Zou Jezus in staat zijn geweest om te zondigen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 nov 2003 13:32

Aragorn schreef:Juist, laten we eens ontopic gaan. Misschien was het voor Jezus juist wel de 'uitdaging' om mens te blijven tijdens de verzoekingen en zich niet als God te openbaren. Dus niet met een enkel woord de duivel te verjagen ofzoiets, maar het te verdragen en zo 'waarachtig mens' te blijven, waardoor Hij Zich later beter in ons kan inleven. (geinspireerd door Kierkegaard, maar die zei het net weer iets anders, kkan er niet meer precies opkomen hoe de redenering exact was..)

Dat weet ik wel zeker, dat Hij 'expres' mens bleef. Hij moest de ergste vernederingen ondergaan, om voor onze zonden te betalen. Net als aan het kruis. Met één woord had Hij los geweest van het kruis, maar Hij heeft alles op aarde onder gaan voor (en door!) ons.
Dus ook toen de duivel Hem verzocht in de woestijn.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Elsa
Mineur
Mineur

Re: Zou Jezus in staat zijn geweest om te zondigen?

Berichtdoor Elsa » 28 dec 2003 00:12

hijwel schreef:In de bijbel staat vaak dat Jezus verzocht is geweest.

Als wij verzocht worden: dan is er een mogelijkheid dat we kiezen voor de zonden.
Als die mogelijkheid er niet zo zijn, dan kunnen wij niet verzocht worden.
Want je kan niet verzocht worden, als je niet eens de mogelijkheid heb om de verkeerde kant te kiezen.

Hoe was dat bij Jezus, Jezus was echt mens op aarde Hij is verzocht geweest, dus menselijkerwijs zou hij ook kunnen kiezen voor het kwade.
Als dit niet mogelijk zou zijn geweest dan zou Hij ook niet verzocht zijn geweest.

Hoe zit het nou?

Ik weet het zelf ook niet maar ik denk dit nu (mischien straks anders)

Jezus is verzocht op deze aarde, hij had de menselijke eigenschappen hij had kunnen kiezen voor de zonde met zijn menszijn. Maar Hij was ook God, en door niet op zijn menselijk gevoel af te gaan maar op Zijn Geloof kon hij blijven staan.

Dus Hij is verzocht geweest als mens zijn, maar als God zijnde kan Hij niet verzocht zijn omdat Hij overal boven staat en van alles weet.

Ik ben benieuwt :mrgreen:

Mijn reactie komt wel een beetje laat, Hijwel, maar ik kom niet zo heel vaak meer op het forum. :cry:

De Heere Jezus kón niet zondigen, omdat hij geen aardse vader had. Door onze vader krijgen wij nl. de erfzonde. D.i. de onmogelijkheid om niet te zondigen. Wij kunnen niet zonder zonden leven. Dat is onze vloek na de zondeval. Luther zegt: 'de erfzonde leeft en doet alle dingen.'
Jezus' Vader is God. God de Vader is zonder zonde. Dus Jezus is ook zonder zonde. Niet in staat te zondigen.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 dec 2003 08:50

Elsa schreef:
Mijn reactie komt wel een beetje laat, Hijwel, maar ik kom niet zo heel vaak meer op het forum. :cry:

De Heere Jezus kón niet zondigen, omdat hij geen aardse vader had. Door onze vader krijgen wij nl. de erfzonde. D.i. de onmogelijkheid om niet te zondigen. Wij kunnen niet zonder zonden leven. Dat is onze vloek na de zondeval. Luther zegt: 'de erfzonde leeft en doet alle dingen.'
Jezus' Vader is God. God de Vader is zonder zonde. Dus Jezus is ook zonder zonde. Niet in staat te zondigen.

Oke, maar nu Jezus als mens?
Was jezus op aarde in staat om te zondigen? Hij is wel verzocht geweest. En heeft gekozen voor het goede
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 dec 2003 10:54

hijwel schreef:
Elsa schreef:

Was jezus op aarde in staat om te zondigen? Hij is wel verzocht geweest. En heeft gekozen voor het goede

Jezus kende geen zonde. De verzoekingen laten volgens mij juist zien dat Hij een Man was zonder zonde!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 dec 2003 13:26

essieee schreef:Jezus kende geen zonde. De verzoekingen laten volgens mij juist zien dat Hij een Man was zonder zonde!

Jezus kende wel zonde, want hij kent jou. Maar hij weet dat zonde fout is.
Hij weet dat hij niet mag en wil zondigen. En met zijn goddelijke kracht was hij ook niet in staat om te zondigen. Maar hij was mens net als jij en ik, wij hoeven ook niet te zondigen zolang we maar leven in Jezus. Want hij wou niet zondigen, ook al werdt Hem heel de wereld aangeboden.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 dec 2003 14:38

hijwel schreef:
essieee schreef:Jezus kende geen zonde. De verzoekingen laten volgens mij juist zien dat Hij een Man was zonder zonde!

Hij weet dat hij niet mag en wil zondigen. En met zijn goddelijke kracht was hij ook niet in staat om te zondigen. Maar hij was mens net als jij en ik, wij hoeven ook niet te zondigen zolang we maar leven in Jezus. Want hij wou niet zondigen, ook al werdt Hem heel de wereld aangeboden.

Ik bedoelde meer, Jezus kende geen zonden in praktiserende zin. Hij weet wel van zonde, anders zou hij ons niet vergeven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 dec 2003 00:28

essieee schreef:
hijwel schreef:

Ik bedoelde meer, Jezus kende geen zonden in praktiserende zin. Hij weet wel van zonde, anders zou hij ons niet vergeven.

