Bidden vs. Plan van God

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Bidden vs. Plan van God

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2011 14:37

Ik huiver ook altijd van die verhalen. Stille kracht, wintie, black magic, glaasje draaien, allemaal heel ver vandaan blijven.
Mijn kinderen lezen voor de grap wel eens hun sterrenbeeld, in een tijdschrift of krant, en dan staan er van die vaagheden in waaraan iedereen kan voldoen in de komende week. Maar toch waarschuw ik ook hiertegen !
Stel dat er staat: woensdag wordt een moeilijke dag voor je, met een onoplosbaar probleem en er gebeurt "toevallig" werkelijk iets.
Dan ga je er misschien nog in geloven.
Het is allemaal niet zo onschuldig als het lijkt.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 mei 2011 14:39

ik las eens in een horoscoop:
"mocht u een financiële tegenvaller krijgen, dan zult u dit niet leuk vinden."

nou dacht ik, dat zal bij iedereen zeker kloppen..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2011 15:00

meribel schreef:ik las eens in een horoscoop:
"mocht u een financiële tegenvaller krijgen, dan zult u dit niet leuk vinden."

nou dacht ik, dat zal bij iedereen zeker kloppen..

Dat bedoel ik, wie vindt dat nu leuk :-oo

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2011 17:31

schelpje3 schreef:Ik huiver ook altijd van die verhalen. Stille kracht, wintie, black magic, glaasje draaien, allemaal heel ver vandaan blijven.

Ik dacht eigenlijk als eerste bij dat verhaal: Wauw, de kracht van het placebo-effect...

Maar dat komt omdat ik altijd eerst een natuurlijke verklaring probeer te vinden.

Mijn kinderen lezen voor de grap wel eens hun sterrenbeeld, in een tijdschrift of krant, en dan staan er van die vaagheden in waaraan iedereen kan voldoen in de komende week. Maar toch waarschuw ik ook hiertegen !
Stel dat er staat: woensdag wordt een moeilijke dag voor je, met een onoplosbaar probleem en er gebeurt "toevallig" werkelijk iets.
Dan ga je er misschien nog in geloven.
Het is allemaal niet zo onschuldig als het lijkt.

De horoscopen in de Straatkrant of Straatnieuws zijn altijd wel leuk, die zijn zó specifiek en grappig dat je ze totaal niet serieus kunt nemen (zo zijn ze ook niet bedoelt).

Het lijkt me sterk dat er nog veel mensen zijn die niet de nuchterheid hebben om een horoscoop te zien voor wat het is: een vaag praatje wat altijd wel uitkomt. Moet je voor de grap niet alleen die van jou lezen, maar ook alle 11 anderen, en dan kijken hoeveel daar van 'klopt'. Waarschuwen ertegen lijkt me een beetje excessief.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 07 mei 2011 17:44

de moeder werd de handen niet opgelegd. sterker nog, ze wist niet dat we voor haar baden. officieel wist ze niet van de vloek, en daarom vnd ik het niet wijs om pontificaal met vertoon aan te komen zetten. in een andere ruimte heeft de dochter op een normale manier gebeden. (ze weet trouwens niet dat het ook met poeha kan :) ) nadat we uitgelegd hedden dat ook zij als jong gelovige in Christus autoriteit over de geesten heeft. bewust bad ik niet zelf, zodat het niet de buitenlander is geweest waar 'de kracht' vanuit ging.

@mortlach, je hebt gelijk, er zijn altijd verklaringen te vinden. het kan best zijn dat dochterlief het de moeder verteld heeft en dat de ongelovige moeder in de autoriteit van Jezus in deze geloofde. ik ga geen wonderen verdedigen, dat heeft geen zin. voor hen die het meemaakten is het een wonder en het heeft hun geloof versterkt. wat anderen ermee doen is niet mijn zaak. we baden (want ik heb zachties natuurlijk wel heel hard meegebeden!) vanwege de moeder, niet dat ongelovigen door 'het wonder' opeens zouden gaan geloven. ook de moeder is nog niet gelovig. hoewel ze nu niet meer antie is.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 07 mei 2011 18:06

Mortlach schreef:Ik dacht eigenlijk als eerste bij dat verhaal: Wauw, de kracht van het placebo-effect...

