De doop in de knoop (en waarom er belijdenis gedaan wordt)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: De doop in de knoop (en waarom er belijdenis gedaan word

Berichtdoor 1a2b3c » 21 apr 2011 11:19

elbert schreef:Nee.
Het hele punt is dat hier de levenssituatie en geloofsopvoeding uit het oog verloren wordt. We dopen niet omdat de kinderen al iets hebben wat ze geschikt maakt om ze te dopen. Daarom dopen we trouwens volwassenen ook niet. Onze enige geschiktheid is God. Mensen worden gedoopt omdat God met hen een nieuwe start maakt, ze onder invloed stelt van de Heilige Geest en hen daardoor vernieuwt. En dan elk in zijn/haar levenssituatie: kinderen in de geloofsopvoeding, volwassenen in het onderwijs in de gemeente. Je bent niet uitbekeerd bij de doop (en ik ben bang dat met name in evangelische hoek dit wel eens gedacht wordt), dan begint het vrijwel altijd pas. God heeft wat dat betreft nog heel wat werk aan ons, ons hele leven lang.

Vruchten van geloof kun je alleen maar van gelovigen verwachten, niet van gedoopten.

De geloofsopvoeding verlies ik niet uit het oog maar die hangt niet van de doop af.
Kinderen van gelovige ouders die niet gedoopt zijn worden evengoed bij Gods Woord en beloften opgevoed en zijn ook onder de invloed van de Heilige Geest.
Hand.2:39 Want voor u is de belofte (niet de doop) en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.
Helemaal met je eens dat je niet uitbekeerd bent bij de doop, als de gelovige met Hem opstaat uit de dood dan begint het nieuwe leven pas.
Maar je kunt niet eerst dopen, met Hem ondergaan in het watergraf en dan opstaan in een nieuw leven, terwijl de oude mens nog niet gestorven is. (dat is hetzelfde als iemand levend begraven)
De nieuwe start komt niet bij de doop maar bij de wedergeboorte, waar de doop een symbool van is. Rom.6:4.

Jezus zegt: laat de kinderen tot Mij komen en dan zegent Hij hen, niet dopen!!!
1 Kor.7 Kinderen van gelovige zijn heilig vanwege de gelovige ouder(s) maar (nog) niet heilig in Christus. 1 Kor.6:11.
De conclusie dat ze daarom gedoopt moeten worden komt helemaal uit de lucht vallen want dat staat er helemaal niet.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 21 apr 2011 12:10

elbert schreef: maar voor het geval van Lydia en het huisgezin van Stefanas kun je dat helemaal niet concluderen. Dan mag je daar eventuele kinderen dus niet uitsluiten.
Lydia (hand 16:14) ze wordt zonder man genoemd, en ze is gezaghebbend; het is haar huis, en zij nodigt uit. Waarom wordt manlief niet genoemd? omdat die er niet was. Lydia is single!!! raad eens hoeveel babies deze alleenstaande zakenvrouw heeft.
koinos van Cornelius: (hand 10,11) op allen viel de Geest. en (11:17) Als God hun wegens hun geloof in de Heer Jezus Christus hetzelfde geschenk wilde geven als ons, hoe had ik hem daar dan van kunnen weerhouden?’ ze ontvingen de Geest omdat ze geloofden! ook in deze koinos dus uitsluiten geloofsdoop.
de oikos van Crispus: (hand 18:8)Crispus, een leider van de synagoge, aanvaardde echter samen met al zijn huisgenoten het geloof in de Heer, en ook veel Korintiërs die Paulus hadden gehoord gingen over tot het geloof en lieten zich dopen. En jawel weer zien we de geloofsdoop in de koinos. zou er sprake zijn dat de leer gewoon nageleefd werd? laten we verder kijken.
koinos of stefanus (1 cor16:15) U weet dat Stefanas en zijn huisgenoten als eersten in Achaje tot geloof gekomen zijn en dat ze zich in dienst van de heiligen hebben gesteld. en weer een oikos die tot geloof komt en zich in dienst van de heiligen stelt. zie dat een baby al doen? een baby kan de heiligen niet dienen.
het hele koinos argument staat op wel heel losse schroeven.
beste elbert, de bijbel leert dat er gedoopt werd op geloof. en we zien dat de bijbelse praktijk daar consequent mee is.
nou mag je best buiten bijbelse argumenten hebben om de babydoop te blijven rechtvaardigen, maar schrap dan het sola scriptura uit je woordenboek.

