dalethvav schreef:Geldt deze uitspraak voor alle op bijbelse wijze besnedenen?
Ja kijk maar hoe krom ze lopen, doch ze moeten het zelf maar weten, want een ezel stoot zich nota bene niet tweemaal aan dezelfde steen.

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
dalethvav schreef:Geldt deze uitspraak voor alle op bijbelse wijze besnedenen?
elbert schreef:@schaapje: mijn buren zijn evangelisch en toen hun kind opgedragen werd, zijn we (ons gezin) ernaartoe gegaan. Ik vind de praktijk van opdragen i.p.v. doop theologisch gezien maar zo zo, maar dat wil niet zeggen dat ik hun keuze niet respecteer. Ik hoop dat ze ook naar de doop van ons kind dat we dit najaar verwachten zullen komen. Ze zullen het er wel niet mee eens zijn, maar hen kennende denk ik dat ze onze keuze wel zullen respecteren en ernaartoe zullen gaan. Dat lijkt me een goede zaak: ook al verstaan we de Bijbel op dit punt anders, toch kunnen we wel met elkaar (en elkaars kinderen) meeleven.
de grens is heel simpel, als ze zelf kunnen aangeven dat ze geloven (persoonlijk weet je welelbert schreef:Waar ligt precies de grens? 1 jaar, 2 jaar, 3 jaar, 4 jaar? En dan wel graag een Bijbels antwoord, met inachtneming van David, Samuel, Johannes de Doper, Timotheus enz. Wanneer konden ze geloven en wanneer niet. Dat weten we helemaal niet en dat hoeft ook helemaal niet.
het verschil is dat in het ene geval de dopeling geen keus heeft, die wordt hem uit handen genmen door goedbedoellende ouders en in het andere geval getuigt de dopeling zelf van aanwezig geloof. als er geloof is mag er gedoopt worden. er zijn maar twee toetsstenen voor aanwezig geloof, het persoonlijk getuigenis en vrucht van de Geest in het nieuwe leven. een geloof dat zich niet uit in werken is dood. en daar mogen alle kerken best een stuk kritischer in worden. maar omdat het een te makkelijk gedaan wordt is geen vrijbrief om dat wat fout is ook maar toe te staan.elbert schreef:Hadden Ananias en Safira dan wel gedoopt mogen worden? (Hand. 5). Hebben de apostelen ergens een foutje gemaakt? Want Petrus wist wel dat ze gelogen hadden. Had hij dat niet wat eerder kunnen bedenken en hen de doop moeten weigeren? Maar zo werkt het dus niet: latere blijken van ongeloof zijn geen redenen tot weigering van de doop, tenzij je een profeet bent die met 100% zekerheid al weet wat de einde van iemands levens- en geloofsloop zal zijn. Maar dat is ons niet gegeven. Daarom wordt iedereen gedoopt die bij de gemeente hoort: volwassenen na geloofsbelijdenis en kinderen worden meegedoopt met hun ouders. Want ze horen er wel degelijk bij.
het hele argument begint rom 6:3 er wordt naar de persoonlijke doop van ieder gelovige verwezen. en wel op een manier die baby doop uitsluit. in rom 6:3-8 wordt 11 keer 'wij', 'we' of 'ons' gebruikt. in vers 3 wordt duidelijk wie 'wij' zijn: allen die gedoopt zijn. van die elf keer hoeveel keer kan dat slaan op gedoopten die nog niet tot een persoonlijk geloof gekomen zijn?????elbert schreef:Janvanverweg schreef nav Rom 6: je hebt helemaal gelijk als er niet naar gevoelens verwezen wordt. er wordt naar de bijbehorende LEER verwezen. er wordt niet naar Chrstus sterven etc verwezen maar naar onze doop.
Dat is onjuist, zie het topic dat ik citeerde. Er wordt wel degelijk naar Christus sterven en opstanding gewezen: "wij zijn met Hem gestorven" zegt de apostel. Hij zegt niet: "Hij is met ons gestorven", wat op onze doop zou duiden. Nee, de doop duidt naar Zijn sterven, waarin wij delen. Niet andersom. Als de doop niet naar Zijn sterven en opstanding zou wijzen, zou het niet meer zijn dan een menselijk ritueel zonder grond.
je valt over de woordjes 'de wereld', maar gaat niet in op het argument! laat he herhalen: hoe fout kan je zitten? de doop zegt niet tegen ons 'geloof dat' maar door de doop getuigen wij : 'dit geloven wij!elbert schreef:Janvanverweg schreef: hoe fout kan je zitten? de doop zegt niet tegen ons 'geloof dat' maar door de doop getuigen wij naar de wereld 'dit geloven wij!'
