Ik persoonlijk geloof dat de kinder- en ook de volwassenendoop uitsluitend voor de eerste christenen bestemd waren en tegenwoordig beide hebben afgedaan
@mohamed, jij bent helemaal tegen dopen wie dan ook? hoezo dat dan?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Ik persoonlijk geloof dat de kinder- en ook de volwassenendoop uitsluitend voor de eerste christenen bestemd waren en tegenwoordig beide hebben afgedaan
boer schreef:Faramir, ik geloof niet dat ik je ooit wel eens een bijbeltekst heb zien quoten.
Je argumenten zijn zo insubstantieel, dat ik niet snap dat Mohammed etc er nog op in gaan.
E altijd maar weer het verleden en anderen erbij betrekken om aan te dikken, zo vermoeiend.
Ik zeg niet dat er geen stijlfiguren in de Bijbel staan, maar je moet alleen concluderen dat iets een stijlfiguur is, als je dat dwingend kunt aantonen. Een stijlfiguur mag je immers alleen veronderstellen als dit overduidelijk is en dit moet je doen op basis van common sense. Wanneer je theologische stellingname gaat bepalen wanneer iets een stijlfiguur is, dan is dat verdacht. Daar leg ik wel de vinger bij.Janvanverweg schreef:Ik beweer dat er sprake is van een literaire stijlfiguur!!! dat verklaart al die teksten zonder er in een kramp van te raken. dit is doodnormaal taalgebruik. ALLEEN het maakt het veronderstellen dat er babies gedoopt zouden kunnen zijn onmogelijk en daarom zit je zulke gekke sprongen te maken. vrijwel al die teksten die je aanhaalt zijn toto pro pars! babies bekeren zich niet etc. met het citeren daarvan ondermijn je je eigen argument dat het letterlijk genomen moet worden!!!!
1. als je over "uitwerking" gaat spreken, dan kom je op het terrein van de statistiek en daar kun je alle kanten mee op. Ik kan ook met recht zeggen dat het gros van alle christenen in de wereld mensen zijn die als kind gedoopt zijn. Dat is ook een statistische waarheid.boer schreef:En toch Elbert, moet je toegeven, dat de doop van babies, miljoenen per jaar, geen enkele uitwerkig heeft, in tegenstelling tot de geloofsdopen, die zoals Petrus het zegt, een bede zijn van een goed geweten tot God.
Hoe zie jij deze bijbeltekst?
Kun je aangeven waar staat dat de drinkbeker het teken is van het nieuwe verbond?boer schreef:En waarom word het een verbondsdoop genoemd, terwijl Jezus zegt dat de drinkbeker het teken is van Zijn nieuwe verbond?
meribel schreef:@mohamed, jij bent helemaal tegen dopen wie dan ook? hoezo dat dan?
Faramir schreef:Het maakt mij dan ook helemaal niet uit dat iemand er een andere mening op nahoud, zeker niet wat betreft de doop daar deze discussie een interne protestantse aangelegenheid is.
Of jij het nou wil of niet, maar menselijke relaties worden gebouwd op ervaringen en contacten in het verleden. Ik heb Mohammed op meerdere fora gezien, gehoord en gesproken. Ik betrek er nu dus ook geen anderen bij.
mohamed schreef:Ik heb katholieken op andere fora wel eens zien klagen dat er nog zo weinig protest te bespeuren was onder protestanten, blijkbaar is jullie rijk tegen zichzelf verdeeld.![]()
Dat doe je wel, want je verwijst naar andere fora en wat is een forum zonder andere mensen?
de leerstellige gedeelten leren doop op geloof. en dan zijn er mensen die zeggen dat oikos kan betekenen dat er babies bij zijn. en dat dat dan kan betekenen dat die babies misschien meegedoopt zijn. daarmee zou b.v. Paulus tegen zijn eigen leer ingegaan zijn. in drie van de 4 oikos teksten waar dit mogelijk zou kunnen zijn, is het duidelijk dat dit niet het geval is omdat er dan ook andere zaken van babies verwacht worden die ze niet kunnen doen. in het laatste geval, oikos van Lydia, is het zeer twijfelachtig of het een kersverse weduwe is die toevallig ook net een baby gekregen heeft. als ze vrijgezel was, dan waren er geen babies en als ze al langer weduwe was dan kunnen de kinderen zelf aangegeven hebben dat ze geloofden. (het is immers geloofs doop en geen volwassen doop!)elbert schreef:Ik zeg niet dat er geen stijlfiguren in de Bijbel staan, maar je moet alleen concluderen dat iets een stijlfiguur is, als je dat dwingend kunt aantonen. Een stijlfiguur mag je immers alleen veronderstellen als dit overduidelijk is en dit moet je doen op basis van common sense. Wanneer je theologische stellingname gaat bepalen wanneer iets een stijlfiguur is, dan is dat verdacht. Daar leg ik wel de vinger bij.
