Het Johannes-evangelie en de Openbaring

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Het Johannes-evangelie en de Openbaring

Berichtdoor schaapje » 05 mei 2011 17:30

Wijs gesproken Riska, kan er helemaal in meegaan, de vrijheid moet er
zijn om sommige teksten in de Bijbel anders te zien.
Het gaat toch in de eerste plaats waarop ons geloof wordt gebouwd.
Voor mijzelf heb ook een paar gebeurtenissen in de Bijbel waarvan
ik twijfel of die echt gebeurt zijn, bij ons in de gemeente mag je het
met bepaalde uitlegging niet eens zijn, maar het ligt eraan waar het
over gaat. De Boodschap, het evangelie blijft onaangetast en is het
belangrijkste.
Toch doet het mij altijd wat als ik Bijbelstudie doe, het bouwt mij geestelijk op,
en er staan dingen in de Bijbel die je niet kan afdoen als een verhaaltje.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 mei 2011 18:42

jaapo schreef:Voor mijzelf is de uitspraak (naar ik meen van ds. Ter Linden): De bijbelverhalen behoeven niet waar gebeurd te zijn om toch WAAR te zijn, de kern van mijn geloof. De oosterse schrijfwijze, vol met symbolen, sprookjesachtige verhalen en diepzinnige, dichterlijke overpeinzingen, verdraagt zich soms moeilijk met onze westerse, nuchtere, waarheidzoekende benadering. In bijbelstudie-discussies moet je dus NOOIT klakkeloos alles beschouwen als werkelijk zo gebeurd. Toch geloof ik echt in de inspiratie door Gods Geest die de bijbelschrijvers hadden. Maar je mag niet uit allerlei bijbelboeken losse bijbelteksten bij elkaar sprokkelen om als argument voor jouw standpunt te dienen. Dat is verkeerd Schriftgebruik. Nogmaals wijs ik erop, dat het prachtige Johannes-evangelie tal van passages bevat, die in de andere evangeliën geheel niet voorkomen. Het heeft dus een geheel ander uitgangspunt. Zo'n uitvoerige gebedsbeschrijving is dus geen letterlijke weergave, maar een in die vorm gegoten theologische visie op Jezus. Openbaring ook, maar dan weer in andere vormen. Let ook eens op de veel prominentere positie van de vrouw(en) in het Joh.evangelie. Wie anders denkt, respecteer ik, maar ik accepteer niet, dat aan mijn geloof getwijfeld wordt en zeker niet, dat anderen mij als verloren beschouwen, zoals hier en elders wel gebeurd is. Lees en herlees en reageer met de bede: Zet, Heer een wacht voor mijne lippen........ enz.

Jaapo, heb ik dat ook gedaan? Zo ja, dan zijn de woorden mij toch ontglipt, want mij komt geen oordeel toe!

En zeker mag je niet uit ieder gedeelte wat plukken voor je eigen mening, (iedere ketter heeft zijn letter, en ook: iedere letter heeft zijn ketter), maar toch kun je wel door wat men noemt Schrift met Schrift vergelijken tot een grote lijn komen (met een bandbreedte) van wat de Bijbel ons wil leren.
Nogmaals, Johannes zegt zelf dat hij feiten schrijft, en het hogepriesterlijk gebed staat ook beschreven als een gebeurtenis na de lange rede op de avondmaalsavond. Dan vind ik het erg vergaand om dit als een stuk theologie te beschouwen, en vraag ik mij echt af of je recht doet aan wat Johannes wil zeggen.
Maar voordat je uit dit gebed een tekst haalt om te een mening te onderbouwen, moet je wel bedenken dat een gebed tussen Jezus en Zijn Vader is, en geen preek aan de menigte!

Wat ik wel heel gevaarlijk vind, is als je een mening hebt, zonder dat je die met teksten kunt onderbouwen. Want waar is de mening dan op gebaseerd? Toch niet op ons goeddunken, want daar draait het niet om in ons geloof!

