Moeilijk hoor met jou redeneren, als ik mezelf onderzoek dan weet ik dat Hij leeft
en wel in mij.
Maar voor jou zal het wel eens een schok kunnen zijn als je tot de ontdekking komt dat Hij leeft
Moderator: Moderafo's
En idd dat zou een heftige schok zijn, ik zal me alleen niet anders gaan gedragen denk ik.
Hooguit dat ik dan blij ben dat satan ook bestaat en ik em mogelijkerwijs op ze flikker kan geven.
De derde kan ook; eg alles is waar maar god is weg/dood.
en zoveel nog meer.
ik probeer alleen te zeggen als je jezelf een beetje wilt onderzoeken moet je voorbereidt zijn om mischien schokkende gedachtes de revue te laten apsseren.
En toch is er volgens mij een basis in de menselijke moraal die niet aangeleerd is, over hoe je met anderen omgaat. Kijk naar volken door de eeuwen heen, altijd is er een gelijke visie op wat moreel juist is, op goed en kwaad.
Hoezo? Met survival of the fittest hadden we het ook wel gered
Marnix schreef:En toch is er volgens mij een basis in de menselijke moraal die niet aangeleerd is, over hoe je met anderen omgaat.
Kijk naar volken door de eeuwen heen, altijd is er een gelijke visie op wat moreel juist is, op goed en kwaad.
Marnix schreef:Hoezo? Met survival of the fittest hadden we het ook wel gered, maar dan met minder zwakke mensen, meer voedsel voor de sterken enz. Daarnaast is moraal niet slechts een denkwijze, het zit dieper, in het hart.
Bartuz schreef:Gelovigen leven langer
Wie in Jezus gelooft, leeft langer. Dat is de uitkomst van een onderzoek dat is uitgevoerd door de Christian Medical Fellowship in Londen.
De artsen Alex Bunn en David Randall pluisden ruim 1200 internationale studies en 400 artikelen in vakbladen na. In 81 procent van de gevallen kwam naar voren dat het geloof een positieve uitwerking op patienten had. In slechts 4 gevallen was er sprake van een negatieve uitwerking. De rest was neutraal.
Ze vergeleken ook, in een langjarig onderzoek, gelijke ziektebeelden bij gelovigen en niet-gelovigen. Totaal werden 21.000 mensen in dit onderzoek gevolgd. Volgens Bunn en Randall kan daaruit afgeleid worden dat mensen die in Jezus geloven gemiddeld maar liefst 7 tot 14 jaar langer leven dan ongelovigen. Andere factoren, zoals inkomen en opleiding, spelen daar ook een rol in, maar veel minder dan vooraf werd gedacht. “De bepalende factor is wel degelijk het geloof in Jezus Christus”, zeggen Bunn en Randall.
Volgens hen zijn de voordelen vooral psychisch. Gelovigen hebben een duidelijk beter welbevinden dan niet-gelovigen.
“Ze zijn hoopvol, tevreden, zien de zin van het leven in, hebben een goed zelfbeeld. Die zaken hebben een positieve lichamelijke uitwerking. Bovendien zijn zaken als eenzaamheid, angst, depressieve gevoelens en zelfmoordgedachten bij mensen die in Jezus geloven vrijwel volledig afwezig.”
Bron: manna-vandaag
Misschien wel ja. Maar als je alleen maar groot gebracht bent met de vraag of je wel behouden bent, met diepe angst voor de Oordeelsdag, weet ik het nog niet. Die mensen zijn er...Boekenlezer schreef:Dat christen-zijn een positieve uitwerking heeft op je welzijn, daar kan ik mij best e.e.a. bij voorstellen.
Los van het feit dat al in de Bijbel staat dat er verbijstering is omdat sommigen het voor de wind gaat terwijl ze niet geloven en er veel tegenwind is voor gelovigen (o.a. in de Psalmen), en los van het feit dat verlies van baan of zo ernstig is (maar dat overkomt gelovigen en niet-gelovigen), vind ik je argumentatie zwak.Maar christen-zijn is natuurlijk niet alleen maar rozengeur en manenschijn. Wat als ik in de puree zit vanwege grote onzekerheid over mijn werk en werkgelegenheid, en ik moet op dat moment ook nog eens denken aan de uitspraak die mijn vader eens deed, dat mensen die het christelijk geloof de rug hebben toegekeerd vervolgens een glansrijke carrière hebben?
Riska schreef:Misschien wel ja. Maar als je alleen maar groot gebracht bent met de vraag of je wel behouden bent, met diepe angst voor de Oordeelsdag, weet ik het nog niet. Die mensen zijn er...
Riska schreef:Los van het feit dat al in de Bijbel staat dat er verbijstering is omdat sommigen het voor de wind gaat terwijl ze niet geloven en er veel tegenwind is voor gelovigen (o.a. in de Psalmen), en los van het feit dat verlies van baan of zo ernstig is (maar dat overkomt gelovigen en niet-gelovigen), vind ik je argumentatie zwak.
Als dat het enige verschil is tussen gelovigen en niet-gelovigen...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten