wijfelen en zaken af te wegen.

Het gebeurt vaak. Niet altijd. Maar dan hoor je achteraf ook vaak dat er een schuldgevoel is omdat men niet durfde. Dat mensen wijfelen en afwegen is niet het punt, dat is de strijd tussen de twee instincten die genoemd wordt. Dat mensen toch tegen hun gevoel in die rivier inspringen is omdat de morele wet hun zegt dat dat het juiste is, dat je je eigen belang opzij moet zetten voor die ander.

Het grootste verschil en ontwikkeling in moraliteit is dan ook over welke groep mensen het gaat. Die groep is de laatste tijd steeds groter geworden, van familie, naar stam, naar land, naar wereld.

Logisch, want door nieuwe media enzo wordt de wereld voor ons gevoel "groter" (globalisering, global village) waar je vroeger niet verder kwam dan het volgende dorp of een grote stad vlakbij.

De 'noot' die zegt dat je je dode medemens moet opeten is anders niet vaak 'goed', en als iemand dan toch in die situatie komt (gestrand op een berg ofzo), zal er waarschijnlijk een hele hoop moeten worden overwonnen. Je doet het dan toch OOK AL zegt je moraal dat het fout is.

Ik vraag me dat af. Je verwart hier de moraal van een normale situatie met een uitzonderlijke. Normaal is het moreel onjuist om dode mensen op te eten omdat er genoeg alternatieven zijn en een mens, zelfs een dode, te kostbaar is om op te eten. Maar in de situatie die jij schetst is dat anders. Het is denk ik moreel onjuist om hem op te eten als het niet strikt noodzakelijk is, is dat het wel, dan kan is het volgens mij niet moreel onjuist. Moreel is niet statisch. Het is moreel gezien onjuist iemand dood te schieten, maar het is niet moreel onjuist iemand dood te schieten als je in oorlogstijd onder vuur ligt en geen andere mogelijkheid hebt. Zo is het hier ook. Er is maar 1 ding waardevoller (en dat valt ook onder moraal) dan een dode mens, en dat is een levend mens. De enige mogelijkheid wanneer het moreel juist is om een mens te eten, is om je leven te redden. En dat dit moreel juist is blijkt wel, er schijnen mensen te zijn geweest in zo'n situatie die zeiden: Als ik sterf mag je me opeten om in leven te blijven. De zelfoverwinning die dat vraagt vindt dan ook plaats als je beseft dat het je enige redding is.

De samenleving is wat complex geworden, dat is waar, en instinct is niet altijd de beste gids, daarom hebben we gelukkig ook iets wat dat instinct reguleert.

Klopt, verstand en die moraal die in ons allen zit. Zou het slechts verstand zijn, dan zouden mensen niet hun leven wagen om een ander te redden want dat gaat in tegen onze sterkste impuls, overleven.

Daarmee kom je weer terug bij het survival of the fittest. De stammen waarvan de ouders de kinderen aanleerde dat stelen en moorden zo erg niet was, waren niet stabiel genoeg om lang te blijven bestaan. Het hersenpatroon dat dat gedrag wilde doorgeven aan volgende generaties wordt dus door natuurlijke selectie weggeselecteerd.

Daarmee stel je dat die stammen altijd al bestonden en zijn uitgestorven. Maar wie zegt dat de morale wet hun toen al niet leerde dat zomaar mensen doden en stelen niet goed was?

De regels waaronder een samenleving stabiel blijft zijn behoorlijk strikt, dat is waar. Maar ik vind slavernij en doodstraf/martelen behoorlijk grote verschillen. Vond men vroeger helemaal toppie, en nu niet meer.

Toch is 42 procent van de Nederlanders voor de doodstraf. Zie ook het stukje wat Lewis schrijft over heksenverbranding. Wij vinden dat moreel onjuist omdat we niet geloven in heksen, maar zouden we dat wel doen, dan zou de doodstraf moreel gezien best juist kunnen zijn.

Nee, je maakt altijd de vergelijking met de moraal van de samenleving waar je zelf in zit, of de samenleving die het meest stabiel is. En een inherent mensbeeld. De vraag is maar over een Romein het beter zou vinden als slavernij niet bestond. Dat heeft niets met inherent goed of kwaad te maken.

