Op welk verbond berust het idee dat de doop de vervanger van

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Op welk verbond berust het idee dat de doop de vervanger van

Berichtdoor Janvanverweg » 27 apr 2011 17:33

in een discussie over de doop komt onvermijdelijk 'het verbond' tersprake. de theorie van het voortgaande verbond, is het een vebond, zijn er meerdere?, legt een link naar oud testimentische gebruiken om die, al dan niet , in een ander jasje aan het nieuwe verbond toe te voegen.
hieronder een antwoord aan elbert.

Janvanverweg schreef:de leerstellige gedeelten zijn zonneklaar over de voorwaarde van persoonlijk geloof om gedoopt te mogen worden.
elbert quotes dit en vervolgt:
elbert schreef:Je gaat echter niet in op de punten die ik noem. Zo zonneklaar zijn de zgn. leerstellige gedeelten nl. niet. Wat jij leerstellige gedeelten noemt, zijn vrijwel altijd gedeelten die onderwijs aan reeds gedoopten bevatten (Rom. 6, Kol. 2, 1 Petr. 3:21), dus toepassing van de doop.

de brieven zijn aan de gelovigen geschreven :) de romeinen brief is een brief die in velerlij opzicht het fundament uitlegt. andere brieven corrigeren vaak wat hersteld moet worden. Dat de leer opnieuw uitgelegd wordt aan gelovigen wil niet zeggen dat het daarom alleen maar gold voor hen die de geloofsdoop ondergaan hadden EN dat er ook andere opties mogeljk waren. dat is weer pure inlegkunde. als die opties mgelijk waren waarom wordt dat nergens vermeld. waarom wordt er geen andere uitleg gegeven dan dat de doop hoort bij het afleggen van het oude leven in het water graf en de start van het nieuwe leven? de babydoop staat daar zover vandaan dat deze leer niet met de baby doop te rijmen valt. toch is het de enige leer die de bijbel over de doop geeft.
waar vinden we instructies aangaande de doop aan de ongelovigen? in het boek handelingen. wat vinden we daar? doop op geloof. (er is een patroon van bekering, geloof, waterdoop en doop in de Heilige Geest daar was ik een eerder topic over gestart, laten we het nu over geloof en doop hebben. wil iemand hier verder op ingaan, zend me een pb en ik volg dit op in dat topic)
we zien dus dat zowel het onderwijs aan de ongelovigen en aan de gelovigen uitsluitend doop op geloof is. ik daag voor de zoveelste keer iedereen uit om met een

Janvanverweg schreef:God wilde eerst de relatie aangaan met het volk bij de berg Horeb. maar dat wou het volk niet, die wilde liever dat er een wet kwam waarnaar ze konden leven. en zo geschiedde het.

elbert schreef:In welke Bijbel heb je dat gelezen? Dat staat nergens. Het volk werd bang toen God met donder en bliksem tot hen sprak en vroeg of Mozes tussen God en hen als boodschapper zou fungeren, maar dat vroegen ze pas nadat God de 10 woorden, de 10 geboden aan hen gegeven had. Daarbij staat er dit:Ex. 20:19 Zij zeiden tegen Mozes: Spreekt ú met ons, dan zullen wij luisteren, maar laat God niet met ons spreken, anders sterven wij.20 Mozes zei tegen het volk: Wees niet bevreesd, want God is gekomen om u op de proef te stellen en opdat de vreze voor Hem u voor ogen staat, opdat u niet zondigt.
De vrees van het volk was dus een reactie op het spreken van God, dat met majesteit kwam om hen te doordringen van Zijn heiligheid. Het is dus onzin om te zeggen dat het volk "een wet wilde i.p.v. een relatie".
Sterker nog: God geeft Zijn wet aan het volk dat Hij zojuist heeft bevrijd, zodat ze in vrijheid kunnen leven. De kern van de wet die God geeft is juist relatie: God liefhebben boven alles en de naaste als onszelf. Daarbij noemt Hij Zichzelf hun Vader (Deut. 32:6). Hij zegt er in Jer. 31:32 nog bij (N.B. bij de voorzegging van het nieuwe verbond!) dat Hij Israël getrouwd had (relatie!), maar dat Israël dat verbond verbroken heeft. Hoezo geen relatie?