Maar dat komt omdat ik altijd eerst een natuurlijke verklaring probeer te vinden.

Mortlach, ik weet niet of je een spiritist kent? Misschien binnen persoonlijke kringen? Geef die maar eens een Bijbel cadeau en vraag die in huis te bewaren en er in te lezen (over spiritisme). Dan zal de spiritist merken dat zijn krachten afnemen, of de kans daartoe is groot.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2011 23:09

Janvanverweg schreef:@mortlach, je hebt gelijk, er zijn altijd verklaringen te vinden. het kan best zijn dat dochterlief het de moeder verteld heeft en dat de ongelovige moeder in de autoriteit van Jezus in deze geloofde. ik ga geen wonderen verdedigen, dat heeft geen zin. voor hen die het meemaakten is het een wonder en het heeft hun geloof versterkt. wat anderen ermee doen is niet mijn zaak. we baden (want ik heb zachties natuurlijk wel heel hard meegebeden!) vanwege de moeder, niet dat ongelovigen door 'het wonder' opeens zouden gaan geloven. ook de moeder is nog niet gelovig. hoewel ze nu niet meer antie is.

Het was niet mijn bedoeling afbreuk te doen aan het wonder zoals dat door mensen ervarern is. Excuses als dat zo overkwam. Ik ben toevallig net een boek aan het lezen over het placebo-effect (en hoe men daar onderzoek naar doet), vandaar dat dit me als eerste te binnen schoot.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2011 23:12

JHM schreef:Mortlach, ik weet niet of je een spiritist kent? Misschien binnen persoonlijke kringen? Geef die maar eens een Bijbel cadeau en vraag die in huis te bewaren en er in te lezen (over spiritisme). Dan zal de spiritist merken dat zijn krachten afnemen, of de kans daartoe is groot.

Wat moet ik hier nou precies mee. Ik ken geen spiritisten maar zelfs als ik de zou kennen, waarom zou ik dan iets willen doen om hun krachten te laten afnemen? Dat is op zijn zachtst gezegd nogal disrespectvol. Ik geef een christen toch ook niet de Vedische geschriften cadeau met de vraag die in huis te bewaren en er in te lezen zodat zijn 'krachten' afnemen?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 08 mei 2011 07:23

Mortlach schreef:Wat moet ik hier nou precies mee. Ik ken geen spiritisten maar zelfs als ik de zou kennen, waarom zou ik dan iets willen doen om hun krachten te laten afnemen? Dat is op zijn zachtst gezegd nogal disrespectvol. Ik geef een christen toch ook niet de Vedische geschriften cadeau met de vraag die in huis te bewaren en er in te lezen zodat zijn 'krachten' afnemen?

Ik probeer je te laten zien dat er een God is Mortlach :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 mei 2011 12:15

JHM schreef:Ik probeer je te laten zien dat er een God is Mortlach :mrgreen:

Dat staat toch ook al in je avatar-fotootje...

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 08 mei 2011 21:26

Mortlach schreef:Dat staat toch ook al in je avatar-fotootje...

Maar dat is niet genoeg toch :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 mei 2011 21:52

JHM schreef:Maar dat is niet genoeg toch :wink:

Voor mij persoonlijk niet. Ik ben al voorzien, maar dank je voor de inzet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 mei 2011 07:43

Mortlach schreef:Ik ben toevallig net een boek aan het lezen over het placebo-effect (en hoe men daar onderzoek naar doet), vandaar dat dit me als eerste te binnen schoot.

Het placebo effect is waar paragnosten de mosterd halen. Welk boek?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2011 09:26

mohamed schreef:Het placebo effect is waar paragnosten de mosterd halen. Welk boek?

DIT (Klik)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 mei 2011 09:57

Mortlach schreef:DIT (Klik)

Lijkt me de moeite waard.

Terug naar “[Religie] - Open forum”