Leven volgens de scheppingsordening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor TheKeimpe » 12 mei 2011 07:22

schelpje3 schreef:[ quote="TheKeimpe"]
Soms kun je het nooit goed doen.
Op de veluwe mag je niet in vleeskleurige panty's in sommige kerken komen, je moet heel donkere panty's dragen, of maillots.
Als je in sommige zeeuwse gemeentes iets met een kleur aan doet is het werelds, teveel show.

Dus als twee mensen uit deze twee kerken samen trouwen, weet je als vrouw niet wat je naar de huwelijksdienst aanmoet :)[/quote ]
Je bent zelf lid van een kerkelijke richting die dit soort uiterlijkheden heel belangrijk vindt. En dat mag ! Waarom praat jij dan zo denigrerend hierover ??

Sommige mensen uit die kerkelijke richting hebben blijkbaar geen gevoel voor humor...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 mei 2011 07:24

Galateia schreef:Huh, Pippa had helemaal geen heel laag uitgesneden jurk. Ik vond het prachtig en heel netjes!

Dan hebben wij hier een heel diep verschil van inzicht... :wink:

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 12 mei 2011 07:34

Er werd hierbij ook aangegeven dat het voor rust zorgt. Ik ben benieuwd hoe dat gaat en wat er voor die rust zorgt. Komt dat echt doordat de man (in z'n uppie) de verantwoordelijkheid voor alle keuzes die jullie maken draagt? Ik kan me dat bijna niet voorstellen. En als dat niet zo is begrijp ik weer niet zo goed wat voor die rust zorgt.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 mei 2011 08:38

esli schreef:Er werd hierbij ook aangegeven dat het voor rust zorgt. Ik ben benieuwd hoe dat gaat en wat er voor die rust zorgt. Komt dat echt doordat de man (in z'n uppie) de verantwoordelijkheid voor alle keuzes die jullie maken draagt? Ik kan me dat bijna niet voorstellen. En als dat niet zo is begrijp ik weer niet zo goed wat voor die rust zorgt.

Ja, dat snap ik ook nog niet zo goed.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 mei 2011 09:32

schaapje schreef:Tjonge daar wordt ik even stil van Samanthi, zo zouden niet-christenen ons moeten zien
Ik weet niet of dat nog zo is :?:

Delen wij nog elkaars tafel?

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 12 mei 2011 18:57

In de tweede eeuw van onze jaartelling schreef ene Mathetus in een brief aan Diognetus het volgende over christenen:
Christenen verschillen niet van andere mensen wat woonplaats, omgangstaal of kleding aangaat. [b]Ze wonen niet in hun eigen afzonderlijke steden, ze spreken geen speciale taal, hun publiek leven vertoont niets opvallends. Ze hebben geen leer, opgesteld door het denken of nadenken van onderzoekende stervelingen, en ze staan niet (zoals sommige doen) een school van menselijk denken voor. Ze wonen al naar het valt in Griekse of niet -Griekse steden.[/b]Ze volgen plaatselijke gewoonte wat kleding, voedsel en leefwijze aangaat en toch tonen ze een verbazingwekkende en inderdaad opvallende leefgemeenschap. Ze wonen in steden van hun eigen land, maar toch als vreemdelingen Ze delen in heel het burgerlijk leven, en toch voldoen ze aan hun plichten als bijwoners. Elke vreemde stad is hun geboortegrond en elke stad in het eigen land ligt in de vreemde. Ze trouwen en krijgen kinderen als andere mensen, ze leggen hun kinderen echter niet te vondeling. Ze delen elkaars tafel, maar niet elkaars bed. Hoewel ze vlees en bloed zijn, leven ze niet voor vlees en bloed; ofschoon ze op aarde leven is hun burgerschap in de hemel. Ze gehoorzamen aan de geldende wetten, maar in hun persoonlijk leven gaan ze boven wetten uit.
Ze hebben alle mensen lief, en toch vervolgen alle mensen hen. Ofschoon gedood ze leven; ofschoon arm ze maken velen rijk.