waarom lees je niet een klein beetje verder :) God geeft hierna een veel sprecifiekere wet en dat is de basis van het Mosaische verbond dat God met hen sluit. God is idd als een vader voor zijn volk, maar het volk wil God niet als vader!!! God wil wel de relatie, maar het volk wijst dat af en wil God via tussenpersonen kennen.
voor dit gebeuren kon iedereen een altaar oprichten en zich tot God richten. er was geen priesterklasse. maar die wordt nu wel ingesteld.
God wil zowel rechter als vader zijn. een zoon en een aangelaagde gaan anders om met de man die hun vader/rechter is. zonder de relatie (adam waar ben je?) blijft alleen het oordeel, de afwijzing. de eeuwenoude reactie hierop is of wets verachting of wetticisme. als het enige wat van God gekend/gezien wordt de wet is dan kweek je farrizeers. Jezus zei terecht: tenzij je wederom geboren wordt kan je het koninkrijk van God niet zien. velen zien alleen de wet, maar de wedergeborenen noemen God 'vader'. Romeinen 8,15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.
elbert schreef:Sterker nog: God geeft Zijn wet aan het volk dat Hij zojuist heeft bevrijd, zodat ze in vrijheid kunnen leven. De kern van de wet die God geeft is juist relatie: God liefhebben boven alles en de naaste als onszelf. Daarbij noemt Hij Zichzelf hun Vader (Deut. 32:6). Hij zegt er in Jer. 31:32 nog bij (N.B. bij de voorzegging van het nieuwe verbond!) dat Hij Israël getrouwd had (relatie!), maar dat Israël dat verbond verbroken heeft. Hoezo geen relatie?
nogmaals, God wil wel de relatie!!! maar het verbondsvolk niet! die verbreken de realtie. Het nieuwe verbond is voor hen die de relatie wel aangaan (jer31. hebr 8)
laten we kijken naar jeremia 31: 27-34
27 ‘De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik Israël en Juda zal inzaaien met mensen en met dieren. 28 Zoals ik niet aarzelde om hen uit te rukken en te verwoesten, af te breken, kwaad te doen en te vernietigen, zo zal ik niet aarzelen om hen te planten en op te bouwen – spreekt de HEER. 29 Dan zal men niet meer zeggen: “Als de ouders onrijpe druiven eten, krijgen de kinderen stroeve tanden,” 30 maar zal wie zondigt om zijn eigen zonden sterven. Wanneer iemand onrijpe druiven eet, zullen zijn eigen tanden stroef worden.
31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.
wat zijn de kenmerken van het nieuwe verbond? persoonlijke verantwoordelijkheid (vers29, 20) waar het oude verbond de oikos betrof, het nieuwe verbond niet meer!!!! het verbond van Mozes (vs32) wordt vervangen door een verbond van een ander kaliber. in dit verbond wordt God gekend!!! niet van horen zeggen maar direct, persoonlijk.
uit eigen ervaring weet ik dat deze belofte waar is! waar ik vroeger de wet en het oordeel zag (en helaas naast me neerlegde) daar zie ik nu boven de wet God zelf met zijn uitgestrekte armen. de wet is er ng wel, maar vervaagt door de glorie van God. God laat zich nog steeds kennen door de wet. maar dat is slechts een aspect van God, veel liever wordt God door zijn kinderen aangesproken als Vader (als gij bidt...) Terecht haal je het grote gebod aan: heb God lief boven alles. dat is de kern van de wet, dat is de ultieme vrucht van 'geloof' . een ieder die zegt te geloven maar dat relationele van God niet zo blieft kent Gd niet zoals Hij zich het liefst aan ons openbaart. in Christus is een nieuw verbond begonnen.

