Moderators: Memmem, Sterretje, Moderafo's
Dat schizofrenen verkeerde verbindingen leggen staat voor mij ook vast, maar volgens mij kan deze groei beperking ongedaan gemaakt worden door wijs en voorzichtig te handelen.
Bolwang schreef:Als ik zo'n onderzoek lees dan wil ik wel geloven dat als je cellen van een geestelijk zieke persoon gaat gebruiken om te kweken dat je dan ook geestelijk zieke cellen krijgt. Dat vind ik zelfs logisch.
Dat het genetisch gecodeerd is, dat wil zeggen, dat het bepaald is wil ik dan weer niet geloven en is naar mijn weten ook geen bewijs voor. Er zijn naar mijn weten ook nooit schizofreniegenen gevonden. Uit tweeling-onderzoek blijkt ook wel dat er geen sterke genetische basis is voor schizofrenie. Het is eerder dat ieder zijn wereld geestelijk anders binnenkrijgt en ordent.
Mortlach schreef:
Zo'n onderzoek is toch het bewijs dat er in ieder geval een sterke genetische component voor schizofrenie aanwezig is? Huidcellen zijn toch niet schizofreen? Maar als je ze terugprogrameert en tot hersencellen laat ontwikkelen ineens wel. Terwijl die cellen echt niet bewust zijn of een 'geestelijke wereld binnenkrijgen.' Wat zou eigenlijk het probleem zijn als schizofrenie WEL genetisch is bepaald? Vaak geloven mensen zoiets niet omdat ze niet WILLEN dat het waar is.
Bolwang schreef:Tijdens godsdienstles op de middelbare school herinner ik me dat het een keer ging over orgaandonatie. Het bleek dus dat mensen na de donatie van een hart of een onder orgaan ook opeens verschillen gingen merken in hun emoties en hun karaktertrekken. Het ging zelfs zover dat als ze nagingen, het bleek dat het verschil in karakter konden 'verklaren' door naar het karakter van de leveraar van het orgaan te kijken.
Dit is geen grap en hebben wij echt op school behandeld. Jij probeert alles strak wetenschappelijk te zien, maar staar je daar niet blind op.
Dank jullie voor al je reacties. Het is fijn dat er mensen meedenken!
Bolwang schreef:Tijdens godsdienstles op de middelbare school herinner ik me dat het een keer ging over orgaandonatie. Het bleek dus dat mensen na de donatie van een hart of een onder orgaan ook opeens verschillen gingen merken in hun emoties en hun karaktertrekken. Het ging zelfs zover dat als ze nagingen, het bleek dat het verschil in karakter konden 'verklaren' door naar het karakter van de leveraar van het orgaan te kijken.
Dit is geen grap en hebben wij echt op school behandeld. Jij probeert alles strak wetenschappelijk te zien, maar staar je daar niet blind op.
Dank jullie voor al je reacties. Het is fijn dat er mensen meedenken!
Terug naar “Psychologie & Gezondheid”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten