Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

oblix777
Verkenner
Verkenner

Re: Openbaring van begin tot einde, hoe zit het ?

Berichtdoor oblix777 » 11 feb 2010 17:41

Familie Bos schreef:
zodat we vanuit de bijbel kunnen stellen dat in 606BC - 23 = 583BC de Levitische offers op de Tempelberg tot een einde kwamen. Hiermee hebben we de 1e vraag beantwoord.

Zo komen we tot de conclusie dat de duizend tweehonderd en negentig (OT profetische) dagen gelijk zijn aan 1290 * 0.9857 = 1271.5 zonnejaren.
.....................De verwoestende gruwel is de Islamitische Rotskoepel op de Tempelberg!

Dit keer kan ik het niet met je eens zijn.

Daarom zijn we in gesprek.

Familie Bos schreef:Ik vind dat je niet zomaar moet aannemen dat je de 1290 dagen uit de profetie zomaar in jaren kan veranderen omdat dat eerder ook wel eens zo is geweest.
We draaien de bijbel dan te veel naar ons eigen inzicht en dat moeten we niet doen.

Met enkele uitzonderingen (zoals bijvoorbeeld waar we in het 'eerdere boek' Jeremia een passage lezen die we in de tijd later moeten plaatsen dan een bepaalde passage die we in het 'latere boek' van zijn tijdgenoot Daniel lezen) is de bijbel overwegend chronologisch/historisch georganiseerd. We mogen daarom de bijbel lezen als het Woord van een zich-voortdurend-in-de-geschiedenis openbarende God die, veelal via zijn profeten, zich steeds weer, en meer, bekend maakt aan zijn volk, en daarmee de mensheid. Op basis van deze fundamentele (door God gewilde, en daarmee door zijn Geest geregiseerde) grondstructuur mag, nee moet, alle eerdere en latere kennis (c.q. openbaring) gebruikt worden om alle ('vroegere' en 'latere') profetieen te begrijpen. Jozef's 'sterrendroom' (en Jacob's directe interpretatie daarvan) is een goed voorbeeld van eerdere kennis nodig voor latere uitleg, zoals toegepast op de '12 sterren' in Openbaringen; omgekeerd, waar we in Dan 12:9 lezen Maar hij zei: ‘Ga heen, Daniël, want deze dingen blijven verborgen en verzegeld tot de eindtijd, hebben we een voorbeeld waarin latere kennis (de inname van Jeruzalem in 1967) nodig is om de eerdere profetie correct te kunnen duiden (het historisch feit dat in 1967 Jeruzalem weer in Israëlisch bezit voldoet aan de profetische voorwaarde zoals gesteld in Lukas 21:24: ... en onder alle volken worden verstrooid, terwijl Jeruzalem vertrapt zal worden door heidenen, tot de tijd van de heidenen voorbij is).

Daarbij het volgende. Tot 3 keer toe zijn de Levitische offers op de Tempelberg (alleen daar mocht worden geofferd) onderbroken: eerst voor Daniel's tijd (2Kron 28:24-25), dan tijdens Daniel's Babylonische ballingschap (2Kron 36:19, Ez 3:6) en tenslotte ongeveer 400 jaar later door de Griekse koning Antiohus Epiphanies (dat is te lezen in het apocriefe boek I Maccabeen). In 533BC ontving Daniel de volgende profetie (Dan 12:11): En van dien tijd af, dat het gedurig offer zal weggenomen, en de verwoestende gruwel zal gesteld zijn, zullen zijn duizend tweehonderd en negentig dagen. Over welk 'gedurig offer' zal de Here God het in deze profetie dan hebben? Natuurlijk over het offer welk Daniel's generatie nog 'vers' in het geheugen lag, en dat 50 jaar eerder, in 583BC, tot een einde was gekomen. Daniel heeft direct kunnen constateren dat van een letterlijke interpretatie van de '1290 dagen', ofwel 3.5 jaar, geen sprake kon zijn, want er was in 583-3.5=579.5BC (ofwel 46.5 jaar eerder) niets 'bijzonders' gebeurd: het gedurig offer was nog steeds weg(genomen), de tempel lag weliswaar nog steeds in puin, maar iets wat leek op een verwoestende gruwel was er rond 580BC niet opgesteld... (Dan 12:11). M.a.w. de duizend tweehonderd en negentig dagen zouden ook al volgens Daniel's interpretatie een langere periode moeten beslaan, en reken maar dat hij aan 't reken was...! Echter, met Dan 12:4 (En gij, Daniël! sluit deze woorden toe, en verzegel dit boek, tot den tijd van het einde; velen zullen het naspeuren, en de wetenschap zal vermenigvuldigd worden.) weten we dat hem niet gegeven was de betekenis ervan te verstaan. Maar wij, de post-1967 generatie, heeft nu die wetenschap wel, en aan ons is het verstaan ervan wel gegeven!!

