Het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Het huwelijk

Berichtdoor mohamed » 11 mei 2011 10:44

schaapje schreef:@ Mohamed, ik las jou bericht, maar jij gelooft toch dat we al in het duizend jarige- vredesrijk
zijn? Het heeft een naam hè, maar ik weet niet meer welke.

Noem me maar gewoon een christen met een lust voor het woord van God.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 10:48

Noem me maar gewoon een christen met een lust voor het woord van God.

Nou je ontkent het in ieder geval niet.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 mei 2011 15:03

schaapje schreef:Nou je ontkent het in ieder geval niet.

En ik bevestig het evenmin. Maar waarom wil je me in een hokje plaatsen? Ben je nog boos?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 15:07

En ik bevestig het evenmin. Maar waarom wil je me in een hokje plaatsen? Ben je nog boos?

Ik denk niet dat jou het wat kan schelen als ik boos zou zijn, en boos was ik niet, verontwaardigd
misschien.
Ik wil je niet in een hokje plaatsen, maar soms lees ik berichten van jou die ik niet kan
plaatsen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 mei 2011 15:15

schaapje schreef:Ik denk niet dat jou het wat kan schelen als ik boos zou zijn, en boos was ik niet, verontwaardigd
misschien.

Waarom denk je dat het mij niks zou kunnen schelen, kom ik zo onredelijk op je over?
Ik wil je niet in een hokje plaatsen, maar soms lees ik berichten van jou die ik niet kan
plaatsen.

Het is maar een discussie schaapje en we hoeven het toch niet overal over eens te zijn?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 15:19

Nou Mohamed laatst kwam je op mij heel onredelijk over, maar goed wie ben ik.

En inderdaad hoeven we het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar als we dat in grote
belangrijke lijnen zijn is dat wel prettig :wink:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 mei 2011 15:23

schaapje schreef:Nou Mohamed laatst kwam je op mij heel onredelijk over, maar goed wie ben ik.

Dat had ook een oorzaak die ik duidelijk benoemd heb.
En inderdaad hoeven we het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar als we dat in grote
belangrijke lijnen zijn is dat wel prettig :wink:

We zijn het over de grote lijnen eens, of heb ik iets gemist?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 15:36

:@ :D

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 mei 2011 20:37

mohamed
Wat Lukas 20,34 betreft staat er wel wat die oude trouwe Statenvertaling weergeeft, want het woord eeuw is overgezet van aiōn wat precies dat betekent en NIET wereld als in de gehele planeet.

- eeuw betekent in de zin absoluut geen exact 1000 jaar, want dan zou de volgende zin niet kloppen:
En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: De kinderen dezer eeuw trouwen, en worden ten huwelijk uitgegeven;
35 Maar die waardig zullen geacht zijn die eeuw te verwerven en de opstanding uit de doden, zullen noch trouwen, noch ten huwelijk uitgegeven worden;[i]36 Want zij kunnen niet meer sterven, want zij zijn den engelen gelijk; en zij zijn kinderen Gods, dewijl zij kinderen der opstanding zijn.

als je zegt dat we nu niet meer in de eeuw leven waar in gehuwd wordt, zou dat betekenen dat we nu in de volgende eeuw leven, die waar je gelijk bent aan engelen en niet meer sterft...nu, dat is toch ook nog niet zo?

- je zegt, de hsv en nbv zijn verkeerd vertaald, de statenvertaling is de juiste. Ik geef onmiddellijk toe, ik kan totaal helemaal niets van grondteksten, maar alleen naar één woordje kijken en die translaten is denk ik ook niet de methode, daarom zijn er natuurlijk bijbelvertalers, voor de juiste context. Ik heb wel in engels en duits gekeken: ( met dank aan biblija.net )
King James version 1611: 34 And Jesus answering said unto them, The children of this world marry, and are given in marriage:
Luthervertaling 1545: 34 VND Jhesus antwortet / vnd sprach zu jnen / Die Kinder dieser welt freien vnd lassen sich freien /

ik zeg niet dat statenvertaling een verkeerde vertaling is, nee, alleen ik beheers zelf te weinig oud-nederlands om hem goed te kunnen begrijpen... maar waarom zou eeuw een periode van 1000 jaar betekenen als het in strijd is met de zin daarop, en ook buitenlandse bijbelvertalingen ( niet de minsten ) het ook niet zo vertalen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 mei 2011 22:14

meribel schreef:als je zegt dat we nu niet meer in de eeuw leven waar in gehuwd wordt, zou dat betekenen dat we nu in de volgende eeuw leven, die waar je gelijk bent aan engelen en niet meer sterft...nu, dat is toch ook nog niet zo?

In de algemene opvatting omtrent de opstanding niet, maar ik denk dat de Bijbel er meer een symbolische betekenis in legt die aanverwant is aan het oude verbond.
- je zegt, de hsv en nbv zijn verkeerd vertaald, de statenvertaling is de juiste. Ik geef onmiddellijk toe, ik kan totaal helemaal niets van grondteksten, maar alleen naar één woordje kijken en die translaten is denk ik ook niet de methode, daarom zijn er natuurlijk bijbelvertalers, voor de juiste context. Ik heb wel in engels en duits gekeken: ( met dank aan biblija.net )
King James version 1611: 34 And Jesus answering said unto them, The children of this world marry, and are given in marriage:
Luthervertaling 1545: 34 VND Jhesus antwortet / vnd sprach zu jnen / Die Kinder dieser welt freien vnd lassen sich freien /

ik zeg niet dat statenvertaling een verkeerde vertaling is, nee, alleen ik beheers zelf te weinig oud-nederlands om hem goed te kunnen begrijpen... maar waarom zou eeuw een periode van 1000 jaar betekenen als het in strijd is met de zin daarop, en ook buitenlandse bijbelvertalingen ( niet de minsten ) het ook niet zo vertalen?

