Ik ben het dan helemaal niet met P.Washer eens, maar met Mohamed kan ik het toch ook niet eens zijn.
Dat de vrouw onder de man kwam de staan, was niet de straf maar het logische gevolg van de zonde. Hadden we maar met onze handjes van die vrucht af moeten blijven. Ook na de zondeval zijn man & vrouw gelijkwaardig (= van dezelfde waarde) gebleven, maar niet gelijk!
Daarnaast ben ik het er niet mee eens dat Jezus al alle zonden van de wereld heeft weggenomen. Waarom zondigen we dan nog dagelijks? Dat Hij mijn zonden heeft vergeven (en hopelijk mogen jullie die zekerheid ook hebben) wil niet zeggen dat ik niet meer aan Zijn aanbevelingen & wetten moet houden. Eens, op de Grote Dag, wanneer het oordeel is geweest en we als 1 grote schare voor Hem staan op de nieuwe aarde, dan zijn alle zonden weggenomen.
Wat heb jij zo misdaan dat je dezelfde straf hebt verdiend als Eva en geen vergeving hebt gekregen door Jezus zijn eenmalige offer (Heb 10,18) voor de zonde?
Gewoon precies hetzelfde als Eva heeft misdaan destijds. Niet luisteren naar Gods wil. In Eva zijn wij alle vrouwen onder de man geplaatst.
Ik denk dat het goed is om stil te staan bij 'het onderdaning zijn'. Mijn eerste indruk is: net als een slaaf onderdanig was aan zijn heer. Maar dat wordt er m.i. helemaal niet bedoelt. Meer het 'dienen in liefde' van de ander. Misschien moeten we daar even over gaan brainstormen.
Daarnaast (en dat is eerder ook al genoemd volgens mij) ligt m.i. niet de nadruk om het 'onderdanig zijn van de vrouw', maar op de 'leidende taak van de man'. Wanneer het daar fout gaat (als hij niet het evenbeeld is van Christus) dan gaat het bij het onderdanig zijn ook fout.
Hoe kunnen wij ooit één zijn in Christus (Gal 3,28) zolang jij gelooft dat je mij onderdanig moet zijn?
Hier maak je wel een hele crusiuale denkfout. Ten eerste hoeven wij jou niet onderdanig te zijn, want jij bent onze man niet. Of heb ik iets tussen jou en Luna gemist?
Ten tweede: een man & vrouw zijn 1
voor, maar als het goed is, ook
in Christus. Waarom zou onderdanigheid dat in de weg staan.