elbert en alle andere aanhangers van de babydoop, alle zgn bewijsteksten houden geen stand als ze op zichzelf onderzocht worden. alleen als er het idee ingelegd wordt kan het er een beetje op gaan lijken. maar zelfs dan moet je met een troebele blik kijken. normaal open de passages bestuderen leidt nooit tot de conclusie dat het over de (baby-)doop gaat. ik ben blij dat je de koinossen opvoerde zodat er publiekelijk afscheid van genomen kan worden.
voel je vrij om met andere zgn bewijsteksten te komen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 21 apr 2011 12:27

elbert schreef:Nee.
Het hele punt is dat hier de levenssituatie en geloofsopvoeding uit het oog verloren wordt. We dopen niet omdat de kinderen al iets hebben wat ze geschikt maakt om ze te dopen. Daarom dopen we trouwens volwassenen ook niet. Onze enige geschiktheid is God. Mensen worden gedoopt omdat God met hen een nieuwe start maakt, ze onder invloed stelt van de Heilige Geest en hen daardoor vernieuwt. En dan elk in zijn/haar levenssituatie: kinderen in de geloofsopvoeding, volwassenen in het onderwijs in de gemeente. Je bent niet uitbekeerd bij de doop (en ik ben bang dat met name in evangelische hoek dit wel eens gedacht wordt), dan begint het vrijwel altijd pas. God heeft wat dat betreft nog heel wat werk aan ons, ons hele leven lang.
wat vreemd dat je zegt dat de dopelingen niets hebben wat ze geschikt maakt terwijl er telkens in de leerstellige gedeelten geschreven wordt dat er geloof aan wezig moet zijn. Dat heb je zelf al in een eerdere posting beaamt.

er is dus wel heel degelijk iets dat geschikt maakt voor de doop: geloof!
dat was je toch niet vergeten hoop ik?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 apr 2011 13:46

Janvanverweg schreef:Lydia (hand 16:14) ze wordt zonder man genoemd, en ze is gezaghebbend; het is haar huis, en zij nodigt uit. Waarom wordt manlief niet genoemd? omdat die er niet was. Lydia is single!!! raad eens hoeveel babies deze alleenstaande zakenvrouw heeft.
Pure speculatie. Het griekse woord voor vrouw (gune) betekent: "een vrouw van elke mogelijke leeftijd, ofwel maagd, ofwel getrouwd, ofwel weduwe". Hetzelfde woord wordt in het NT op vele plaatsen ook voor echtgenote ("zijn vrouw") gebruikt. Het is dus net zo goed mogelijk dat ze een weduwe was met 10 kinderen die moest werken om de kost te verdienen, als dat ze getrouwd was met kinderen, of dat ze ongetrouwd was met slaven.
Nogmaals: het gebruik van het woord oikos is een principe en hoeft ons geen aanleiding te geven om uit te pluizen of en zo ja hoeveel babies ergens toe behoren. Dat napluizen is alleen iets voor mensen die een bepaald doel nastreven, in dit geval het afwijzen van de kinderdoop.

Janvanverweg schreef:de oikos van Crispus: (hand 18:8)Crispus, een leider van de synagoge, aanvaardde echter samen met al zijn huisgenoten het geloof in de Heer, en ook veel Korintiërs die Paulus hadden gehoord gingen over tot het geloof en lieten zich dopen. En jawel weer zien we de geloofsdoop in de koinos. zou er sprake zijn dat de leer gewoon nageleefd werd? laten we verder kijken.
Hand. 18:8 8 En Crispus, het hoofd van de synagoge, geloofde met heel zijn huis in de Heere; en velen van de Korinthiërs die Paulus hoorden, geloofden en werden gedoopt.

