Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Lock&Stock schreef:Na een voorstelling van de overleden cabaratier George Carlin gezien te hebben op Youtube bleef deze vraag bij mij hangen. Ik ben benieuwd hoe de refo's/christenen hier tegen aan kijken;
- Alles op de wereld is onderdeel van God's Plan en alles wat er gebeurt op deze wereld is onderdeel van God's Plan. Je hoort het ook vaak wanneer mensen ziek worden of bijvoorbeeld bij natuurrampen dat dit dan vast onderdeel was/is van Gods Plan.
- Dit is, naar ik begrijp, ook de reden dat sommige gelovigen geen verzekering of inentingen nemen, aangezien hun hele leven en lot toch al vast ligt in Gods plan.
Als dat zo is, waarom zou je dan bidden om dingen voor elkaar te krijgen?! Zeg je dan eigenlijk niet tegen God;
"Zeg God, ik weet niet wat je van plan was, maar ik zou dat tentamen toch wel erg graag halen morgen"
Het punt wat George Carlin maakte was dat het tegenstrijdig is om aan de ene kant te geloven in een allesomvattend (en redelijk complex) en foutloos plan en aan de andere kant te pas en te onpas "aanpassingen" aan dit plan te vragen.
Als God overal is en overal een plan voor heeft, is het dan niet een beetje ongepast om hem te vragen zijn plan voor jou of anderen aan te passen?
Alles op de wereld is onderdeel van God's Plan en alles wat er gebeurt op deze wereld is onderdeel van God's Plan. Je hoort het ook vaak wanneer mensen ziek worden of bijvoorbeeld bij natuurrampen dat dit dan vast onderdeel was/is van Gods Plan.
Als God overal is en overal een plan voor heeft, is het dan niet een beetje ongepast om hem te vragen zijn plan voor jou of anderen aan te passen?
"schelpje3".
Ik zou het meer alwetendheid willen noemen.
Lock&Stock schreef:"Of toen God het hele volk wilde vernietigen, maar door tussenkomst van Mozes daar vanaf zag."
Dan komt het op mij over dat God zich heeft "bedacht", omdat Mozes iets zei waardoor God de situatie op een andere manier ging bekijken. Dat komt op mij niet echt Alwetend over, kunnen jullie dat begrijpen?
Dit is wat ik vroeger 'de blauwdruk' theorie noemde. heeft God een blauwdruk van de geschiedenis en zijn wij slechts marionetten die niet weten dat we geprogrammeerd zijn?Lock&Stock schreef:- Alles op de wereld is onderdeel van God's Plan en alles wat er gebeurt op deze wereld is onderdeel van God's Plan. Je hoort het ook vaak wanneer mensen ziek worden of bijvoorbeeld bij natuurrampen dat dit dan vast onderdeel was/is van Gods Plan.
Mortlach schreef:
De God in het OT is dan ook nog volop in ontwikkeling en heeft daar nog veel meer menselijke trekjes dan in het NT. (maar hier zal wel weer een hoop commentaar op komen)
helemaal mee eens! en wat een hoop bied dat! God valt te vertrouwen!schelpje3 schreef:God is in het OT niet in ontwikkeling, hij was er altijd al en zal eeuwig blijven.
Jozo schreef:Als je kijkt in de bijbel dan lees je heel vaak dat God zich laat verbidden, dat hij berouw heeft en dat hij zich bedenkt als wij erom vragen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten