Bidden vs. Plan van God

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Bidden vs. Plan van God

Berichtdoor JHM » 05 mei 2011 09:25

Mortlach schreef:Wetenschap is mensenwerk. Als we alles al wisten, hoefde er geen onderzoek te worden gedaan. En natuurlijk zijn er feiten die op verschillende manieren kunnen worden verklaard, dus zul je altijd wetenschappers houden die het met elkaar oneens zijn. Echter, het meningsverschil wordt altijd 'uitgevochten' op basis van metingen en experimenten.

Alhoewel dat niet altijd opgaat, Ken Miller, een christelijke celbioloog vertelde eens dat er op een conferentie van paleontologen (fossieldeskundigen) ruzie werd gemaakt of een bepaald fossiel nou een reptielachtig zoogdier of een zoogdierachtig reptiel was. En dan zijn er nog mensen die beweren dat er geen tussensoorten bestaan :-)

Christen-zijn en wetenschapper zijn sluiten elkaar totaal niet uit, zolang je je maar aan de wetenschappelijke methode houdt. Met een letterlijke interpretatie van Bijbel wordt dat wel wat lastiger, maar zelfs die mensen zijn er. Ik volg bijvoorbeeld het blog van dr. Todd Wood, wat erg interessant is. Ik vermoed dat hij er met zijn ideeën wel naast zit, maar de dingen die hij doet zijn wel interessant,

Bedankt Mortlach.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 mei 2011 10:18

@Mortlach

Je had me nieuwgierig gemaakt ...hoe lang duurde het voordat de aarde afgekoeld was :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 mei 2011 10:42

schaapje schreef:@Mortlach

Je had me nieuwgierig gemaakt ...hoe lang duurde het voordat de aarde afgekoeld was :mrgreen:

Ik zal wel even pb-en :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 05 mei 2011 12:17

Hehe Mortlach, mag je wat mij betreft gewoon hier plaatsen hoor. We zijn toch al zo erg off-topic ;)

Om toch de schijn van on-topic te veinzen een oprechte vraag aan de gelovigen hier;

Als je nou één voorbeeld van een gebed zou moeten geven, uit je eigen ervaring, waarvan je later het gevoel had dat God je hier echt mee hebt geholpen. Zou je me daar een voorbeeld van kunnen geven?

Ik ben er overigens niet op uit om dan weer op mijn beurt een poging te doen om dat te ontkrachten, sterker nog, dat beloof ik bij deze ;) Maar ik ben oprecht benieuwd wat jullie hebben zelf hebben ervaren.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 mei 2011 12:37

Als je nou één voorbeeld van een gebed zou moeten geven, uit je eigen ervaring, waarvan je later het gevoel had dat God je hier echt mee hebt geholpen. Zou je me daar een voorbeeld van kunnen geven?

Voor mij is de grootste gebedsverhoring en ook het grootste wonder, als mensen tot bekering
komen, ik heb op het forum wel eens geschreven over mijn kinderen, maar er zijn er nog een
paar die God als antwoord op gebed heeft "aangeraakt" ik kan niet beschrijven hoe dat voelt en
hoe ik dat ervaar.
Tegelijker tijd zijn er ook mensen waarvoor ik bid waar ik niets zie gebeuren.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 05 mei 2011 12:47

Uit eigen ervaring, op de middelbare school kwam ik in de klas met een vriend van me die ik van vroeger kende. Sinds die tijd trokken we weer veel met elkaar op ook naast school. Op school kwam God wel eens ter sprake en deed hij de meest grove uitspraken m.b.t. God omdat het hem niets kon schelen. Allemaal onzin vond hij het om het netjes uit te drukken. Hij ging daarnaast graag naar feesten met de nodige drank en drugs. Ik deed voor hem bidden tot God dat hij hem deed vergeven voor zijn onwetendheid en zelfs of hij op een dag zijn grootheid in zou mogen zien. Zo kreeg zijn broer een nieuwe vriendin. Hij ging daar vaak heen en leerde daar een man kennen die genezing deed door handoplegging (zelf ben ik hier sceptisch over), maar dat doet niet ter zake. Deze man zei dat hij dit kon door de kracht van God. Door getuige te zijn hiervan is hij geraakt door de grootheid van God. Hij gaat sindsdien naar de kerk, heeft gebroken met oude gewoontes zoals hij leefde. Is ondertussen getrouwd met een vrouw die hij in de kerk heeft leren kennen. Of het komt door mijn gebeden is iets wat alleen God weet. Maar voor mij persoonlijk is het bijzonder dat waar ik om vroeg daadwerkelijk in vervulling is gegaan.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 05 mei 2011 12:49

Geweldig JHM om dit te lezen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 mei 2011 13:58

Lock&Stock schreef:Hehe Mortlach, mag je wat mij betreft gewoon hier plaatsen hoor. We zijn toch al zo erg off-topic ;)

Kort samengevat komt het er op neer dat Lord Kelvin destijds uitrekende op basis van de afkoelingssnelheid van de Aarde dat die tussen de 20 en 40 miljoen jaar oud moest zijn. Dat was rond de tijd dat Darwins nieuwe theorie bekend werd en zo'n korte (?) periode is dus niet lang genoeg om evolutie op de schaal die Darwin voor ogen had te laten plaatsvinden.

