Leven volgens de scheppingsordening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor ajl » 10 mei 2011 14:49

esli schreef:Als je iets als cultuurgebonden beschouwd wil dat niet zeggen dat je je eigen interpretatie de boventoon laat voeren. Je hebt nl. altijd met interpretatie te maken jij net zo goed als ik. Jij interpreteert ´onderdanig/ontzag hebben voor je man' ook. Volgens mij interpreteer jij het door te zeggen dat als er een moeilijke keus gemaakt moet worden waar je samen niet uitkomt dat de man dan beslist (zeg het maar als ik je woorden verkeerd begrepen heb). Dat is net zo goed een interpretatie en is volgens mij ook heel anders dan hoe Paulus dat in die tijd bedoelde. Ik denk dat je toen weinig te zeggen had als vrouw, eerst besloot je vader voor je en vervolgens nam je man de beslissingen. Je ontkomt er mi. niet aan om dat wat in de bijbel staat te interpreteren en naar deze tijd te plaatsen.
Daarnaast is het toch niet zo heel raar om deze tekst als cultuurgebonden te beschouwen? De maatschappij heeft gewoon eeuwenlang gefunctioneerd op deze manier, waarin vrouwen ontzag voor de man hadden en mannen het voor het zeggen hadden (in gezin en maatschappij). De hele cultuur is nu gewoon heel anders, wat er mi. ook voor zorgt dat we teksten die een cultuurgebonden rollenpatroon laten zien prima als cultuurgebonden kunnen zien.

Helemaal mee eens, het zouden mijn woorden kunnen zijn :wink:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 mei 2011 14:50

@ schelpje. Er zijn bijna geen kinderen die 5 dagen in de week naar de chreche gaan en daarnaast zijn er bijna geen chreches open om 7.00 uur. het koste ons al moeite om er 1 te vinden die om 7.30 uur open gaat. maar volgens mij is hier al eens een topic over geweest, wellich verstandig om die weer de openen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mei 2011 14:51

Schipje schreef:Ik zie niet waarom dit stukje cultuurgebonden zou zijn. Het gaat al eeuwen mee. Het gold al in het oude testament en in het nieuwe nog steeds dus waarom nu niet? Het blijft een afspiegeling van God en de Gemeente en dat geld voor eeuwig. Wat moet het met Gods instellingen en geboden worden als we alles gaan zien als cultuur en tijdgebonden en onze eigen menselijke interpretaties de boventoon laten voeren?

Schipje: het is een "probleem" geworden omdat sommige moeders/getrouwde vrouwen gingen werken. Je wordt een uitzondering als thuisblijvende moeder. Vrouwen zijn mondig geworden en dan past daar niet meer bij dat moeder thuis is en de man "de kost" verdient.
In de tijd van onze oma's was het gewoon, niemand ging werken, alleen vrouwen die het echt moesten.
Nu gaan vrouwen werken om aan hun ontwikkeling te werken, onafhankelijk te zijn in financieel opzicht.
Ik hoor regelmatig het argument: ik zou een nare moeder zijn als ik elke dag met mijn kind thuis zou zitten. Nu ben ik tijdens die 3 dagen wel een leuke moeder.
Dat vraag ik me dus af. In die 3 dagen thuis heb je het waarschijnlijk heel druk met allerlei werkzaamheden. Maak je dan die tijd voor je kind, om ermee naar de speeltuin te gaan ?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 mei 2011 14:52

Sorry hoor, alsof onze oma's vroeger de tijd hadden om naar de speeltuin te gaan. Alles moest met de hand gebeuren en men had veel meer kinderen. En daarbij mijn oma's werkten ook gewoon hoor :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mei 2011 14:54

ajl schreef:@ schelpje. Er zijn bijna geen kinderen die 5 dagen in de week naar de chreche gaan en daarnaast zijn er bijna geen chreches open om 7.00 uur. het koste ons al moeite om er 1 te vinden die om 7.30 uur open gaat. maar volgens mij is hier al eens een topic over geweest, wellich verstandig om die weer de openen.