We moeten eens nagaan wat in de Bijbel "geloven met heel het huis" betekent. Volgens jou betekent dit dat er dus geen kinderen in het huis zijn, omdat ze dat niet kunnen. Dan nu een paar voorbeelden waaruit blijkt dat deze conclusie onjuist is:

Num. 20:29 Toen heel de gemeenschap zag dat Aäron de geest gegeven had, beweenden zij Aäron dertig dagen, heel het huis van Israël.
Richt. 16:31 Toen kwamen zijn broeders en heel zijn familie en zij namen hem op, voerden hem mee en begroeven hem tussen Zora en Esthaol, in het graf van zijn vader Manoach.
1 Sam. 7:2 En het gebeurde vanaf de dag dat de ark in Kirjath-Jearim bleef, dat er veel dagen verliepen – het werden twintig jaren – en het hele huis van Israël wendde zich klagend tot de HEERE.
3 Toen sprak Samuel tot het hele huis van Israël: Als u zich met uw hele hart tot de HEERE bekeert, doe dan de vreemde goden uit uw midden weg, ook de Astartes, richt uw hart op de HEERE en dien Hem alleen. Dan zal Hij u uit de hand van de Filistijnen redden.
2 Sam. 3:19 Abner sprak ook ten aanhoren van afgevaardigden van Benjamin. Ook ging Abner naar Hebron om ten aanhoren van David te spreken over alles wat goed was in de ogen van Israël en in de ogen van heel het huis van Benjamin.
2 Sam. 6:5 David en het hele huis van Israël huppelden voor het aangezicht van de HEERE, met allerlei muziekinstrumenten van cipressenhout, met harpen, met luiten, met tamboerijnen, met rinkelbellen en met cimbalen.
2 Sam. 6:15 Zo brachten David en heel het huis van Israël de ark van de HEERE over, met gejuich en met bazuingeschal.
1 Kon. 3:28 En heel Israël hoorde het oordeel dat de koning geveld had, en men had ontzag voor de koning, want zij zagen dat de wijsheid van God in hem was om recht te doen.
Dan. 9:7 Bij U, Heere, is de gerechtigheid, maar bij ons de schaamte op het gezicht – zo is het heden ten dage bij de mannen van Juda, bij de inwoners van Jeruzalem en bij heel Israël, bij hen die dichtbij zijn en die ver weg zijn, in alle landen waarheen U hen verdreven hebt om hun trouwbreuk, die zij tegenover U gepleegd hebben.
Dan. 9:11 Maar heel Israël heeft Uw wet overtreden en is afgeweken door niet te luisteren naar Uw stem.

En dit is nog maar een kleine bloemlezing van de vele, vele huisteksten in de Bijbel.

Jouw conclusie bij deze verzen moet wel zijn: in heel Israel zijn nooit kinderen geweest, want dat konden ze allemaal niet doen wat hier staat. Dat is immers precies dezelfde logica als die je bij de huisteksten in het NT toepast? Welnu, ik geloof daar geen snars van. Als er staat dat heel het huis geloofde, dan betekent dat dat wat van het huis gezegd wordt, op alle huisgenoten van toepassing wordt geacht. En de kinderen zijn daarbij dus inbegrepen: ook al kunnen ze dat zelf niet met de daad, toch wordt het ook op hen van toepassing geacht, omdat ze deel uitmaken van het ene huis.

En dan nu nog een bewijs uit het Nieuwe Testament. In Joh. 4 komt een koninklijke hoveling bij Jezus vanwege zijn zoon die ziek is.
In vers 49 zegt hij: "Heere, kom voordat mijn kind sterft."
Het woord voor kind dat hier gebruikt wordt (paidion) is een woord dat vooral voor kleine kinderen gebruikt wordt. Het woord wordt ook gebruikt in de geschiedenis van de kindermoord in Bethlehem (kinderen van 2 jaar en jonger) en in Joh. 16:21 (een baby die geboren wordt).
Welnu, Jezus geneest dit kind en wat lezen we dan?
Joh. 4:53 De vader dan zag in dat het op dat uur was waarop Jezus tegen hem gezegd had: Uw zoon leeft. En hij geloofde, hijzelf en zijn hele huis.

Deze NT huistekst is het bewijs dat je niet met droge ogen kunt zeggen dat als er iets over het huis van iemand staat (bijv. gedoopt worden), dat er dan geen kinderen bij aanwezig zijn. Deze huistekst is tevens het bewijs, dat als je als ouders gelooft, je kinderen Bijbels gezien ook tot de gelovigen gerekend worden. Dus het oikos argument blijft gewoon staan.

