Polytheisme en het pantheon.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

RogierV
Kapitein
Kapitein

Re: Polytheisme en het pantheon.

Berichtdoor RogierV » 12 mei 2011 12:57

Een god was erkend of ie vreemd was of niet ...toch maar af en toe aanbidden je weet maar nooit. dat veranderde met de Christelijke dogma. En die hadden natuurlijk gelijk betreft al die goden ze bestonden niet :mrgreen:
Dat konden ze gemakkelijk aantonen en dan treed de dynamiek van galateia waarschijnlijk in werking.

And what, Socrates, is the food of the soul? Surely, I said, knowledge is the food of the soul.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 12 mei 2011 13:06

ik ben 2/3 van mijn boeken kwijt door termieten en diefstal :(
maar google weet alles :)
een jaar? geleden was er een chr.variant van Kijk die er een artikel overhad. weet de naam van het baadje niet, maar het las vlot weg.
ik geef gewoon wat aan waar je als wetenschapper zelf mee verder kunt. onderzoekt alles en behoudt het goede wist een beroemde chr leraar al te proclamren.

en of het poly theisme uit europa verwdwenen is vrrag ik me af. misschien is het onderhuids en onbewust voortgezet in de heiligen verering. st.klaas met zwarte knechten in purperrood gewaad met gouden staf op een wit paard over de daken rijdend en wodan in purperkoningskleed op een wit paard door de lucht rijd met de bliksem in de hand en twee zwarte raven om hem heen cirkelend hebben enige raakvlakken.
en waa komt de mythe dat maria in efeze ten hemel opgevaren is vandaan? Artemis? wie het weet mag het zeggen. maar toen de heidense feestdagen verdwenen kwamen de heiligen op met hun feestfagen en specifieke gebruiken.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 12 mei 2011 13:08

Proto-indo europse geloofsystemen zijn ook wel interresant ik denk dat als je maar lang genoeg graaft je door de hele volksverhuizngen heen vanzelf overeenkomsten tegenkomt.
niet verwonderlijk overigens.
en jaar? geleden was er een chr.variant van Kijk die er een artikel overhad. weet de naam van het baadje niet, maar het las vlot weg.

Dat mag niet he :lol: wetenschappelijke methode door onpartijdige wetenschappers of anders niet:P

Je kan bijvoorbeeld niet als iemand de bijbel aande kaak stelt verdedigen met stukken uit de bijbel Logical fallacy.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 12 mei 2011 13:22

RogierV schreef:Dat mag niet he wetenschappelijke methode door onpartijdige wetenschappers of anders niet:P
ha ha ha :)
dat is een argument dat steevast beantwoord wordt dat iedereen, al of niet bewust, vooringenomen is. een ontkennen van partijdigheid is daarom onwetenschappelijk. het erkennen en daar zorgvuldig mee omgaan is juist wetenschappelijk.

elke wetenschapper begint met een hypothese en gaat die onderzoeken. elke wetenschapper gaat uit van veronderstellingen.

als we even echt moeilijk willen doen, dan mag je me eerst bewijzen dat ik besta :mrgreen: daarna dat jij ook bestaat. zover ik weet heeft nog nooit iemand dat kunnen bewijzen. (de hindusitsche filosofie die onder de multigoden leer zit gaat er heel erg ver in trouwens)\
zolang we veronderstellen dat we bestaan en het niet zeker weten op wetenschappelijke basis mogen de wetenschappers die zich op het socio-filosofisch terrein roeren enige terughoudendheid aangaande het onpartijdig wetenschappelijk nivo van hun wetenschap in acht nemen :wink:
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 12 mei 2011 13:24

Om even Descartes aan te halen.

Cogito Ergo Sum.

Logica is de contructie hoe wij om gaan met veronderstellingen en ik zeg alleen die moet je baseren op de wetenschappelijke methode.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 12 mei 2011 13:26

hoe weet je dat je denkt? kan je dat bewijzen? of is het een axioma?

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 12 mei 2011 13:27

Nu zitten we dus in die matrix achtige situatie wat geen bruikbaar model van de werkelijkheid om ons hen geeft.
Hetgeen wat we juist proberen te vermijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 12 mei 2011 13:31

het was maar een plagerijtje :roll:
ik heb alleen wat tips gegeven die je bij je onderzoek kunnen helpen. je zocht immers naar chr. verhalen en kennis. :)

van mij mag je er van vinden wat je wilt. als je het niet kan gebruiken prima. maar ik denk dat het goede pointers zijn als je er echt studie van wilt maken. lees hun verhaal, neem kennis van hun bronnen en doe zelf je onderzoek :)

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 12 mei 2011 13:36

niks aan de hand.

Maar als jij kunt constateren dat je denkt.
Dan ben je ook.
Zelfs als je ergens anders bent of helemaal nergens

Mischien gebeurt alles wat je doet wel niet echt, maar voor jou en mij heeft het in onze hoedanigheden nou eenmaal altijd gevolgen.
Die manier waarop wij oorzaak gevolg kunnen vaststellen en die zelf ook beinvloeden is een sterk manifestvan ons zijn.

Het maakt niet uit

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 mei 2011 18:45

RogierV schreef:niks aan de hand.

Maar als jij kunt constateren dat je denkt.
Dan ben je ook.
Zelfs als je ergens anders bent of helemaal nergens

Mischien gebeurt alles wat je doet wel niet echt, maar voor jou en mij heeft het in onze hoedanigheden nou eenmaal altijd gevolgen.
Die manier waarop wij oorzaak gevolg kunnen vaststellen en die zelf ook beinvloeden is een sterk manifestvan ons zijn.

Het maakt niet uit

En wie garandeert mij dat ik nu niet boos droom over een internetforum waarop ene RogierV komt die ineens gaat praten over het pantheon?

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 12 mei 2011 19:25

Alleen jijzelf kan dat garanderen.

Of een flinke dosis barbituraten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2011 20:22

Janvanverweg schreef:ik ben 2/3 van mijn boeken kwijt door termieten en diefstal :(
maar google weet alles :)

Dat doet me denken aan de dood van Osama bin Laden, 'hij was het wel maar het lichaam is al verdwenen'. Als je een bewering doet vind ik het wel zo netjes als je de referentie er zelf even bij zet en ik vind dat ik mij daar zelf redelijk genoeg aan houd om deze kritiek te mogen uiten. Overigens komt het me niet vreemd voor, maar ik zou graag wat bewijs zien voor je bewering dat de grieken een variant kennen van de zondvloed met treffende overeenkomsten. Als het je teveel werk is om de bewijzen te leveren, ben je dan bereid je punt in te trekken?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2011 20:29

RogierV schreef:Alszijnde een van mijn studieobjecten.
Vind ik de europese pre christelijke beschaving een fascinerend stuk geschiedenis waar een hoop uit te halen valt.

van de opkomst van de foeniciers tot de ineenstorting van het Imperium Romana en hun latre voortzetting als het Byzantijnse rijk.

Hoe ervaart het christelijke geloof als een dogma en als samenleving deze periode honderden jaren voor christus?
En hoe zien jullie de dynamiek voor je die er toe heeft geleidt dat polytheisme nagenoeg weg is van deze planeet?
Is alle kennis die jullie bezitten met betrekking tot deze periode afkomstig van de bijbel of ook andere documenten?

Zoveel andere documenten zijn er niet beschikbaar, dus een ieder die meer over de periode voor Christus te weten wil komen zal niet om het oude testament heen kunnen. Ik heb me nog weinig in Griekse geschriften verdiept omdat ik alle boeken in de Bijbel nog niet eens bestudeerd heb die mijn prioriteit genieten. Elk mens moet prioriteiten stellen, want we leven niet lang genoeg om alle boeken te kunnen lezen die geschreven zijn.
Vooral het grieks/romeins pantheon wat in principe hetzelfde is wordt gekenmerkt door een personificatie van Goden.
De Kelten van de late hallstatcultuur deden dat niet, hun goden werden verbonden aan elementen en objecten De god van de bomen vuur etc. Maar zij kregen nooit een menselijk aangezicht zoals de grreco/romeinse goden waarvan prachtige beelden zijn gemaakt. Denk alleen maar aan het Zeus beeld in Athene.

Waarom heeft de abrahamische god bv nooit een openbaring aan een griek romein foenicer of kelt gedaan?

Omdat de Bijbel verhaalt over God zijn relatie met Israel, het zaad van Abraham.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 14 mei 2011 20:37

Elk mens moet prioriteiten stellen, want we leven niet lang genoeg om alle boeken te kunnen lezen die geschreven zijn.

Ai een pijnlijke waarheid inderdaad.

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 17 mei 2011 09:04

De kerstening tot het (monotheïsische) christelijk geloof van Europa is een proces van vele eeuwen geweest. Het begon bij de overgang van keizer Constatijn die hervormingen doorvoerde die het christendom uiteindelijk van een vervolgde godsdienst (laatste vervolging in 308) toto staatsgodsdienst maakte. Velen werden toen christen omdat dat voordelig was om een baantje te krijgen... De kerstening van westeuropa was toen echter nog lan niet afgerond. Zo kwam Willibrod als zendeling pas in 690 in "Francië".

Wil je hier meer over weten dan bevatten de twee boeken van Prof. O. de Jong ( "De geschiedenis der kerk" en de "Nederlandse kerkgechiedenis") een paar goede inleidingen over de vraag hoe het christendom dominant werd in het romeinse rijk en de lage landen. Ze zijn 2e hands wel te krijgen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”