Als wat je schrijft waar is, dan moeten er bij elke doop verplicht getuigen uit de wereld bij zijn, anders wordt er niet getuigd naar de wereld. Maar er zijn in de regel geen wereldse getuigen bij. Het getuigen naar de wereld toe is natuurlijk niet het enige getuigenis van de doop. De doop getuigt ons van de afwassing van onze zonden (Hand. 22:16). Dat moeten/mogen we geloven, ook als je eenmaal gedoopt bent. Geloof is nl. geen verzameling van gepasseerde stations, maar vertrouwen. En vertrouwen is iets dat blijvend beoefend moet worden.
Duh? er is maar een doop, maar meteen erna beweer je dat er meerdere dopen zijnelbert schreef:Janvanverweg schreef: daarom moeten als baby gedoopten later daar belijdenis van afleggen om dit ontbrekende onderdeel toetevoegen. je geeft dus een andere betekenis aan de doop en zegt om die reden dat elke doop gelijk is.Ik citeer gewoon de apostel Paulus die in zijn brief aan de Efeziers zegt dat er maar 1 doop is (Ef. 4:5). Daarom is elke christelijke doop hetzelfde, want er is maar 1 doop.
Janvanverweg schreef: Paulus gaf in efeze al aan dat niet elke doop gelijk is en dat er daarom overgedoopt moest worden.
Dat was niet de christelijke doop (in de Naam van de Drie-enige God), maar de doop van Johannes: de doop der bekering tot vergeving van zonden.
je hebt helemaal gelijk met je vervangingelbert schreef:Vervang "die als baby gedoopt zijn en onbekeerd zijn" met "die als volwassene gedoopt zijn en onbekeerd zijn" en je hebt hetzelfde probleem. Dus de doop van kinderen is hier niet onderscheidend. Geloof of ongeloof van de gedoopte maakt het verschil in de vraag of iemand der zonden gestorven is. Dat betekent dat de doop 1 is, maar dat er 2 levenshoudingen bij zijn: geloof of ongeloof. Voor de bediening van de doop is echter de vraag van belang of iemand dat teken toekomt.
de gemeente is niet een natturlijk volk waar je door geboorte lid van wordt. daarom zijn kinderen niet in Christus maar in de gelovige ouder geheiligd net zo als de ongelovige partner in de gelovige geheiligd is.elbert schreef:Het onbijbelse standpunt waar ik de vinger bij leg is dat de kinderen van de gelovigen niet tot de gemeente zouden behoren en hen dus het teken dat daarbij hoort niet toe zou komen.
Ik heb gegoogled en dit zijn de feiten: Anneken Hendriks is verbrand door toedoen van de Spaanse Inquisitie in 1571 in Amsterdam, dat toen nog onder Spaans (Karel V) gezag viel. Je weet wel: de Inquisitie hoorde bij de RK-kerk en de RK-kerk heeft nooit veel op gehad met Calvijn's theologie. Gereformeerden en lutheranen kwamen in die tijd net zo snel op de brandstapel terecht als anabaptisten.boer schreef:Gelukkig is er nu wat tolerantie, maar aan de hand van wat de babydopers destijds namens Calvijn's theologie meenden te mogen doen, durf ik toch wel te stellen dat mensen die dit doen, de Geest NIET hebben:
google eens op '' anneken hendriks''
mohamed schreef:Ja kijk maar hoe krom ze lopen, doch ze moeten het zelf maar weten, want een ezel stoot zich nota bene niet tweemaal aan dezelfde steen.
dalethvav schreef: Ook van de Joodse, besneden Jezus beweer je dus: "Ja kijk maar hoe krom Hij liep, doch Hij moest het zelf maar weten, want een ezel stoot zich nota bene niet tweemaal aan dezelfde steen."
Weet je wel wat je precies zegt, mijn beste mohamed?!
janvanverweg schreef:@Marnix, juist omdat vanwege de babydoop zo vaak al gedacht wordt het het wel goed zit met 'onze kinderen' ga ik door met dit onderwerp. maar ze zijn toch gedoopt, dat moet toch wat uiwerken etc. biedt valse hoop. het idee dat kinderen behouden zijn en dat ze dat later mogen bevestigen wordt niet alleen in de praktijk gelogenstraft, maar maakt geestelijk lui om elke generatie opnieuw voor Christus te winnen.
elbert" mijn buren zijn evangelisch en toen hun kind opgedragen werd, zijn we (ons gezin) ernaartoe gegaan. Ik vind de praktijk van opdragen i.p.v. doop theologisch gezien maar zo zo, maar dat wil niet zeggen dat ik hun keuze niet respecteer. Ik hoop dat ze ook naar de doop van ons kind dat we dit najaar verwachten zullen komen. Ze zullen het er wel niet mee eens zijn, maar hen kennende denk ik dat ze onze keuze wel zullen respecteren en ernaartoe zullen gaan. Dat lijkt me een goede zaak: ook al verstaan we de Bijbel op dit punt anders, toch kunnen we wel met elkaar (en elkaars kinderen) meeleven.
elbert schreef:Je weet wel: de Inquisitie hoorde bij de RK-kerk
mohamed schreef:Nadat je mijn woorden verdraaide of daarvoor?