Kortom: Ik ben het helemaal met je eens dat we niet 'naar ons eigen inzicht', 'zomaar wat' moeten 'aannemen'. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de koran (waarin de boeken zijn 'gerangschikt' volgens het principe van langste eerst, kleinste laatst...), biedt de bijbel, echter, GOD ZIJ DANK(!), een betrouwbare chronologische structuur, met voldoende historische informatie (jaartallen, feiten,...), op grond waarvan de diepte van God's profetieen aan zijn profeten en volk verstaan kunnen worden in termen van actuele geschiedsgebeurtenissen. Hij geeft ons historisch HOUVAST opdat wij (die behoren tot Zijn 'volk') de 'tekenen der tijd' zouden verstaan, zouden leren verstaan, en er acht op zouden geven!

Familie Bos schreef:Laat God het maar uitleggen en met de tijd aan ons zien zoals hij beloofd heeft.

Dat doet Hij gelukkig ook (God is getrouw) want zonder Zijn Geest bakken wij er helemaal NIETS van en tasten we voortdurend in het DUISTER! Maar Hij vraagt ons wel de historische feiten te signaleren en in het LICHT van zijn WOORD te duiden!

Familie Bos schreef:Zoals je weet is het al bijna zover dat de tempel weer herbouwd gaat worden.

Ik weet dat de Joden daarop anticiperen, maar of het gaat lukken... Theologisch zie ik er geen noodzaak toe: God's Geest woont in Zijn volk op aarde, dat is zijn echte Tempel, een geestelijk gebouw. Nochthans acht ik mogelijk dat de herbouw van een 3e tempel toch historische betekenis in God's finale zal hebben. In ieder geval houden de Joodse voorbereidingen daartoe me historische 'gespitst'.

Familie Bos schreef:Ook is bekend dat de offergave dit jaar weer in ere hersteld zal worden.
Dat houd in dat de weg weer vrij is voor de profetie dat de offergave afgeschaft zou worden en dat dan de gruwel zal verschijnen, enz....
Over de gruwel wordt trouwens in openbaringen gesproken dat dat de antichrist is die op de troon van david zal gaan zitten (of zijn beeld dat hij laat vereeren).
In mijn ogen zal dat dus in de tempel van God plaatsvinden.

Inderdaad, maar het heeft (!) al plaatsgevonden 'in de tempel van God': de Rotskoepel ("Dome of the Rock"), staande in de voorhof, 100 meter vanaf het "heilige der heiligen". We lezen in Op 11:2 (NBV) De voorhof buiten de tempel moet je overslaan. Meet die niet op, want hij is bestemd voor de heidenen, die de heilige stad tweeënveertig maanden lang zullen vertrappen. Komisch, nietwaar? De Rotskoepel staat in de voorhof, bestemd voor de heidenen...

Familie Bos schreef:Zoals je ziet ben ik dus van mening dat dit alles in de nabije toekomst zal gaan plaatsvinden.