Even nog eens maar dan met wat dingen die erg opvallen.

freebird
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor freebird » 12 mei 2011 20:00

Ik heb als jongere ook allerlei kleding stijlen uitgeprobeerd, ook om andermans reaktie
te zien of soms om bewust te schokkeren. Dat werkte bij mij vader wel goed :frown: ,
mijn moeder zag het amper en mensen in de kerkelijke gemeente moesten er soms wel om lachen.

Nu ben ik gewoon mijzelf, ik draag eigenlijk altijd dezelfde soort kleding, op mijn werk mag het
iets minder netjes en naar de dienst en naar feestjes wel netjes. Maar commentaar krijg ik toch
wel. De één vind het leuk en de ander vind het niks. En de meeste mensen interesseert het niets.

Gewoon jezelf zijn en als ouder ben niet bewust tegendraads, daar is God volgens mij niet blij mee,
dat gaat volgens mij in tegen het gebod: heb de ander lief als jezelf.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is!!!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 mei 2011 21:10

TheKeimpe schreef:Sommige mensen uit die kerkelijke richting hebben blijkbaar geen gevoel voor humor...

Daar gaat het niet om en dan snap jij heus goed. Ik weet ook wel dat veel mensen uit die richting heel erg volgens de regeltjes leven, maar zoals jij dat neerzet en je kerkt nog wel tussen dit soort mensen, spuug je in eigen bron. M.i. moet je dat niet doen, want dat keert zich tegen je.
Als je vroeger of later je kerkelijke gemeente moet "verdedigen", krijg je keihard terug dat je er zelf ook kritiek op hebt. Want zo gaat het op het forum. Eens gezegd, blijft gezegd. Altijd handig voor later.
Ik heb je hiermee gewaarschuwd, ik weet hoe het werkt en jij denk ik ook :(
Bij die mensen zonder humor, kan nl wel een kind van dat volk zitten !!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 12 mei 2011 21:47

schelpje3
Daar gaat het niet om en dan snap jij heus goed. Ik weet ook wel dat veel mensen uit die richting heel erg volgens de regeltjes leven, maar zoals jij dat neerzet en je kerkt nog wel tussen dit soort mensen, spuug je in eigen bron. M.i. moet je dat niet doen, want dat keert zich tegen je.
Als je vroeger of later je kerkelijke gemeente moet "verdedigen", krijg je keihard terug dat je er zelf ook kritiek op hebt. Want zo gaat het op het forum. Eens gezegd, blijft gezegd. Altijd handig voor later.
Bij die mensen zonder humor, kan nl wel een kind van dat volk zitten !!

zou die zich druk maken om de kleur panty's?
zou je om kleding je kerk moeten verdedigen?
mag je geen humor hebben over je eigen kerkelijke kring?
en toch nog even het citaat van de brief aan diognotus lezen, dan zie wat er opvalt.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 13 mei 2011 01:09

schelpje3 schreef:Als je vroeger of later je kerkelijke gemeente moet "verdedigen", krijg je keihard terug dat je er zelf ook kritiek op hebt
misschien kan keimpe de kerk wat minder integraal zien :) en durft hij het goede goed te noemen en het slechte slecht.
door alles te verdedigen omdat je er deel van uit maakt, maak je en jezelf en je kerk ongeloofwaardig. bovenal doe je de Heer van de kerk tekort. want die is de waarheid. en die is Goed! door te verdedigen wat vals en niet goed is sluit je Hem wie waar en goed is buiten. dan komt de leer boven de Heer!

sterk is de mens die de slechte plekken durft te benoemen maar toch het geheel lief durft te hebben.
als er geen kritiek mag zijn binnen de eigen groep, dan is daar een totalitair bestuur. Dan weet men dat er grote problemen zijn maar worden die onderdrukt. lekkere boel.

