Janvanverweg schreef:de kerkvaders staan dichter bij de bron en zullen daarom wel betrouwbaarder zijn. dus je accepteerd ook al het andere van hen. de stuff waar je niet op ingaat maar waar door anderen recent in dit topic wel naar verwezen werd! als je selectief accepteerd wordt je hele redenatie erg wankelend en een beetje absurd.
ik gaf in mijn reactie aan dat hun leer niet klopt. daar bevraag ik je op. is b.v. doop gelijk aan wedergeboorte?
Is doop het bad van de wedergeboorte? (want dat bedoelt Irenaeus met zijn opmerking over zuigelingen als wedergeborenen). Jazeker! De doop wordt toch in de Bijbel het bad van de wedergeboorte genoemd (Titus 3:5)?
Dit is sacramentstaal. In de sacramentstaal wordt aan het teken toegekend waar het teken naar verwijst. Dat is zo bijbels als het maar kan.
Want als Jezus zegt:"neemt, eet, dat is Mijn lichaam", dan is sacramenteel gesproken het brood Zijn lichaam!
Dus wat dat betreft waren de kerkvaders bijbelser dan je denkt.
Maar genoeg hierover.
Je zegt dat wanneer iemands theologie niet klopt, dus alles wat hij/zij zegt onbetrouwbaar is. Dat is natuurlijk onzin en het draagt een zweem van sektarisme in zich. Ik voer de kerkvaders aan als kerkelijke en historische bronnen die te controleren zijn.
Daartegenover zeg je dat je geen kerkelijke en historische bronnen hebt die je stelling onderbouwen. Sterker nog: je zegt eigenlijk dat de kerk het bijna 2000 jaar bij het verkeerde eind heeft gehad, op een paar uitzonderingen na, die vooral de laatste 400 jaar qua ledental zijn gegroeid.
Dat geeft qua historische onderbouwing in elk geval te denken, om over de bijbelse onderbouwing nog maar te zwijgen.
Janvanverweg schreef:als je 'het wordt niet expliciet verboden dus het is norm' gaat redeneren dan kan het erg leuk worden.
De vraag is niet of het leuk kan worden, maar of de Bijbel expliciet de doop van kinderen verbiedt. Het antwoord is nee. Sterker nog: er zijn aanwijzingen dat de doop van kinderen gewoon gebeurde (de huisteksten). Maar uiteindelijk zul je je positie theologisch moeten verantwoorden. En dan is de vraag die ik stelde: "verbiedt de Bijbel het?", er eentje die beantwoord moet worden, hoe leuk je het verder ook wilt maken.
123abc schreef:Het gaat niet alleen over deze teksten, VELE anderen die ook zijn aangehaald. o.a. Rom.6:4 en Kol.2.
In Rom. 6 en Kol. 2 spreekt Paulus de hele gemeente aan als gedoopte gemeente en geeft aan die gedoopte mensen onderwijs op basis van wat Jezus gedaan heeft aan het kruis en bij Zijn opstanding. Hoezo zijn de (gedoopte) kinderen daarvan uitgesloten? Hebben zij dit onderwijs niet nodig? En de (gedoopte) volwassenen, hebben die dat onderwijs niet nodig? Ik zie dit niet als argumenten tegen de doop van kinderen.
123abc schreef:Wat ik uit deze teksten leer is dat dopen geoorloofd is bij een geloof van ganse harte, en dat dat gebeurde na de geloofsbelijdenis.
Vraag: wie gaat dat ganse hart beoordelen?
Beoordelen we het hart of beoordelen we de belijdenis?
Laat ik het antwoord maar geven: we (gemeente) beoordelen de belijdenis.
Daarom is de zgn. geloofsdoop geen juiste uitdrukking.
Belijdenisdoop zou mijns inziens een betere uitdrukking zijn.
123abc schreef:Dat geloofsbelijdenis gevraagd wordt maakt juist duidelijk dat het niet over baby's gaat.
Op grond van het geloof van de ouders kun je kinderen niet dopen want het geloof is een persoonlijke zaak.