Het woord wereld kan ook, maar het gevaar is dat mensen het lezen als zijnde de gehele planeet en dan klopt het niet meer. We lezen namelijk nergens in de Bijbel dat God de planeet eerst verwoest en vervolgens een nieuwe zal maken met daarop alleen christenen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 mei 2011 12:40

In de algemene opvatting omtrent de opstanding niet, maar ik denk dat de Bijbel er meer een symbolische betekenis in legt die aanverwant is aan het oude verbond.

( ik neem aan dat je het over het huwelijk en het niet mogen scheiden heb )
waarom, het was een duidelijke vraag van de sadduceeën die een duidelijk antwoord kreeg. En dan matteheus 5 vanaf vers 21, de bergrede van Jezus, op een rijtje allemaal duidelijke instructies waar Jezus de bestaande wet nogmaals aanscherpt...en hoe:
- niet alleen geen moord plegen, maar je mag ook niet woedend worden
- niet alleen geen overspel, maar ook niet een andere vrouw begeren.
- niet alleen niet scheiden, hertrouwen betekent zelfs overspel
- niet alleen geen valse eed afleggen, maar helemaal niet zweren of je belofte niet nakomen ( meteen te linken aan voorgaande )
- niet alleen niet "terugslaan', zelfs je andere wang toekeren.

Afijn, een heel praktisch rijtje, waarom zou Jezus bij het onderdeel over scheiding het ineens over iets symbolisch met betrekking tot het oude verbond hebben? Dat is toch totaal onlogisch?

Het woord wereld kan ook, maar het gevaar is dat mensen het lezen als zijnde de gehele planeet en dan klopt het niet meer. We lezen namelijk nergens in de Bijbel dat God de planeet eerst verwoest en vervolgens een nieuwe zal maken met daarop alleen christenen.

Of onze Vader de planeet eerst geheel verwoest weet ik niet, misschien gaat Hij de bestaande een make-over geven.....maar dat de aarde vernieuwt gaat worden daar spreekt de bijbel wel over;

Jesaja 65,17
Zie, ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Wat er vroeger was raakt in vergetelheid, het komt niemand ooit nog voor de geest.

2 Petrus 3,13
Maar wij vertrouwen op Gods belofte en zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont

Openbaring 21,1
Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer.

Jetjuhhh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jetjuhhh » 12 mei 2011 19:33

Mijns inziens is dat, waar dit topic mee begon, heel gemakkelijk.
Het is op twee manieren te intepreteren,
denk alleen al aan het hooglied...
Ik denk dat het mooi is als je dat leest in de man-vrouw verhouding,
maar dat het nog mooier is om te lezen in de God-mens verhouding.
Maar dat betekent niet dat het een goed en ander fout is,
het is allebei heel leerzaam..
Geloof, hoop en liefde!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 mei 2011 22:25

meribel schreef:Afijn, een heel praktisch rijtje, waarom zou Jezus bij het onderdeel over scheiding het ineens over iets symbolisch met betrekking tot het oude verbond hebben? Dat is toch totaal onlogisch?

Het lukt je wel om te begrijpen wat geestelijk overspel is, maar hoe het zit met een geestelijke huwelijk lijk je maar niet te snappen en dat vind ik nou zo vreemd.

Indien Jezus het letterlijk bedoelde, hoe kon Paulus diezelfde wetten omtrent het huwelijk dan ooit op Christus en de kerk betrekken?

Voorts hebben al die dingen betrekking op het oude verbond en de daarbij behorende oude mens.

Ef 4,22
Te weten dat gij zoudt afleggen, aangaande de vorige wandeling, de oude mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding;
Of onze Vader de planeet eerst geheel verwoest weet ik niet (...)

Dan kun je ook niet zo zeker weten dat de SV77 verkeerd vertaald heeft en daar ging het me alleen maar om. Ik bedoel dat ik vrede heb met onze meningsverschillen, maar als je ongegronde dingen voor waar verkondigt druist dat tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 mei 2011 23:56

mohamed
maar als je ongegronde dingen voor waar verkondigt druist dat tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel in.

hé, dat heb ik ook, vandaar dat ik probeer uit te leggen dat God niet wil dat de mensen scheiden en dat dat tegen Zijn geboden ingaat.. ( net zoals veel anderen dingen die mensen doen, maar daar gaat het nu even niet om )

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 mei 2011 19:02

meribel schreef:hé, dat heb ik ook, vandaar dat ik probeer uit te leggen dat God niet wil dat de mensen scheiden en dat dat tegen Zijn geboden ingaat.. ( net zoals veel anderen dingen die mensen doen, maar daar gaat het nu even niet om )

Dat is helemaal niet waar.

Deut 24,1
Wanneer iemand een vrouw genomen en gehuwd heeft, dan zal, – als hij haar geen genegenheid toedraagt, omdat hij iets onbehoorlijks aan haar gevonden heeft, en hij een scheidbrief geschreven en haar die overhandigd heeft, waarna hij haar uit zijn huis heeft weggezonden;

Ken jij de geboden van God wel? Heb je naaste lief als jezelf toch? Persoonlijk zou ik niet durven beweren dat ik de geboden naleef, als ik tegen een vrouw die elke dag verrot geslagen wordt door haar man zou zeggen dat God het zo wil en dat ze niet mag scheiden.

Terug naar “Archief”