Hemel (enkel 144.000 of wij allen?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Hemel (enkel 144.000 of wij allen?)

Berichtdoor JHM » 25 apr 2011 08:57

Beste Leden,

Iets waar ik niet uitkom en graag met jullie gedachte over wil wisselen is het punt wat er gebeurt na onze dood. Uit een aantal passages kunnen we opmaken dat we na onze dood van niets bewust zijn tot de dag des oordeels, uit andere dat we allen naar de hemel gaan.

Graag hoor ik wat jullie gedachte hier over is a.d.h. van de Schrift? Welke passages / verwijzingen zijn voor jullie overtuigend dat we of ons van niets bewust zijn tot de wederopstanding, of naar de hemel gaan tot de wederopstanding?

Groet, JHM
Laatst gewijzigd door JHM op 09 mei 2011 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: Hemel (enkel 144.000 of wij allen?)

Berichtdoor Janvanverweg » 25 apr 2011 13:33

JHM schreef:Uit een aantal passages kunnen we opmaken dat we na onze dood van niets bewust zijn tot de dag des oordeels, uit andere dat we allen naar de hemel gaan.
als we uit de tijd de eeuwigheid ingaan zal er wat veranderen :) of we die verandering hier en nu al kunnen bevatten? misschien wel, maar ik denk het niet. de volgende gedacht helt me te bevatten dat ik het niet bevatten kan (wie het vat...)
als de wereld uit een lijn bestond (een dimensie) dan zou een punt een onoverkomelijke barrierre zijn. beweging is alleen moglijk van links naar rechts en vise versa. op en neer kan niet want daar is de tweede dimensie voor nodig. (plat vlak). als er nu stiekem toch een op en neer beweging is dan komt het voor de 1 dimensionale waarnemer over als stilstand (in de links-rechts beweging). de 1 dimensionale waarnamer kan niet bevatten dat er beweging in die stilstand zit. pas als de waarnemer zich het plattevlak eigen maakt is het hele probleem niet opeens duidelijk, maar ook vanzelfsprekend.
wij kunnen 'eeuwigheid' niet snappen. een eeuwigheids-problemen proberen te verklaren vanuit een tijdsdenken levert hoofdpijn op.

En, wat is de meerwaarde van dit weten? (behalve dat het onze nieuwsgierigheid bevredigt?)
is het niet genoeg om te weten dat we een eeuwigheid tegemoet zien en dat de plek waar we die eeuwigheid doorbrengen bepaalt wordt door onze liefde voor God?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 apr 2011 14:26

Om op je topictitel te reageren: niet iedereen, maar ook niet slechts 144.000. Christus zegt tegen de moordenaar: heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.
In openbaring gaat het over een schare die niemand tellen kan. Dat is meer dan 144.000, lijkt me.
Toch zijn er ook die niet in de hemel zullen zijn, zie de vertelling over de rijke man en Lazarus.

Zomaar een paar gedachten, een afgerond verhaal zit er nu niet in.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 25 apr 2011 15:08

TheKeimpe schreef:Om op je topictitel te reageren: niet iedereen, maar ook niet slechts 144.000. Christus zegt tegen de moordenaar: heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.
In openbaring gaat het over een schare die niemand tellen kan. Dat is meer dan 144.000, lijkt me.
Toch zijn er ook die niet in de hemel zullen zijn, zie de vertelling over de rijke man en Lazarus.

Zomaar een paar gedachten, een afgerond verhaal zit er nu niet in.

Dat klopt en dat vind ik het verwarrende. Jezus zegt tegen de misdadiger heden zult gij met Mij in het paradijs zijn, maar we kunnen ook lezen dat als we sterven we ons van niets bewust zijn. Misschien als we sterven komen we in de hemel, echter zijn wij ons daar van niets bewust en pas bij de dag des oordeels weer 'bewust'?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 apr 2011 16:56

Uhm, vroeg de moordenaar aan het kruis niet vergeving aan Jezus? Dus waarom is dat dan verwarrend?

Wat ik mij wel afvraag: hoe kom je aan het getal 144.000? Is dat zomaar een getal, of is dat ergens op gebaseerd?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 apr 2011 18:11

Galateia schreef:Uhm, vroeg de moordenaar aan het kruis niet vergeving aan Jezus? Dus waarom is dat dan verwarrend?

Wat ik mij wel afvraag: hoe kom je aan het getal 144.000? Is dat zomaar een getal, of is dat ergens op gebaseerd?

Er zal ergens in de Bijbel iets staan over 12 maal 12 maal duizend, wat gewoon 'heel veel' betekende in die tijd. Tegenwoordig doet met exact en wil men geloven dat Petrus met een tellertje bij de hemelpoort staat. 143.997, 143.998, 143.999, 144.000! Sorry, we zijn vol!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 apr 2011 18:19

Ik zie de opgeblazen uitsmijter van een plaatselijke kroeg uit mijn jeugd al voor me.....

