Het Johannes-evangelie en de Openbaring

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Het Johannes-evangelie en de Openbaring

Berichtdoor schaapje » 16 mei 2011 21:10

@t honkie,

Heel goed geschreven, is precies zoals ik het voel en ervaar, vooral het laatste
blokje, heimwee naar die nieuwe toekomst, Het is zo heerlijk om te weten
dat deze wereldse macht niet zal blijven zo als het nu is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 17 mei 2011 08:20

Riska schreef:Een prachtig en goed doordacht stuk.
Het enige waar ik moeite mee heb is met het woord; 'geschiedenissen'.
Op school kreeg ik vroeger "Bijbelse Geschiedenis". Dat maakt dat de Bijbel verengd wordt tot een geschiedenisboek.
Het gaat om de heils-geschiedenis en dat is iets anders dan puur historische geschiedenis.

Dank voor je compliment Riska.
Graag wil ik nog even ingaan op je opmerking over "Bijbelse Geschiedenis". Die kreeg ik vroeger ook ( ken je de boekjes van "Naam en Feit? :) )en later heb ik ze verteld op de zondagsschool. Altijd was daarbij echter de notie dat het niet alleen ging om geschiedenis an sich, maar dat door de historische geschiedenis heen Gods plan wordt uitgevoerd. Om een voorbeeld te noemen: De poging tot uitroeing van het volk Israël door de Farao werd gezet in het kader van de pogingen van satan om de geboorte van de Messias (die uit de stam van Juda geboren zou worden) te verhinderen.
Als zodanig kreeg de letterlijk historische geschiedenis een heilshistorisch kader.
Nog steeds moeite met "geschiedenissen"? :wink:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 mei 2011 14:31

't Honkie, je hebt verkeerd gequote... Nu lijkt het of het citaat boven je stuk op de vorige pagina van mijn hand is, maar het zijn woorden van Jaapo. Kun je het aanpassen?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 okt 2013 20:53

Voor diegenen die het interesseert, hier een hele mooie, uitgebreide studie naar de Openbaring van Johannes.:

http://www.holyhome.nl/openbaringen%20v ... hannes.pdf

Het hele boek wordt letterlijk vers voor vers behandeld en alle verschillende visies komen aan bod. Niet iets wat je zomaar in eens uitleest (tenminste voor mij niet) maar wel heel handig bijv. als naslagwerk of voor verdieping. Ik hoop dat hier iemand iets mee kan!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 okt 2013 21:09

Jvslooten schreef:Voor diegenen die het interesseert, hier een hele mooie, uitgebreide studie naar de Openbaring van Johannes.:

http://www.holyhome.nl/openbaringen%20v ... hannes.pdf

Het hele boek wordt letterlijk vers voor vers behandeld en alle verschillende visies komen aan bod. Niet iets wat je zomaar in eens uitleest (tenminste voor mij niet) maar wel heel handig bijv. als naslagwerk of voor verdieping. Ik hoop dat hier iemand iets mee kan!

Als ik de eerste alinea lees, waarin staat wat Calvijn en Luther (die maakt het helemaal bont door te zeggen dat hij het boek niet hoog inschat ''omdat Christus er niet in geleerd wordt'') meenden te moeten zeggen is dat wel een giga bevestiging voor altijd al aanwezig geweest zijnde wantrouwen jegens deze theologen.
Dank je

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 okt 2013 21:22

mealybug schreef:Als ik de eerste alinea lees, waarin staat wat Calvijn en Luther (die maakt het helemaal bont door te zeggen dat hij het boek niet hoog inschat ''omdat Christus er niet in geleerd wordt'') meenden te moeten zeggen is dat wel een giga bevestiging voor altijd al aanwezig geweest zijnde wantrouwen jegens deze theologen.
Dank je

Ik zou het jammer vinden als dat alles is wat je er uit opsteekt, maar toch bedankt voor je eerlijke reactie.

Terug naar “Archief”