Maar wel met morele verbetering. Je geeft zelf aan dat er morele verbetering heeft plaatsgevonden (afschaffing van slavernij bijvoorbeeld). Maar zoals al gevraagd in dat stuk: Als je de ene moraal met de andere vergelijkt, wat is dan de maatstaf, de standaard? Waarom is het een beter dan het ander? Blijkbaar zegt dat iets over je moraal, rechtvaardigheidsgevoel. Waarom kunnen we toch zeggen dat een wereld zonder slavernij beter is dan met?

Met de meest stabiele samenleving dus.

Is dat de reden dat slavernij is afgeschaft? Of de doodstraf? Werd het daar stabieler van? Volgens mij was dat niet de echte reden. Stel dat we nog slaven zouden hebben, was de wereld dan niet meer stabiel?

Ik geloof dat er pedofiele kinderverkrachters zijn, en toch vind ik het fout om die mensen te executeren.

Wordt de samenleving daar dan stabieler van als je het niet doet? Overigens is bijna de helft van de Nederlanders het niet met je eens, en vinden ze dat Robert M de doodstraf verdient. Ik ben daar ook niet voor, om andere redenen..... Men verschilt op dit punt dus van mening, niet iedereen is het met je eens. Moreel is dat zo iemand gestraft moet worden, over de invulling van die straf verschilt men van mening)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2011 15:48

RogierV schreef:Okay een wat meer filosofische vraag dan.

Wat is er zo eng aan, als blijkt dat de mens verantwoordelijk is voor zijn eigen goed en kwaad.
Vinden jullie die notie op zich niet bevrijdend? en stimulerend?

De mens is toch verantwoordelijk voor zijn eigen goed en kwaad? Volgens mij leert de Bijbel dat ook. Het enge, waarom dat niet bevrijdend is, is omdat ik mezelf ken en weet dat ik dat ik kwaad doe... en dat geldt volgens mij voor alle mensen. Kijk eens wat een rotzooi het op de wereld is, hoeveel dingen er mis gaan, hoeveel onrecht er is, hoeveel kwaad.

Ik ben verantwoordelijk voor het kwaad wat ik doe.... maar ik kan dat niet herstellen. Dus dan heb ik een probleem.

Natuurlijk heeft het te maken met wat de maatstaf is. Je hebt het weegschaalmodel: Je doet goed en je doet kwaad, als je meer goed doet dan kwaad, de balans goed is, is het goed. Maar wie zegt dat dat de maatstaf is? Een voetballer die de helft van de wedstrijd zich goed gedraagt en de andere helft slecht, gat onherroepelijk van het veld af. Als God goed is, de mens goed schiep en verwacht dat ze goed zijn.... gaat het weegschaalmodel niet op.

Dan is het heel eng om verantwoordelijk te zijn voor je eigen goed en kwaad, tenzij je nooit kwaad doet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 19 mei 2011 15:55

"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."

Ik had het ook meer over het feit dat een absolute moraal vanuit een god(en) zouden moeten komen.
Weegschaalmodel? wth

Riska

Berichtdoor Riska » 19 mei 2011 16:43

RogierV schreef:"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
Zou uwes dat even kunnen vertalen? Engels gaat, maar ik ben geen Grieks of Latijn machtig, het is bij MMS (soort meiden-HAVO) gebleven... :mrgreen: :wink:

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 19 mei 2011 16:46

"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."

Er is niemand op zoek naar pijn, die ernaar zoekt, en het wil hebben, simpelweg omdat het pijn is.
-Marcus tullius Cicero-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 mei 2011 17:30

Even een stukje eruit gepikt hoor, ik ben stiekem nog steeds aan het werk.

Marnix schreef:Daarmee stel je dat die stammen altijd al bestonden en zijn uitgestorven. Maar wie zegt dat de morale wet hun toen al niet leerde dat zomaar mensen doden en stelen niet goed was?

Geen idee, moraal fosiliseert zo slecht... Het hoeft ook niet waar te zijn, maar het is een plausibele verklaring van hoe het kan zijn gegaan, waarmee het argument 'Het kan niet vanzelf zijn ontstaan' teniet wordt gedaan.