In 'de nabije toekomst' zal veel gaan plaatsvinden, maar veel van 'dit alles' heeft al plaatsgevonden, en vindt momenteel plaats. Het dispensationalisme (http://nl.wikipedia.org/wiki/Dispensationalisme) gelooft ook dat 'dit alles' nog moet plaatsvinden. Dit komt omdat zij de overtuiging zijn toegedaan dat God door de tijd heen mensen (Joden en heidenen; eigenlijk 'gentiles' = niet-Joden) op 'verschillende' manieren zalig maakt. Echter in Op 13:8 lezen we: En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve [beest] aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.). Dus Christus is van de grondlegging der wereld geslacht, en het is dus alleen Zijn bloed op grond waarvan wij (Jood en heiden) door alle eeuwen heen zalig kunnen worden. Dit is het verbindend 'element' tussen Kerk (Christenen) en Volk (Israel): het verlossend bloed van Christus, al 'gevloeid' voor de grondlegging der wereld. Dit is de essentie van de Verbondsleer (i.t.t. het Dispensationalisme, ook wel Bedelingenleer genoemd). Kerk en Israel zijn door de gehele geschiedenis heen geestelijk verbonden en op elkaar betrokken, ook ondanks de veelvuldige grote 'emotionele' en 'practische' megaspanningen tussen beide. Hun heilsgeschiedenis is in wezen een gemeenschappelijke (in het bloed van Christus), hoewel de geschiedenis van de Kerk en dat van Israel er uiterlijk tamelijk anders uitziet. Alleen vanuit deze verbonds-eenheid, en historische continuiteit is men in staat om met de profetieen 'aan de slag te gaan'. Dispensationalisten, daarentegen, hakken de heilsgeschiedenis op zowel in de tijd (dispensaties) als in de mensheid (Israel en Kerk), waardoor er alleen nog maar een gefragmenteerd beeld van de heilsgeschiedenis overblijft die, wanneer gerelateerd aan het vroege en late 'wereldgebeuren', profetisch moeilijk meer te duiden valt. Dus wat doet de dispensationalist met al die onverklaarbare profetieen: hij veegt ze op een hoop, bundelt ze samen en projecteert ze op een toekomstig millennium tijdperk waarin, ongeacht of het een pre, post of mid-rapture millennium tijdperk is waarin men gelooft, hij geen verantwoordelijkheid meer zal hebben de 'tekenen te verstaan' ofwel, de 'profetieen te duiden', omdat gedurende dat (denkbeeldige, beter 'ingebeelde') millennium de gelovigen toch zullen heersen met Christus, en we de interpretaties gerust aan Hem kunnen overlaten... Boeiende thema's voor een plethora aan opname/'rapture'-leer gerelateerde boeken en films, maar bijbels volstrekt onjuist.

Familie Bos schreef:Maar God bepaald de tijd en wij zullen moeten afwachten hoe en wat er precies gaat gebeuren. Wij moeten waakzaam zijn en klaar zijn, want als dit alles gebeurd zal het niet lang duren of heel openbaringen gaat in vervulling.

We moeten meer dan afwachten... We moeten nederig zijn, en vragen om met de verlichting van Zijn Geest de Schrift de profetieen in het licht van de geschiedenis (oud, modern, recent, en toekomstgericht) te leren verstaan. Inderdaad: waakzaam en klaar, want het einde aller dingen nabij.

Familie Bos schreef:En de 1290 dagen zie ik gewoon als 3,5 jaar.

Ik zie dat dus anders..

Nog even dit. Eerder haalde ik Op 11:2 aan (SV): En laat het voorhof uit, dat van buiten den tempel is, en meet dat niet, want het is den heidenen gegeven; en zij zullen de heilige stad vertreden twee en veertig maanden. We lezen 42 maanden. Wat voor een maanden zijn dit? Profetische maanden misschien...? Laten we dat eens aannemen, en ze dus niet letterlijk willen interpreteren. Als we het profetisch dag = jaar principe toepassen (en nergens in de bijbel, vanaf de profetieen van Daniel tot aan Openbaringen lezen we ook maar een vers die zegt dat hetniet meer geldig is) dan zijn 42 NT-profetische maanden = 42 * 30.44 (NT maanddagen) = 1278.48 NT-dagen. Omdat deze profetie aan Johannes op Pathmos wordt gegeven in 95AD, en omdat Pathmos deel van het Romeinse Rijk was kunnen we dus stellen dat Johannes met de Romeinse kalender rekende; wij doen dat nog steeds (m.a.w. we hoeven niet meer om te rekenen van OT-maandjaren naar NT-zonnejaren). Toepassing van het profetisch dag = jaar principe geeft dan evenzovele (zonne)jaren: 1278.48. ..., want het is den heidenen gegeven; en zij zullen de heilige stad vertreden twee en veertig maanden. Wanneer kwam een einde aan het vertreden van de heilige stad door heidenen? In 1967, met de inname van Jeruzalem door de Israelieten! Even rekenen: 1967AD - 1278.48 = 688.52AD, het begin van de bouw van de Rotskoepel ("Dome of the Rock") op de Tempelberg!! Opnieuw, maar NU vanuit een profetische duiding uit Openbaringen: de Islamitische Rotskoepel op de Tempelberg is de verwoestende gruwel waarvan Dan 12:11 profeteert!!