Nee oke, maar hij was wel in de verleiding van de zonde

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 29 dec 2003 11:15

Maar omdat Hij God is kon Hi ze weerstaan!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 dec 2003 12:01

essieee schreef:Maar omdat Hij God is kon Hi ze weerstaan!

Ja daar ben ik het mee eens! En dat is ook de kracht die te vinden is in Jezus wij kunnen de zonde weerstaan.
Maar je hebt volkomen gelijk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 dec 2003 13:37

Ik denk dat Hij theoretisch gezien wel had kunnen zondigen, anders zou de hele verzoeking enzo maar een schijnvertoning geweest zijn.

Boudewijn

Zou Jezus in staat zijn geweest om te zondigen?

Berichtdoor Boudewijn » 03 feb 2004 12:13

Jezus had de keuze om te zondigen! Als Hij dat niet had gehad, dan had de Satan Hem nooit geprobeerd tot zonden aan te zetten. Immers Satan kent het Schriftwoord beter als wij. Afgezien daarvan Jezus heeft Zijn Goddelijkheid afgelegd. Hij is mens geworden; Hij heeft aangetoond dat wij zondeloos kunnen leven. Jezus is als volmaakt mens ten hemel gevaren. Daarom kan Hij nu pleiten en verzoening doen voor ons.

Vin

Berichtdoor Vin » 05 feb 2004 07:15

essieee schreef:Maar omdat Hij God is kon Hij ze weerstaan!

Pffft! Dat is valsspelen! Wat is er stoer aan om zonden te weerstaan als je toch God bent? Zo kan ik het ook. Zo kun jij het ook.

Jezus had kunnen zondigen. Hij zondigde niet als mens. Dat geeft het waarde.

joris

Berichtdoor joris » 05 feb 2004 09:47

Hij zondigde niet als mens omdat hij leefde vanuit de kRacht die zijn vader hem gegeven heeft bij zijn doop. Daarom moest hij ook gedoopt worden en kon hij niet eerder wonderen doen.

als wij in de Geest van God wandelen kunnen we ookgrote dingen doen, kijk maar in efeze1.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 20 feb 2004 23:13

Ik denk dat er behoorlijk forse dwalingen in de vorige topics staan!
De Heere Jezus kón niet zondigen: Hij was God! Zijn menselijke natuur stond onder beheersing van Zijn Godheid.

Dit is wat in de Heidelbergse Catechismus staat (vraag en antwoord 14 en 15):

Kan ook ergens een bloot schepsel gevonden worden, dat voor ons betale?
Nee, want ten eerste wil God aan geen ander schepsel de schuld straffen, die de mens gemaakt heeft; ten andere zo kan ook geen bloot schepsel de last van de eeuwige toorn Gods tegen de zonde dragen en andere schepselen daarvan verlossen.

Wat moeten wij dan voor een Middelaar en Verlosser zoeken?
Zulk een, Die een waarachtig en rechtvaardig mens is, en nochthans sterker dan alle schepselen, dat is, Die ook tegelijk waarachtig God is.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 21 feb 2004 08:56

hijwel

Jezus kon zondigen zoals wij. Jezus had niet meer de Goddelijke staat, als mens, die Hij had in de Hemel. Als je de Bijbel goed leest en kent m.b.t. het verlossingsplan van de Almachtige, dan kunnen we weten dat de Vader zijn Zoon heeft geofferd, heeft gegeven. Jezus kon dus wel degelijk zondigen. Voor Jezus is de Almachtige vader ook (een) God. Op meerdere plaatsen in de Bijbel kunnen we lezsen dat Jezus zijn Vader zowel Zijn God én Vader noemt.

Het voorbeeld van Jezus is juist het feit dat Hij als een mens, die de zonde weerstond door het Geloof en het houden van de Hemelse wet (kon weerstaan). Hij kon het niet van zichzelf, maar door Zijn Vader!
Zo is het voor ons ook, als "gewoon mens"zijn we -ook- niet in staat om de zonde te weerstaan, maar gebed en het belijden van je zonden en de genade te gebruiken om te groeien in Jezus, maken het mogelijk om de zomde te laten en meer op onze Meester te gaan lijken. Welaan; zie hoe we uiteindelijk 'zonder zonden'het Hemelrijk kunnen binnentreden.

Ook nu heeft Jezus niet meer die Goddelijke Staat die Hij voortijds had, maar is Hij mens zoals wij. Door zijn gehoorzaamheid aan Gods wetten die de grondwet voor de Hemel zijn, is Hij teruggekeerd in de Hemel en daar een Koning, zoals wij zullen regeren met Hem, Jezus zit aan de rechterzijde van ziojn Vader, en heeft dus op grond van zuivere gehoorzaamheid een nieuwe 'goddelijkheid'maar meer volmaaktheid terug gekregen. Want ook daar is Hij, de gegeven Zoon een voorbeeld in. Hij blijft een voorbeeld voor de gevallen mens, Hij, zijn God de Almachtige Vader en de Heilioge Geest veranderen niet en staan ons tot aan de wederkomst en de intrede in het Hemelse Jeruzalem bij, tot in Eeuwigheid. Lees Openbaringen maar eens door. Samen als Koningen met Hem. Dat betekent dus dat we dan zijn gelijke zijn, alhoewel Hij in de verre toekomst (!) KOning over ons zal zijn op deze herschapen wereld t.z.t.

Groet

Terug naar “Archief”