Verkondiging van het woord (zijn wij geroepen?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Verkondiging van het woord (zijn wij geroepen?)

Berichtdoor JHM » 10 mei 2011 17:31

Beste broeders en zusters,

Graag wil ik een topic wijden aan de verkondiging van het woord. Het doel van dit topic is om te kijken of we gezamenlijk tot een antwoord kunnen komen. De vraagstelling luidt als volgt, in hoeverre zijn wij geroepen het woord te verkondigen? Ik laat een aantal passages zien die duiden hoe belangrijk is het dat gepredikt werd (wordt?). De Schrift leert ook dat geprikt moet tot het einde en heel de wereld het weet. Maar ook kunnen we lezen dat heel de wereld het al weet. Als je denkt dat wij geroepen zijn het woord te verkondigen, op welke Schriftteksten baseer je dit en op welke manier horen wij dit uit te dragen?

Neem bijvoorbeeld Jehova's Getuigen, dan moet je het woord verspreiden bijv. d.m.v. bezoeken langs deuren (indien je hier niet toe in staat bent kan het ook op een andere manier). Indien je niet langs deuren wilt kun je geen lid van de gemeente zijn. Ik wil iedereen vriendelijk verzoeken niet in discussie te gaan over de leer van Jehova's Getuigen. Dit is hun leer en het zijn broeders en zusters.

Laten we eens kijken wat de Bijbel zegt.

In Matt24:14 en Hand10:42 leren we dat het goede nieuws over de hele wereld verkondigd zal komen.

Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen. (Mattheus 24:14)

Want eerst moet aan alle volken het goede nieuws worden verkondigd. (Markus 13:10)

In Hand24:5, Rom10:18 en Kol1:23 leren we dat Jezus al gepredikt is door de hele wereld.

Want wij hebben bevonden dat deze man een pest is, en een, die oproer verwekt onder al de Joden,door de ganse wereld, en een opperste voorstander van de sekte der Nazarénen. (Hand 24:5)

Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord? Ja toch, hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden der wereld. (Rom 10:18)

Indien gij maar blijft in het geloof, gefundeerd en vast, en niet bewogen wordt van de hoop van het Evangelie, dat gij gehoord hebt, hetwelk gepredikt is onder al de kreatuur, die onder de hemel is; van hetwelk ik Paulus een dienaar geworden ben (Kol 1:23)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wij zijn tenslotte geen Apostelen.

Is iedereen soms een apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen wonderen verrichten? (1 Kor 12:29)

Alles wat een apostel tot apostel maakt, heb ik u laten zien: elke volharding, alle tekenen en wonderen, elke kracht. (2 Kor 12:12)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Niet alleen de Apostelen?

Enkele Cyprioten en Cyreneeërs onder hen, die naar Antiochië waren gereisd, maakten daar echter ook de Griekse bevolking bekend met het evangelievan de Heer Jezus. (Handelingen 11:20)

U moet weten, broeders en zusters, dat wat mij is overkomen er juist toe bijdraagt dat het evangelie wordt verspreid. 13 Het is iedereen in het Romeinse hoofdkwartier en alle anderen duidelijk geworden dat ik gevangenzit omwille van Christus. 14 Bovendien durven de meeste broeders en zusters, omdat ze door mijn gevangenschap vertrouwen in de Heer hebben gekregen, de boodschap nu nog onbevreesder te verkondigen. 15 Sommigen doen het weliswaar uit afgunst en rivaliteit, maar anderen verkondigen Christus met goede bedoelingen. (Filipenzen 1:12-15)

Als we verkondigen moeten we dan ook blijven aandringen?

Verkondig de boodschap, blijf aandringen, of het nu uitkomt of niet, wijs terecht, straf en vermaan met alle geduld dat het onderricht vereist. (2 Timotheus 4:2)

De belangrijkheid van Prediking.

Degenen die verdreven waren, trokken rond en verkondigden het woord van God. Handelingen 8:4

Nadat Petrus en Johannes getuigenis hadden afgelegd van de Heer en zijn boodschap hadden verkondigd, aanvaardden ze de terugreis naar Jeruzalem en brachten het evangelie in tal van dorpen in Samaria. Handelingen 8:25

Handelingen 8:40
Filippus kwam terecht in Azotus; van daar reisde hij verder en verkondigde in alle steden het evangelie, tot hij in Caesarea aankwam.

maar iedereen had over mij horen vertellen: ‘De man die ons vroeger vervolgde, verkondigt nu het geloof dat hij toen probeerde uit te roeien.’ Galaten 1:23

U weet ook dat ik alles bekend heb gemaakt wat uw welzijn ten goede komt en dat ik u daarover in het openbaar en thuis heb onderricht. Handelingen 20:20

Voor dit evangelie schaam ik mij niet, want het is Gods reddende kracht voor allen die geloven, voor Joden in de eerste plaats, maar ook voor andere volken.Romeinen 1:16

U weet zelf, broeders en zusters, dat ons bezoek aan u niet tevergeefs is geweest. 2 Ondanks de mishandelingen en beledigingen die wij, zoals u bekend is, in Filippi te verduren hadden, vonden we in vertrouwen op onze God de moed u bekend te maken met zijn evangelie. Daarvoor hebben we ons tot het uiterste ingespannen.1 Tessalonicenzen 2:1-2

Maar de Heer heeft me terzijde gestaan en me kracht gegeven, zodat ik de verkondiging tot een goed einde heb gebracht en alle volken de boodschap hebben gehoord. Ik ben gered uit de muil van de leeuw.2 Timotheus 4:17

Als je het middel tot redding weet, is het dan niet egoistisch om het niet voor jezelf te houden?

‘Mensenkind, ik stel jou aan als wachter over de Israëlieten: als je mij hoort spreken, moet je hen namens mij waarschuwen. 18 Als ik tegen een slecht mens zeg dat hij sterven zal en je waarschuwt hem niet, je zegt niets om hem te waarschuwen voor de goddeloze weg die hij is ingeslagen, niets om zijn leven te redden – dan is hij weliswaar een slecht mens die sterft doordat hij zelf schuldig is, maar ik zal jou voor zijn dood ter verantwoording roepen. 19 Als je een slecht mens daarentegen waarschuwt en hem zegt dat hij tot inkeer moet komen en hij gaat toch voort op zijn goddeloze weg, dan is hij zelf schuldig aan zijn dood, maar zul jij het er levend afbrengen. 20 Als een goed mens zich niet langer rechtvaardig gedraagt maar onrecht doet, en als ik hem dan ten val breng, zal hij sterven als jij hem niet waarschuwt. Hij zal sterven als gevolg van zijn zondig gedrag, en zijn goede daden zullen niet meer tellen, maar ik zal jou voor zijn dood ter verantwoording roepen. 21 En als je een goed mens voorhoudt dat hij niet moet zondigen en hij zondigt niet, dan blijft hij zeker in leven omdat hij zich heeft laten waarschuwen, en ook jij zult het er levend afbrengen.’ Ezechiel 3:17-21

Alles is volbracht

Ik heb op aarde uw grootheid getoond door het werk te volbrengen dat u mij opgedragen hebt. (Johannes 17:4)

Toen wist Jezus dat alles was volbracht, en om de Schrift geheel in vervulling te laten gaan zei hij: ‘Ik heb dorst.’ 29 Er stond daar een vat zure wijn; ze staken er een majoraantak met een spons in en brachten die naar zijn mond. 30 Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. (Johannes 17:28-30)

Ik zie uw reacties graag tegemoet.
Laatst gewijzigd door JHM op 10 mei 2011 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Faramir

Re: Verkondiging van het woord (zijn wij geroepen?)

Berichtdoor Faramir » 10 mei 2011 17:36

JHM schreef:Ik zie uw reacties graag tegemoet.

„Verkondig het Evangelie, desnoods met woorden.” - Fransiscus van Assisi
Dat vat mijn denkwijze wel mooi samen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 mei 2011 18:00

JHM

Evangeliseren noemen wij dat in onze kring,....tja ik ben net aan het nadenken
heeft dat wel zin .... als het God is die mensen trekt ...dan hoeven we misschien
niets te doen :( tenminste als ik refoweb moet geloven 8)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 mei 2011 18:09

. als het God is die mensen trekt ...dan hoeven we misschien
niets te doen tenminste als ik refoweb moet geloven

ach nee, niemand zou dat zeggen, want hoe trekt God mensen? Toch zeker ook via mensen, en laten wij een instrument zijn in Zijn hand!! En evangeliseren is een opdracht, niet voor niets!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 mei 2011 18:37

want hoe trekt God mensen? Toch zeker ook via mensen, en laten wij een instrument zijn in Zijn hand!! En evangeliseren is een opdracht, niet voor niets!

Helemaal mee eens Meribel :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 11 mei 2011 05:30

grappig ik speelde met de gedachte om een soortgelijk topic te starten, maar besloot het niet te doen.

we zijn niet geroepen om te evangeliseren, maar om discipelen te maken. dat houdt evangelisatie in, maar gaat door tot ver na de bekering. vaak denk ik dat deel twee het moeilijkst is. :cry:

ik denk (persoonlijke mening waar je best anders over mag denken ) dat we allemaal onze kwaliteiten hebben en dat door die te combineren en samen te voegen vruchtdragende evangelisatie en discipleschap training mogelijk is. de een is goed in uitleggen, de ander in het uitnodigen van onbekenden de derde in het creeren van een gastvrije omgeving en weer een ander is begripvol en zorgdragend. misschien is er ook nog iemand die de koe bij de horens durft te pakken en 'het eens duidelijk durft te zeggen waar het op staat' al deze mensen tesamen, wow, wat een team!

om dat allemaal van een mens te verwachten? van jezelf? tja, dan schiet je al snel tekort en voel je je schuldig.
Gelukkig heeft God ons aan elkaar gegeven zodat we tesamen Hem mogen dienen.

wat ik hier boven beschreef is een beschriving van de kerk :wink: waarin leraren, profeten, evangelisten, herders etc zitten. door elk de ruimte te geven kunnen er mooie dingen gebeuren. door een keurslijf op de gemeente te leggen komen sommige 'gaven' niet tot haar recht.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Terug naar “Archief”