Ik zei dat het kind om 7 uur in het stoeltje gepropt wordt, de creche gaat idd om half 8 open. Ik weet dat er in de grote steden 24 uurs opvang is ! Want er zijn bijv trambestuursters die de eerste tram van 06.00 (?) of misschien ook wel trein, moeten besturen.
Artsen, politieagenten, noem maar op.
En jawel hoor, bij mij in de familie zijn kindjes die 5 dagen per week in de creche zijn/waren. En schoonzus maar zuchten, dat ze zoveel geld aan de opvang kwijt is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mei 2011 14:55

ajl schreef:Sorry hoor, alsof onze oma's vroeger de tijd hadden om naar de speeltuin te gaan. Alles moest met de hand gebeuren en men had veel meer kinderen. En daarbij mijn oma's werkten ook gewoon hoor :wink:

Mijn moeder ging ook niet met ons naar de speeltuin, wij gingen op 6 jarige leeftijd er zelf naar toe, met een paar kinderen. Nu kan dat niet meer, die omstandigheden zijn ook veranderd. Ik fiets savonds met mijn puberdochter mee als ze ergens naar toe moet.
En ja, de was alleen al kostte 2 dagen, de ene dag wassen de andere dag strijken.
Nu hebben vrouwen veel meer tijd, maar toch niet, ze werken immers ? :D

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 10 mei 2011 14:57

esli schreef:Dat is net zo goed een interpretatie en is volgens mij ook heel anders dan hoe Paulus dat in die tijd bedoelde. Ik denk dat je toen weinig te zeggen had als vrouw, eerst besloot je vader voor je en vervolgens nam je man de beslissingen. Je ontkomt er mi. niet aan om dat wat in de bijbel staat te interpreteren en naar deze tijd te plaatsen.
Tijdens de opkomst van het christendom, was het christendom juist de meest vrouwvriendelijke religie!

Het zijn juist de latere invloeden door de eeuwen heen die het vrouwonvriendelijk hebben gemaakt.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 mei 2011 15:00

schelpje3 schreef:Ik zei dat het kind om 7 uur in het stoeltje gepropt wordt, de creche gaat idd om half 8 open. Ik weet dat er in de grote steden 24 uurs opvang is ! Want er zijn bijv trambestuursters die de eerste tram van 06.00 (?) of misschien ook wel trein, moeten besturen.
Artsen, politieagenten, noem maar op.
En jawel hoor, bij mij in de familie zijn kindjes die 5 dagen per week in de creche zijn/waren. En schoonzus maar zuchten, dat ze zoveel geld aan de opvang kwijt is.

Dan mag jij mij wel eens vertellen waar in de grote steden 24 uur opvang is. Ik woon in Rotterdam, maar hier is bijna geen chrech te vinden die voor 8.00 uur opgengaat en ze gaan gewoon weer om 18.00 uur dicht. Slaapopvang is sowieso moeilijk, omdat de brandweer daar praktisch geen toestemming voor geeft. De beroepsgroepen die jij opnoemt regelt dat gewoon met mantelzorg, juist omdat er geen opvang is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 mei 2011 15:06

Al die problemen is de prijs die wij betalen voor onze welvaart :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mei 2011 15:14

ajl schreef:
Dan mag jij mij wel eens vertellen waar in de grote steden 24 uur opvang is. Ik woon in Rotterdam, maar hier is bijna geen chrech te vinden die voor 8.00 uur opgengaat en ze gaan gewoon weer om 18.00 uur dicht. Slaapopvang is sowieso moeilijk, omdat de brandweer daar praktisch geen toestemming voor geeft. De beroepsgroepen die jij opnoemt regelt dat gewoon met mantelzorg, juist omdat er geen opvang is.

In Amsterdam. Je hebt ergens op de Veluwe zelfs een kinderhotel, waar uitsluitend kindjes logeren, kunnen de ouders lekker met zn 2en weg :?
Ik zag eens een docu over vrouwen die bezig waren met inburgeren. Eentje werd idd trambestuurster en haar kindje bracht ze savonds naar de creche omdat ze smorgens heel vroeg op moest. Het is een paar jaar geleden, zijn die regels aangescherpt dan ?
Slaapopvang moeilijk ? Dat begrijp ik niet, je hebt toch ook daklozenopvang ??