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 apr 2011 19:23

Ik heb geleerd dat de "144.000" evangelisten zijn, door God verzegeld uit de Joodse stammen
zij evangeliseren na de opname van de gemeente(lichaam van Jezus) Openb.7
Er zullen nog ongelovigen achter blijven die nog steeds een kans hebben zich te bekeren
tot God.

Maar er zullen wel andere meningen hierover zijn,.... ik hoor ze graag
Laatst gewijzigd door schaapje op 25 apr 2011 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 25 apr 2011 19:24

Galateia schreef:Uhm, vroeg de moordenaar aan het kruis niet vergeving aan Jezus? Dus waarom is dat dan verwarrend?

Die 144.000 zijn de 144.000 waar Jezus mee zal regeren over de Aarde. Ik moet bekennen dat ik hier beperkte kennis van heb. Daar ik dit van een vriend heb (Jehova's getuigen). Maar ook zonder die 144.000 blijft de verwarring over het wel of niet naar de hemel gaan.

Periker duidt dat wij ons van niets bewust zijn.

Prediker 9:5 Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 25 apr 2011 19:44

De bijbel zit vol getallensymboliek. Westerlingen zien dat niet goed of geloven er letterlijk in; in beide gevallen leidt het en leidde het tot angsten, ruzies, scheuringen, uitsluitingen en andere narigheid. De bijbel is dus oosterse lectuur/literatuur. Symbolische getallen die steeds terugkeren: 3 (derde dag), 40 (dagen, jaren) 12: 12 stammen, 12 discipelen o.a. 1000 staat voor velen (niet goed te tellen) We hebben nog 7: het heilige getal van Gods grootheid. Ik ben lang niet compleet, zeker niet wat de voorbeelden betreft van het gebruik van 12, 7, 3, 40 en 1000. Zoek maar: de bijbel staat er vol mee. 144000= 12x12x1000, een sterk symbool, maar niet letterlijk te nemen. Het komt geloof ik, uit de Openbaring, maar ik beschouw het als een visioenenboek en niet als een profetenboek.
In de hemel komen: mijn geloof is: bij God geborgen zijn en dat geldt dus geestelijk, ik geloof niet in de lichamelijke opstanding , maar het is persoonlijk. Niemand weet het immers. Alleen zij, die doelbewust de deur sluiten voor Gods Geest, komen er niet. Zij komen niet in een hel; alleen rest er dan de totale leegte, zonder God. Dat betekent volgens mij, dat alle mensen die nooit de kans gekregen hebben, kennis te nemen van het Joodse of Christelijke geloof, maar niettemin een leven geleefd hebben, zoals door God bedoeld en door Jezus voorgeleefd en verwoord, OOK in de hemel komen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 apr 2011 20:15

Dat betekent volgens mij, dat alle mensen die nooit de kans gekregen hebben, kennis te nemen van het Joodse of Christelijke geloof, maar niettemin een leven geleefd hebben, zoals door God bedoeld en door Jezus voorgeleefd en verwoord, OOK in de hemel komen.

Je bent wel erg vrij in het interpreteren van de bijbel jaapo,
Zegt de Here Jezus niet; dit evangelie zal over de gehele werled gepredikt worden
en dan zal het einde komen.
Dus waarom nog evangeliseren als jij het ziet zoals je schrijft hierboven.
En leven zoals God heeft bedoeld en door Jezus is voor geleefd...dat is juiste onmogelijk
zegt het woord.
En denk dat ik je niet begrijp. :(

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 25 apr 2011 21:21

Hoe kunnen wij naar de Hemel gaan als in Johannes 3:13 staat dat nooit iemand is opgestegen naar de hemel?

Johannes 3:13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 apr 2011 21:38

Hoe kunnen wij naar de Hemel gaan als in Johannes 3:13 staat dat nooit iemand is opgestegen naar de hemel?

Johannes 3:13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?

Klopt toch....Jezus was nog niet in de hemel terug opgenomen

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 25 apr 2011 22:54

@schaapje: Het is MIJN persoonlijk geloof. Anderen geloven anders en interpreteren de bijbel dan ook anders. Dat respecteer ik. Maar kom me niet aan met de dooddoener, dat er maar één waarheid is en dat is Gods Woord. Als dat zo was, zouden er geen 30 kerken alleen al in Nederland zijn, die dat zeggen, zonder dat ze daarom samengaan. Als je dat volhoudt, zijn er 29 leugenaars onder die kerken. Grote kans, dat jij dan ook fout zit. Het is MIJN geloof, zonder dat ik weet, of het het ware geloof is.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 26 apr 2011 04:19

schaapje schreef:Klopt toch....Jezus was nog niet in de hemel terug opgenomen

Dat klopt Schaapje, maar er staat dat er nooit iemand is opgestegen naar de hemel. Dus voor Jezus ook niet. Dan is het niet logisch te denken dat wij na de dood naar de Hemel gaan? Jezus was tenslotte voor hij neerdaalde al vanaf de begin in de hemel aan de rechter hand van de vader.

Terug naar “[Religie] - Open forum”