maargoed,ik beschouw het winst dat je niet over een verbond spreekt (zoals veel verbond theorie aanhangers) maar inziet dat er meerdere verbonden zijn. laten we naar abrahams verbond kijken:(let op wat ik gekleurd gemaakt heb
Ik zal mijn verbond tussen Mij en u stellen, en u uitermate talrijk maken. 3 Toen wierp Abram zich op zijn aangezicht en God sprak tot hem: 4 Wat Mij aangaat, zie, mijn verbond is met u, en gij zult de vader van een menigte volken worden; 5 en gij zult niet meer Abram genoemd worden, maar uw naam zal zijn Abraham, omdat Ik u tot een vader van een menigte volken gesteld heb. 6 Ik zal u uitermate vruchtbaar maken en u tot volken stellen, en koningen zullen uit u voortkomen. 7 Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn. 8 Ik zal aan u en uw nageslacht het land, waarin gij als vreemdeling vertoeft, het ganse land Kanaän, tot een altoosdurende bezitting geven, en Ik zal hun tot een God zijn.
9 Voorts zeide God tot Abraham: En wat u aangaat, gij zult mijn verbond houden, gij en uw nageslacht, in hun geslachten. 10 Dit is mijn verbond, dat gij zult houden tussen Mij en u en uw nageslacht: dat bij u al wat mannelijk is besneden worde; 11 gij zult het vlees van uw voorhuid laten besnijden, en dat zal tot een teken van het verbond zijn tussen Mij en u. 12 Wie acht dagen oud is, zal bij u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: zowel wie in uw huis geboren is, als wie van enige vreemdeling voor geld is gekocht, doch niet van uw nageslacht is. 13 Wie in uw huis geboren is en wie door u voor geld gekocht is, moet voorzeker besneden worden; zo zal mijn verbond in uw vlees zijn tot een eeuwig verbond. 14 En de onbesnedene, de man namelijk, die het vlees van zijn voorhuid niet laat besnijden, die mens zal uitgeroeid worden uit zijn volksgenoten: hij heeft mijn verbond verbroken.

wat zien we? een verbond met abraham en zijn nageslacht. zijn wij zijn nageslacht? de meeste christenen niet :)
maar stel dat dit verbond ons aangaat, is de landsbelofte van ons? kunnen we ons op dit verbond beroepen om de kruistochten te rechtvaardigen???? als dit verbond voor 'ons' is dan hebben we dit verbond al verbroken door ons niet te laten besnijden.
wat belooft dit verbond niet.... vergeving van zonden, nieuw leven, redding.
God belooft om hen tot God te zijn, God belloft een land en belooft dat er volken en koningen uit abraham voort zullen komen. is dat het verbond waar we onze hoop uit meten halen?
God heeft dit verbond nooit met de heiden gesloten. wel is er een belofte voor de heidenen.
elbert, je haalt de galaten brief aan in je verwijzing naar abrahams verbond. Daarin lezen we dit:
6 Van Abraham wordt gezegd: ‘Hij vertrouwde op God, en dat werd hem als een daad van gerechtigheid toegerekend.’ 7 U ziet dus dat zij die geloven kinderen van Abraham zijn. 8Nu heeft de Schrift voorzien dat God ook andere volken door geloof zou aannemen en daarom aan Abraham verkondigd: ‘In jou zullen alle volken gezegend worden.’ 9 En dus wordt iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend.

Wat leren we hier? Abraham, de gelovige (vs 9) is een prototype van alle gelovigen. Zijn vertrouwen op God is ons ter voorbeeld! Geloven bestaat niet uit het naleven van de wet, maar uit vertrouwen op God! Frappant is het ‘en dus’ in vers 9, een uitleg hoe de volken deel krijgen aan de beloofde zegen: door persoonlijk geloof.
Moeten we uit dit gedeelte opmaken dat de gelovigen –omdat ze door het geloof kinderen van Abraham geworden zijn- nu ook besneden moeten worden? Nee zegt de gelaten brief in haar conclusive, dat is volkomen onbelangrijk (6:12-15)
Het terug gaan op Abrahams verbond klopt dus wel, maar iet zoals de verbonds theorie aanhangers dat zien. Als de doop voor de besnijdenis is gekomen dan geld de galaten 6:12-15 conclusie ook voor de besnijdenis vervanging.
Het Abraham verbond geld alleen voor de gelovigen. Niet voor kinderen van gelovigen, niet voor gedoopte babies, niet voor heidenen, niet voor ongelovige kerkgangers.

Jeremia rekent af met het verbond van Mozes, en de galaten brief maakt dudelijk dat het verbond van Abraham alleen voor de gelovigen is. Mijn vraag is daarom:
Op welk verbond berust het idee dat de doop de vervanger van de besnijdenis is?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Op welk verbond berust het idee dat de doop de vervanger

Berichtdoor meribel » 27 apr 2011 19:26

oei, wat een lang verhaal, jouw laatste vraag:
volgens mij is het niet de vervanging maar zoals de besnijdenis een teken is van het oude verbond, zo is de doop een teken van het nieuwe verbond.
Dus wat bedoel je precies met vervanging?

daarnaast, je qoute jeremia, daar staat:
34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.

wat wordt bedoeld met "van groot tot klein"?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 27 apr 2011 19:40

meribel schreef:wat wordt bedoeld met "van groot tot klein"?

die vraag zal beantwoord moeten worden vanuit de context waar onder andere staat: 29 In die dagen zal men niet meer zeggen: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten en de tanden der kinderen zijn slee geworden. 30 Maar ieder zal om zijn eigen ongerechtigheid sterven; ieder die onrijpe druiven eet, diens tanden zullen slee worden.
voor mij betekent dat dat klein niet inhoudt 'zonder persoonlijk geloof'. het verband ouder kind geld in deze niet meer.
misschien wordt er status/aanzien bedoelt.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 apr 2011 20:23

dan zou de tekst worden: iedereen , met of zonder status, kent mij dan al

want op het moment dat het uitgesproken werd was dat niet zo?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 28 apr 2011 04:04

meribel schreef:dan zou de tekst worden: iedereen , met of zonder status, kent mij dan al
want op het moment dat het uitgesproken werd was dat niet zo?

bij de berg horeb werd de priesterklasse geintroduceerd omdat het volk uit angst niet rechtstreeks met God wilde omgaan.
God werd niet ten volle gekend. Dit valt te vergelijken met ons kennen van konining Beatrix. we kennen haar door anderen en door de media. Willem kent haar echter op een gans andere manier. ik heb het vermoeden dat die twee elkaar niet met majesteit aanspreken als ze onder elkar zijn. Willem kent de persoon achter de functie.
door geloof zijn wij kinderen Gods geworden! door geloof kunnen we God leren kennen zoals willem Beatrix kent! dat is het nieuwe verbond dat meten door Jezus van kracht geworden is.
mensen die Beatrix niet kennen gaan over haar praten, programmas als blauwbled en bladen als vorsten van vandaag verkopen omdat het info geeft over Beatrix en haar collega's. Willem heeft die bladen etc niet nodig, die hoeft niet over God te praten en aan anderen te vragen wie Beatrix is en hoe ze over bepaalde zaken denkt. Hetzelfde geld voor God; mensen die God niet kennen gaan over God praten, zij die God kennen bidden 'abba vader, ...'

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 apr 2011 13:38

oei, wat een lang verhaal, jouw laatste vraag:
volgens mij is het niet de vervanging maar zoals de besnijdenis een teken is van het oude verbond, zo is de doop een teken van het nieuwe verbond.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 28 apr 2011 15:08

meribel schreef:oei, wat een lang verhaal, jouw laatste vraag:
sorre dat ik hier net op inging, over't hoofd gezien.
in de discusie over de doop in de knoop werd de babydoop verdedigd door zich te beroepen op het verbond.
nu werden er in de OT verbonden niet gedoopt, dus waar wordt de link naar gelegd? verchillende mensen, (zonder daar namen of links bij te kunnen geven) hebben het dan over de besnijdenis. in det OT verbonden de besnijdenis en in het nieuwe verbond de doop. (he, je legt die link zelf ook :D )
vervolgens wordt er gezegd dat de besnijdenis reeds na 8 dagen plaatsvond dus dat babies gedoopt mogen/moeten worden. hier is dan sprake van de vorm en betekenis van het ene teken op het andere teken te leggen. en daarmee wordt dan de betekenis van de doop vervangen door oude verbonds betekenis dat de dopeling bij een natuurlijk volk hoort.

die overdraging van betekenis; daar wil ik graag onderbouwing van zien :mrgreen:
daarom verwijs ik in dat lange openings stuk naar abraham en nar mozes
beide kregen verbonden waarvan duidelijk is dat die niet voor de heidenen zijn.
van abrahams verbond kunnen we tendele deel worden door 'geloof' zegt de galaten brief. dat deel is dat God onze God en vader wordt. we krijgen geen deel aan de landsbelofte en we hoeven ons ook niet te laten besnijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 apr 2011 17:36

janvanverweg
in det OT verbonden de besnijdenis en in het nieuwe verbond de doop. (he, je legt die link zelf ook )

jij niet dan?, vind jij niet de besnijdenis een teken van het oude verbond, en de doop een teken van het nieuwe verbond?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 28 apr 2011 18:29

de besnijdenis van het vlees is het teken van het Oude verbond, en het teken van het nieuwe Verbond is de drinkbeker, zegt Jezus Zelf.(Lukas 22:20)
De doop weerspiegelt de verandering , en wordt de besnijdenis van het hart genoemd.
( Col 2:11-13)
Laatst gewijzigd door boer op 29 apr 2011 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 29 apr 2011 05:23

meribel schreef:jij niet dan?, vind jij niet de besnijdenis een teken van het oude verbond, en de doop een teken van het nieuwe verbond?
eerlijk gezegd heb ik, voordat ik op dit forum kwam, daar niet zo over nagedacht :)
maar als je mij vraagt wat het teken is van het nieuwe verbond dan verwijs ik naar het kruis van Christus!
Jezus uit de volmaakte hemel gekomen om hier op aarde verworpen , veracht te worden en gekruisigd te worden omdat Hij daardoor de wereld met God kon verzoenen.
Ja, ik kies voor het kruis!
Boer verwijst regelmatig naar de beker. ik kan dat snappen omdat de beker weer verwijst naar het kruis. een teken van het teken zeg maar :)

de doop is meer dan een teken voor mij. de doop is voor mij een antwoord, een reactie op het geloof. als de doop dus al een teken is dan is het het teken van de aanwezigheid van geloof.

terug ontopic. galaten 3 zegt dat we door geloof deel krijgen aan de zegen die God reeds voor de heidenen aan Abraham belooft had.
galaten maakt korte metten met natuurlijke geboorte als voldoende reden om deel te krijgen aan de zegen. (vs7)

dat de besnijdenis teken is van het verbond met abraham, daar ben ik het mee eens. maar de gevolgtrekking dat daarom dus babies gedoopt moeten worden, die snap ik niet.
daarom mijn vraag naar welk verbond er verwezen wordt en waarom de gebruiken deels overgezet moeten worden in het nieuwe verbond?
Laatst gewijzigd door Janvanverweg op 29 apr 2011 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 29 apr 2011 05:57

janvanverweg
dat de besnijdenis teken is van het verbond met abraham, daar ben ik het mee eens. maar de gevolgtrekking dat daarom dus babies gedoopt moeten worden, die snap ik niet.

begrijp je dan wel waarom babies besneden moesten worden?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 29 apr 2011 06:30

meribel schreef:begrijp je dan wel waarom babies besneden moesten worden?
deze vraag maakt me onzeker :wink:
ik kom niet verder dan gen 15 en 17. het verbond hier gaat over dat God hun God zal zijn en om een land en koningsbelofte. Abrahams deel is dat al wat mannelijk is besneden met worden. als teken tussen God en abraham en zijn nageslacht.
nu kan ik natuurlijk gaan invullen en er gedachtes op los laten. b.v. dat het hygenisch is, of dat het een daad van geloof is dat God ooit het land gaat geven en dat ooit de koning gaat komen. maar dat blijft mijn ideeen in die tekst leggen.

wat ik van de besnijdenis van babies begrijp is dat God het eist als horend/zijnde bij het verbond.

wat begrijp jij van de besnijdenis van babies?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 29 apr 2011 10:44

Laat ik een poging wagen.
God's oordeel over de zonde wordt in de besnijdenis weergegeven, het mes moest in het zondige vlees, er moest bloed vloeien.
Daarom ook werd Kain's offer niet aangenomen en dat van Abel wel.(Maar ook Kain's offer was het produkt van eigen werken, en Abel's offer was een onschuldig lam!!!)
De zonde wordt vergeleken met het rijzen van deeg. Vandaar dat de matzes van de joden en het feest der ongezuurde broden staat voor reiniging.
Ook staat in Cor dat de gemeente uitgezuiverd dient te worden van het zuurdesem.

Wel, in ogenschouw nemend dat het lichaamsgedeelte dat God beval te besnijden ook de kenmerken heeft van rijzen, en de daaruitvolgende zonde (?) moest dus juist daar het mes in, denk ik.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 29 apr 2011 17:09

ik ben ook zeker geen theoloog hoor ( verre van dat )
los van het feit dat het hygienisch was voor man en vrouw ( nuttig iets ) denk ik dat vooral in gen 17 aan de volgende zin;
13 iedereen die bij jullie geboren is of door jullie is gekocht, moet worden besneden. Zo zal dit verbond met mij voorgoed zichtbaar zijn aan jullie lichaam. 14 Een onbesnedene, een mannelijk persoon van wie de voorhuid niet verwijderd is, moet uit de gemeenschap gestoten worden, omdat hij het verbond verbroken heeft.’

het komt op mij over alsof God het heel belangrijk vind dat het zichtbaar is dat ze het volk van God zijn. van kleins af aan dus.

edit: ik moest ineens denken aan "gij geheel anders ".

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 29 apr 2011 20:02

meribel schreef:ik ben ook zeker geen theoloog hoor ( verre van dat )
los van het feit dat het hygienisch was voor man en vrouw ( nuttig iets ) denk ik dat vooral in gen 17 aan de volgende zin;
13 iedereen die bij jullie geboren is of door jullie is gekocht, moet worden besneden. Zo zal dit verbond met mij voorgoed zichtbaar zijn aan jullie lichaam. 14 Een onbesnedene, een mannelijk persoon van wie de voorhuid niet verwijderd is, moet uit de gemeenschap gestoten worden, omdat hij het verbond verbroken heeft.’

het komt op mij over alsof God het heel belangrijk vind dat het zichtbaar is dat ze het volk van God zijn. van kleins af aan dus.

edit: ik moest ineens denken aan "gij geheel anders ".

Ik denk het juist niet.
Aan de schriftgeleerden en farizeers zouden we ook het een en ander kunnen zien, wat betreft vroomheid.Wacht u voor de zuurdesem, dat is de huichelarij, van de Farizeeën” (Luc. 12:1)
God ziet het hart aan, uiterlijkheden tellen geenszins.
de reden dat we bescheiden moeten kleden is dat we er anderen niet mee tot zonden verleiden.
En zoals ik al eerder zei, iemand die onbesneden van lichaam was moest uit de gemeenschap, zoals iemand die onbesneden van hart is, ook niet thuis hoort in de gemeente.(Cor.)

Terug naar “[Religie] - Open forum”