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 05 mei 2011 19:37

Ik ben het wel eens met de reageerders, in grote lijnen dan. @Schaapje is het eens met @Riska, en ik ook, maar Schaapje is het niet eens met mij. Dat snap ik dan niet helemaal, maar het kan aan mij liggen. Ook met @The Keimpe kan ik het goeddeels eens zijn en ik heb hem persoonlijk niet ergens van beschuldigd en nu ook niet. Mijn minder prettige ervaringen gelden vooral andere plaatsen, want hier ben ik nog niet zo lang. Maar waar ik nog wat meer over zou willen lezen is, of er ook anderen zijn die vinden dat het Joh. evangelie toch eigenlijk wel heel anders is. Daarmee doe ik de andere evangelisten niet te kort, maar ik blijf het problematisch vinden om te argumenteren met losse teksten uit alle vier de evangeliën. Daar wordt het eerder mistiger dan helderder van. En de brieven van Paulus zijn ook echt BRIEVEN, met daarin zijn geloofsleer. Maar om het tot evangelie te verheffen, nou nee...... Openbaring is weer een heel ander boek. Moeilijk, maar wel het lezen waard. Alleen doe je dat niet even op een achternamiddag. En wat hebben we nu nog aan de OT-boeken Kronieken, Ezra, Klaagliederen, om er een paar te noemen. En waarom zijn de apocriefen apocrief? Vragen die mij soms bezighouden. Let wel: De Bijbel is de grondslag van mijn geloof, net zoals bij anderen. Maar het juiste Schriftgebruik???............
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 mei 2011 21:15

@ jaapo,

Dat ik het niet met je eens kan zijn komt dat ik een posting van je heb gelezen waar je
de verzoening en opstanding van Jezus een allegorie noemt en denkt dat het niet
letterlijk gebeurt hoeft te zijn. Daar ligt voor mij de grens jaapo, want dan kom je
aan het werk van Jezus zelf, waarin ik heilig geloof.

Dat de evangeliën zo verschillend "spreken" komt naar mijn persoonlijke mening
door de schrijvers zelf, ik zie dat het heel verschillende personen zijn met een eigen
karakter, de evangeliën zijn geïnsprireerd door de Heilge Geest, maar toch spreekt
het karakter van de schrijver er door heen, maar het doet niets af van de booschap
die is in alle evangeliën hetzelfde.

Maar misschien is er iemand anders die mij hierin kan aanvullen.

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mei 2011 21:41

Er is wel degelijk een verschil in de Evangeliën.
Je hebt de drie synoptische - die in grote lijnen hetzelfde verhalen in eenzelfde context: Mattheüs, Marcus, Lukas. Johannes valt daar in die zin buiten, dat hij ook geheel anders begint.
De synoptische zou je grofweg van kunnen zeggen dat het om de mens-geworden God gaat, het Johannes-evangelie spreekt van het vleesgeworden Woord. Die insteek is dus totaal anders.
Natuurlijk is de kern van de boodschap hetzelfde: God Die omziet naar de mens en daarvoor tot het uiterste gaat.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 mei 2011 21:56

Bedankt Riska,

Wat vind jij van wat ik zeg dat de persoonlijkheid er door heen spreekt, of zie je
het niet zo?

Het evangelie van Johannes is inderdaad heel anders, ik heb ze in het begin
van mijn geloof niet graag gelezen, ik vond het zo "zweverig" nu ervaar ik het
heel anders, Johannes gaat veel dieper, je leest nog meer om over na te denken.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 mei 2011 10:48

