Het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het huwelijk

Berichtdoor Mortlach » 13 mei 2011 19:08

mohamed schreef:Deut 24,1
Wanneer iemand een vrouw genomen en gehuwd heeft, dan zal, – als hij haar geen genegenheid toedraagt, omdat hij iets onbehoorlijks aan haar gevonden heeft, en hij een scheidbrief geschreven en haar die overhandigd heeft, waarna hij haar uit zijn huis heeft weggezonden;

Bizar: net een dag getrouwd, kom je erachter dat je kersverse bruidje een heel lelijk, onbehoorlijk litteken op de binnenkant van haar been heeft staan. Gelukkig konden de meeste mensen destijds niet schrijven, dus zal het in de praktijk wel hebben meegevallen. :-oo

Ken jij de geboden van God wel? Heb je naaste lief als jezelf toch? Persoonlijk zou ik niet durven beweren dat ik de geboden naleef, als ik tegen een vrouw die elke dag verrot geslagen wordt door haar man zou zeggen dat God het zo wil en dat ze niet mag scheiden.

Dat zou ook onbehoorlijk zijn. Geldt die regel uit Deut ook andersom trouwens, als de vrouw wat onbehoorlijks vindt? Waarschijnlijk niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 mei 2011 19:16

Mortlach schreef:Dat zou ook onbehoorlijk zijn.

Lijkt mij ook, maar zoals je ziet krijg ik de wind van voren door dat te poneren.
Geldt die regel uit Deut ook andersom trouwens, als de vrouw wat onbehoorlijks vindt? Waarschijnlijk niet.

Indien je bij deze man iets zoekt wat onbehoorlijk is moet je eerst bekennen dat hij bestaat. :wink:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 mei 2011 19:54

mohamed
Dat is helemaal niet waar.

Deut 24,1
Wanneer iemand een vrouw genomen en gehuwd heeft, dan zal, – als hij haar geen genegenheid toedraagt, omdat hij iets onbehoorlijks aan haar gevonden heeft, en hij een scheidbrief geschreven en haar die overhandigd heeft, waarna hij haar uit zijn huis heeft weggezonden;

Ken jij de geboden van God wel? Heb je naaste lief als jezelf toch? Persoonlijk zou ik niet durven beweren dat ik de geboden naleef, als ik tegen een vrouw die elke dag verrot geslagen wordt door haar man zou zeggen dat God het zo wil en dat ze niet mag scheiden.

Reactie op deut: Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’ 7 Toen vroegen ze hem: ‘Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ 8 Hij antwoordde: ‘Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. 9 Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.’

Reactie op 2e:
al meerdere keren heb ik geschreven dat er uitzonderingen zijn, natuurlijk mag een vrouw scheiden als haar man haar slaat, of vreemd gaat en zo lekker doorgaat of wat dan ook. Ik heb dat toch genoeg erbij geschreven?
Als ik ergens geschreven heb dat ik de geboden naleef....nee, ik ben een zondaar en struikel elke dag!!!
Waar ik het over hebt is de volgende stelling die jij deponeert:

Mohamed: Scheiden mag, vind God niet erg, alle uitspraken over het huwelijk zijn symbolisch te lezen, nergens letterlijke instructies dat God niet wil dat je scheidt.
Meribel: nee, God wil niet dat de mens scheid, net zoals Hij niet wil dat we liegen, stelen, valse getuigenis afleggen enzovoorts. ( allemaal zonden waar vergeving voor is, maar waar we wel moeten proberen om ze niet te doen. )

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 mei 2011 20:19

meribel schreef:al meerdere keren heb ik geschreven dat er uitzonderingen zijn, natuurlijk mag een vrouw scheiden als haar man haar slaat, of vreemd gaat en zo lekker doorgaat of wat dan ook. Ik heb dat toch genoeg erbij geschreven?

Nee, kennelijk niet want ik dacht dat jij te alle tijden tegen scheiden was. Die indruk wekte je op mij.
Mohamed: Scheiden mag, vind God niet erg, alle uitspraken over het huwelijk zijn symbolisch te lezen, nergens letterlijke instructies dat God niet wil dat je scheidt.

Dan begrijp je me niet helemaal goed, scheiden is toegestaan als de redenen gegrond zijn en waar die redenen aan moeten voldoen is voor de stelling niet relevant, dus laat ik dat voor het overzicht buiten beschouwing.

Wellicht zou je het niet van me verwachten gezien de stelling die ik verdedig, maar ook ik vind het jammer als mensen uit elkaar gaan wanneer het in alle redelijkheid nog uitgepraat kan worden. Sterker nog: ik vind dat als geen ander want het is mij overkomen en ik heb er nog elke dag verdriet over! Maar moet ik daarom maar faliekant tegen scheiden worden omdat ik niet wilde dat mijn vrouw me verliet? Nee, daar geloof ik zelf niet in, want als ik mij laat kleuren door de tegenslagen op mijn pad dan doe ik de realiteit geen recht. Ik ben blij dat wij allemaal kunnen kiezen waar we voor gaan en ik laat mij dat recht door geen mens afnemen!

Kortom: als mensen willen scheiden moeten ze dat doen, ook als het onterecht is en een slechte keuze. Elk mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden en ik zoek een vrouw die bij me wil zijn niet omdat het MOET, of omdat ze VINDT dat mensen niet mogen scheiden, maar uit LIEFDE. Want liefde bedekt tal van zonden, realiseer je dat goed!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 mei 2011 20:39

Nee, kennelijk niet want ik dacht dat jij te alle tijden tegen scheiden was. Die indruk wekte je op mij

blij dat dat misverstand uit de lucht is.

En verder zijn we het waarschijnlijk meer eens dan op het eerste gezicht lijkt....

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 mei 2011 20:46

meribel schreef:blij dat dat misverstand uit de lucht is.

En verder zijn we het waarschijnlijk meer eens dan op het eerste gezicht lijkt....

Dat is goed mogelijk want de realiteit is zelden zo zwart wit als het gesteld wordt in discussies. :)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 mei 2011 20:51

hé, ben ik het ook alweer mee eens.......... :D

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 14 mei 2011 13:41

Je moet vooral trouwen, vindt je een goede vrouw dan wordt je gelukkig. Vindt je een slechte dan wordt je een filosoof.
---Socrates---
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 14 mei 2011 18:05

RogierV schreef:Je moet vooral trouwen, vindt je een goede vrouw dan wordt je gelukkig. Vindt je een slechte dan wordt je een filosoof.
---Socrates---

Alsof je moet trouwen om gelukkig te worden...

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 14 mei 2011 18:06

Dat wordt toch ook in het midden gelaten hierbij of niet?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Tikva
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tikva » 14 mei 2011 19:02

Het stelt dat je gelukkig wordt als je trouwt met een goede vrouw. Dus niet perse dat je niet gelukkig kan worden als je niet trouwt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2011 19:08

RogierV schreef:Je moet vooral trouwen, vindt je een goede vrouw dan wordt je gelukkig. Vindt je een slechte dan wordt je een filosoof.
---Socrates---

:lol:

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neeltje Jans » 14 mei 2011 19:16

---Socrates---

Ehm....wat studeerde jij ook al weer? 8)
Neeltje Jans

Tikva
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tikva » 14 mei 2011 21:20

---Socrates---
Neeltje Jans schreef:Ehm....wat studeerde jij ook al weer? 8)
In elk geval geen Nederlands ;)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 mei 2011 22:41

In elk geval geen Nederlands ;

Ja de grammatica laat te wensen over, maar in moeilijke woorden is ie goed hoor :lol: :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “Archief”