Polytheisme en het pantheon.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

RogierV
Kapitein
Kapitein

Re: Polytheisme en het pantheon.

Berichtdoor RogierV » 17 mei 2011 09:37

Dankjewel honkie.

ik heb de mzzl dat ik een giga bieb tot mijn beschikking heb maar dan nmoet ik wel weten waar ik naar zoeken natuurlijk.
Zoveel andere documenten zijn er niet beschikbaar, dus een ieder die meer over de periode voor Christus te weten wil komen zal niet om het oude testament heen kunnen.

Anders dan het NT is het OT aan een ontzettende bak historische kritiek onderhevig.
De documenten(en archeologie) die beschikbaar zijn van uit die tijd, verhouden zich tot het OT als 100000:1.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 17 mei 2011 11:44

hoe ervaart het christelijke geloof als een dogma en als samenleving deze periode honderden jaren voor christus?
En hoe zien jullie de dynamiek voor je die er toe heeft geleidt dat polytheisme nagenoeg weg is van deze planeet?
Is alle kennis die jullie bezitten met betrekking tot deze periode afkomstig van de bijbel of ook andere documenten?

[quote]
Zoveel andere documenten zijn er niet beschikbaar, dus een ieder die meer over de periode voor Christus te weten wil komen zal niet om het oude testament heen kunnen. Ik heb me nog weinig in Griekse geschriften verdiept omdat ik alle boeken in de Bijbel nog niet eens bestudeerd heb die mijn prioriteit genieten. Elk mens moet prioriteiten stellen, want we leven niet lang genoeg om alle boeken te kunnen lezen die geschreven zijn.
[quote]

Helaas menen veel christenen dat het OT geschiedenis is......

@rogierV: ook het NT is aan de historische kritiek onderhevig: een mens kan namelijk niet op water lopen, doden opwekken en een leeg graf achter laten!

De ontwikkelingen op het gebied van de archeologie van Palestina (en dan niet die idiote berichten over nep-codices en afbeeldingen van Jezus) zijn niet zo zonnig voor het OT als geschiedenisboek.
Hoewel archeologie natuurlijk ook problemen heeft: is een kleipoppetje een stuk speelgoed of is het een godenbeeld!

Zo zou Jeruzalem op z'n grootst slechts enkele duizenden inwoners gehad hebben

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 18 mei 2011 12:16

NOg een boekentip. De boeken van Prof. de Jong hebben vooral een kerkhistorische insteek.
Wil je een meer archeologische insteek, dan is het volgende boek een aanrader: "Geschiedenis en archeologie van de Bijbel" door John Romer. Uitgave van Tirion met medewerking van stichting Teleac.

Overigens is de historische betrouwbaarheid (dwz in dit geval,de mate waarin de archelogie de Bijbel al dan niet bevestigd) onder archeologen omstreden. Een voorbeeld dat ik mij herinner:
een archeloog is bezig het bijbelse stadje Ai op te graven, bekend uit de veroveringstocht door Jozua. Het blijkt dat de stad honderden jaren voor dat Jozua de stad kon veroveren al verwoest was. Conclusie van de archeoloog: het verhaal in Jozua klopt niet. Tja, denk ik dan... een paar maanden later las ik dat het stadje Ai door verschillende archeologen op verschillende plaatsen (3) gelocaliseerd word. Een één daarvan was wel degelijk in de tijd verwoest die de bijbel aangeeft als de tijd van Jozu's veroveringstocht...

Waarmeeik maar wil aangeven is dat archeologie nu ook niet bepaald de heilige graal van de kennis is... zo zijn er boeken die beweren dat de archeologie de Bijbel ontegenzeggelijk onderuit gehaald heeft en andere die zeggen dat archeologie de bijbel bevestigd. en beiden geven ze betrouwbaar lijkende voorbeelden. Maar het voorbeeld hierboven geeft al aan hoe voorzichtig we met dergelijke beweringen moeten zijn.

uit eindelijk blijft geloven een zaak van wel of niet... geloven.

Sorry voor de uitweiding in het topic.

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 18 mei 2011 12:17

Overigens ken ik geen kerk waar de ontwikkeling van polytheisme tot monotheisme, al dan niet in europe in een dogma is gevat. dit als antwoord op je initiele vraag in dit topic.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 18 mei 2011 13:41

Waarmeeik maar wil aangeven is dat archeologie nu ook niet bepaald de heilige graal van de kennis is

Zou overigens wel gek zijn als ze alleen een opgraving als referentie gebruiken.
Je zal altijd andere kennis bronnen moeten gaan intergreren.
Overigens was het in die tijd ook wat normaler om een stadje ergens anders te vestigen, wa wat meer rooftocht en dat soort ongein.
Zou best kunnen dat in ieder geval 2 van diezelfde opgravingen de naam Ai dragen en ook echt hetzelfde stadje is, albeit op een andere plek.

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 18 mei 2011 20:48

Wat dan weer bewijst dat een archeoloog echt heel voorzichtig moet zijn als hij zegt het bijbelse Ai gevonden te hebben.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 19 mei 2011 12:50

Wat dan weer bewijst dat een archeoloog echt heel voorzichtig moet zijn als hij zegt het bijbelse Ai gevonden te hebben.

De les is dat we dat allemaal moeten zijn. De archeoloog trekt geen verkeerde conclusies omdat hij een archeoloog is.

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 20 mei 2011 21:07

Wat beteken die griekseof latijnse kreet onder je berichten eigenlijk?

Ik kom in het latijn niet verder dan: Julius Ceasar ad liver aspergus as sure augur quis...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 mei 2011 00:24

Catapultam habeo. Nisi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane mittam.
I have a catapult. Give me all the money, or I will fling an enormous rock at your head.

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 21 mei 2011 17:35

:lol: :lol: :lol: :lol:

Terug naar “[Religie] - Open forum”