Het woord ALLEGORIE komt, dacht ik, van onze medeschrijver Strootman. En over mezelf: inderdaad is mijn geloof meer gebaseerd op de woorden en daden van Jezus, als afschaduwing van God, dan op de o zo moeilijke vraagstukken van lijden en sterven als verzoening en daarna de opstanding en de hemelvaart. In sommige ogen ben ik heel goddeloos, maar dat is dan zo, daar verandert mijn geloof niet van. Is het wel zo goddeloos, als je worstelt met de volgende punten: De ALMACHTIGE schept hemel en aarde en de mens als kroon op de schepping. Hij bouwt wel een beperking in: De boom. De ALMACHTIGE is niet sterk genoeg om de Satan te beteugelen. Het gaat mis. Einde van het Paradijs. Later krijgt de ALMACHTIGE spijt van zijn schepping; Allen worden gedood, behalve Noach en de zijnen. Nog weer later weer een nieuw begin: Abraham. Eeuwen nadien gaat Gods volk steeds weer in de fout. Elke keer weer verzoening, maar uiteindelijk de ballingschap en toch weer de terugkeer. Toch weer in de fout. Nu doet de ALMACHTIGE iets heel anders: Hij verwekt een Zoon, laat Hem kort op aarde de Boodschap brengen en laat Hem daarna martelen, sterven en daarna weer tot leven komen . Dit is dan de Verzoening tussen God en de mensen, als je dit tenminste aanneemt. Een heel andere benadering dan bij Noach of Abraham of Mozes. Toch is ook na dit wonderlijke offer de wereld nog in handen van de Satan en bevechten de Christenen elkaar in geestelijke zin in hevige mate. Ben je echt een goddeloze, als je jezelf wel gelovig noemt en Jezus als uitgangspunt van je geloof neemt, maar hier mee worstelt en je jezelf afvraagt, of het allemaal zo echt gebeurd moet zijn?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mei 2011 10:59

Het woord goddeloos is in deze niet van toepassing, eerder twijfelmoedig...

Er zijn wel wat punten in je verhaal waar ik graag een vraagteken bij zet:
Kon God de ALMACHTIGE de satan niet tegenhouden? Hij deed het niet, maar dat zegt niets over Zijn macht... Waarom wel? Ik ben God niet, ik weet het niet, Hij is wijzer dan ik, gelukkig (!)
God verwekte Zijn Zoon niet pas ten tijde van Jozef en Maria, maar God de Zoon was er daar voor al, echter, toen werd Hij pas mens. En al gedurende heel de oud testamentische geschiedenis zie je vooruitblikken naar de komende Messias. Van de belofte van het Zaad in het paradijs, het lam bij het offer van Izak, de symboliek en de offerdienst tot de prachtige profetieën van Jesaja.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 mei 2011 11:45

Het woord ALLEGORIE komt, dacht ik, van onze medeschrijver Strootman. En over mezelf: inderdaad is mijn geloof meer gebaseerd op de woorden en daden van Jezus, als afschaduwing van God, dan op de o zo moeilijke vraagstukken van lijden en sterven als verzoening en daarna de opstanding en de hemelvaart. In sommige ogen ben ik heel goddeloos, maar dat is dan zo, daar verandert mijn geloof niet van. Is het wel zo goddeloos, als je worstelt met de volgende punten: De ALMACHTIGE schept hemel en aarde en de mens als kroon op de schepping. Hij bouwt wel een beperking in: De boom. De ALMACHTIGE is niet sterk genoeg om de Satan te beteugelen. Het gaat mis. Einde van het Paradijs. Later krijgt de ALMACHTIGE spijt van zijn schepping; Allen worden gedood, behalve Noach en de zijnen. Nog weer later weer een nieuw begin: Abraham. Eeuwen nadien gaat Gods volk steeds weer in de fout. Elke keer weer verzoening, maar uiteindelijk de ballingschap en toch weer de terugkeer. Toch weer in de fout. Nu doet de ALMACHTIGE iets heel anders: Hij verwekt een Zoon, laat Hem kort op aarde de Boodschap brengen en laat Hem daarna martelen, sterven en daarna weer tot leven komen . Dit is dan de Verzoening tussen God en de mensen, als je dit tenminste aanneemt. Een heel andere benadering dan bij Noach of Abraham of Mozes. Toch is ook na dit wonderlijke offer de wereld nog in handen van de Satan en bevechten de Christenen elkaar in geestelijke zin in hevige mate. Ben je echt een goddeloze, als je jezelf wel gelovig noemt en Jezus als uitgangspunt van je geloof neemt, maar hier mee worstelt en je jezelf afvraagt, of het allemaal zo echt gebeurd moet zijn?

