Gedoopt met de Heilige Geest.!?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Gedoopt met de Heilige Geest.!?

Berichtdoor mohamed » 04 mei 2011 20:06

@ Pasker er staat 'die zal u dopen met Heilige Geest en met vuur' wat wordt er met de vuurdoop bedoeld?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 04 mei 2011 23:00

@mohamed, mijn vraag was:
Wie is zich ervan bewust gedoopt te zijn met de Heilige Geest?

En wat is daar op jouw antwoord, of heb ik jouw antwoord gemist?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2011 15:46

Pasker schreef:@mohamed, mijn vraag was:
Wie is zich ervan bewust gedoopt te zijn met de Heilige Geest?

En wat is daar op jouw antwoord, of heb ik jouw antwoord gemist?

Wij zijn indirect met de Heilige Geest gedoopt, doordat de eerstelingen zijn gedoopt met Heilige Geest en met vuur.

Wat jij doet is één doop benadrukken, maar het zijn er twee namelijk Geest en vuur (drie inclusief de waterdoop). Dus de vraag die ik jou stel is of jij weet dat jij door vuur gedoopt bent, ja of nee? En zo ja, wat betekent de vuurdoop?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 05 mei 2011 16:44

@mohamed: Wij zijn indirect met de Heilige Geest gedoopt, doordat de eerstelingen zijn gedoopt met Heilige Geest en met vuur.

Volgens de Bijbel staat er: Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees. Jouw woordspeling van indirect is dus een valse toevoeging.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2011 18:48

Pasker schreef:@mohamed: Wij zijn indirect met de Heilige Geest gedoopt, doordat de eerstelingen zijn gedoopt met Heilige Geest en met vuur.

Volgens de Bijbel staat er: Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees. Jouw woordspeling van indirect is dus een valse toevoeging.

Ja maar niet iedereen kreeg de Heilige Geest (Hand 2,1 t/m etc) dus wat er met alle vlees wordt bedoeld is wat anders dan jouw valse interpretatie.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 mei 2011 16:05

Niemand kan zeggen: Ik heb het niet geweten.
Dus iedereen heeft de Heilige Geest en daarmee tevens de Wet in zijn hart ontvangen.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 08 mei 2011 08:55

Pasker schreef:Niemand kan zeggen: Ik heb het niet geweten.
Dus iedereen heeft de Heilige Geest en daarmee tevens de Wet in zijn hart ontvangen.

Dat ben ik met u eens! Misschien is het beter om te zeggen, dat de Christus, Gods Geest, is ons woont. Paulus schreef, dat God de Geest zijns Zoonss in onze harten uitgezonden heeft. Hiermee doe ik echter niets aan de betekenis af, zoals u het schreef.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 mei 2011 10:30

@Mohammed

Al deze bijbelteksten waren gericht aan de joden.
Het OT was stoffelijk en lichamelijk, het NT is de waarmaking van de ceremoniele rituelen en zinnebeelden.
Jezus vervulde.
Een onveranderlijke God vervangt niets maar geeft het invulling en vervulling.
De besnijdenis van het lichaam zag vooruit naar de besnijdenis van het hart, want daar gaat het in weze om, natuurlijk. De doop met de Heilige Geest kan dan ook alleen van toepassing zijn op een bewuste ziel die Jezus heeft aangenomen en zich bekeerd heeft.De bede van een goed geweten tot God (1 Petrus 3:21)
Een doop met vuur is er een met de Geest die loutert, denk ik.
Op 3:18.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 mei 2011 11:27

boer schreef:@Mohammed

Het OT was stoffelijk en lichamelijk, het NT is de waarmaking van de ceremoniele rituelen en zinnebeelden.
Jezus vervulde.
De besnijdenis van het lichaam zag vooruit naar de besnijdenis van het hart, want daar gaat het in weze om, natuurlijk. De doop met de Heilige Geest kan dan ook alleen van toepassing zijn op een bewuste ziel die Jezus heeft aangenomen en zich bekeerd heeft.De bede van een goed geweten tot God (1 Petrus 3:21)

Hoi boer,

Het water waarmee ze gedoopt werden was water, de Geest was de Geest (inderdaad de gelovigen voorbehouden) en daarom kan ik maar moeilijk het vuur vergeestelijken.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 08 mei 2011 13:13

boer schreef:@Mohammed

Jezus vervulde.

Paulus dacht er geheel anders over, want die raadde ons aan, om de Christus niet meer naar het vlees te kennen, dus juist niet meer als Jezus, maar als de Geest, ofwel als de Christus! Dus niks ' aannemen van Jezus' ! Jezus was niet voor ons, heidenen! Dat leert Hij Zelf heel duidelijk en dan kunt u zelf lezen in de Bijbel.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 mei 2011 13:40

Strootman,
Als Jezus niet voor ons heidenen is, wie en wat is dan de gemeente? Bestaat die alleen uit joden?
En zal Jezus geen lichamelijke gedaante hebben als Hij op de wolken verschijnt, in de lucht, om zijn gelovigen op te nemen?
Wat is volgens jou het vuur waarmee wij gedoopt worden dan?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 08 mei 2011 17:32

P. Strootman schreef:Dat ben ik met u eens! Misschien is het beter om te zeggen, dat de Christus, Gods Geest, is ons woont. Paulus schreef, dat God de Geest zijns Zoonss in onze harten uitgezonden heeft. Hiermee doe ik echter niets aan de betekenis af, zoals u het schreef.

Wil ik toch even nuanceren. Van Christus, maar dat wil niet zeggen dat de Geest van Christus IN ons woont. Wat Paulus bedoelde was dat God de Geest van het Zoonschap(gelijk Christus) in ons gezonden heeft wat ook beter past bij de woorden van Jezus; dat we macht gekregen hebben om kinderen (zonen) van God te worden.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 08 mei 2011 18:01

"boer" schreef:
Strootman,
Als Jezus niet voor ons heidenen is, wie en wat is dan de gemeente? Bestaat die alleen uit joden?
En zal Jezus geen lichamelijke gedaante hebben als Hij op de wolken verschijnt, in de lucht, om zijn gelovigen op te nemen?
Wat is volgens jou het vuur waarmee wij gedoopt worden dan?

Paulus noemde de gemeenten die hij stichtte allemaal heidengemeenten. Romeinen 16.4b. Ook heeft hij de naam ' christen(en)nooit in de mond genomen, noch het woord ' christelijk'!
De Bijbel is dan ook volstrekt niet aan Joden, christenen en heidenen gericht, maar uitsluitend aan Joden en heidenen! De christennaam heeft heel veel verwarring gesticht! Een ' heiden' is in
'christelijke' ogen al eeuwenlang ongelovig, of slecht of dom.Onzin! Het woord ' christen' komt slechts 3 keer in de Bijbel voor, maar betreft 3 keer tot geloof gekomen Joden.Met door vuur dopen heb ik niets! Gods Geest, die in de mens Jezus woonde woont ook in ons, ofwel in alle mensen, want Jezus was waarlijk een mens en dat moet ons genoeg zijn! Ook weet Paulus niets van een Jezus, die op de wolken verschijnt, want hij had eigenlijk helemaal niets met Jezus. Volgens hem ziet de Schepping met reikhalzend verlangen uit, naar het openbaar worden van de zonen Gods! We zouden dit een soort evolutieproces kunnen noemen.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 08 mei 2011 19:50

"Pasker" schreef:
P. Strootman:
Dat ben ik met u eens! Misschien is het beter om te zeggen, dat de Christus, Gods Geest, is ons woont. Paulus schreef, dat God de Geest zijns Zoonss in onze harten uitgezonden heeft. Hiermee doe ik echter niets aan de betekenis af, zoals u het schreef. Wil ik toch even nuanceren. Van Christus, maar dat wil niet zeggen dat de Geest van Christus IN ons woont. Wat Paulus bedoelde was dat God de Geest van het Zoonschap(gelijk Christus) in ons gezonden heeft wat ook beter past bij de woorden van Jezus; dat we macht gekregen hebben om kinderen (zonen) van God te worden.

Niet nuanceren, denk ik Pasker! Dan doet we de Schrift tekort. Paulus schreef wel zeker, dat God de Geest zijns Zoons (de Christus)uitgezonden heeft in onze (heidenen) harten, die roept: Abba, Vader! En nee, het zoonschap wordt ons niet zomaar gegeven, maar wij moeten tot het geloof komen, dat Hij ook werkelijk in ons woont! Juist door dit geloof, bereiken we het zoonschap Gods. Paulus schreef in Galaten 3.26:
' Gij zijt allen zonen van God door het geloof in Christus Jezus'
Met ' Christus Jezus bedoelde Paulus dus niet de persoon van Jezus, maar de Geest, die in Hem woonde. Maar wat deden die ' akelige' vertalers? Zij plaatsten ijskoud 2 komma's in deze korte tekst, waardoor zijn hen eigenlijk vervalsten! Nu schijnt de tekst te zeggen:
Gij zijt allen zonen van God(punt)
Door het geloof (punt)
In Christus Jezus.
Hoe dan zonen van God? Gewoon door een soort algemeen geloof? Volstrekt niet! Wij bereiken het zoonschap Gods, expliciet, door het geloof in Christus Jezus. Niet door het geloof in Jezus Christus, want dan geloven we ' slechts' dat een ander mens het zoonschap Gods bezit! Dat is dus het geloof, dat dezelfde Geest, die in Jezus woonde, ook in ons woont. Nu, na de vervalsing van die eerst twee korte uitspraken, schijnt het ' in Christus Jezus' een soort lofprijzing te zijn. Ziet u, hoe zo'n korte tekst vervalst kan worden? Ten overvloede nog Galaten 2.16 a, waar Paulus schreef:
' Wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus...'

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 mei 2011 20:19

@Strootman,
Jezus verscheen aan Paulus en zei, Saulus, waarom vervolgt gij Mij?
Ook de doop met de Heilige Geest en vuur is gewoon bijbels.
(Matteus 3:11 Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben Hem na te dragen; Die zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen.

Markus 1: 8 Ik heb ulieden wel gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met den Heiligen Geest.

Lukas 3:16 Zo antwoordde Johannes aan allen, zeggende: Ik doop u wel met water; maar Hij komt, Die sterker is dan ik, Wien ik niet waardig ben den riem van Zijn schoenen te ontbinden; Deze zal u dopen met den Heiligen Geest en met vuur;)

Het is een doop met vuur, niet door vuur, trouwens.
Maar goed, je hebt er geen antwoord op, dus.

Terug naar “[Religie] - Open forum”