Pleegouders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lenny
Luitenant
Luitenant

Re: Pleegouders

Berichtdoor Lenny » 16 apr 2011 18:44

@ Sandrina, bedankt voor je reactie! Wij zijn er ook niet helemaal uit hoor. We willen liefst niet een al te oud kind (ivm leeftijd van onze dochter van anderhalf). Menselijkerwijs gesproken is er niet veel kans op een broertje/zusje voor haar, en dan zouden we het leuk vinden als ze zo toch een speelkameraadje/maatje heeft..
Maar we weten het nog niet zo. We staan nu op de lijst bij SGJ voor weekendopvang. Dat gaan we eerst eens proberen!

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 16 apr 2011 20:45

Wij wilden indertijd meteen voor de SGJ kiezen maar zij waren toen nét de STAP 2 weken eerder gestart. Dat betekende dat wij nog minimaal een jaar moesten wachten en dan nog was het niet zeker of er weer een nieuwe cursus starte en of wij daar dan aan konden deelnemen. Dus de regionale VVP opgebeld en daar konden we een paar weken later nog instromen omdat er toevallig nog een plaatsje over was. Later toch besloten alsnog bij de SGJ het bestand in te gaan. In onze groep zaten meerdere mensen 'van de kerk'. Dit zou geen probleem zijn, werd ons verteld. Maar nu blijkt juist bij oudere kinderen dat men deze toch echt niet in een Christelijk gezin wil plaatsen als ze zelf geen kerkelijke achtergrond hebben. Voor kleintjes zou het dan weer niet zoveel uitmaken, want 'die zijn het toch nog niet gewend'.

@Lenny, bij onze regionale VVP zeggen ze nu dus dat bij een bovenplaatsing er minimaal 5 jaar leeftijdsverschil tussen moet zitten. Heb het ook nog even bij de SGJ nagevraagd, die zaten altijd op 2 jaar. Heb nog geen antwoord of ze hierin (ook) veranderd zijn. Ik vind 5 jaar best veel, maar men zegt, dat pleegkinderen toch al jonger zijn in hun gedrag en ze anders bang zijn voor concurrentie (bij langdurige plaatsingen). Een onderplaatsing moet minimaal 2 jaar verschil hebben, dus als jullie dat zouden willen, moet je nog even wachten vrees ik. Al zijn er altijd uitzonderingen hoor...

Wij hebben trouwens indertijd ook gemerkt dat men soms echt wel te ver doorslaat in wat goed is voor de bio ouders. Natuurlijk zijn zij ook belangrijk, maar het mag toch nooit ten kosten gaan van de kinderen! Helaas hier zelf ook schrijnende situaties in meegemaakt...
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

jarima
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jarima » 19 apr 2011 10:21

In de meivakantie hopen we naar Duitsland te gaan, vakantiepark. Heel veel zin in. Alleen het vervelende is dat ons pleegkind er van te voren al vanuitgaat dat iets niet leuk kan wezen. Dus gaat ze vantevoren de boel al verknallen. Heel gezellig! Rest van het gezin ook vervelend als reaktie. Nu is het zo dat ze het wel vaker doet, en dan zeggen we van te voren dat ze d'r maar in moet houden en en het voor ons niet hoeft te verknallen. Werkt meestal wel :wink:

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 23 apr 2011 10:59

Jarima, ik hoop dat jullie uitje toch leuk zal zijn ondanks dat jullie pleegje het er zo moeilijk mee heeft. Heeft ze het sowieso moeilijk mee als dingen anders gaan dan anders? zie je toch vaak bij pleegkinderen.

De SGJ houdt gelukkig wel een leeftijd van 2 jaar ouder aan en niet 5 jaar. In onze provincie plaatsen blijft een lastig verhaal. Ook hebben ze de laatstste tijd weer veel netwerkplaatsingen gehad (heeft uiteraard toch de voorkeur boven een bestandsplaatsing) dus weinig beroep hoeven doen op het bestand.
Ik twijfel inmiddels wel heel hard of we ooit nog een pleegkindje in huis zullen krijgen, of dat we het niet gewoon (tijdelijk?) moeten opgeven... Moeilijk....
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 19 mei 2011 12:54

Wij stonden al een jaar ofzo bij SJG in 't bestand voor logeerzorg. Nog nooit iets gehoord, maar een paar weken geleden kregen we te horen dat ouders van een klein meisje voorkeur voor ons hadden opgegeven. We zijn er nu mee bezig en binnenkort komen ouders kennismaken. Als 't klikt komt ze om te wennen en als dat goed gaat, gaan we haar opvangen als loge voor de weekenden en vakanties!