hier is voor mij de nadruk dat palief al overleden was en dat zijn broers, met de bedienden van simsons huisgezin Simsons lijk gingen opeisen in een vijandige stad. hoe denk je dat bush gereageerd had als de moeder van een 9-11 piloot om de dode terrorist kwam vragen? de broers van simson zagen eenzelfde probleem en namen een kleine 'legermacht' mee. familie zou beter vertaald zijn met huishouden in dit geval. andere vertalingen doen dat ook.elbert schreef:Richt. 16:31 Toen kwamen zijn broeders en heel zijn familie en zij namen hem op, voerden hem mee en begroeven hem tussen Zora en Esthaol, in het graf van zijn vader Manoach.
en weer, klaagden de babies ook? was letterlijk iedereen, inclusief Samuel aan het klagen? of is ook hier weer totum pro parte gebrukt in relatie tot oikos?elbert schreef:1 Sam. 7:2 En het gebeurde vanaf de dag dat de ark in Kirjath-Jearim bleef, dat er veel dagen verliepen – het werden twintig jaren – en het hele huis van Israël wendde zich klagend tot de HEERE.
waren alle israeliten aanwezig? inclusief de zieken, lammen , melaatsen? was er niemand thuis gebleven die verweg woonde? was er daadwerklijk een grotere volksstroom geweest dan op de jaarlijkse pesach feesten het geval was? OOk hier weer oikos wordt in de totum pro parte mode gebruikt.elbert schreef:3 Toen sprak Samuel tot het hele huis van Israël: Als u zich met uw hele hart tot de HEERE bekeert, doe dan de vreemde goden uit uw midden weg, ook de Astartes, richt uw hart op de HEERE en dien Hem alleen. Dan zal Hij u uit de hand van de Filistijnen redden.
joab had een afwijkende mening2 Sam. 3:19 Abner sprak ook ten aanhoren van afgevaardigden van Benjamin. Ook ging Abner naar Hebron om ten aanhoren van David te spreken over alles wat goed was in de ogen van Israël en in de ogen van heel het huis van Benjamin.
fantastisch dat de lammen hier kunnen dansen! wel vreemd dat er eerst over 30.000 jongemannen geschreven wordt die speciaal vvor dit doel bijeen geroepen werden. overduidelijk totum pro parte. zou het normaal en standaard zijn dat als oikos gebruikt wordt er het huishouden in het algemeen bedoelt wordt en niet dat perse alle mensen in dat huishouden moeten participeren????2 Sam. 6:5 David en het hele huis van Israël huppelden voor het aangezicht van de HEERE, met allerlei muziekinstrumenten van cipressenhout, met harpen, met luiten, met tamboerijnen, met rinkelbellen en met cimbalen.
zijn vrouw en veel andre vrouwen slavinnen keken toe. dus totum pro pars.2 Sam. 6:15 Zo brachten David en heel het huis van Israël de ark van de HEERE over, met gejuich en met bazuingeschal.
hoorden de doven? hadden de babies ontzag? hoewel Salomo's wijsheid wijd en zijd bekent werd is ook hier nog steeds sprake van de stijlfiguur. (Salomo's wijsheid werd wel zo bekend dat iedereen die ervan weten kon het wist. maar omdat deze teksten aangehaald worden om te overtuigen dat ikos letterlijk iedereen in het huishouden betekend, doe ik toch flauw en wijs op de uitzondering die ook in deze duidelijk is: de babies)1 Kon. 3:28 En heel Israël hoorde het oordeel dat de koning geveld had, en men had ontzag voor de koning, want zij zagen dat de wijsheid van God in hem was om recht te doen.
even daarvoor was Daniel zelf nog niet zover. pas toen hij over de 70 jaar las kwam hij in deze toestand en begint te bidden. hier is sprake van 'deel voor het geheel' (laat ik niet weer de boel verkeerd spellenDan. 9:7 Bij U, Heere, is de gerechtigheid, maar bij ons de schaamte op het gezicht – zo is het heden ten dage bij de mannen van Juda, bij de inwoners van Jeruzalem en bij heel Israël, bij hen die dichtbij zijn en die ver weg zijn, in alle landen waarheen U hen verdreven hebt om hun trouwbreuk, die zij tegenover U gepleegd hebben.
dit is een dogmatsche geloofs uitspraak. niemand kan de wet houden, dus hier is het voor het eerst letterlijk! maar alleen omdat het onmogelijk is om er niet aan te voldoen, er is geen andere optie mogelijk. anders zou er naast Jezus nog een andere weg tot behoud zijnDan. 9:11 Maar heel Israël heeft Uw wet overtreden en is afgeweken door niet te luisteren naar Uw stem.
Faramir schreef: Dat is een feit. Jij claimt dan dat deze mensen schijnchristenen zijn geweest. Ju zult zo'n uitspraak maar op je geweten hebben. Maar schijnbaar deert het je niets.
1. Dit is een cirkelredenering ("doop op geloof is de norm, de andere teksten lijken wat anders te zeggen, maar dat gaat tegen de norm in, dus zeggen ze het niet").Janvanverweg schreef:de leerstellige gedeelten leren doop op geloof. en dan zijn er mensen die zeggen dat oikos kan betekenen dat er babies bij zijn. en dat dat dan kan betekenen dat die babies misschien meegedoopt zijn. daarmee zou b.v. Paulus tegen zijn eigen leer ingegaan zijn.
Het probleem met je benadering is dat je continu een samengestelde stijlfiguur veronderstelt (ten aanzien van de doop en wat er bij gebeurt), terwijl dat in sommige gevallen niet aannemelijk is. Ik heb als voorbeeld het huisgezin van Stefanas gegeven, waarbij je een stijlfiguur over een hele brief veronderstelt (1 Kor. 1 combineert met 1 Kor. 16). Dit lijkt me een voorbeeld waarbij je theologische stellingname bepaalt wat een stijlfiguur is.Janvanverweg schreef:in drie van de 4 oikos teksten waar dit mogelijk zou kunnen zijn, is het duidelijk dat dit niet het geval is omdat er dan ook andere zaken van babies verwacht worden die ze niet kunnen doen.
Dat klopt, maar dat heb ik natuurlijk ook niet ontkend. Ik heb respect voor je ijver, maar je had alle teksten die ik gaf niet na hoeven lopen. Ik wist nl. al dat ze stijlfiguren bevatten. Daarom citeerde ik ze ook! De reden waarom ik deze voorbeelden heb gegeven (in deze post), was niets meer en niets minder dan om aan te geven dat er ook baby's tot een volk/gezin/huis behoren en dat ze daarbij inbegrepen worden geacht, ook al kunnen ze een aantal zaken niet doen. Daarbij heb ik het volgende geschreven:Janvanverweg schreef:maar goed, de stijl figuur. je bent zo aardig geweest om een reeks oikos teksten te plaatsen. heel veel daarvan, zoniet het grote merendeel bevat de stijlfiguur.
Kortom: ik heb deze voorbeelden (het merendeel met stijlfiguur) gegeven om aan te geven dat hier inclusief gedacht wordt, ook al kunnen de baby's zelf niet begrijpen waar het om ging.elbert schreef:Als er staat dat heel het huis geloofde, dan betekent dat dat wat van het huis gezegd wordt, op alle huisgenoten van toepassing wordt geacht. En de kinderen zijn daarbij dus inbegrepen: ook al kunnen ze dat zelf niet met de daad, toch wordt het ook op hen van toepassing geacht, omdat ze deel uitmaken van het ene huis.
De vraag is in dit verband interessant of zijn doop een echte doop is geweest. Wat als hij (nadat hij gedoopt is en toch afvallig geworden is), toch weer tot belijden van geloof komt? Moet hij dan opnieuw gedoopt worden, of geldt dan: "eens gedoopt, blijft gedoopt"? V.w.b. de doop van kinderen is deze vraag natuurlijk relevant.123abc schreef:Als iemand zegt dat hij gelooft en zich laat dopen en later wil hij niets meer met God te maken hebben, dan is hij nooit een oprecht gelovige geweest.
elbert schreef:De vraag is in dit verband interessant of zijn doop een echte doop is geweest. Wat als hij (nadat hij gedoopt is en toch afvallig geworden is), toch weer tot belijden van geloof komt? Moet hij dan opnieuw gedoopt worden, of geldt dan: "eens gedoopt, blijft gedoopt"? V.w.b. de doop van kinderen is deze vraag natuurlijk relevant.
Gekoppeld aan deze vraag zit de vraag waar de vastheid van de doop aan hangt: aan de instelling van God (onwankelbaar) of aan de mens.