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 10 mei 2011 15:16

Hoezo een prijs die wij betalen? Zie er geen problemen in, het zijn alleen praktische zaken waar je tegen aanloopt in deze tijd. Veranderingen komen wel, maar dat duurt altijd een tijdje. Zie ook de schooltijden van basisscholen. Lopen ook veel ouders tegenaan, maar tegenwoordig steeds meer scholen met continurooster.

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 10 mei 2011 15:24

Ik kan gewoon niet geloven wat ik hier lees over de scheppingsorde e.d. Ik ben blij dat mijn man mij anders ziet![/quote]
Het is MIJN mening ! Ik leg die niet aan een ander op.
Jij doet dat wel, ik moet op een creche gaan kijken, alsof ik dat nooit gedaan heb. Ik heb die mening gevormd, juist door voorbeelden te zien in de familiekring van schoonzussen die hun slaperig peutertje om 7 uur in het autostoeltje proppen.
Ik heb neefjes die 5 dagen p.w. in de creche zitten, als ik ze zie zitten ze altijd te hangen, zo moe zijn ze. Want er zijn weinig rustmomenten, dat is nu eenmaal zo met een stel gezonde kindjes in 1 groep.
En jij voed je kind op op de uren dat je haar/hem bij je hebt, de uren in de creche worden door een ander ingevuld. Hoe je het ook wendt of keert, de leiding daar bepaalt wanneer jouw kind te drinken krijgt en dat het nu zindelijk moet worden.
De creche is algemeen vormend, echt reformatorische opvangmogelijkheden zijn in opkomst maar waren er zeker niet toen mijn kinderen peuter waren. Dus ik moet er niet aan denken dat mijn kind verplicht K3 moet luisteren.
Wordt er gebeden en gedankt met je kind, als het een boterhammetje krijgt ?
Leren ze daar "hoger dan de blauwe hemel " te zingen ?
Het gaat hier over de scheppingsorde, m.i. hoort daar niet bij dat je je kind in een creche moet doen, zodat jij aan het werk kunt. UITZONDERINGEN DAAR GELATEN, wanneer het noodzakelijk is.[/quote]

De meeste kinderen gaan geen 5 dagen per week. Op het kdv waar wij komen zijn er geen kinderen die meer dan 3 dagen daar zijn. Voor half 8 gaan de meeste kdv niet open en idd, soms moet je je kindje daarvoor wakker maken, is dat erg? Moeten ze ook als ze straks naar school gaan hoor. Als je er 's avonds rekening mee houd dan kunnen ze een normale nacht maken. En als hij moe is geef ik het aan en houden ze er overdag rekening mee dat hij een keer wat eerder naar bed gaat oid. De leiding bepaald niet wat mijn kind te eten en te drinken krijgt, dat gaat in overleg en daarbij kan ik aangeven wat wik wel en niet wil. Ook het zindelijk worden e.d. gaat in overleg met de ouders. Hun dringen niets op bij een kind wat wij niet willen en hun doen overdag met mijn kind wat ik 's morgens met hen bespreek. En ja, mijn kind bid voor het eten, en leert christelijke liedjes. Kan de hele cd's van Elly en Rikkert meezingen. Kent meer liedjes dan hij zou kennen als hij bij mij thuis zou zijn. Dus het beeld wat je hebt van een crechel komt gewoon niet overeen met de werkelijkheid. Wij hadden ook wat mensen in onze omgeving die het maar nix vonden die creche, we hebben ze meegenomen daarheen en daarna gevraagd wat ze ervan vinden en ze zijn allemaal om en vinden het juist erg leuk!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 10 mei 2011 15:34

vele reacties terug noemde ik een paar voorbeelden.
die werden maar matigjes gevonden. heel normaal eigenlijk.
wat had je dan gedacht? dat ik een monster ben omdat mijn vrouw me vertrouwt????
het was haar keus van voordat ze me kende!!!
en ik had al geschreven dat we een heel harmonieus huwelijk hebben.
de twee voorbeelden waren uitzonderingen waar we het niet eens konden worden omdat er rationele argumenten tegen emotionele argumenten stonden. in het eerste voorbeeld ging ik dwars tegen mijn vrouw in en daar had ze het moeilijk mee. in het tweede voorbeeld heb ik het erg moeilijk gehad. maar de liefde voor mijn vrouw woog daar tegenop.

