Familie Bos schreef:zodat we vanuit de bijbel kunnen stellen dat in 606BC - 23 = 583BC de Levitische offers op de Tempelberg tot een einde kwamen. Hiermee hebben we de 1e vraag beantwoord.Zo komen we tot de conclusie dat de duizend tweehonderd en negentig (OT profetische) dagen gelijk zijn aan 1290 * 0.9857 = 1271.5 zonnejaren.
.....................De verwoestende gruwel is de Islamitische Rotskoepel op de Tempelberg!
Dit keer kan ik het niet met je eens zijn.
Daarom zijn we in gesprek.
Familie Bos schreef:Ik vind dat je niet zomaar moet aannemen dat je de 1290 dagen uit de profetie zomaar in jaren kan veranderen omdat dat eerder ook wel eens zo is geweest.
We draaien de bijbel dan te veel naar ons eigen inzicht en dat moeten we niet doen.
Met enkele uitzonderingen (zoals bijvoorbeeld waar we in het 'eerdere boek' Jeremia een passage lezen die we in de tijd later moeten plaatsen dan een bepaalde passage die we in het 'latere boek' van zijn tijdgenoot Daniel lezen) is de bijbel overwegend chronologisch/historisch georganiseerd. We mogen daarom de bijbel lezen als het Woord van een zich-voortdurend-in-de-geschiedenis openbarende God die, veelal via zijn profeten, zich steeds weer, en meer, bekend maakt aan zijn volk, en daarmee de mensheid. Op basis van deze fundamentele (door God gewilde, en daarmee door zijn Geest geregiseerde) grondstructuur mag, nee moet, alle eerdere en latere kennis (c.q. openbaring) gebruikt worden om alle ('vroegere' en 'latere') profetieen te begrijpen. Jozef's 'sterrendroom' (en Jacob's directe interpretatie daarvan) is een goed voorbeeld van eerdere kennis nodig voor latere uitleg, zoals toegepast op de '12 sterren' in Openbaringen; omgekeerd, waar we in Dan 12:9 lezen Maar hij zei: ‘Ga heen, Daniël, want deze dingen blijven verborgen en verzegeld tot de eindtijd, hebben we een voorbeeld waarin latere kennis (de inname van Jeruzalem in 1967) nodig is om de eerdere profetie correct te kunnen duiden (het historisch feit dat in 1967 Jeruzalem weer in Israëlisch bezit voldoet aan de profetische voorwaarde zoals gesteld in Lukas 21:24: ... en onder alle volken worden verstrooid, terwijl Jeruzalem vertrapt zal worden door heidenen, tot de tijd van de heidenen voorbij is).
Daarbij het volgende. Tot 3 keer toe zijn de Levitische offers op de Tempelberg (alleen daar mocht worden geofferd) onderbroken: eerst voor Daniel's tijd (2Kron 28:24-25), dan tijdens Daniel's Babylonische ballingschap (2Kron 36:19, Ez 3:6) en tenslotte ongeveer 400 jaar later door de Griekse koning Antiohus Epiphanies (dat is te lezen in het apocriefe boek I Maccabeen). In 533BC ontving Daniel de volgende profetie (Dan 12:11): En van dien tijd af, dat het gedurig offer zal weggenomen, en de verwoestende gruwel zal gesteld zijn, zullen zijn duizend tweehonderd en negentig dagen. Over welk 'gedurig offer' zal de Here God het in deze profetie dan hebben? Natuurlijk over het offer welk Daniel's generatie nog 'vers' in het geheugen lag, en dat 50 jaar eerder, in 583BC, tot een einde was gekomen. Daniel heeft direct kunnen constateren dat van een letterlijke interpretatie van de '1290 dagen', ofwel 3.5 jaar, geen sprake kon zijn, want er was in 583-3.5=579.5BC (ofwel 46.5 jaar eerder) niets 'bijzonders' gebeurd: het gedurig offer was nog steeds weg(genomen), de tempel lag weliswaar nog steeds in puin, maar iets wat leek op een verwoestende gruwel was er rond 580BC niet opgesteld... (Dan 12:11). M.a.w. de duizend tweehonderd en negentig dagen zouden ook al volgens Daniel's interpretatie een langere periode moeten beslaan, en reken maar dat hij aan 't reken was...! Echter, met Dan 12:4 (En gij, Daniël! sluit deze woorden toe, en verzegel dit boek, tot den tijd van het einde; velen zullen het naspeuren, en de wetenschap zal vermenigvuldigd worden.) weten we dat hem niet gegeven was de betekenis ervan te verstaan. Maar wij, de post-1967 generatie, heeft nu die wetenschap wel, en aan ons is het verstaan ervan wel gegeven!!
Kortom: Ik ben het helemaal met je eens dat we niet 'naar ons eigen inzicht', 'zomaar wat' moeten 'aannemen'. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de koran (waarin de boeken zijn 'gerangschikt' volgens het principe van langste eerst, kleinste laatst...), biedt de bijbel, echter, GOD ZIJ DANK(!), een betrouwbare chronologische structuur, met voldoende historische informatie (jaartallen, feiten,...), op grond waarvan de diepte van God's profetieen aan zijn profeten en volk verstaan kunnen worden in termen van actuele geschiedsgebeurtenissen. Hij geeft ons historisch HOUVAST opdat wij (die behoren tot Zijn 'volk') de 'tekenen der tijd' zouden verstaan, zouden leren verstaan, en er acht op zouden geven!
Familie Bos schreef:Laat God het maar uitleggen en met de tijd aan ons zien zoals hij beloofd heeft.
Dat doet Hij gelukkig ook (God is getrouw) want zonder Zijn Geest bakken wij er helemaal NIETS van en tasten we voortdurend in het DUISTER! Maar Hij vraagt ons wel de historische feiten te signaleren en in het LICHT van zijn WOORD te duiden!
Familie Bos schreef:Zoals je weet is het al bijna zover dat de tempel weer herbouwd gaat worden.
Ik weet dat de Joden daarop anticiperen, maar of het gaat lukken... Theologisch zie ik er geen noodzaak toe: God's Geest woont in Zijn volk op aarde, dat is zijn echte Tempel, een geestelijk gebouw. Nochthans acht ik mogelijk dat de herbouw van een 3e tempel toch historische betekenis in God's finale zal hebben. In ieder geval houden de Joodse voorbereidingen daartoe me historische 'gespitst'.
Familie Bos schreef:Ook is bekend dat de offergave dit jaar weer in ere hersteld zal worden.
Dat houd in dat de weg weer vrij is voor de profetie dat de offergave afgeschaft zou worden en dat dan de gruwel zal verschijnen, enz....
Over de gruwel wordt trouwens in openbaringen gesproken dat dat de antichrist is die op de troon van david zal gaan zitten (of zijn beeld dat hij laat vereeren).
In mijn ogen zal dat dus in de tempel van God plaatsvinden.
Inderdaad, maar het heeft (!) al plaatsgevonden 'in de tempel van God': de Rotskoepel ("Dome of the Rock"), staande in de voorhof, 100 meter vanaf het "heilige der heiligen". We lezen in Op 11:2 (NBV) De voorhof buiten de tempel moet je overslaan. Meet die niet op, want hij is bestemd voor de heidenen, die de heilige stad tweeënveertig maanden lang zullen vertrappen. Komisch, nietwaar? De Rotskoepel staat in de voorhof, bestemd voor de heidenen...
Familie Bos schreef:Zoals je ziet ben ik dus van mening dat dit alles in de nabije toekomst zal gaan plaatsvinden.
