kort en puntig preken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor Janvanverweg » 05 mei 2011 16:34

vaak vind ik het moeilijk om een preek te onthouden :oops:
goede aansprekende voorbeelden helpen me enorm. een link naar het leven van alle dag ook.

ooit een preek uit hebreeen 3 brief gehouden : Heden, indien gij zijn stem hoort,verhardt uw harten niet zoals bij de verbittering. na vijf mnuten hield ik op en liet ik de gemeente in groepjes van 3 een aantal vragen die ik voorbereid had bespreken. dat was totaal ongehoord, maar nog lang daarna kreeg ik reacties van mensen die zeiden dat ze omdat ze zelf tot conclusies moesten komen er veel aan gehad hadden. en dat het hen is bij gebleven.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mei 2011 16:43

Janvanverweg schreef:vaak vind ik het moeilijk om een preek te onthouden :oops:
goede aansprekende voorbeelden helpen me enorm. een link naar het leven van alle dag ook.

ooit een preek uit hebreeen 3 brief gehouden : Heden, indien gij zijn stem hoort,verhardt uw harten niet zoals bij de verbittering. na vijf mnuten hield ik op en liet ik de gemeente in groepjes van 3 een aantal vragen die ik voorbereid had bespreken. dat was totaal ongehoord, maar nog lang daarna kreeg ik reacties van mensen die zeiden dat ze omdat ze zelf tot conclusies moesten komen er veel aan gehad hadden. en dat het hen is bij gebleven.

Janvvw, je hoeft geen hele preek te onthouden ! Dat kan niemand. Maar zelfs een zin of een paar woorden kunnen genoeg zijn om in te slaan. Zie de posting van The Keimpe. De Heere werkt niet met halve boeken, spreek slechts 1 woord !!
Ik ken nog teksten van toen ik zeer jong was. Ik zie mezelf nog zitten, in een ander kerkje, zaaltje, ik werd overal mee naar toe genomen.
Als ik nog eens iets wil naluisteren, doe ik dat via internet.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 05 mei 2011 17:03

ik bedoelde niet letterlijk de hele preek, maar als je me vraagt waar ging de preek over drie weken geleden, en wat heb je ermee gedaan... tja, dan moet ik diep nadenken. het eerste wat dan naar boven komt zijn de voorbeelden en raakvlakken, dan de tekst en dan de rest.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 05 mei 2011 17:12

@Schelpje: ik volg jou gedachtengang echt niet meer. :( Je redenering over een bevindelijke dominee en aantekeningen is naar mijn mening nergens op gebaseerd. Ik ben voor meerdere bevindelijke predikanten blij dat het in de praktijk niet zo is als jij beweert.

@Janvanverweg: is meeschrijven een optie? Ik schrijf nu 5jr mee met de preek. Schrijf het thema: punten op, en de belangrijkste uitspraken. Of soms een kleine samenvatting als de dominee te snel spreekt. Ook leuke oneliners en dergelijke schrijf ik op. Door de weeks gebruik ik het bij de stille tijd. En vind ik het leuk om de schrijfboekjes van een paar jaar terug door te bladeren.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 mei 2011 18:35

@Schelpje: een predikant die onder aan de preekstoel niet weet waar hij over moet preken moet zich (meestentijds) diep schamen. De volgende uitspraak is wat kras, maar wel goed om over na te denken: een dominee die niet studeert is niet bekeerd.
En zou de Geest niet in de studeerkamer kunnen werken?

Zegt de dominee dan altijd precies wat hij van tevoren overdacht had? Ach welnee, ik kan me van wijlen ds. Bac herinneren dat hij meermalen aan het einde van de preek zei: "Gemeente, het was niet helemaal zoals ik het voorbereid had..."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mei 2011 19:33

Bepaalde uitdrukkingen van mensen die in de bevindelijk rechtse kerken zitten, vallen me nogal tegen :(
Zeker leuk voor het forum ?
Als je mijn posting niet begrijpt, terwijl je wel in de rechterflank kerkt, zul je jezelf eens nauw moeten onderzoeken denk ik.
Want de "oude waarheid" die ooit zo bejubelt werd, wordt dus niet meer verstaan. Jammer !

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 05 mei 2011 19:39

schelpje3 schreef:Bepaalde uitdrukkingen van mensen die in de bevindelijk rechtse kerken zitten, vallen me nogal tegen :(
Als je mijn posting niet begrijpt, terwijl je wel in de rechterflank kerkt, zul je jezelf eens nauw moeten onderzoeken denk ik.
Want de "oude waarheid" die ooit zo bejubelt werd, wordt dus niet meer verstaan. Jammer !

of je moet je afvragen of jouw definitie van 'oude waarheid' wel gekoppeld mag worden aan de wijze van preken zoals jij neerzet. En dat heeft geen biet met de de bevindelijk rechtse kerken of met de mensen die daar kerken te maken.

Ik ben hier misschien scherp in, maar ik vind het onrechtvaardig overkomen tav predikanten die veel van papier lezen op 1 dreun. En als ik dan zegen mag zien onder die prediking bij eenvoudigen in het geloof, kan je misschien begrijpen dat ik het echt de grootste onzin vind wat jij aangeeft.
Laatst gewijzigd door Speedy op 05 mei 2011 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2011 19:41

Janvanverweg schreef:ooit een preek uit hebreeen 3 brief gehouden : Heden, indien gij zijn stem hoort,verhardt uw harten niet zoals bij de verbittering. na vijf mnuten hield ik op en liet ik de gemeente in groepjes van 3 een aantal vragen die ik voorbereid had bespreken. dat was totaal ongehoord, maar nog lang daarna kreeg ik reacties van mensen die zeiden dat ze omdat ze zelf tot conclusies moesten komen er veel aan gehad hadden. en dat het hen is bij gebleven.

Wat een ontzettend leuk idee! Lekker verfrissend en mensen zijn daadwerkelijk actief bezig. Heeft wel wat van coöperatief leren zoals dat op basisscholen wordt toegepast.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 05 mei 2011 21:06

ooit een preek uit hebreeen 3 brief gehouden : Heden, indien gij zijn stem hoort,verhardt uw harten niet zoals bij de verbittering. na vijf mnuten hield ik op en liet ik de gemeente in groepjes van 3 een aantal vragen die ik voorbereid had bespreken. dat was totaal ongehoord, maar nog lang daarna kreeg ik reacties van mensen die zeiden dat ze omdat ze zelf tot conclusies moesten komen er veel aan gehad hadden. en dat het hen is bij gebleven.[/quote]
Wat een ontzettend leuk idee! Lekker verfrissend en mensen zijn daadwerkelijk actief bezig. Heeft wel wat van coöperatief leren zoals dat op basisscholen wordt toegepast.[/quote]

heel leuk idee, maar bij ons zitten 600 mensen in de kerk... 200 groepjes!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 06 mei 2011 04:34

schelpje3 schreef:Een bevindelijk prekende dominee heeft maar weinig aantekening nodig. Maar niet iedereen heeft dezelfde en evenveel gaven. Ik weet het
goed studie kunnen maken is ook een gave!
ik preek niet veel maar geef wel heel veel onderwijs. als ik wil kon ik op mijn ervaring vertrouwen, en soms kan dat niet anders. maar als je je toehoorders serieus neemt, dan blijf je niet als een oude grammofoon in het vertrouwde sjabloon hangen, maar ga je elke keer opnieuw in gebed zoeken naar wat de boodschap voor die groep moet zijn. vervolgens probeer je die boodschap bij hen 'thuis te brengen'. dat vraagt relevante voorbeelden en illustraties etc. in mijn voorbereiding staat vaak meer dan dat ik overdraag. voor de aanvang van de samenkomst probeer ik een laatste indruk te krijgen van het 'gehoor' en kies daarop voorbeelden. ik durf het niet aan om puur op mijn geheugen te vertrouwen of om God voor het blok te zetten door mogelijkheden die ik heb om iets goed te doen bewust weg te laten zodat ik ogenschijnlijk beter overkom.

ooit wist ik werkelijk niet waarover ik moest preken; twee totaalverschillende onderwerpen bleven terugkomen. (de een lerend de ander praktisch/pastoraal) uiteindelijk twee preken gemaakt en het de gemeente tijdens de dienst voorgelegd. die koos ervoor om 'na de dienst' :wink: snel koffie te drinken om vervolgens de andere preek te horen. (en ik preek vaak toch al snel 40 min tot een uur)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mei 2011 10:41

schelpje3 schreef:Bepaalde uitdrukkingen van mensen die in de bevindelijk rechtse kerken zitten, vallen me nogal tegen :(

Schelpje, ken je het verschil tussen bevinding en bevindelijkheid?

Wat is de oude waarheid? Nee, anders gezegd, wat bedoel jij met de oude waarheid?

freebird
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor freebird » 06 mei 2011 15:21

Een ouderling leest wel een preek die eerder door een predikant is gemaakt. Die dus wel de hele handel op papier heeft gezet, vaak met psalmen en bijbelteksten en soms ook met gebed.

En niet iedere dominee heeft dezelfde talenten. Wel jammer als hij de preek niet mooi kan brengen, maar als de inhoud dan maar wel goed is
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is!!!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2011 16:31

TheKeimpe schreef:Schelpje, ken je het verschil tussen bevinding en bevindelijkheid?

Wat is de oude waarheid? Nee, anders gezegd, wat bedoel jij met de oude waarheid?

Jij weet heel goed wat ik bedoel, dit is vragen naar de bekende weg.
Het is kennelijk heel normaal geworden dat een dominee alles opleest, want hij is nerveus, kan niet zo goed onthouden. Ooit bij een dominee "vol vuur" gezeten ? Vast wel, dan weet je wel wat ik bedoel. :wink:
Niemand is elke dag hetzelfde, dus als je op dinsdag je preek uitschrijft, kan dat op zondag wel eens heel anders nodig zijn !!
Als je goed oplet, zie je wel eens aan het gezicht van de dominee, dat hem iets heel anders te binnen schiet, waar hij de hele week niet op kwam
De leiding van de Heilige Geest, waar hij om bidt, DAT heeft hij van node.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mei 2011 16:58

schelpje3 schreef:[ quote="TheKeimpe"]
Schelpje, ken je het verschil tussen bevinding en bevindelijkheid?

Wat is de oude waarheid? Nee, anders gezegd, wat bedoel jij met de oude waarheid?[/quote ]
Jij weet heel goed wat ik bedoel, dit is vragen naar de bekende weg.
Het is kennelijk heel normaal geworden dat een dominee alles opleest, want hij is nerveus, kan niet zo goed onthouden. Ooit bij een dominee "vol vuur" gezeten ? Vast wel, dan weet je wel wat ik bedoel. :wink:
Niemand is elke dag hetzelfde, dus als je op dinsdag je preek uitschrijft, kan dat op zondag wel eens heel anders nodig zijn !!
Als je goed oplet, zie je wel eens aan het gezicht van de dominee, dat hem iets heel anders te binnen schiet, waar hij de hele week niet op kwam
De leiding van de Heilige Geest, waar hij om bidt, DAT heeft hij van node.

Sorry, ik weet niet wat jij bedoelt met oude waarheid, dat wil ik nog wel graag weten.

En verder zeg je nu iets veel genuanceerders dan toen je het had over een dominee die onder aan de preekstoel niet wist waar hij over moest preken...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2011 17:01

TheKeimpe schreef:Sorry, ik weet niet wat jij bedoelt met oude waarheid, dat wil ik nog wel graag weten.

En verder zeg je nu iets veel genuanceerders dan toen je het had over een dominee die onder aan de preekstoel niet wist waar hij over moest preken...

Omdat dat over een andere predikant gaat !
De oude waarheid is het tegenovergestelde van de moderne theologie.
Ik weet eigenlijk ook niet waarom je deze vraag stelt, want jij zult dat als geen ander weten.
Je weet wel, a Brakel :wink:

Terug naar “Archief”