het deed me denken aan recente berichten uit de krant over de hbo-theoloog in het ambt.
voor mij is het duidelijk dat het een breder probleem is dan een kerkgenootschap.
In mijn omgeving komt het probleem op een andere manier naar voren. een vriend is jaren geleden een werk begonnen in een totaal onchristelijk gebied. (ik mag niet duidelijk zijn over wie en waar vanwege vervolging) op het werk rust spectaculaire zegen. alleen al de afgelopen 9 maanden zijn er honderd nieuwe kerkjes bijgekomen en zijn er eer dan 1500 mensen gedoopt.
het is ondoenlijk om te proberen om voor elke nieuwe kerk een predikant op te leiden; dweilen met de kraan open

ook kunnen die kleine kerkjes (vaak 15 tot 20 man die op of onder de armoede grens leven) geen betaalde kracht veroorloven.
een ander probleem dus mar ik zie raakvlakken. daarom wl ik een oplossing op dit forum neerleggen dat isschien ook in nederland uitkomst kan bieden.
predikanten zijn 'speciale' ouderlingen omdat ze leerbevoegdheid hebben. (tenmisnste dat heb ik begrepen)
waarom komen de predikanten niet in dienst van het hele kerkgenootschap om alle kerken te bedienen. de andere taken van de predikant kunnen vervolgens door de lokale ouderlingen gedaan worden. naast dat de predikant komt preken en onderwijs geven, kan hij ook de ouderlingen verder toerusten zodat de ouderlingen groeien in hun vaardigheden.
ik denk dat dit recht doet aan het ambt van predikant en aan het ambt van ouderling. dat het recht doet aan de lokale kerkgemeenschap, dat het de onderlinge band van het genootschap versterkt, dat het wildgroei (links of rechts) tegengaat omdat er niet eenzijdig naar een 'stokpaardje' geluisterd wordt maar dat er elke week naar een andere 'stokpaardje' geluisterd wordt, zodat er balans is.
het voordeel van dit voorstel is dat elke gemeente goed en gevarieerd onderwijs krijgt; dat elke gemeente onder leiding staat van lokale, onbetaalde, ouderlingen die de rondreizende, apart gezette, predikanten als mentors hebben.
een bijkomend voordeel is dat 'de gewone man' ook in beeld komt. zonder theologische opleiding maar wel passend in de bijbelse beschrijving van ouderling of diaken. aan hen komt de dagelijkse leiding van de gemeente weer toe.
praktisch houdt het in dat predikanten op plekken moeten wonen van waaruit ze grote gebieden kunnen bedienen. ook zal het inhouden dat de predikanten onderling veel zullen moeten overleggen
ok, is dit een optie die kans van slagen heeft? of is dit idylische prietpraat van iemand die niet weet waar hij het over heeft?