Janvanverweg schreef:koinos of stefanus (1 cor16:15) U weet dat Stefanas en zijn huisgenoten als eersten in Achaje tot geloof gekomen zijn en dat ze zich in dienst van de heiligen hebben gesteld. en weer een oikos die tot geloof komt en zich in dienst van de heiligen stelt. zie dat een baby al doen? een baby kan de heiligen niet dienen.
Dit staat er in een betere vertaling (de HSV, het woord geloof staat nl. niet in de grondtekst): "En ik roep u ertoe op, broeders – u weet dat het huis van Stefanas de eersteling van Achaje is en dat zij zichzelf ten dienste van de heiligen beschikbaar hebben gesteld"

Dat kan een baby dus wel. Als we van het gezin van de voorganger stellen dat het gezin (of "ze") dienstbaar is aan de gemeente, zeggen we toch ook niet: "dat kan niet, want er zijn baby's bij en die kunnen niet dienen?". Al is het alleen maar omdat pa vaker van huis is en de kleine dus wat aandacht moet missen, dan is zo een baby dienstbaar, omdat het onderdeel is van het gezin.

Janvanverweg schreef:nou mag je best buiten bijbelse argumenten hebben om de babydoop te blijven rechtvaardigen, maar schrap dan het sola scriptura uit je woordenboek.
Dat doe ik dus niet. In het geval van het oikos argument, begin ik niet te kijken in het NT (alsof de Bijbel daar begint), maar in het OT. Dan wordt de betekenis (door Schrift met Schrift te vergelijken) ook meteen duidelijk. Maar jammer genoeg is de hele verwerping van de doop van kinderen van gelovigen gebaseerd op het selectief lezen van een klein stukje van de Bijbel en het negeren van de rest.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 21 apr 2011 13:59

En toch Elbert, moet je toegeven, dat de doop van babies, miljoenen per jaar, geen enkele uitwerkig heeft, in tegenstelling tot de geloofsdopen, die zoals Petrus het zegt, een bede zijn van een goed geweten tot God.
Hoe zie jij deze bijbeltekst?
En waarom word het een verbondsdoop genoemd, terwijl Jezus zegt dat de drinkbeker het teken is van Zijn nieuwe verbond?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 21 apr 2011 15:47

elbert schreef:Nogmaals: het gebruik van het woord oikos is een principe en hoeft ons geen aanleiding te geven om uit te pluizen of en zo ja hoeveel babies ergens toe behoren. Dat napluizen is alleen iets voor mensen die een bepaald doel nastreven, in dit geval het afwijzen van de kinderdoop.
hoe kan je de zaak omdraaien! de leerstellige gedeelte zijn duidelijk, de oikos teksten die meer info bieden maken duidelijk dat er geen babies bij betrokken zijn. het is pure inlegkundige moedwil om te veronderstellen dat er in nduidelijke gevallen mischien wel tegen de leer ingehandeld wordt.
elbert schreef:Jouw conclusie bij deze verzen moet wel zijn: in heel Israel zijn nooit kinderen geweest, want dat konden ze allemaal niet doen wat hier staat. Dat is immers precies dezelfde logica als die je bij de huisteksten in het NT toepast?
NEE elbert, dat is niet wat ik beweer. dat leg je mij in de mond om daar vervolgens op in te gaan.
Ik beweer dat er sprake is van een literaire stijlfiguur!!! dat verklaart al die teksten zonder er in een kramp van te raken. dit is doodnormaal taalgebruik. ALLEEN het maakt het veronderstellen dat er babies gedoopt zouden kunnen zijn onmogelijk en daarom zit je zulke gekke sprongen te maken. vrijwel al die teksten die je aanhaalt zijn toto pro pars! babies bekeren zich niet etc. met het citeren daarvan ondermijn je je eigen argument dat het letterlijk genomen moet worden!!!!

of het is toto pro pars en dan kunnen er babies zijn maar werden die niet gedoopt omdat ze nog niet geloofden; of het is letterlijk en er waren geen babies. in de door jou geciteerde versen barst het van de eerste optie, waarom is het dan niet het geval als het de babiedoop in de weg staat???
kortom, met je vele citaten heb je jezelf in de voet geschoten. mischien wordt het tijd om je standpunt te herzien

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 apr 2011 16:45

1a2b3c schreef:Een (schijn)gelovige is helemaal zelf verantwoordelijk wanneer hij zich laat dopen.

Voor geloofsdopers zal dat idd zo zijn.
Een baby kan niet geloven (dus ook niet ongelovig zijn, daarin ben ik het niet met Jan eens) en de ouder(s) kunnen ook niet voor hen geloven want geloof is een persoonlijke zaak en daarom kunnen en mogen baby's niet gedoopt worden.

