Minister De Jager heeft een vriend. Is dat belangrijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Minister De Jager heeft een vriend. Is dat belangrijk?

Berichtdoor JeeWee » 09 mei 2011 13:45

In een interview met de Telegraaf zei hij het zomaar: "ik ben geen vrijgezel meer, ik heb een relatie met een man".

Nou is 'hij' natuurlijk niet zomaar iemand. Het is onze CDA-minister Jan Kees de Jager van Financiën. Hij liet aan het ochtendblad weten dat hij, als de gelegenheid zich voordoet, binnenkort samen met zijn vriend zijn opwachting maken bij officiële gelegenheden. En hij geeft aan dat-ie heel gelukkig is met zijn vriend.

Nou heeft het CDA natuurlijk al een flinke historie van bewindslieden met een partner van hetzelfde geslacht. Er was ooit Joop Wijn en Gerda Verburg en ook de CDA fractievoorzitter in het Europarlement Wim van de kamp opnieuw een CDA-minister .

Juist de Christen-democraten zijn in dat opzicht de partij met veruit de meeste openlijk homoseksuele en lesbische bewindslieden en parlementariërs. Dat een coming out voor een zittend bewindsman nog steeds heel bijzonder is, blijkt wel uit het feit dat de Telegraaf het 'nieuws' verheft tot een aankondiging op de voorpagina.

Maar ís het ook echt belangrijk? Kan het ook, of zou zo iemand moeten aftreden?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Minister De Jager heeft een vriend. Is dat belangrijk?

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2011 13:48

[quote="JeeWee"
Maar ís het ook echt belangrijk? Kan het ook, of zou zo iemand moeten aftreden?[/quote]

Wat mij betreft is het een non-issue en ik zou ook totaal niet weten waarom iemand ervoor zou moeten aftreden. Is iemand minder goed met financiën omdat hij/zij toevallig homoseksueel is?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 mei 2011 14:16

Ik vind het ook een non-issue. Zolang hij zijn werk goed doet, maakt het mij niet uit of hij hetero of homo is.

Ik vond het trouwens een ander verhaal toen de getrouwde Jack de Vries ( als bedenker van het motto 'normen en waarden'en het 'gezin als hoeksteen van de samenleving) een relatie begon met zijn ondergeschikte. Dat hij aftrad vond ik niet meer dan billijk.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 mei 2011 14:28

ik vind het vooral verwerpelijk dat de telegraaf dat als "nieuws" brengt...behalve als ze een eventuele vriendin als exact hetzelfde nieuws zouden brengen.( nouja, dan vind het eigenlijk nog geen nieuws, het is gewoon iets privé's en daarmee klaar )

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 mei 2011 14:33

Volgens mij bracht de telegraaf ook eens lang geleden als nieuws dat 'prins Fris geen homo was'en werd de nieuwe relatie van Eurlings ook uitgebreid beschreven. Dus volgens mij maakt de Telegraaf daar geen onderscheid in.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 09 mei 2011 14:38

ajl schreef:Ik vind het ook een non-issue. Zolang hij zijn werk goed doet, maakt het mij niet uit of hij hetero of homo is.

Ik vond het trouwens een ander verhaal toen de getrouwde Jack de Vries ( als bedenker van het motto 'normen en waarden'en het 'gezin als hoeksteen van de samenleving) een relatie begon met zijn ondergeschikte. Dat hij aftrad vond ik niet meer dan billijk.

100% mee eens. Jack de Vries was gewoon ongelukkige timing en actie, ik geloof best dat die man z'n vak verstaat. Maar het was voor zijn geloofwaardigheid inderdaad beter dat ie opstapte.

Wat betreft De Jager, het maakt mij geen fluit uit, al is ie in z'n vrije tijd SM-meester in enge rubberen pakjes. Als ie z'n werk maar goed doet, en niet in een rubberen pak bij een staats diner komt aan waggelen :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 mei 2011 14:44

Het heeft met zijn werk als minister niets te maken. Wel KAN het zijn dat het moeilijkheden oplevert met de achterban ? Dat weet ik niet.
Destijds zeiden veel mensen van Pim Fortuyn ook, die moet geen m.p. worden, dan slaan we als Nederland een modderfiguur.
Ik heb hem nooit gezien met een vriend aan zijn zijde. Hij had blijkbaar andere onzichtbare contacten.
Wat Jack de Vries heeft gedaan, verdient ook de schoonheidsprijs niet.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 mei 2011 15:52

JeeWee schreef:Maar ís het ook echt belangrijk? Kan het ook, of zou zo iemand moeten aftreden?

De beste man heeft het zelf gebracht in het interview, dus hij zal het best wel belangrijk vinden. En waarom ook niet, onze ministers zijn ook mensen die van alles en nog wat meemaken. Fijn dat hij nu een nieuwe relatie heeft, ik hoop dat hij er wat levensvreugde uit kan halen.

Of het kan? Jazeker, de wet staat het toe, hij zou zelfs kunnen trouwen met zijn nieuwe partner. Aftreden? Daar zie ik geen reden voor.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 09 mei 2011 16:46

Lijkt mij volstrekt onbelangrijk. Zoals al gezegd: als hij zijn werk maar goed doet. Ik vond zelfs het aftreden van Jack de Vries een beetje overdreven. Ja, misschien was hij wel de bedenker van de normen en waarden-politiek, het gezin als de hoeksteen, etc. Dan moet hij die politiek dus in zijn werk uitdragen/uitvoeren. Maar deed hij zijn werk niet goed? Zijn persoonlijke problemen zijn zijn persoonlijke problemen. Ik vind het dan juist een beetje 'laf' om af te treden.

Voor de achterban een probleem? Dat zal per persoon verschillen.

Ach, je weet toch ook niet wat die brave SGP-mannen of Christenunie-mannen allemaal in een donker hoekje op zolder hebben verborgen?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 mei 2011 17:00

Lock&Stock schreef:Wat betreft De Jager, het maakt mij geen fluit uit, al is ie in z'n vrije tijd SM-meester in enge rubberen pakjes. Als ie z'n werk maar goed doet, en niet in een rubberen pak bij een staats diner komt aan waggelen :)

Misschien dat hij met een dergelijke "vrijetijdsbesteding" zijn Griekse collega kan aanpakken. Dan zijn we in één keer van de Griekse schuldenkwestie af, dunkt me.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 09 mei 2011 17:00

Dat Jack de Vries aftrad had (als ik het goed begrepen heb) de reden dat hij een relatie met een ondergeschikte had, zonder dit binnen defensie kenbaar te maken. Defensie heeft de regel dat relaties kenbaar gemaakt moeten worden. Hij was dus niet meer geloofwaardig.
Dat de Jager een vriend heeft is mi. geen enkel probleem voor zijn ministerschap. Ik hoop dat ze gelukkig zijn samen en that's it.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 09 mei 2011 18:08

Galateia schreef:
Ach, je weet toch ook niet wat die brave SGP-mannen of Christenunie-mannen allemaal in een donker hoekje op zolder hebben verborgen?

dit is niet relevant. denigrerende opmerking die je zo niet kan stellen.

dit weekend hebben ze de minister i.i.g. thuis gelaten terwijl andere belangrijke gesprekken voerden over de euro...........en daar was hij niet blij mee.
maar dat heeft natuurlijk niets te maken met zijn geaardheid :-({|=

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 mei 2011 18:15

Ik snap nu wel dat deze kundige minister geen leider van de partij wil worden.
Verder is mijn oordeel in dezen niet zo belangrijk...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 mei 2011 18:41

TheKeimpe schreef:Ik snap nu wel dat deze kundige minister geen leider van de partij wil worden.

Daarmee zeg je dus dat iemand zoals Jan Kees de Jager wel minister kan zijn, maar omdat hij een relatie met een man heeft, geen partijleider van het CDA zou kunnen zijn.
Ik zie dat verschil dan weer niet zo.
Ook Wim van de Kamp is leider van CDA fractie in het Europarlement en ging ook als zodanig de verkiezingen in...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 mei 2011 18:45

JeeWee schreef:[ quote="TheKeimpe"]Ik snap nu wel dat deze kundige minister geen leider van de partij wil worden.[/quote ]
Daarmee zeg je dus dat iemand zoals Jan Kees de Jager wel minister kan zijn, maar omdat hij een relatie met een man heeft, geen partijleider van het CDA zou kunnen zijn.
Ik zie dat verschil dan weer niet zo.
Ook Wim van de Kamp is leider van CDA fractie in het Europarlement en ging ook als zodanig de verkiezingen in...

Dat zeg ik niet. Ik zeg niet: kan niet, ik zeg wel: wil niet, en dat kan ik mij voorstellen.

Het gaat niet om lijsttrekker anders dan van de tweede kamer, of fractieleider, maar om partijleider (die pas gekozen is) of politiek leider (wat nu Verhagen is). Ik denk dat je dan binnen het CDA nog best wat weerstand mee kunt maken, en stel dat je politiek gezien samen moet werken met de CU of de SGP, dan liggen ook daar weer struikelblokken.

Daarnaast zie ik hem ook graag op onze centjes passen, dus ik vind het niet erg dat hij geen "hogere" ambities heeft, maar dat is een enorm zijspoor.

Terug naar “Archief”