Bij de doop is het antwoord op de vraag waar je in gedoopt bent natuurlijk heel belangrijk. Het foute (of op z'n minst behoorlijk te kort schietend) antwoord is: "ik ben gedoopt in water".123abc schreef:Voor kinderen ligt het toch anders want zij hebben nooit hun geloof beleden en zich nooit laten 'dopen', dat hebben de ouders gedaan, en (spijt me als iemand er aanstoot aan neemt, maar het is gewoon een feit) ze zijn nooit gedoopt (onderdompelen/indopen) want besprenkelen is geen dopen, besprenkelen heeft ook een andere betekenis in de Bijbel dan dopen.
Hetzelfde als met de doop. Het avondmaal blijft het avondmaal dat iemand ontvangt, ook al zou iemand zichzelf een oordeel eten en drinken. Op zichzelf is het avondmaal net als de doop een zichtbare Woordverkondiging: nl. een bevestiging van het Evangelie. Dat Evangelie is onwankelbaar, omdat het Gods Boodschap is. Hoe de mens met die Boodschap omgaat, is echter een andere zaak: die kun je door ongeloof naast je neerleggen, of gelovig aanvaarden.boer schreef:Elbert,
bij het heilig Avondmaal wordt ook de mens opgeroepen Hem te herdenken, (en zichzelf te beproeven)
Wat doe je hier met de onwankelbaarheid van God en de mens?
In elk vers waar het over de doop gaat. God stelt de doop in en beveelt dat we in Zijn Naam gedoopt worden. Zo'n bevel kun je alleen met gevaar voor jezelf naast je neerleggen.boer schreef:Waar in de bijbel word er gespreoken van het feit dat de doop een initiatief van God is
elbert schreef:1. Dit is een cirkelredenering ("doop op geloof is de norm, de andere teksten lijken wat anders te zeggen, maar dat gaat tegen de norm in, dus zeggen ze het niet").
2. De uitspraak dat doop op geloof de norm is, valt alleen voor volwassenen hard te maken
3. Dan geldt ook nog eens dat de zgn. leerstellige gedeelten niet zeggen wat je denkt dat ze zeggen, zie deze post over bijv. 1 Petr. 3:21, zodat die anders uitgelegd moeten worden.
4. Je gaat niet in op wat ik feitelijk wil zeggen, nl. dat je theologische stellingname niet mag bepalen wanneer iets een stijlfiguur is.
het is logisch dat Paulus enkelvoud (ik neem dit van jou aan) gebruikt. er wordt immers persoonlijk geloof verwacht! daarnaast is het gewoon taalgebruik (zie b.v hand 2 waar petrus een menigte toespreekt en hen in enkelvoud opdachten geeft)elbert schreef:Daar zeggen Paulus en Barnabas: "geloof (enkelvoud!) in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, u en uw huis"
Janvanverweg schreef:in drie van de 4 oikos teksten waar dit mogelijk zou kunnen zijn, is het duidelijk dat dit niet het geval is omdat er dan ook andere zaken van babies verwacht worden die ze niet kunnen doen.
wat wil je nou? eerst moeten we de tekst letterlijk nemen en aannemen dat babies erbij betrokken zijn, dan neem ik de tekst letterlijk en is het weer net goed omdat het -niet in sommige- overduidelijk is dat de babies er niet bij betrokken zijn.elbert schreef:Het probleem met je benadering is dat je continu een samengestelde stijlfiguur veronderstelt (ten aanzien van de doop en wat er bij gebeurt), terwijl dat in sommige gevallen niet aannemelijk is.
dat er in sommige oiks babies zijn staat niet ter discussie. het is klip en klaar dat babies niet in de handelingen betrokken waren. dus jouw inclusivme gaat niet op. ja er zijn mischien babies bij geweest, maar die werden niet gedoopt. net zomin als die babies als die andere dingen deden die over oikos vermeld werden.elbert schreef:Kortom: ik heb deze voorbeelden (het merendeel met stijlfiguur) gegeven om aan te geven dat hier inclusief gedacht wordt, ook al kunnen de baby's zelf niet begrijpen waar het om ging.