soms krijg ik gekke verhalen over refo kerken te horen, maar van figuren als keimpe gaat dan gelukkig een nuancerende werking uit.

p.s. ik ben ws 2 weken afwezig, zie gebedspunten
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 mei 2011 13:11

schelpje3 schreef:[quote="TheKeimpe" ]
Sommige mensen uit die kerkelijke richting hebben blijkbaar geen gevoel voor humor...[/quote ]

Bij die mensen zonder humor, kan nl wel een kind van dat volk zitten !![/quote]

Sorry hoor, maar volgens mij blaas jij mijn posting wel enorm op... Ik vind het lachwekkend hoe mensen uit verschillende regio's zulke tegengestelde meningen kunnen hebben over wat wel en niet hoort. En het gaat hier om iets wat werkelijk, werkelijk niet ter zake doet. Daarbij zie ik ook niet in hoe ik met deze opmerking zou spugen in mijn eigen bron. wie mij een beetje kent weet dat ik de GerGem hartelijk lief heb, als een stukje van Gods wereldwijde gemeente, hoewel ik beslist geen doorsnee GerGemmer ben, zo die al mocht bestaan.

En wat bedoel je met "een kind van dat volk"? Ik ken deze term niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 mei 2011 14:57

Als je het nog steeds niet snapt, laat dan maar.
Ik hoop echt dat het op een dag zich niet tegen je keert, dat is alles.
We zullen zien :-k

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 mei 2011 13:47

Galateia schreef: Het voorbeeld van schoolkeuze vond ik dan wel weer wat helderder: dan laat de vrouw de keuze dus echt aan de man. Maar misschien zijn er meer voorbeelden? Ik neem aan, dat de dienende en gehoorzamende houding ook uit andere concrete dingen zal blijken?

Ja, die schoolkeuze is nog het meest heldere voorbeeld. Kerkkeuze is er ook zo één. Omdat wij het blijkbaar vaak met elkaar eens zijn weet ik geen andere concrete voorbeelden te noemen over beslissingen die mijn man genomen zou hebben. Wij bespreken alles samen en komen er samen 99 van de 100 keer ook uit. En als dat niet zo is dan geld bovenstaande regel. En verder is het vooral een levenshouding van dienen en zorgen voor elkaar. Dingen die de meeste mensen heel normaal vinden zo bleek uit de reacties.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 mei 2011 13:50

esli schreef:Er werd hierbij ook aangegeven dat het voor rust zorgt. Ik ben benieuwd hoe dat gaat en wat er voor die rust zorgt. Komt dat echt doordat de man (in z'n uppie) de verantwoordelijkheid voor alle keuzes die jullie maken draagt? Ik kan me dat bijna niet voorstellen. En als dat niet zo is begrijp ik weer niet zo goed wat voor die rust zorgt.

Nee, als mijn man alle verantwoordelijkheid in zijn uppie zou moeten dragen dan zou ik mijn taak als zijn vrouw niet verstaan. Bovendien heb ik dat ook nooit gezegd!
Ik weet dat bij belangrijke beslissingen hij EINDverantwoordelijk is en dat vind ik een rust. Net zo als dat je als Christen toch soms rustig kunt worden van de wetenschap dat God je leven leidt zoals Hij het wil en dan mag je er toch ook op vertrouwen dat Hij het beste met je voor heeft. Daar word je toch rustig van?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 mei 2011 17:52

Schipje schreef:Ja, die schoolkeuze is nog het meest heldere voorbeeld. Kerkkeuze is er ook zo één.

Kerkkeuze maak je normaal gesproken voordat je gaat trouwen.
Als de a.s. man voor een kerkverband zou kiezen waar ik absoluut niet achter sta, spijt me wel maar dan ging het hele huwelijk niet door. Dat zou ik voor m'n huwelijk goed duidelijk willen hebben.

Terug naar “[Religie] - Open forum”