Ctje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ctje » 19 mei 2011 13:52

@ Lenny: Wat mooi zeg! Dat lijkt me zo gaaf om te doen, ik zou dat ook echt graag willen. Hebben jullie eigen kinderen?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 19 mei 2011 14:01

Hee wat leuk Lenny! Ben heel benieuwd hoe het zal gaan!

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 19 mei 2011 18:42

LauraC schreef:Hee wat leuk Lenny! Ben heel benieuwd hoe het zal gaan!

moet je voor logeeropvang ook iets van een stap-cursus oid doen?
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 20 mei 2011 21:47

Lenny schreef:Wij stonden al een jaar ofzo bij SJG in 't bestand voor logeerzorg. Nog nooit iets gehoord, maar een paar weken geleden kregen we te horen dat ouders van een klein meisje voorkeur voor ons hadden opgegeven. We zijn er nu mee bezig en binnenkort komen ouders kennismaken. Als 't klikt komt ze om te wennen en als dat goed gaat, gaan we haar opvangen als loge voor de weekenden en vakanties!

Spannend!!! Maarre, de ouders hadden jullie uitgekozen? Krijgen zij dan verschillende profielen te zien? Normaal gezien matcht de pleegzorginstelling toch? Of is het een vrijwillige plaatsing? Dan hebben de ouders natuurlijk wel meer inspraak. Gaan jullie al snel kennsmaken? Veel succes alvast!

Of je voor logeeropvang bij de SGJ ook de STAP moet volgen weet ik niet zeker. Bij ons op de STAP wilde een stel in ieder geval alleen weekendopvang gaan doen. Dus ik denk wel dat dat ook verplicht is???

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 23 mei 2011 09:13

Hé Lenny wat leuk! Spannend ook hoor....
Psalm 25:2 (ber.)

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 31 mei 2011 08:54

Bedankt voor jullie reacties! Wij vinden het ook spannend hoor... Als het doorgaat, hoe zal Lieke dan reageren enzo.

Maar het gesprek met SGJ ging heel goed, we zijn zeg maar goedgekeurd als logeerouders.
De kennismaking met ouders verliep ook erg positief. Nu horen we vandaag of zij met ons verder willen en als ze dat willen komt binnenkort het meisje voor de 1e keer wennen!

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 31 mei 2011 08:57

mamavansophie schreef:
Spannend!!! Maarre, de ouders hadden jullie uitgekozen? Krijgen zij dan verschillende profielen te zien? Normaal gezien matcht de pleegzorginstelling toch? Of is het een vrijwillige plaatsing? Dan hebben de ouders natuurlijk wel meer inspraak. Gaan jullie al snel kennsmaken? Veel succes alvast!

Of je voor logeeropvang bij de SGJ ook de STAP moet volgen weet ik niet zeker. Bij ons op de STAP wilde een stel in ieder geval alleen weekendopvang gaan doen. Dus ik denk wel dat dat ook verplicht is???

Bij logeeropvang hoef je niet verplicht de STAP te volgen hoor! Er is 1 cursusavond voor logeerouders maar die is maar 1 x per jaar en hebben wij (nog) niet gehad. Maar ze vonden het gezien mijn opleiding en werkervaring ook niet nodig. Wat ik ervan begreep krijgen ouders idd profielen te zien, waar ze uit mogen 'kiezen'. Het gaat hier natuurlijk om vrijwillige plaatsing he. Het is een pittig dametje (heeft een stoornis in het autistisch spectrum, ODD, sociaal-emotionele achterstand) en ze gaat dus logeren om de ouders en rest van het gezin te ontlasten in de zorg voor haar.

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 31 mei 2011 08:59

Ctje schreef:@ Lenny: Wat mooi zeg! Dat lijkt me zo gaaf om te doen, ik zou dat ook echt graag willen. Hebben jullie eigen kinderen?

Wij hebben zelf een dochter van anderhalf. Dus het is wel even afwachten hoe zij er op reageert. Ik denk dat het geen probleem is, maar stel dat het niet goed gaat, dan gaat het gewoon niet door! Zij is natuurlijk het belangrijkst!
Als dit goed bevalt etc. willen we over een tijdje ons opgeven voor langdurige pleegzorg.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 mei 2011 10:56

Wat leuk Lenny. Super om dat te mogen gaan doen. Wij zitten daar ook weleens over na te denken.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 31 mei 2011 11:12

verplaatst door moi.
Laatst gewijzigd door RogierV op 31 mei 2011 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Terug naar “Archief”