Baby's mogen zeker wel gedoopt worden, dat is ook al zo sinds het begin van de christenheid. Baby's kunnen overigens wel degelijk geloven, niet theologisch onderbouwt als volwassenen, maar ook baby's kunnen zich verwonderen over Gods schepping inclusief hunzelf.
Ouders hebben het helemaal niet in de hand (al kunnen ze veel doen door opvoeding en gebed) of hun kinderen gaan geloven of niet. Dus maar vast dopen in de hoop dat het geloof wel een keer komt is gewoon een leeg teken.

Volwassenen hebben ook niet in eigen hand of ze op het ene moment wel geloven en op het andere moment niet.
-Ik zei: maar dat ligt niet aan de doop maar zo iemand is nooit echt wedergeboren geweest want er is geen afval van heiligen.
Gelijkenis van het zaad op steenachtige plaatsen of in de doornen en distels.

Wat dus puur een drogreden is.
Het is ook niet zo moeilijk, de Bijbel is heel duidelijk hoor.

De Bijbel is allerminst duidelijk. Net doen alsof de Bijbel heel duidelijk is dan vrees ik met grote vreze of je ooit daadwerkelijk de rijkdom van de Bijbel zult aanschouwen.
De geloofsdoop een betekenisloos toneelstukje ??? Alleen omdat er ook schijngelovigen zijn???

Leuke oordelen geef jij. Oordelen die enkel God toekomen daar enkel Hij het hart kan doorgronden.
(overigens zijn er veel en veel meer afhakers van gedoopte baby's dan van geloofsdopers)

Ja, en? Procentueel gezien is dat overigens nog maar de vraag. Maar aangezien er ook onder geloofsdopers afval is geeft heel simpel aan dat je argument kant noch wal raakt.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 21 apr 2011 18:56

Faramir schreef:Volwassenen hebben ook niet in eigen hand of ze op het ene moment wel geloven en op het andere moment niet.

Volwassenen zijn verantwoordelijk voor hun eigen ongeloof.

-Ik zei: maar dat ligt niet aan de doop maar zo iemand is nooit echt wedergeboren geweest want er is geen afval van heiligen.
Gelijkenis van het zaad op steenachtige plaatsen of in de doornen en distels.
Faramir schreef:Wat dus puur een drogreden is.

Dat die schijngelovigen zichzelf bedriegen maakt de doop geen drogreden voor de oprecht gelovigen. (als je dat tenminste bedoeld???)

Ik zei: Het is ook niet zo moeilijk, de Bijbel is heel duidelijk hoor.
Faramir schreef:De Bijbel is allerminst duidelijk. Net doen alsof de Bijbel heel duidelijk is dan vrees ik met grote vreze of je ooit daadwerkelijk de rijkdom van de Bijbel zult aanschouwen.

Beetje flauw, uit het verband kun je duidelijk opmaken dat ik het over dat ene punt had.

Ik zei: De geloofsdoop een betekenisloos toneelstukje ??? Alleen omdat er ook schijngelovigen zijn???
Faramir schreef:Leuke oordelen geef jij. Oordelen die enkel God toekomen daar enkel Hij het hart kan doorgronden.

Je hebt het er zelf over dat er ook geloofsdopers zijn die afhaken.
God geeft Zelf de gelijkenis van het zaad waardoor schijngelovigen openbaar komen (net zoals Hij zegt over mensen: aan hun vruchten zult gij hen kennnen Matt.7:17)
Ik heb totaal niet over het hart van wie dan ook geoordeeld en dat ben ik niet van plan ook. Leg me ajb niets in de mond wat ik duidelijk nooit gezegd en bedoeld heb.

Ik zei: (overigens zijn er veel en veel meer afhakers van gedoopte baby's dan van geloofsdopers)
Faramir schreef:Ja, en? Procentueel gezien is dat overigens nog maar de vraag. Maar aangezien er ook onder geloofsdopers afval is geeft heel simpel aan dat je argument kant noch wal raakt.

Dat was geen argument maar zomaar een opmerking die tussen haakjes staat.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 apr 2011 20:08

1a2b3c schreef:Je hebt het er zelf over dat er ook geloofsdopers zijn die afhaken.

Dat is een feit. Jij claimt dan dat deze mensen schijnchristenen zijn geweest. Ju zult zo'n uitspraak maar op je geweten hebben. Maar schijnbaar deert het je niets.

Je kan trouwens zelf prima opzoeken wat ik met drogreden bedoelde, heb er zelfs de benaming bijgezet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 apr 2011 20:21

De katholieke kerk die zomaar baby's doopt en claimt dat het nooit meer ongedaan gemaakt kan worden DAT zul je maar op je geweten hebben.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 apr 2011 20:24

mohamed schreef:De katholieke kerk die zomaar baby's doopt en claimt dat het nooit meer ongedaan gemaakt kan worden DAT zul je maar op je geweten hebben.

Niet zomaar, en de claim is juist. God zij dank dat de Kerk dus het sacrament van de doop toegankelijk maakt voor kinderen.

Maar goed, verder heb je niets zinnigs in te brengen maar wil je gewoon weer even schoppen tegen de katholieke Kerk. Lekker belangrijk. :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 apr 2011 20:46

Faramir schreef:Niet zomaar, en de claim is juist. God zij dank dat de Kerk dus het sacrament van de doop toegankelijk maakt voor kinderen.

Maar goed, verder heb je niets zinnigs in te brengen maar wil je gewoon weer even schoppen tegen de katholieke Kerk. Lekker belangrijk. :)

Ik heb in dit topic meerdere keren vanuit de schrift aangetoond dat de kinderdoop geen Bijbelse grondslag heeft en dat heb je vooralsnog niet weerlegd. Dat sacrament van je kerk heeft het nare neveneffect dat men niet door de deur hoeft om de 'schaapskooi' binnen te komen. Men is door de doop al binnen reeds voordat blijkt of men de stem van de goede herder hoort, waardoor er ook wolven in schaapskleren van de partij zijn. Dat is voor mij een baken dat jullie sacrament niet van God afkomstig is, maar ik zal wel een papen hater zijn die enkel uit onderbuikgevoelens reageert. :lol:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 apr 2011 21:15

mohamed schreef:Ik heb in dit topic meerdere keren vanuit de schrift aangetoond dat de kinderdoop geen Bijbelse grondslag heeft en dat heb je vooralsnog niet weerlegd.

En wat heeft dat te maken met het gesprek tussen 1a2b3c en mij? Juist ja, helemaal niets.
Maar goed, je hebt in dit topic idd een leuke uiteenzetting gemaakt onderbouwt met de Bijbel. Evengoed hebben enkele mensen datzelfde gedaan voor de doop van kinderen. Wie nou het verst kan plassen van jullie? Ik heb geen idee, en het interesseert me eigenlijk ook helemaal niet.
Dat sacrament van je kerk heeft het nare neveneffect dat men niet door de deur hoeft om de 'schaapskooi' binnen te komen. Men is door de doop al binnen reeds voordat blijkt of men de stem van de goede herder hoort, waardoor er ook wolven in schaapskleren van de partij zijn.

Het is niet mijn Kerk, maar dat terzijde. Men is al onderdeel van het Lichaam van Christus ja, zelfs als baby (indien gedoopt). Prachtig en zeker ook belangrijk daar de doop geen betekenisloos toneelstukje is maar een sacrament waardoor God werkzaam is. Juist een Baby zal de stem van de goede herder horen overigens, door de liefde van de ouders/opvoeders.
Dat is voor mij een baken dat jullie sacrament niet van God afkomstig is, maar ik zal wel een papen hater zijn die enkel uit onderbuikgevoelens reageert. :lol:

Dat heb je de afgelopen jaren op medere fora wel bewezen ja. :-oo

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 21 apr 2011 21:32

Faramir, ik geloof niet dat ik je ooit wel eens een bijbeltekst heb zien quoten.
Je argumenten zijn zo insubstantieel, dat ik niet snap dat Mohammed etc er nog op in gaan. E altijd maar weer het verleden en anderen erbij betrekken om aan te dikken, zo vermoeiend.

Erg goede bijdrage trouwens, Mohammed

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 apr 2011 22:00

boer schreef:altijd maar weer het verleden en anderen erbij betrekken om aan te dikken, zo vermoeiend.

Inderdaad zulke figuren zouden mijn vermeende papen haat nog rechtvaardigen. ;)
Erg goede bijdrage trouwens, Mohammed

Dank je!

Terug naar “[Religie] - Open forum”