Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor schaapje » 26 jan 2011 20:24

@Bastiaan,

Akelig om zulke dingen mee te maken, en nu ga je je op internet, toch niet alles
wat je mee gemaakt hebt projecteren op anderen?
Joh, als tussen jou en de Heer goed is zou ik me op Hem consentreren zoals mijn
voorganger zei.
Zulke christenen zullen overal zijn, ik denk dat dit ook de tijd is van de grote afval.
En maak je niet zo druk over de kinderdoop, ben zelf volwassen gedoopt en mijn
kids ook, ik kan niet in het hart van de gelovigen kijken die voor kinderdoop zijn,
maar de Here God wel, die ziet hun intenties en of er een waar geloof is.
De onmin die er door ontstaat komt op je eigen hoofd neer.
Men gaat niet verloren omdat je niet volwassen gedoopt bent, je gaat verloren
omdat je niet gelooft in de Zoon Jezus.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 26 jan 2011 20:40

@ Bastiaan30,

Wat een heftig verhaal man. Ik kan me bij die gevoelens ten opzichte van dat kerkverband waar je uit komt wel wat voorstellen. Gods Zegen toegewenst bij het zoeken naar een nieuwe gemeente. Ik wil je echt adviseren er serieus werk van te maken, want het is echt de moeite waard, mensen om je heen, met wie je samen kunt bidden, zingen, God centraal stellen, moeite en zorgen delen, bijbelstudie doen, luisteren naar de verkondiging van het Woord. Alleen geloven is een veel te grote opgave, doe het samen!

Hartelijke groet
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 25 apr 2011 20:30

Ik denk dat de meeste verschillen in kerken ligt in de uiterlijke vormgeving. Paulus geeft zelf ook aan dat mensen op verschillende manieren toegewijd zijn aan God. Het moet echter wel een waar geloof blijven. Het is dus noodzakelijk om de leer van de gemeente (evenals de houding van de gemeente) te toetsen aan de bijbel.

Om kort te zijn: Onderzoekt alle dingen, maar behoudt het goede.

Is een kerk of gemeente niet bijbelgetrouw in de leer of houding, dan wordt het duidelijk tijd om op te stappen.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 apr 2011 20:36

Lathron schreef:Is een kerk of gemeente niet bijbelgetrouw in de leer of houding, dan wordt het duidelijk tijd om op te stappen.

Over wat bijbelgetrouw is, daar zijn zo veel oprechte meningen over dat er altijd wel een reden te vinden is om elke kerk/gemeente af te schrijven. Endat zien we dan ook veel gebeuren, tot op het punt van vandaag de dag dat er zelfs christenen zijn die de kerk/gemeente maar helemaal voor gezien houden en als eenling verdergaan.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 25 apr 2011 21:10

Faramir schreef:Over wat bijbelgetrouw is, daar zijn zo veel oprechte meningen over dat er altijd wel een reden te vinden is om elke kerk/gemeente af te schrijven. Endat zien we dan ook veel gebeuren, tot op het punt van vandaag de dag dat er zelfs christenen zijn die de kerk/gemeente maar helemaal voor gezien houden en als eenling verdergaan.

Als men op die manier gaat redeneren, vraag ik me af of de betreffende persoon oprecht op zoek is naar God en Zijn werk.

Een bemoedigende gedachte is: Een ieder die zoekt, zal vinden.
Ben je oprecht op zoek naar God en een juiste gemeente, dan vind je die ook. Wat mensen er ook over zeggen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 apr 2011 21:36

Lathron schreef:Als men op die manier gaat redeneren, vraag ik me af of de betreffende persoon oprecht op zoek is naar God en Zijn werk.

Het is de realiteit zoals die vandaag de dag is. EN ja, onder die mensen zitten ook mensen die oprecht op zoek zijn naar God.
Een bemoedigende gedachte is: Een ieder die zoekt, zal vinden.

En voor vele mensen (die ook oprecht zoeken) zal de uitkomst van die zoektocht anders zijn. Dat terwijl er slechts 1 Waarheid is.
Dat is wat we steeds zien. De Bijbel is geen eenduidige verzameling boeken en geeft dus ook geen eenduidig antwoord.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 25 apr 2011 22:34

Faramir schreef:En voor vele mensen (die ook oprecht zoeken) zal de uitkomst van die zoektocht anders zijn. Dat terwijl er slechts 1 Waarheid is.
Dat is wat we steeds zien. De Bijbel is geen eenduidige verzameling boeken en geeft dus ook geen eenduidig antwoord.

Als dat zo is, liegt de bijbel. Zelf denk ik dat de bijbel niets anders dan de waarheid is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 apr 2011 22:37

Lees eerst eens rustig wat ik daadwerkelijk schrijf ipv overhaast conclusies te trekken.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 26 apr 2011 20:14

Wat ik wil zeggen is:

Het is de menselijke arrogantie en koppigheid die de bijbel uit zijn verband trekt. Ik denk dat de bijbel wel degelijk eenduidig is, maar dat de mens het zelf moeilijk maakt.

Vaak gaat het dan ook niet om de juistheid van Gods woord, maar om het gelijk van iemand zelf.
Dit is wat ik uit eigen ervaring en uit de ervaring van mensen uit mijn directe omgeving heb meegemaakt.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 01 mei 2011 04:08

ik heb nier de eerste 46 blz-den gelezen. alleen de opening en de laatste blz.
ik wil reageren opde de vraag.
voor mij zijn er meerdere redenen om uit een kerk/gemeente weg te gaan. omdat ik door de mensen gestichte genootschappen niet van belang vind, maar puur elke plaatselijke kerk op haar vrucht bekijk. doet het me er dus niet toe of ik opeens in een ander kerkgenootschap terecht kom :)
(kerkgenootschappen hebben mischien organisatorische voordelen, en ik ben daarom niet op genootschappen tegen)
ik ben bang dat men teveel 'paulus en appolos' waarde aan de genootschappen hecht en dat er daardoor zoveel scheur ellende is.

maar goed ik ga uit een lokale kerk weg vanwege verhuizing, of om een nieuw gemeente te stichten :)

ik heb nog nooit een echt kerkconflict meegemaakt, dus ik weet niet wat ik in zo'n geval zou doen. de soort kerken waar ik me thuis voel hebben allemaal een sterke gemeente die toetst. fratsen worden in de kiem gesmoord.
het enige conflct dat me geraakt heeft was een scheuring een jaar voordat ik in de kerk kwam. de reden was geen bijbels conflict maar puur een technisch/organisatrische reden.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2011 13:12

Gelukkig, zou ik zeggen, is dat een geluid dat je steeds meer hoort.... dat mensen weinig of niets hebben met kerkverbanden, kerkmuren.... vroeger was dat heel sterk... je was van die of die kerk, deed alles binnen je kerk, bond enz, zocht een relatie binnen je kerkverband... en anderen waren toch maar anders... Ik ben blij dat dat op zijn retour is geraakt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 mei 2011 19:47

Ja en nee.
Als het gaat om kerkmuren die er zijn vanwege menselijke gevoeligheden, dan ben ik blij als ze lager worden.

Maar ik ben bang dat er soms ook sprake is van een stuk postmodern "als het maar goed voelt"-denken. Zo van: "We zijn allemaal broeders en zusters en waar doen we nog moeilijk over." En dat er dan grote dwalingen geleerd worden, dat er totaal van Bijbelse lijnen af wordt geweken, ach, dat is niet zo belangrijk. "Eenheid boven zuiverheid."

Als dat de achtergrond is, dan zou ik de ontwikkeling niet toe willen juichen, jij wel?

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mei 2011 19:56

Ik kan me helemaal in je reactie vinden TheKeimpe!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 04 mei 2011 02:52

'als het maar goed voelt' heeft denk ik weinig met het wegvallen van kerkverbanden te maken. de vele scheuringen in het verleden zijn treurige getuigenissen dat mensen hun eigen weg gingen ondanks de structuren.
ik denk dat met de secularisering de 'goed voelers' wat sneller zullen afhaken. er zal weer een prijs betaald moeten worden als je God als Heer belijd in woord en daad.

het gesteggel over doop/verbond laat wel zien dat zuiverheid van belang gevonden wordt en dat het de eenheid onder druk zet. het 'laten we maar ophouden we komen er toch niet uit' is de eenheid boven de zuiverheid plaatsen :)

maar ik zie/voorspel dat de druk op christenen als maar groter zal worden en dat we meer en meer een zullen worden en meer en meer terug zullen gaan naar Christus en de kern van kruis, opstanding en discipelschap.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2011 10:06

TheKeimpe schreef:Ja en nee.
Als het gaat om kerkmuren die er zijn vanwege menselijke gevoeligheden, dan ben ik blij als ze lager worden.

Maar ik ben bang dat er soms ook sprake is van een stuk postmodern "als het maar goed voelt"-denken. Zo van: "We zijn allemaal broeders en zusters en waar doen we nog moeilijk over." En dat er dan grote dwalingen geleerd worden, dat er totaal van Bijbelse lijnen af wordt geweken, ach, dat is niet zo belangrijk. "Eenheid boven zuiverheid."

Als dat de achtergrond is, dan zou ik de ontwikkeling niet toe willen juichen, jij wel?

Ten dele wel, waar de verschillen van inzicht op basis gronden (en niet op basis van menselijke motieven) plaatsvindt. Dan kan ik het met een baptist of evangelische christen niet eens zijn op bijv. het gebied van de doop, of met een rechts-reformatorisch christen op basis van het aanbod van genade, maar voel ik me toch met ze verbonden in Christus, omdat Hij het fundament en de redding is van beiden. We moeten streven naar zuiverheid en naar eenheid. Maar grote valkuil is dat we in een soort perfectionisme in zuiverheid de eenheid maar helemaal overboord zetten. Iemand valt niet buiten het lichaam van Christus omdat hij de "verkeerde" doop heeft gehad, of een verkeerde visie had op het dogma van aanbod van genade. En op dat punt staat Christus boven de zuiverheid van de leer en mag er eenheid zijn in Hem.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”