In de Bijbel is geloof niet uitsluitend een persoonlijke zaak. Geloven deed je als volk (Israel), als gezin/huis (Noach, Abraham, Izaak, Jakob enz) en als gemeente.
Wat dat betreft is het de makke van onze individualistische tijd dat we dat uit het oog aan het verliezen zijn.
In de tijd van de Bijbel was het duidelijk zichtbaar dat je bij God hoorde. Dat kwam omdat je ook bij een bepaald Godvrezend volk, gezin of gemeente hoorde. En de kinderen, vrouwen, slaven enz. waren daarbij inbegrepen.
Geloof is altijd geloof in een bepaald verband, bijbelser gezegd: een Lichaam. Dan is de vraag: horen baby's bij dat Lichaam of niet? Het antwoord is ja, omdat dit door heel de Bijbel heen zo is.
123abc schreef:Kinderen die nog niet in staat zijn te geloven (en dus ook niet in staat zijn ongelovig te zijn) daarvan geldt m.i. 2 Kor.5:10 en 1 Joh.2:2. En zodra kinderen in staat zijn te geloven mogen ze ook gedoopt worden.
Je stelt het nu voor alsof geloof een natuurlijke eigenschap is die aangeleerd kan worden.
Zoiets als "een kind kan nog niet lopen, maar als ze dat wel kunnen, dan kunnen ze gedoopt worden".
Maar leert de Bijbel ons niet dat het geloof een bovennatuurlijke gave van God is en dat niemand vanuit zichzelf kan geloven?
Dat betekent ook dat niemand als onbeschreven (neutraal) blad wordt geboren, maar dat we allen delen in de zonde van Adam en Eva, die ongelovig geworden waren.
En dat we alleen door een daad van God weer delen in de redding in Christus.
Daarmee is geloof/ongeloof dus niet iets wat aangeleerd kan worden, maar dat ons gegeven wordt, door God. Daarvoor gebruikt Hij Woord en Geest om ons dat toe te eigenen.
Daartoe zet Hij ons in een bepaald verband: Hij laat ons geboren worden Zijn gemeente, in een christelijk gezin enz. en brengt ons in aanraking met Zijn Woord door Zijn Geest.
Dat doet Hij niet voor niets! Hij gaat een relatie (verbond) met ons aan door ons in die gemeente apart te zetten (te heiligen, 1 Kor. 7!). Hij beschouwt ons dus als Zijn eigendom. Dat betekent ook dat Hij ons wil verzorgen als een Vader, maar ook van ons verlangt dat we als Zijn kinderen leven. Een verbondsrelatie dus.
Die relatie, die Hij met ons aangaat, is de grond voor onze doop.
123abc schreef:Ik lees dus niets tussen de regels door en ik wacht nog steeds op een uitleg over Rom.6 en Kol.2. en als je dan toch bezig bent: ook al de andere aangehaalde teksten, bijv. Mar.16:16 en de doop opdracht van Jezus.
Rom. 6 en Kol. 2 heb ik al gehad, dus nu Mark. 16:16.
"Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden."
Betekent dit een volgorde die je moet afleggen om zalig te worden: "eerst maar eens kijken of het met geloven lukt, daarna maar me laten dopen"?
Nee, dat is hier niet aan de orde. De Heere Jezus wijst ons geen volgorde, maar een rangorde aan. Met geloof en doop worden we zalig, zonder geloof gaan we verloren. Dat is de betekenis van de tekst. Wat dat betreft is geloof dus belangrijker dan doop.
Dan Matth. 28:19: "Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen."
Wordt hier een volgorde aangeduid? Dat wordt nog lastig.
De werkwoordsvormen wijzen er in elk geval hier niet op. Integendeel, het zijn zaken die blijkbaar gelijk op gaan. Letterlijk staat er "maakt discipelen, al de volken, dopende hen in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend te onderhouden" enz.
Zijn deze teksten dus argumenten tegen de doop van kinderen? Nee, want hier wordt geen volgorde aangeduid en worden de kinderen er dus niet van uitgesloten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)