Twee onafhankelijke profetieen, de ene vanuit Daniel naar de toekomst en de andere vanuit Openbaringen naar het verleden gericht: allebei wijzen ze naar exact hetzelfde jaartal, 688AD, en hetzelfde fenomeen: de verwoestende gruwel op de Tempelberg. Toeval...? "God dobbelt niet!", zei de Jood Einstein eens.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 11 feb 2010 21:43

Ik denk dat ik dan tot het dispensationalisme behoor, want ik blijf het toch echt anders zien.
Ik geloof niet dat we zo moeten pluizen en rekenen met de bijbel, ik gellof dat God de bijbel gegeven heeft in een duidelijke begrijpelijke taal (daar waar we het nog niet begrijpen zal het de tijd daarvoor nog niet zijn).

Als je nu denkt dat een groot deel van de openbaringen al heeft plaatsgevonden, mag ik je dan vragen hoe je de volgende dingen ziet ?

- De twee getuigen bij de klaagmuur
- De opstanding van de doden
- De wederkomst
- Het duizendjarige rijk
- De 7 zegels, bazuinen en schalen in openbaring ?

Ik ben heel benieuwd waneer dit dan volgens jou heeft plaatsgevonden of nog plaats gaat vinden ?

Naar mijn idee zegt God in de bijbel gewoon hoe het is en hoe het was en wat er komen gaat.
Veel mensen weten zich met de toekomst (openbaring) geen raad omdat dit onmogelijk of onwaarschijnlijk lijkt en verzinnen daar dan een oplossing voor (bijvoorbeeld het alles in het verleden plaatsen).
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 19 feb 2010 21:45

Dag Aad

Je vraagt:
Wanneer vinden de volgende gebeurtenissen plaats
- 1 De twee getuigen bij de klaagmuur
- 2 De opstanding van de doden
- 3 wederkomst
- 4 Het duizendjarige rijk
- 5 De 7 zegels, bazuinen en schalen in openbaring ?

Ad 1: Dat van 'de klaagmuur'kan ik nergens plaatsen.
Maar de twee getuigen zijn de Geestvervulde , vergevorderde, volkomen geheiligde en bijna verheerlijke voorhoedemensen onder de Christenen van de eindtijd. Zij moeten nog komen. In de tijd van de antichrist, die ook nog komen gaat, zijn ze met hun innerlijk al in Gods heilige tempel,( 1), maar met hun gewone menselijke bestaan zijn ze tussen de afgevallen, pf 'bezig af te vallen' overige Christenen, die NIET voor een afdoende geestelijke bagage hebben gezorgd, (bijvoorbeeld de vijf dwaze maagden uit Matth 25). Ze onderwijzen,daar, vinden tegenstand, maar hun vijanden worden geestelijk gedood door hun kristalheldere woorden, die voor de vijanden als vuur zijn.
Ze worden gedood door de antichrist en na 3½ dag volgt hun verheerlijking: ze staan op uit de dood en varen ten hemel.

ad 2 De opstanding uit de doden vindt in fazen plaats. Als Christus wederkomt met de wolken en de bazuinen klinken en de aartsengel roept, ( 1 Thess 4 v 17), staan de doden uit het verleden op, voor zover ze aan de normen van God daartoe, geldende voor hun tijd en plaats, hebben voldaan. En daarna worden de gelovigen van de eindtijd, voor zover niet gedood door de antichrist en herleefd, zoals bij 1 omschreven, verheerlijkt en stijgen ten hemel.
De overige doden, een overweldigende meerderheid dus, worden pas na het duizendjarig rijk levend, (Openb. 20 v 5).

Ad 3 De wederkomst geschiedt , wanneer de mensen uit het verleden, die naar de voor hun tijd en hun plaats door God gestelde normen, worden verheerlijkt en hun plaats innemen in de slagorden van koning Jezus bij zijn aanrukken op de aarde. En de Geestvervulde, met gaven en vrucht gesierde Christenen van de eindtijd, worden daarna in een 'punt van de tijd'verheerlijkt en stijgen ten hemel. En op het gereedkomen van deze laatsten wacht de Heer Jezus met terugkeren.

ad 4 En dan begint het duizendjarig rijk.

ad 5 En over de 'zegels'ben ik hiervoor al eens begonnen met mijn uitleg aan jou, maar na twee paarden, deze tijd voorstellende , vond je het voorlopig genoeg, zo maak ik op uit jouw niet- voldoen aan mijn verzoek om verder te vragen. Dit is geen verwijt hoor, je kunt altijd terugkomen.

Ik wilde nog even op iets wijzen. Ergens las ik dat iemand vertelde, dat alles al gereed was voor het bouwen van een tempel in Jeruzalem.
Maar dat verhaal hoorde ik in 1948 ook al; toen lag op de kade in New York de hele tempel al gereed in segmenten.

Maar de komst van de tempel wordt in klare woorden getekend, in Openb 21 v 2 te beginnen. Het is een geestelijke woning voor geestelijke mensen. We hoeven niet met bulldozers de moskee op de tempelberg af te breken. Dat zou ook heel onfatsoenlijk zijn. Die moskee mag rustig blijven staan tot 'tijd en wijle'.

Daag
Ger

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 23 dec 2010 15:40

Ik hoop dat mensen mij toestaan dit topic nieuw leven in te blazen..

Ik hoorde laatst een verhaal over de RFID chip.
In USA wordt daar al volop mee geëxpirimenteerd.
Dit zou dus het merkteken van het beest zijn.. Ook zou er een supercomputer zijn om al deze data te verwerken. Deze supercomputer zou de naam B.E.A.S.T. hebben..

Het klinkt als een profetie die uitkomt...
Wat vinden jullie hiervan?
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 dec 2010 16:17

Kijk even op wikipedia, zou ik zeggen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 23 dec 2010 20:36

knor183 schreef:Ik hoop dat mensen mij toestaan dit topic nieuw leven in te blazen..

Ik hoorde laatst een verhaal over de RFID chip.
In USA wordt daar al volop mee geëxpirimenteerd.
Dit zou dus het merkteken van het beest zijn.. Ook zou er een supercomputer zijn om al deze data te verwerken. Deze supercomputer zou de naam B.E.A.S.T. hebben..

Het klinkt als een profetie die uitkomt...
Wat vinden jullie hiervan?

RFID chips bestaan al een tijdje. Ze dienen bijvoorbeeld als vervanger van streepjes-code op een verpakking. Ipv. een kassajuffrouw die produkten over een bar-code scanner haalt, loop je nu met je karretje vogeladen door een detectie-poort en zodra je dat gedaan hebt verschijnt er op het display van de kassa het te betalen bedrag. Kortom het werkt in dit geval nogal wachtrij verkortend.
(Is natuurlijk maar een voorbeeldje he. Deze techniek is supermakkelijk voor tackelen van allerelei problemen.)
Of...het bekende voorbeeld...: De melkfabriek doet een RFID chip in de verpakking. Op de chip staat de Tenminste Houdbaar Tot datum op. Je koelkast (hahaha dat moet tie dan wel kunnen he) scanned eens in de 5 minuten alle RFID tags....et voila...op het display van de koelkast komt te staan of je melk nog goed is.

Tuurlijk je kunt er ook allerlei boosaardige zaken mee uithalen. Maarja...zo zie ik dat niet.
Een jaar of wat geleden toen mdme. Curie de rontgenstraling bestudeerde zal er ongetwijfeld ook wel gedacht zijn..."Zie daar, het beest uit de openbaringen is geland". Maar we hebben er nu met z'n allen maar mooi profijt van.