Aangezien het Spaanse gezag zich helemaal ten doel had gesteld om de reformatie uit te roeien en alle "afvalligen" in de Nederlanden weer onder dwang tot de RK kerk terug te brengen, is het echt niet overdreven om te stellen dat de Inquisitie bij de RK kerk hoorde. Dit alles gebeurde immers onder goedkeuring en aanmoediging van de RK kerk. Sterker nog: als de Inquisitie in een stad kwam, werd eerst tijdens de mis een zgn. Edict van genade voorgelezen door die Inquisitie. Wanneer na verloop van een beperkte tijd degenen die oorspronkelijk tot de RK-kerk behoorden, niet terugkeerden, werd er ingegrepen. Er was wat dat betreft nog geen strikte scheiding van kerk en staat.Faramir schreef:Als je je bezig gehouden had met feiten dan weet je dat niet de katholieke Kerk, maar het Spaanse gezag deze Inquisitie voerde. Maar goed, schijnbaar gaan feiten niet meer op wanneer het over anderen gaat.
De reformatoren hadden geen bezwaren tegen de doop van kinderen in de RK. Ze waren zelf ook als kind gedoopt. Wel hadden ze bezwaren tegen de theologische onderbouwing erachter. Het lijkt me iets tever gaan om dit ook in dit topic te behandelen, maar je linkt nu Inquisitie en doop aan elkaar en dat lijkt me niet juist. Je gaat toch ook niet van de leer van de drie-eenheid afstappen omdat katholieken dat ook doen?boer schreef:Des te schrijnender en opvallender is het, dat het RK doopsel nu volledig wordt geaccepteerd door o.a. de GG en andere reformatorische kerkverbanden, vind je niet?
elbert schreef:Aangezien het Spaanse gezag zich helemaal ten doel had gesteld om de reformatie uit te roeien en alle "afvalligen" in de Nederlanden weer onder dwang tot de RK kerk terug te brengen, is het echt niet overdreven om te stellen dat de Inquisitie bij de RK kerk hoorde. Dit alles gebeurde immers onder goedkeuring en aanmoediging van de RK kerk. Sterker nog: als de Inquisitie in een stad kwam, werd eerst tijdens de mis een zgn. Edict van genade voorgelezen door die Inquisitie. Wanneer na verloop van een beperkte tijd degenen die oorspronkelijk tot de RK-kerk behoorden, niet terugkeerden, werd er ingegrepen. Er was wat dat betreft nog geen strikte scheiding van kerk en staat.
De reformatoren hadden geen bezwaren tegen de doop van kinderen in de RK. Ze waren zelf ook als kind gedoopt. Wel hadden ze bezwaren tegen de theologische onderbouwing erachter. Het lijkt me iets tever gaan om dit ook in dit topic te behandelen, maar je linkt nu Inquisitie en doop aan elkaar en dat lijkt me niet juist. Je gaat toch ook niet van de leer van de drie-eenheid afstappen omdat katholieken dat ook doen?
Het geloof in Vader, Zoon en Heilige Geest is geen onbelangrijk detail, maar de kern van ons geloof: zonder dat geloof in God wordt niemand zalig. Het gaat daarbij dus niet om begrip, maar om geloof.boer schreef:Wat de Drieeenheid betreft, dit is een onbelangrijk detail , waarvan het al dan niet kunnen begrijpen ervan nauwelijks bijdraagt aan iemands zaligheid, en al helemaal niet het ombrengen op de brandstapel verdiend, wanneer je er iets anders over zou denken, dan een ander.
Inderdaad: gereformeerden zien de zaken anders dan rooms-katholieken. Dezelfde redenatie als voor de doop kun je toepassen op het avondmaal: ook daar is vanuit gereformeerde hoek kritiek op hoe de RK-kerk dat ziet (en andersom). Toch vieren we gewoon avondmaal, net zoals er gedoopt wordt.boer schreef:In de RKK is de doop een genademiddel, maar in de GG niet.
Toch wordt het geaccepteerd.
DAT KAN TOCH NIET?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten