Ezechiël 18,23

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Ezechiël 18,23

Berichtdoor Janvanverweg » 03 mei 2011 04:28

Ezechiël 18,23 schreef: Denken jullie dat ik het toejuich als een slecht mens sterven moet? – spreekt God, de HEER. Nee, ik wil dat hij tot inkeer komt en in leven blijft.

De Dordtse Leerregels,ARTIKEL 6 schreef: God schenkt in dit leven aan sommigen het geloof, terwijl Hij het aan anderen onthoudt. Dit vloeit voort uit zijn eeuwig besluit. Want de Schrift zegt, "dat al zijn werken Hem van eeuwigheid bekend zijn" (Hand. 15, 18), en "dat Hij alles werkt naar de raad van zijn wil" (Ef. 1, 11). Overeenkomstig dat besluit vermurwt Hij in zijn genade de harten van de uitverkorenen, hoe hard die ook zijn, en buigt Hij ze om te geloven. Maar volgens datzelfde besluit laat Hij hen die niet zijn uitverkoren, uit kracht van zijn rechtvaardig oordeel over aan eigen slechtheid en hardheid. Juist hier komt voor ons de ondoorgrondelijke, even barmhartige als rechtvaardige beslissing van God aan het licht, waarbij Hij onderscheid gemaakt heeft tussen mensen, die allen evenzeer verloren zondaren zijn. Dit is het besluit van de uitverkiezing en de verwerping, dat in het Woord van God geopenbaard is. Terwijl slechte, verdorven en onstandvastige mensen dit besluit verdraaien tot hun eigen verderf, ontvangen heiligen en godvrezenden daardoor een onuitsprekelijke troost.

altijd de quote uit ezechiel als vanzelfsprekend gezien. nu ik stukken uit de DL gelezen heb kan ik voorstellen dat het niet zo vanzelfsprekend gevonden wordt. hoe rijmt dit?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Ezechiël 18,23

Berichtdoor schaapje » 03 mei 2011 07:38

Het is zo gevaarlijk te pretenderen precies te weten hoe God werkt, het blijft een mysterie,
Ik heb gehoord dat de meest verschrikkelijkste gansters tot bekering komen.
Aan de andere kant zie je netjes levende en vriendelijke mensen (naar menselijke maatstaven)
die niks van God willen leven.

Wat is "verdorven" en wat is "slecht"..... is dat naar dordtse leerregels?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 mei 2011 19:49

Jan,
Sluit het één het ander uit?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 04 mei 2011 03:04

TheKeimpe schreef:Jan,
Sluit het één het ander uit?
ik ben niet doordrocht in de DL, maar uitverkiezen voor eeuwige verwerping komt op mij totaal tegenovergesteld over op het verlangen van God dat iedereen tot inkeer komt en in leven blijft.

het is tegenstrijdig om te zeggen 'ik heb Jan van den beginne verworpen en toch wil ik dat Jan tot inkeer komt en in leven blijft.'
dat komt op mij over als een rond vierkantje
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 04 mei 2011 14:36

Toch staat dat niet in de DL. Daar staat, dat God hen die niet uitverkoren zijn, in hun toestand laat... Met andere woorden, God heeft hen, volgens de door jouw geciteerde woorden uit de DL, niet verkoren tot het verderf, maar hen gelaten in het verderf waar zij zichzelf in hebben gestort.

ctj

Berichtdoor ctj » 05 mei 2011 18:02

TheKeimpe schreef:Toch staat dat niet in de DL. Daar staat, dat God hen die niet uitverkoren zijn, in hun toestand laat... Met andere woorden, God heeft hen, volgens de door jouw geciteerde woorden uit de DL, niet verkoren tot het verderf, maar hen gelaten in het verderf waar zij zichzelf in hebben gestort.

Toejuichen, nee. Een rustige knik is alles wat ik kan uiten. Als ze slecht zijn en niet bekeren dan zijn ze best dood, want de mensheid hoeft dan niet onder hun te lijden.

Hoe God denkt en werkt leest men in het oude testament. Gangsters bekeren, ja en goede mensen die niets van God willen weten.

a) goed in de ogen van de mens is niet het zelfde als goed als in de ogen van God.

b) een mens dat alles doet wat God de christenen voorschrijft maar niet in Christus gelooft is goed voor ons op aarde, maar niet voor God, want hij accepteert de zoon van God niet en daarom word hij vernietigd in het vuur.

Terug naar “Archief”