Toch is 42 procent van de Nederlanders voor de doodstraf. Zie ook het stukje wat Lewis schrijft over heksenverbranding. Wij vinden dat moreel onjuist omdat we niet geloven in heksen, maar zouden we dat wel doen, dan zou de doodstraf moreel gezien best juist kunnen zijn.

Ik vind het moreel onjuist omdat mensen verbranden onjuist is. Of dat nou om een heks of een pedofiel gaat.
Als je dan toch de doodstraf weer zou invoeren, dan neem ik aan dat het met dodelijke injectie zou gaan, en niet met de brandstapel. Waarom eigenlijk? Omdat we het nu moreel verwerpelijk vinden om in het voltrekken van de doodstraf de 'patiënt' onnodig te laten lijden.

Maar wel met morele verbetering. Je geeft zelf aan dat er morele verbetering heeft plaatsgevonden (afschaffing van slavernij bijvoorbeeld). Maar zoals al gevraagd in dat stuk: Als je de ene moraal met de andere vergelijkt, wat is dan de maatstaf, de standaard? Waarom is het een beter dan het ander? Blijkbaar zegt dat iets over je moraal, rechtvaardigheidsgevoel. Waarom kunnen we toch zeggen dat een wereld zonder slavernij beter is dan met?

Ik vind het beter vanwege mijn mensbeeld dat me is aangeleerd: mensen zijn vrij en waardevol. Romeinen maakten blijkbaar onderscheid tussen mensen en slaven. Het een is an sich niet beter of slechter dan het andere. IK vind het een beter dan het ander, omdat ik in deze tijd leef. De vraag is of een samenleving stabieler is met of zonder slavernij. Ik geloof zonder.

Is dat de reden dat slavernij is afgeschaft? Of de doodstraf? Werd het daar stabieler van? Volgens mij was dat niet de echte reden. Stel dat we nog slaven zouden hebben, was de wereld dan niet meer stabiel?

Dat is lastig uit te zoeken. Dat de doodstraf is afgeschaft zal te maken hebben met de verkeerde mensen die zijn geexecuteerd (dat is slecht voor de stabiliteit) en slavernij houdt een mensbeeld in waarin inherente verschillen zitten, ook dat zal niet de meeste stabiliteit opleveren.

Wordt de samenleving daar dan stabieler van als je het niet doet? Overigens is bijna de helft van de Nederlanders het niet met je eens, en vinden ze dat Robert M de doodstraf verdient. Ik ben daar ook niet voor, om andere redenen..... Men verschilt op dit punt dus van mening, niet iedereen is het met je eens. Moreel is dat zo iemand gestraft moet worden, over de invulling van die straf verschilt men van mening)

Precies, straf moet er zijn, maar de doodstraf is voor mij onbespreekbaar. Natuurlijk moet de samenleving tegen bepaalde mensen worden beschermd, daar is levenslang voor uitgevonden. Iemand executeren en er dan achter komen dat het de verkeerde persoon was, zal behoorlijk wat sociale spanning opleveren.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 19 mei 2011 17:32

Toch is 42 procent van de Nederlanders voor de doodstraf.
Argumentum ad populum iemand?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2011 12:16

Hoho. Er werd gesteld dat men vroeger doodstraf helemaal toppie vond. Ik heb slechts aangegeven dat nog steeds bijna de helft van de Nederlanders de doodstraf ingevoerd zouden hebben. Dat zegt iets over de algehele moraal (en is dus niet een vorm van populisme, ik ben zelf namelijk geen voorstander van de doodstraf).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 mei 2011 12:24

Marnix schreef:Hoho. Er werd gesteld dat men vroeger doodstraf helemaal toppie vond. Ik heb slechts aangegeven dat nog steeds bijna de helft van de Nederlanders de doodstraf ingevoerd zouden hebben. Dat zegt iets over de algehele moraal (en is dus niet een vorm van populisme, ik ben zelf namelijk geen voorstander van de doodstraf).

Toch vraag ik me af hoeveel mensen nog voor de doodstraf zouden zijn als 'ie daadwerkelijk weer werd ingevoerd, openbaar natuurlijk, want je moet er wel getuige van kunnen zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook wel eens onwenselijke gevoelens over de doodstraf als er weer eens iemand a la Dutroux of die kerel uit Oostenrijk wordt gearresteerd. Het zit dus behoorlijk diep maar het is mijn moraal die zegt dat het in de praktijk geen goed idee is. (omdat de stabiliteit van de samenleving er uiteindelijk onder zal lijden).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2011 12:34

RogierV schreef:"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."

Ik had het ook meer over het feit dat een absolute moraal vanuit een god(en) zouden moeten komen.
Weegschaalmodel? wth

Waarom is dat dan zo vreemd?

Dat ik je niet begreep komt omdat je het had over "verantwoordelijk voor eigen goed en kwaad". Wat natuurlijk een onjuiste vraagstelling is als je nu iets heel anders blijkt te bedoelen :) Wat je dan vergeet los te koppelen is de herkomst van de moraal en de verantwoordelijkheid. Stel dat de moraal bij God vandaan komt, dan maakt dat mensen nog niet minder verantwoordelijk. Als de directie van het bedrijf waar ik werk besluit dat ik geen porno op het werk mag kijken is dat een moreel standpunt dat bij de directie vandaan komt. Maar als ik vervolgens porno ga kijken en ik word ontslagen ben ik daarvoor verantwoordelijk. Ik vind het echter totaal niet eng dat ik daarvoor verantwoordelijk ben.

Je hebt het dus niet over "verantwoordelijk voor eigen goed en kwaad" maar over of het eng is als de mens verantwoordelijk is voor het maken van zijn eigen moraal. Als ik zie hoe dat in sommige landen gaat, hoe dat in veel landen vroeger ging etc. denk ik: Ja. Maar de vraag is voor mij niet zozeer of dit eng is ofzo. De vraag is of God bestaat. Zo nee, dan moeten we onze eigen moraal maken. Zo ja, als er een God bestaat die alles heeft gemaakt, ook ons, is het totaal niet eng of moeilijk om aan te nemen dat die God ook weet wat goed voor ons en de hele wereld is, beter dan dan we dat als mensheid weten. Dat is dan zelfs heel logisch, want als we geloven dat er een God is die alles maakt en ons welzijn voor ogen heeft, betekent dat ook dat er iemand is die groter en wijzer is dan wij, meer verstand van deze zaken heeft. En dat we dan een deskundige raadplegen en ons door zijn expertise laten leiden is dan ook volkomen logisch. Als ik ziek ben en ik ga naar het ziekenhuis neem ik doorgaans ook aan wat de artsen zeggen omdat ze er veel meer verstand van hebben dan ik. Dat de arts dan voorschrijft wat ik moet doen ervaar ik totaal niet als eng omdat ik het niet zelf mag bedenken, integendeel, ik voel me daar dan een stuk veiliger dan wanneer ik het zelf zou moeten uitzoeken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2011 12:36

Mortlach schreef:
Toch vraag ik me af hoeveel mensen nog voor de doodstraf zouden zijn als 'ie daadwerkelijk weer werd ingevoerd, openbaar natuurlijk, want je moet er wel getuige van kunnen zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook wel eens onwenselijke gevoelens over de doodstraf als er weer eens iemand a la Dutroux of die kerel uit Oostenrijk wordt gearresteerd. Het zit dus behoorlijk diep maar het is mijn moraal die zegt dat het in de praktijk geen goed idee is. (omdat de stabiliteit van de samenleving er uiteindelijk onder zal lijden).

Ik denk dat het er meer zouden zijn dan je denkt. Er zijn geregeld beelden van executies te zien op internet, tv etc in landen waar het nog gebeurt. Veel mensen vinden het echt rechtvaardig. Wij denken daar anders over, om verschillende redenen, maar daarmee is dat nog niet de enige veel voorkomende visie hier op.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 20 mei 2011 13:23

Iedereen die roept om de doodstraf zouden ze moeten verplichten iemands leven te nemen, is het zo over denk ik.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 20 mei 2011 13:26

Als ik ziek ben en ik ga naar het ziekenhuis neem ik doorgaans ook aan wat de artsen zeggen omdat ze er veel meer verstand van hebben dan ik. Dat de arts dan voorschrijft wat ik moet doen ervaar ik totaal niet als eng omdat ik het niet zelf mag bedenken, integendeel, ik voel me daar dan een stuk veiliger dan wanneer ik het zelf zou moeten uitzoeken.

Die arts is definitief echt. Je god niet. Dat is het grote verschil.

Terug naar “Archief”