In 'de nabije toekomst' zal veel gaan plaatsvinden, maar veel van 'dit alles' heeft al plaatsgevonden, en vindt momenteel plaats. Het dispensationalisme (http://nl.wikipedia.org/wiki/Dispensationalisme) gelooft ook dat 'dit alles' nog moet plaatsvinden. Dit komt omdat zij de overtuiging zijn toegedaan dat God door de tijd heen mensen (Joden en heidenen; eigenlijk 'gentiles' = niet-Joden) op 'verschillende' manieren zalig maakt. Echter in Op 13:8 lezen we: En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve [beest] aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.). Dus Christus is van de grondlegging der wereld geslacht, en het is dus alleen Zijn bloed op grond waarvan wij (Jood en heiden) door alle eeuwen heen zalig kunnen worden. Dit is het verbindend 'element' tussen Kerk (Christenen) en Volk (Israel): het verlossend bloed van Christus, al 'gevloeid' voor de grondlegging der wereld. Dit is de essentie van de Verbondsleer (i.t.t. het Dispensationalisme, ook wel Bedelingenleer genoemd). Kerk en Israel zijn door de gehele geschiedenis heen geestelijk verbonden en op elkaar betrokken, ook ondanks de veelvuldige grote 'emotionele' en 'practische' megaspanningen tussen beide. Hun heilsgeschiedenis is in wezen een gemeenschappelijke (in het bloed van Christus), hoewel de geschiedenis van de Kerk en dat van Israel er uiterlijk tamelijk anders uitziet. Alleen vanuit deze verbonds-eenheid, en historische continuiteit is men in staat om met de profetieen 'aan de slag te gaan'. Dispensationalisten, daarentegen, hakken de heilsgeschiedenis op zowel in de tijd (dispensaties) als in de mensheid (Israel en Kerk), waardoor er alleen nog maar een gefragmenteerd beeld van de heilsgeschiedenis overblijft die, wanneer gerelateerd aan het vroege en late 'wereldgebeuren', profetisch moeilijk meer te duiden valt. Dus wat doet de dispensationalist met al die onverklaarbare profetieen: hij veegt ze op een hoop, bundelt ze samen en projecteert ze op een toekomstig millennium tijdperk waarin, ongeacht of het een pre, post of mid-rapture millennium tijdperk is waarin men gelooft, hij geen verantwoordelijkheid meer zal hebben de 'tekenen te verstaan' ofwel, de 'profetieen te duiden', omdat gedurende dat (denkbeeldige, beter 'ingebeelde') millennium de gelovigen toch zullen heersen met Christus, en we de interpretaties gerust aan Hem kunnen overlaten... Boeiende thema's voor een plethora aan opname/'rapture'-leer gerelateerde boeken en films, maar bijbels volstrekt onjuist.
Familie Bos schreef:Maar God bepaald de tijd en wij zullen moeten afwachten hoe en wat er precies gaat gebeuren. Wij moeten waakzaam zijn en klaar zijn, want als dit alles gebeurd zal het niet lang duren of heel openbaringen gaat in vervulling.
We moeten meer dan afwachten... We moeten nederig zijn, en vragen om met de verlichting van Zijn Geest de Schrift de profetieen in het licht van de geschiedenis (oud, modern, recent, en toekomstgericht) te leren verstaan. Inderdaad: waakzaam en klaar, want het einde aller dingen nabij.
Familie Bos schreef:En de 1290 dagen zie ik gewoon als 3,5 jaar.
Ik zie dat dus anders..
Nog even dit. Eerder haalde ik Op 11:2 aan (SV): En laat het voorhof uit, dat van buiten den tempel is, en meet dat niet, want het is den heidenen gegeven; en zij zullen de heilige stad vertreden twee en veertig maanden. We lezen 42 maanden. Wat voor een maanden zijn dit? Profetische maanden misschien...? Laten we dat eens aannemen, en ze dus niet letterlijk willen interpreteren. Als we het profetisch dag = jaar principe toepassen (en nergens in de bijbel, vanaf de profetieen van Daniel tot aan Openbaringen lezen we ook maar een vers die zegt dat hetniet meer geldig is) dan zijn 42 NT-profetische maanden = 42 * 30.44 (NT maanddagen) = 1278.48 NT-dagen. Omdat deze profetie aan Johannes op Pathmos wordt gegeven in 95AD, en omdat Pathmos deel van het Romeinse Rijk was kunnen we dus stellen dat Johannes met de Romeinse kalender rekende; wij doen dat nog steeds (m.a.w. we hoeven niet meer om te rekenen van OT-maandjaren naar NT-zonnejaren). Toepassing van het profetisch dag = jaar principe geeft dan evenzovele (zonne)jaren: 1278.48. ..., want het is den heidenen gegeven; en zij zullen de heilige stad vertreden twee en veertig maanden. Wanneer kwam een einde aan het vertreden van de heilige stad door heidenen? In 1967, met de inname van Jeruzalem door de Israelieten! Even rekenen: 1967AD - 1278.48 = 688.52AD, het begin van de bouw van de Rotskoepel ("Dome of the Rock") op de Tempelberg!! Opnieuw, maar NU vanuit een profetische duiding uit Openbaringen: de Islamitische Rotskoepel op de Tempelberg is de verwoestende gruwel waarvan Dan 12:11 profeteert!!
Twee onafhankelijke profetieen, de ene vanuit Daniel naar de toekomst en de andere vanuit Openbaringen naar het verleden gericht: allebei wijzen ze naar exact hetzelfde jaartal, 688AD, en hetzelfde fenomeen: de verwoestende gruwel op de Tempelberg. Toeval...? "God dobbelt niet!", zei de Jood Einstein eens.