scheermes schreef:De klassieke Godwin, voorstanders van het verbod worden vergeleken met nazi's.
Vraag me afof dit echt een klass. Godwin is (maar misschien ken ik dan niet helemaal de juiste definitie van een Godwin, dat zou kunnen). P.S. refereert m.i. gewoon aan enkele historische gegevens én aan een nog nooit herroepen wet.
Bovendien haalt hij ook het Zwitsers antisemitisme erbij, terwijl Zwitserland toch niet echt een nazistaat was/is. Behalve het noemen van enkele historische feiten ligt het zwaartepunt van zijn commentaar op:
1. Het "meeliften" van andere godsdiensten als gevolg van een anti-islamhouding. Ik zou er nog wel één kunnen noemen. In het refodorp waar ik woon lopen heel veel vrouwen 's zondags met een hoed op naar de kerk. Een typisch geval van een godsdienstige uiting. Als een hoofddoekje niet meer mag, dan, om consequent te blijven ook een keppel niet, en om nog consequenter te blijven ook de hoed 's zondags tijdens de gang naar de kerk niet.
2. De volgende stap, het verbieden van de besnijdenis, in een aanval op art. 6
In diezelfde lijn van dit commentaar ligt ook de one-liner van de NRC-columniste Rosanne Herzberger: "Een Kamermeerderheid kan zich nu zelfs beter inleven in een kip dan in een gelovige."
Hier kun je haar hele column lezen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.