Pas later ontdekte men radioactiviteit. De warmte die die straling oplevert zorgt ervoor dat de Aardkorst stukken langzamer afkoelt dan Kelvin dacht/kon weten, waardoor de leeftijd dus omhoog schoot. Sinds we radiometrisch rotsen kunnen dateren weten we dat de Aarde zo'n 4,5 miljard jaar oud is. Kelvin zat er dus nogal naast.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mei 2011 14:03

Mortlach schreef:
Kort samengevat komt het er op neer dat Lord Kelvin destijds uitrekende op basis van de afkoelingssnelheid van de Aarde dat die tussen de 20 en 40 miljoen jaar oud moest zijn. Dat was rond de tijd dat Darwins nieuwe theorie bekend werd en zo'n korte (?) periode is dus niet lang genoeg om evolutie op de schaal die Darwin voor ogen had te laten plaatsvinden.

Pas later ontdekte men radioactiviteit. De warmte die die straling oplevert zorgt ervoor dat de Aardkorst stukken langzamer afkoelt dan Kelvin dacht/kon weten, waardoor de leeftijd dus omhoog schoot. Sinds we radiometrisch rotsen kunnen dateren weten we dat de Aarde zo'n 4,5 miljard jaar oud is. Kelvin zat er dus nogal naast.

Ergens begrijp ik niet waarom WEER deze discussie op gang moet komen, en nog wel in dit topic ! 1 dag is bij God 1000 jaar. Dus misschien zijn die 6000 jaar idd wel langer, nou en.
De aarde nu was woest en ledig, hoe lang al ? Geen idee. We hoeven het ook niet te weten, want anders dit echt wel in de Bijbel gestaan.
Eind van deze eeuw wordt de aarde te vol, is er berekend, er gaan te weinig mensen dood.
Tsjonge jonge, wat een vooruit zien. 2 tsunami's en het probleem is opgelost :-&

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 mei 2011 14:12

schelpje3 schreef:Ergens begrijp ik niet waarom WEER deze discussie op gang moet komen, en nog wel in dit topic ! 1 dag is bij God 1000 jaar. Dus misschien zijn die 6000 jaar idd wel langer, nou en.
De aarde nu was woest en ledig, hoe lang al ? Geen idee. We hoeven het ook niet te weten, want anders dit echt wel in de Bijbel gestaan.
Eind van deze eeuw wordt de aarde te vol, is er berekend, er gaan te weinig mensen dood.
Tsjonge jonge, wat een vooruit zien. 2 tsunami's en het probleem is opgelost :-&

Het is geenszins de bedoeling daar hier een discussie over uit te lokken. Men vroeg er simpelweg naar.

Voor je zielenheil zal het inderdaad niet zo uitmaken, maar er zijn een heleboel dingen die daarvoor niet belangrijk zijn, maar die het onderzoeken toch waard zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2011 15:49

@ Mortlach, wat bedacht is door mensen is van de mensen, maar de wijsheid van God is de mensen dwaas.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 mei 2011 15:51

mohamed schreef:@ Mortlach, wat bedacht is door de mensen is van de mensen, maar wat van God is is de mensen dwaas.

Ongetwijfeld, maar ondertussen ben ik wel blij met dwaasheden als internet, vliegtuigen, waterzuivering en antibiotica :-)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2011 15:54

Mortlach schreef:Ongetwijfeld, maar ondertussen ben ik wel blij met dwaasheden als internet, vliegtuigen, waterzuivering en antibiotica :-)

Dat was nou niet meteen het soort wijsheid wat ik in gedachten had, want daar ben ik ook blij mee, nee ik doelde op wijsheid omtrent levensvragen Mortlach.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 07 mei 2011 05:00

Lock&Stock schreef:Als je nou één voorbeeld van een gebed zou moeten geven, uit je eigen ervaring, waarvan je later het gevoel had dat God je hier echt mee hebt geholpen. Zou je me daar een voorbeeld van kunnen geven?
een vrouw lag op sterven, hartkwaal. de doktoren konden niets vinden, maar zodra ze het ziekenhuis uit kwam was het weer. in 2 weken tijd drie keer op genomen geweest.
familie was de begravenis al aan het voorbereiden.
toen ik hoorde dat ze de derde in de famile was die zou sterven in korte tijd ging er een bel rinkelen.
wat bleek, uit bijgeloof dat alles in drieen komt was een zus van die vrouw naar de waarzegger gegaan om te vragen wie de derde zou zijn. en de vrouw werd aangewezen en de voorspelling was dat ze voor haar verjaardag zou sterven. Hoewel niemand haar iets van dit vertelde kreeg ze onmiddelijk hartklachten (zeer lage hartslag)
toen we van de waarzegger hoorde hebben we tegen de dochter (de enige christen in de familie) gezegd dat ze de vloek van de waarzegger moest verbreken in Jezus naam. een week later, een paar dagen voor haar verjaardag, was ze weer op de been en totaal opgemonterd.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 07 mei 2011 06:49

Heftig verhaal Jan, bedankt voor het delen. Heeft de christelijke dochter de vloek gebroken d.m.v. samen met haar hardop te bidden of apart? Dat toont weer aan dat we ons ver moeten houden van spiritisme. Ik ben één keer naar een spiritist geweest, ik wist toen nog niet dat de Schrift ons leert ons hier ver van te houden. Ik kom er sinds dien niet meer.

Terug naar “[Religie] - Open forum”