en of Ef 5 cultuurgebonden is? nou en of! in een ik gerichte cultuur waar zelfontplooiing etc centraal staat daar heeft Ef 5 geen plaats!
sinds gen 3 weten we waar een 'ik maak mijn eigen keuzes, ik laat me door niemand gezeggen' cultuur heen leidt.
Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen (ef 4, net voor Ef 5 weet je wel)

maar Ef5 heeft b.v. weinig te maken met kdv's. persoonlijk denk ik dat het principe van Ef 5 nog steeds geldt. maar ook de daadkrachtige vrouw die handelt, bestuurt etc geldt nog steeds. beide tegelijkertijd is heel goed mogelijk.

Christus heeft ons een dienend leiderschap geleerd. dat staat haaks op het menselijk verlangen om gezien te worden en op de angst om misbruikt te worden. daarom is het zo belangrijk dat je weet aan wie je je overgeeft.
dat geld evengoed voor de man trouwens
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mei 2011 15:45

De meeste kinderen gaan geen 5 dagen per week. Op het kdv waar wij komen zijn er geen kinderen die meer dan 3 dagen daar zijn. Voor half 8 gaan de meeste kdv niet open en idd, soms moet je je kindje daarvoor wakker maken, is dat erg? Moeten ze ook als ze straks naar school gaan hoor. Als je er 's avonds rekening mee houd dan kunnen ze een normale nacht maken. En als hij moe is geef ik het aan en houden ze er overdag rekening mee dat hij een keer wat eerder naar bed gaat oid. De leiding bepaald niet wat mijn kind te eten en te drinken krijgt, dat gaat in overleg en daarbij kan ik aangeven wat wik wel en niet wil. Ook het zindelijk worden e.d. gaat in overleg met de ouders. Hun dringen niets op bij een kind wat wij niet willen en hun doen overdag met mijn kind wat ik 's morgens met hen bespreek. En ja, mijn kind bid voor het eten, en leert christelijke liedjes. Kan de hele cd's van Elly en Rikkert meezingen. Kent meer liedjes dan hij zou kennen als hij bij mij thuis zou zijn. Dus het beeld wat je hebt van een crechel komt gewoon niet overeen met de werkelijkheid. Wij hadden ook wat mensen in onze omgeving die het maar nix vonden die creche, we hebben ze meegenomen daarheen en daarna gevraagd wat ze ervan vinden en ze zijn allemaal om en vinden het juist erg leuk![/quote]

Als een kind 5 is en je moet hem om half 8 wakker maken is dat heel anders dan een peutertje van anderhalf jaar. Als jij er vrede mee hebt dat je kind naar de creche gaat, prima ! Maar jij geeft je mening en ik ook :D En we kunnen allemaal zo onze redenen hebben om het niet of wel te doen.
Ik ben blij dat mijn man een fulltime baan heeft en ik met onze kindjes thuis kon blijven. Ik heb een ingewikkelde gezinssituatie (gehad) mede door mantelzorg voor mijn ouders. De kinderen zijn nu ouder, jongste is 14 en ze zeggen nu dat ze blij zijn dat ze nooit in een creche hoefden.
Om ze enigszins te laten wennen aan schoolregels, heb ik een paar kinderen, die het wilden en leuk vonden ! 1 ochtendje per week, dat waren 2 uurtjes, naar een peuterspeelzaal gebracht. Die werd gerund door vrijwilligers, was onderdeel van een kerk.
Het kind dat dat niet wilde, had iets meer moeite zich aan te passen op de kleuterschool, d.w.z. als de juf zei, nu stoppen, wilde hij eigenlijk zijn puzzeltje afmaken.
Het gaat hier over de scheppings ordening, daar voldoe ik bij lange ook niet aan. Maar we moeten geen dingen goedpraten die eigenlijk niet Bijbels verantwoord zijn. De situatie dwingt ons (soms). Creche moet een "noodoplossing" zijn en geen gemeengoed ! En ik ben bang dat we die kant opgaan. :(

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 10 mei 2011 16:15

Waarom moet de creche vanuit de scheppingsorde een noodoplossing zijn en geen gemeengoed? Zie niet in waarom een kdv bijbels niet verantwoord is?!

Terug naar “[Religie] - Open forum”