kijk hier komt je motivatie naar voren. je gaat uit van het oude verbond en legt dat op het nieuwe verbond. en gaat vervolgens de problemen die dat oplevert wegpoetsen. daarom laat je jezelf schrizofreen worden in je redeneingen. natuurlijk is het niet letterlijk maar wel als het over de babydoop gaat.elbert schreef:De reden waarom inclusiviteit mijns inziens de betere uitleg is, is omdat bij de zonden van het volk ook de kinderen leden (ze gingen bijv. mee in ballingschap) en bij gehoorzaamheid aan God ook de kinderen deelden in de zegeningen. Daarmee delen ze dus zowel in de zegen als de vloek van de verbondsbepalingen.
elbert schreef:@123abc: mijn conclusie: volgens jou is de geldigheid van de doop wel afhankelijk van de dopeling, maar ga je er in het geval van volwassenen en kinderen anders mee om: de doop van volwassenen was blijkbaar wel een doop (ook al geloofden ze er geen sikkepit van), maar die van kinderen is eigenlijk nooit doop geweest.
De doop is het symbool van wat er met je gebeurd is met Christus, dus als je niet echt (schijn of tijdgeloof) met Christus gestorven bent en met Hem begraven in het watergraf, met Hem opstaat in een nieuw leven is de doop een leeg teken. De besprenkeling van kinderen zie ik meer als 'opdragen'.
De geldigheid van de doop afhankelijk van de dopeling... het gaat om het geloof, dat de dopeling geloof heeft. De doop zelf maakt het geloof niet geldig.
Dat ik het anders zie is duidelijk (dat ga ik niet herhalen). Ik volsta echter met aan te geven wat de oecumenische regels zijn met betrekking tot de doop. Deze oecumenische overeenstemming is er om de doop die in verschillende kerkverbanden bestaat, onderling te erkennen. Deze overeenstemming is wel wat ruimer dan je hier zelf aangeeft:
1. De doop dient te geschieden in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. klopt.
2. De doophandeling dient te geschieden in of met water door onderdompeling/indopen met water volgens de Bijbel.
3. De doop dient te geschieden door iemand (bijv. een voorganger) die daartoe door de kerk/gemeente bevoegdheid heeft gekregen staat nergens in de Bijbel. De twaalf hebben de eerste jaren van de gemeente gediend dus al snel waren er andere mensen nodig. Je leest dat de Heere Jezus zelf niet doopte maar zijn discipelen. Later hebben de Apostelen zich terug getrokken voor de bediening van het Woord en Gebed.Hand. 6. Nadien zie je dat bijvoorbeeld Filippus doopte. Paulus doopte ook alleen maar als er niemand anders was, hij was niet geroepen om te dopen maar om te prediken.
Petrus deed het ook niet zelf maar "gewone" gelovigen die bij hem waren. Hand. 10:48.
Met deze dooperkenning erkennen kerkverbanden elkaars doop en elkaars leden als christenen. Als je een veel striktere regel hanteert (onderdompeling moet per se, doop van kinderen is geen doop enz.), dan heeft dit als gevolg dat je miljoenen christenen wereldwijd simpelweg niet als christen erkent, ook al belijden ze met heel hun hart Jezus Christus als hun Heere en Heiland. Dat is schrijnend.
Ik erken iedereen die in Jezus geloofd als christen, heb ik al tig keer gezegd. Ze zijn alleen niet gedoopt als ze alleen besprenkelt zijn,(en als ze de geloofsdoop niet hebben ondergaan uiteraard) maar IEDEREEN die in Jezus geloofd zal zalig worden!!!!!
Bij de doop is het antwoord op de vraag waar je in gedoopt bent natuurlijk heel belangrijk. Het foute (of op z'n minst behoorlijk te kort schietend) antwoord is: "ik ben gedoopt in water". Dat schiet zeker tekort, net zoals het tekort schiet als je doopt zonder geloof.
Het goede antwoord is: "ik ben gedoopt baptizo=onderdompelen/indopen. Dan klopt je antwoord. in de Naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest". Daarmee wil ik maar zeggen dat de hoeveelheid water die over je heen is gegaan een stuk minder belangrijk is dan de vraag in Wiens Naam je gedoopt bent. Vreemd is wel dat in de discussies wel vaak de focus ligt op het water (onderdompeling/besprenkeling/gieten enz). Dan werkt mijns inziens het teken vertroebelend, terwijl het doopwater toch glashelder zou moeten zijn: het gaat niet om het water, daar moet je immers doorheen kijken.
Het belangrijkste is dat je gelooft. De gelovige wordt gedoopt worden in de Naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest en dat gebeurd door het teken van het watergraf. De hoeveelheid is in zoverre belangrijk dat het verschil tussen onderdompeling en besprenkeling duidelijk is.
Niet het één tegen het ander wegstrepen
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten