ADD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: ADD

Berichtdoor pannenkoek » 17 mei 2011 12:46

Onze zoon heeft ook dyslexie.
Leest niet maar luistert boeken via een daisy speler.

Hij hoort in grp 8 te zitten, maar heeft nu lees niveau eind grp 4. Loopt met dit 4 jr achter.

Idd zoals sopfie zegt, hap snap stukjes, hier een beetje en daar een beetje, de concentratie mist.
Hij tekent wel graag, pas eigenlijk ontdekt dat hij goed kan tekenen. Op school een schitterende tijger nagetekend. Hangt ingelijst op school in de hal. Ik heb gelijk potloden met verschillende hb's gekocht, een schetsboek, hele goede kleurpotloden. Kan hij dingen tekenen, doen, waar hij goed in is, hoeft hij een keer niet te falen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 17 mei 2011 13:11

Ik begrijp uit jullie reacties dat add en adhd een erfelijke component heeft. Weten jullie ook hoe groot deze kans is?

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 17 mei 2011 13:22

RogierV schreef:En hoe gaat boeken lezen met jullie kinderen? Kunnen ze dat makkelijk opbrengen?

Hij leest alles wat los en vast zit. Kan zich dan juist helemaal afsluiten van heel de wereld. In de meivakantie heb ik 10 boeken voor hem gehaald, waarvan hij er 7 uit had. Hoe spannender hoe beter.

Andere zoon is dyslectisch, hij HAAT lezen, echt verschrikkelijk. Hij begint er ook niet aan. Stripboeken wel maar nooit een gewoon boek. Ben blij als hij stripboeken leest, leest ie toch nog wat. Op school raden ze dat ook aan. Hij is ruim 13 en heeft ook iets van niveau eind groep 4.
ja, dat is mijn mening dan he.....

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 17 mei 2011 14:18

ajl schreef:Ik begrijp uit jullie reacties dat add en adhd een erfelijke component heeft. Weten jullie ook hoe groot deze kans is?

Nee, ik heb het, mijn man niet.
wij hebben 4 kinders waarvan één het heeft.

dat wil niet zeggen 25% hoor!

Er zijn ook andere voorbeelden, die volgen vast nog wel.

Maar als ik het heb heeft één van mijn ouders het dan persé ook??
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 17 mei 2011 14:35

Weet niet moet je ff opzoeken of ze al hebben gevonden op welk chromosoom het eventueel misgaat, dan weet je over het overslaat of niet
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 17 mei 2011 17:38

RogierV schreef:Hangt er beetje vanaf wat ik lees.

Daar heb je ook strategies voor :D

weet ik heb een leescurses gevolgd tijdens mijn studie

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 17 mei 2011 17:41

ajl schreef:Ik begrijp uit jullie reacties dat add en adhd een erfelijke component heeft. Weten jullie ook hoe groot deze kans is?

bij ons hebben 6 van de zeven kinderen de diagnose adhd of add, de gene die het niet heeft is wel heel druk, maar is niet chaotisch, slaat niet links af ipv rechts, hoort na een drukke dag geen geluiden, is niet alles kwijt komt altijd op tijd afijn vul de lijst maar in :shock:

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 18 mei 2011 12:21

ik heb akelig veel gelezen, ik kan ook heel snel en goed lezen, dat van dat info zuigen herken ik wel.
weet heel veel onzinnige en zinnige weetjes, maar kan geen tafels :D
mijn dochter leest ook veel en mn zoon zit in gr3 dus die begint net, maar die legot intens, hyperfocus hebben wel allemaal.

wat erfelijkheid betreft, het is erfelijk, ze zijn er ook achter welke genen er verantwoordelijk voor, maar het is een kwestie van aanleg, als je die genen hebt hoef je dus niet perse, ad(h)d te krijgen.

wij hebben diverse familieleden met add

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 18 mei 2011 17:03

maar kan geen tafels

Ik ook niet :lol:

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 18 mei 2011 17:32

Samanthi schreef:Ik ook niet :lol:

nee en mn dochter nu ook niet, en ik kan ook niet met haar oefenen 8-[
nou ja gelukkig gaat ze naar de middelbare , dan mag ze haar rekenmachine gebruiken.
ik heb ook netjes vwo met wi schei en natuurkunde gaan , ook al kan ik niet de tafels en ook niet hoofdrekenen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 mei 2011 22:24

Ik heb ook nooit tafels mogen leren, werd mij zelfs afgeraden, kben heel slecht in rekenen (gelukkig heb ik een rekenmachine in m'n telefoon zitten). :wink:

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 19 mei 2011 07:34

Onze oudste heeft als enige van ons gezin een diagnose, maar zelf heb ik ook heel veel kenmerken van ADHD. In hoeverre het erfelijk is, weet ik niet. Wél weet ik, dat er én in mijn mans én in mijn familie heel wat ADHD'ers rondlopen :wink:.

Ik las vroeger heeeel veel, zo ongeveer alles wat los en vast zat, en nóg lees ik zodra ik er kans toe zie (en dat is nog best vaak :mrgreen:).

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 19 mei 2011 08:07

Sophie77 schreef:Onze oudste heeft als enige van ons gezin een diagnose, maar zelf heb ik ook heel veel kenmerken van ADHD. In hoeverre het erfelijk is, weet ik niet. Wél weet ik, dat er én in mijn mans én in mijn familie heel wat ADHD'ers rondlopen :wink:.

Ik las vroeger heeeel veel, zo ongeveer alles wat los en vast zat, en nóg lees ik zodra ik er kans toe zie (en dat is nog best vaak :mrgreen:).

In mijn familie lopen er ook heel veel ADHDers En autiverwanten rond, ik mijn man zijn familie meer naar de auti kant, hebben een aparte denkwijze, echt niet te volgen.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 19 mei 2011 08:25

Hier een ws autist die ook de tafels niet goed kent. Heeft wel een tafeldiploma maar kan ze niet goed gebruiken.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 19 mei 2011 11:51

Hoe zit het bij jullie met emoties(alle emoties).
Ik krijg bijvoorbeeld spontaan natte ogen bij een mooi stuk muziek.(Bach Cello n1 Doet het em altijd voor me)
Alleen echte woede is voor mij onbekend. Hebben meer mensen hier `last` van?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Terug naar “Archief”