Jaapo ik heb het woord goddeloos nooit genoemd :(
Maar ik begrijp heel goed je twijfels, ik denk dat velen van ons die mee maken, voordat we
die "stap" in volledig" aanvaarden van Gods werk aannamen.
Ik weet op dit moment geen antwoord, maar TK is al begonnen en wie weet hoe het loopt.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 mei 2011 12:46

Nee, "goddeloos' is niet genoemd.
Maar wat Jaapo probeert aan te geven is, dat je bijna een ketter = goddeloos bent als je moeite hebt met Almacht van God (waar was Hij toen zes miljoen van Zijn volk werden vermoord?) en met de hele verzoeningsleer - zoals die tot ons komt, of zoals die uitgelegd wordt.
Het heeft op zich niks te maken met onvoorwaardelijk vertrouwen in God.
Maar hoe vaak ik niet te horen kreeg dat ik eigenlijk inderdaad totaal van God los ben...
Dus: ik voel aan wat Jaapo bedoelt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 mei 2011 14:12

Nee, "goddeloos' is niet genoemd.
Maar wat Jaapo probeert aan te geven is, dat je bijna een ketter = goddeloos bent als je moeite hebt met Almacht van God (waar was Hij toen zes miljoen van Zijn volk werden vermoord?) en met de hele verzoeningsleer - zoals die tot ons komt, of zoals die uitgelegd wordt.
Het heeft op zich niks te maken met onvoorwaardelijk vertrouwen in God.
Maar hoe vaak ik niet te horen kreeg dat ik eigenlijk inderdaad totaal van God los ben...
Dus: ik voel aan wat Jaapo bedoelt.

Maar dat zei ik ook dat ik jaapo begrijp, het heeft mij een lange tijd juist van God afgehouden,
en er zijn ook voor mij zoveel vragen waar ik geen antwoord op weet, soms lijkt alles "oneerlijk"
Maar juist door wat God zelf voor ons heeft gedaan zie ik een liefde zo onbegrijpelijk groot,
dat mijn vragen verstommen en ik vertrouw op die rechtvaardige liefdevolle God.
Ik wil het zeker niet afdoen met "gemeenplaatsen" maar als ik nadenk hoe Jezus
heeft geleden dan moet Hij alles begrijpen van het verdriet wat hier op aarde wordt
doorgemaakt, God heeft niet gekeken vanuit "de Hoogte" maar werd een deel van het
lijden.
En zoals sommige zo gemakkelijk over "een hel " praten en precies denken te weten wie
daarin zal zijn straks, die mening deel ik niet.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 mei 2011 15:29

Ik schrijf dit voor niemand in het bijzonder, maar het houd me zo bezig i.v.m. het lijden in deze
wereld.
Jezus was arm had geen bezittingen.
Hij moest Zijn familie verlaten en ik denk dat Hij veel van Zijn ouders hield.
Hij is uitgemaakt voor leugenaar.
Hij is door Zijn vrienden alleen gelaten.
Hij is verraden.
Hij is bespottelijke gemaakt en uitgescholden.
Hij heeft zweepslagen gekregen.
Zijn baardharen zijn uitgetrokken.
Een doornkroon op Zijn Hoofd gedrukt.
Hij moest met een loodzwaar kruis door de stad lopen.
Hij moest het intense verdriet van Zijn moeder aanzien.
Hij is met spijkers aan het kruis geslagen.
Heeft uren lang helse pijnen doorstaan.
Hij had een vreselijke dorst.
En in dit alles riep Hij; "Vader vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen"
Het allerergste voor Hem was het moment dat God Hem verliet "Vader waarom hebt Gij Mij verlaten"

Voor mij als mens is dit onbegrijpelijk dat de Here Jezus dit allemaal heeft doorstaan
uit liefde voor ons.
Als er iemand is die weet wat lijden is dan is het onze God.
Als ik dit overdenk dan verstommen al mijn vragen. Dit vind ik de onbegrijpelijke Almacht van God.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 07 mei 2011 17:49

dit topic lezend kwam ik een vraag tegen waarom de evangelien verschillend zijn en hoe daar mee om gegaan moet worden.

