Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Pasker schreef:@mohamed, mijn vraag was:
Wie is zich ervan bewust gedoopt te zijn met de Heilige Geest?
En wat is daar op jouw antwoord, of heb ik jouw antwoord gemist?
Pasker schreef:@mohamed: Wij zijn indirect met de Heilige Geest gedoopt, doordat de eerstelingen zijn gedoopt met Heilige Geest en met vuur.
Volgens de Bijbel staat er: Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees. Jouw woordspeling van indirect is dus een valse toevoeging.
Pasker schreef:Niemand kan zeggen: Ik heb het niet geweten.
Dus iedereen heeft de Heilige Geest en daarmee tevens de Wet in zijn hart ontvangen.
boer schreef:@Mohammed
Al deze bijbelteksten waren gericht aan de joden.
Het OT was stoffelijk en lichamelijk, het NT is de waarmaking van de ceremoniele rituelen en zinnebeelden.
Jezus vervulde.
Een onveranderlijke God vervangt niets maar geeft het invulling en vervulling.
De besnijdenis van het lichaam zag vooruit naar de besnijdenis van het hart, want daar gaat het in weze om, natuurlijk. De doop met de Heilige Geest kan dan ook alleen van toepassing zijn op een bewuste ziel die Jezus heeft aangenomen en zich bekeerd heeft.De bede van een goed geweten tot God (1 Petrus 3:21)
Een doop met vuur is er een met de Geest die loutert, denk ik.
Op 3:18.
boer schreef:@Mohammed
Al deze bijbelteksten waren gericht aan de joden.
Het OT was stoffelijk en lichamelijk, het NT is de waarmaking van de ceremoniele rituelen en zinnebeelden.
Jezus vervulde.
Een onveranderlijke God vervangt niets maar geeft het invulling en vervulling.
De besnijdenis van het lichaam zag vooruit naar de besnijdenis van het hart, want daar gaat het in weze om, natuurlijk. De doop met de Heilige Geest kan dan ook alleen van toepassing zijn op een bewuste ziel die Jezus heeft aangenomen en zich bekeerd heeft.De bede van een goed geweten tot God (1 Petrus 3:21)
Een doop met vuur is er een met de Geest die loutert, denk ik.
Op 3:18.
P. Strootman schreef:Dat ben ik met u eens! Misschien is het beter om te zeggen, dat de Christus, Gods Geest, is ons woont. Paulus schreef, dat God de Geest zijns Zoonss in onze harten uitgezonden heeft. Hiermee doe ik echter niets aan de betekenis af, zoals u het schreef.
Strootman,
Als Jezus niet voor ons heidenen is, wie en wat is dan de gemeente? Bestaat die alleen uit joden?
En zal Jezus geen lichamelijke gedaante hebben als Hij op de wolken verschijnt, in de lucht, om zijn gelovigen op te nemen?
Wat is volgens jou het vuur waarmee wij gedoopt worden dan?
P. Strootman:
Dat ben ik met u eens! Misschien is het beter om te zeggen, dat de Christus, Gods Geest, is ons woont. Paulus schreef, dat God de Geest zijns Zoonss in onze harten uitgezonden heeft. Hiermee doe ik echter niets aan de betekenis af, zoals u het schreef. Wil ik toch even nuanceren. Van Christus, maar dat wil niet zeggen dat de Geest van Christus IN ons woont. Wat Paulus bedoelde was dat God de Geest van het Zoonschap(gelijk Christus) in ons gezonden heeft wat ook beter past bij de woorden van Jezus; dat we macht gekregen hebben om kinderen (zonen) van God te worden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten