ach, en zelfs als je makkelijk bent met eten en het aan tafel doet hoeft het nog niet te werken.
Wij hebben nooit een strijd gemaakt van het eten, zetten elke avond netjes een bordje met een beetje groenten, beetje vlees, beetje aardappels neer voor zijn neus. We eten altijd aan tafel, zelfs als we buiten eten.
En toch vertikt mijn kind om groenten en aardappels te eten. Hij eet al maanden, zo geen jaar ondertussen, geen groenten. Alleen af en toe wortels, en heel soms opeens wel een paar happen. Maar het voelt voor ons wel prettiger om er geen strijd over aan te gaan. Al hebben we wel de regel dat hij, als hij zijn bordje leeg eet (en dat is maar heel weinig), hij nog wat extra vlees krijgt, omdat hij dat erg lekker vindt. Maar de afgelopen maanden is dat al niet meer voorgekomen.
Maar ik denk dat het goed is om je gevoel te volgen. En wat je kind fijn vindt. Wij hebben Jurian nooit eten uit een blender ofzo gegeven, maar gewoon geprakt en later kleine stukjes. De fles was ook rond zijn eerste jaar weg, toen nam hij echt wel genoegen met een bord pap. Maar het verschilt vast per kind. Jurian is denk ik best makkelijk in die dingen, maar als ons tweede kleintje bijvoorbeeld niet zou eten als hij 6 maanden is omdat hij alleen gepureerd voedsel wil, dan zou ik daar denk ik niet moeilijk over doen hoor. Of als hij echt geen pap uit een bord eet, dan maar uit een fles. Het geeft zoveel rust om geen boeken te lezen over hoe het zou moeten of wat hij al zou moeten doen of kunnen. Wij weten dat niet in detail. We volgen zijn ontwikkeling, en bieden hem wel het een en ander aan, en zien vanzelf wel hoe hij erop reageert. En dan boeit het me totaal niet wat bij zijn leeftijd zou horen eigenlijk. Lekker rustig, dan loopt hij ook niet voor of achter voor ons, maar is hij gewoon onze 2 jarige Jurian, die gewoon zichzelf is, en zo te zien een enorm gelukkig kind is, wat voor mij veel belangrijker is dan nu al zindelijk zijn (al zou het niet meer hoeven verschonen best makkelijk zijn

) of het maken van de moeilijkste puzzels ofzo
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...