mij helpt het volgende:
de schrijvers schreven met een doelgroep voor ogen en kozen gebeurtenissen uit het leven van Jezus die de doelgroep (bv. de Joden, de grieken, de Romeinen) zou helpen om Jezus als Christus te leren kennen.
Mattheus legt nadruk op de voorspelde messias omdat hij voor de Joden schreef
markus schreef vnl over de kracht/macht van Jezus
ook lukas en Johannes hebben zo hun invalshoek.
en het is allemaal waar. laten we dankbaar zijn dat we deze vier evangelien hebben; de volheid van Christus komt zo tot zijn recht.

pragmatici die willen weten wat 'er voor hen in zit' zullen sneller aangesproken worden door Markus terwijl iemand met een meer beschouwende natuur geraakt kan worden door Johannes. ik heb gehoord dat geinteresseerde islamieten het best op lukas reageren.
dit alles is prima, zolang het evangelie maar niet versmald wordt door andere bijbelboeken te negeren of van minder belang weg te zetten.

-----
het topic begon met een verzuchting over het aanhalen van teksten. (de formuieren staan vol tekstverwijzingen dus echt verkeerd is het niet, het heeft zijn nut! )
omdat het onmogelijk is om elke keer de hele context te vermelden worden teksten los geciteerd om een argument te onderbouwen.
dat vraagt of om vertrouwen in de schrijver dat die vanuit de context citeerd of om discipline om dat te controleren.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 16 mei 2011 19:51

TheKeimpe schreef:jaapo schreef:
Voor mijzelf is de uitspraak (naar ik meen van ds. Ter Linden): De bijbelverhalen behoeven niet waar gebeurd te zijn om toch WAAR te zijn, de kern van mijn geloof. De oosterse schrijfwijze, vol met symbolen, sprookjesachtige verhalen en diepzinnige, dichterlijke overpeinzingen, verdraagt zich soms moeilijk met onze westerse, nuchtere, waarheidzoekende benadering. In bijbelstudie-discussies moet je dus NOOIT klakkeloos alles beschouwen als werkelijk zo gebeurd.

Ik herken deze visie wel en als je er meer over wil weten kun je bijbijvoorbeeld het boek "de Bijbel literair" van Fokkelman lezen. Met name de inleidingen daarvan.

Om het even samen te vatten: dieverse bijbelverhalen zitten literair zo knap in elkaar (de diepere lagen zoals die hiervoor in postings genoemd worden) dat dit niet een weergave van de werkelijkheid kan zijn, maar een literaire verbeelding van de boodschap van de schrijver. Als je die diepere lagen leert onderkennen, lezen en begrijpen dring je pas echt door in de kern van de boodschap. Tot zover mijn samenvatting van wat ook wel de naratieve theologie genoemd wordt.

Laat ik allereerst opmerken dat ik blij ben met de naratieve theologie voorzover het mij helpt om de essentie van een bijbelgedeelte te doorgronden. Tegelijkertijd denk ik dat de naratieve theologie doorschiet als ze zegt: de verhalen (ik spreek liever van geschiedenissen) zijn zo goed gecomponeerd dat het geen weergaven van de letterlijke, historische werkelijkheid kunnen zijn. Juist omdat God "met zijn vinger de geschiedenis schrijft" kan dat juist wel. Kijk, een puur menselijke auteur met een menselijk boek kan zoiets alleen in de verbeelding maken (als het al lukt op dat niveau!), los van de historie. Zelfs als hij als voortuig van zijn verhaal een historisch decor neemt. Maar God stuurt de geschiedenis naar mijn volle overtuiging en kan de historische werkelijkheid (bijvoorbeeld die van de spraakverwarring in Gen. 11) zo vorm gegeven hebben dat het feitenrelaas én de literaire weergave elkaar niet bijten.
Dit is natuurlijk allerminst een wetenschappelijke opvatting van mij, het is een geloofsopvatting. Als je alleen de ratio tot maatstaf neemt en het menselijk voorstellingsvermogen t.a.v. wat God wel of niet gedaan heeft, dan is mijn visie natuurlijk wetenschappelijke nonsens. Maar ik geloof...

De visie zoals ook door Nico Terlinden wordt uitgedragen, leidt inderdaad tot loochening van een werkelijk sprekende slang in het paradijs, de zondeval zelf en zoveel andere, in onze ogen onmogelijke gebeurtenissen. En als we de ratio tot maatstaf blijven nemen dan is de volgende stap ook niet moeilijk te bedenken: Als de verhalen weergaven, interpretaties van mensen zijn, dan komt uiteindelijk al het spreken over boven van beneden. Ofwel de bijbel is niet het Woord van God meer, maar een weergave van de gedachten van mensen over hoe God wel niet zou zijn. Ben je hier aangeland in je denken, dan is er ook geen argument meer waarom de bijbel meer Gods woord zou zijn dan de Koran of de van de veda's.
In mijn ogen is dit echt een doodlopende weg die in één of twee generaties gelopen kan worden.

Blijft nog een opmerking staan in één van de vorige postings; hoe het dan zit met de almacht van God. Dat is zeker niet een weeffout in de bijbelverhalen en de zondenval is zeker niet zijn bedoeling geweest in de zin dat het hem uit de hand liep. De mensen konden echter een vrije keuze maken, ze waren niet als robots geschapen. Dus ze kónden tegen God kiezen. Direct lag het plan tot verlossing al klaar, zoals dat ons in de bijbel komt. Dus het liep God niet uit de hand, zijn plan lag klaar.
Toch wil dat niet zeggen dat de gevolgen van de zonde (en dat alle denkbare ellende op de wereld) hiermee direct weggeveegd zijn. God neemt ons mensen echt wel serieus. Als we als mensheid tegen hem kiezen (en dat deden Adam en Eva) dan moeten we als volwassen mensen de consequentie dragen: zelf verantwoordelijk zijn voor het bestuur en inrichting van onze samenleving. en elke generatie moet weer ontdekken wat dat oplevert. De ene op een ergere wijze dan de andere.

Gode zij dank, er komt een tijd dat de wereld vernieuwd zal worden en er vrede en gerechtigheid zal heersen. dat is echter alleen een troost als je in de letterlijke, historisch profetie gelooft! Doe je het niet, dan blijft er, voorzover ik het kan zien, alleen een hoop op een betere wereld over die we zelf moeten maken. Maar dan moet ik ook zeggen dat ik van die vooruitgang weinig zie. Als we er in het westen al op vooruit gaan, dan is het over de rug van de arme en nog nooit zijn zovel mensen gedood door oorlog en geweld dan de laaste 100 jaar. De weeën die Jezus noemt als signalen van zijn wederkomst (in mattheus) worden al sterker naar ik meen. Ik zie uit naar die toekomst, niet literair maar historisch. Ik heb heimwee naar de toekomst

Riska

Berichtdoor Riska » 16 mei 2011 20:42

Een prachtig en goed doordacht stuk.
Het enige waar ik moeite mee heb is met het woord; 'geschiedenissen'.
Op school kreeg ik vroeger "Bijbelse Geschiedenis". Dat maakt dat de Bijbel verengd wordt tot een geschiedenisboek.
Het gaat om de heils-geschiedenis en dat is iets anders dan puur historische geschiedenis.

Voor sommige zaken denk ik inderdaad meer aan metaforen of symbolen - net hoe je het wil noemen.
Je haalt de spraakverwarring aan bij de toren van Babel. Het is niet alleen een linguïstisch verhaal. Het heeft vooral ook te maken met het niet verstaan van elkaar als mens, het niet begrijpen van elkaar als mens.
Niet voor niets spreken we van een "Babylonische spraakverwarring" als we hetzelfde zeggen maar iets totaal anders bedoelen dan de ander.

Terug naar “Archief”