Owja .... en dat een computer BEAST is gedoopt (als dat al zo is)....'t blijven computer techneuten. Ik kijk/speur de hele dag naar zombie-processen. Die ik daarna mag killen. (ja....zo heet dat nu eenmaal). Deze actie uitvoerende vole ik me eigenlijk niet echt met het dodenrijk in aanraking komen hoor :-)

En als ik iemand een "beest van een vent" noem, dan associeer ik deze man niet direct met de eindtijd.

Kortom....in mijn (toegegeven : iets technofiele) blik is het een broodje aap.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

hvaniepenburg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hvaniepenburg » 25 feb 2011 15:17

Gian schreef:Openbaring is vanaf hoofdstuk 4 profetie, geen geschiedenis.

4:1 Na dezen zag ik, en ziet, een deur was geopend in den hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, als van een bazuin, met mij sprekende, zeide: Kom hier op, en Ik zal u tonen, hetgeen na dezen geschieden moet.

Het 'deze' ziet op de 7 Gemeenten uit Hoofdstuk 3 die een beschrijving van de Kerk weergeven.

http://www.oudesporen.nl/Download/OS0679.pdf

In Openbaringen 1:3 staat; 'zalig is hij die leest, en zijn zij, die horen de woorden deze profetie (...)'.
Terzijde; wel grappig, vroeger was het normaal dat één iemand hardop een boek(rol) las en de anderen luisterden omdat een boek(rol) te duur was om voor iedereen beschikbaar te stellen. Vandaar 'hij die leest' (enkelvoud) en 'zij die horen' (meervoud).
Maar in elk geval staat hier dat het hele boek openbaringen profetie is. Niet alleen vanaf hst 4. En dat is in lijn met wat je zegt over de beschrijving van de hst 2 en 3. Ook de rondzendbrieven aan de 7 gemeenten waren profetie over het verloop van de kerkgeschiedenis en zijn ongeveer in het geheel al uitgekomen.

Het verval in Gods volk wordt in deze brieven tot uitdrukking gebracht; in Efeze wordt de eerste liefde verlaten, maar in Laodicea is een algeheel verval in een deel van Gods volk. Ook in de rondzendbrieven wordt gesproken over de terugkeer van de Heere Jezus. Dat terwijl deze gemeenten in historische zin allang verdwenen zijn. Een aanwijzing dat het hier óók over profetie gaat (naast dat dit natuurlijk gewoon ook brieven waren aan historisch bestaande gemeenten).

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 12 apr 2011 03:28

Interessant onderwerp familie Bos ( mijn familienaam is ook Bos). Graag wil ik deel nemen aan dit onderwerp, want Daniël en Openbaringen houden mij al sinds 1980 bezig en ben er vandaag de dag nog mee bezig (maar natuurlijk niet alleen dat Bijbelgedeelte) Openbaringen snijdt diep in ons geestelijk leven, want het wijst, in relatie met Daniël, op onze verantwoording maar ook inzichten die wij kunnen verkrijgen door de werking van de Heilige Geest in ons geloofsleven. Openbaringen is het enige boek dat door Jezus zelf is gedicteerd cq geschreven, aan/door Johannes op Patmos. In Openbaringen wordt bijvoorbeeld gesproken over de 3 weeën dat aangeeft dat het volk van de Allerhoogste, wordt misleid en de laatste dingen zullen gaan gebeuren (volk zal tegen volk opstaan).
Afin, we zullen zien. Ook worden Daniël en Openbaringen in de 18e eeuw soms heel anders geinterepeteerd dan vandaag de dag. Zo werd in die tijd Openbaringen soms toegepast op het ontstaan van de Islam in die tijd, we zullen daar wellicht nog op terugkomen. Messiaanse joden betrekken vandaag de dag nog "het Beest" op de Islam, vanuit de huidige positie van het letterlijke Israël (hedendaagse Staat) opmerkelijk is dat dat inzicht veelaal parallel loopt aan het Geestelijke aspect van Openbaringen, als we uitgaan van het Geestelijke Israël (uit ale volk, taal, stam en natie). het is dan ook gen wonder dat de Overste van deze wereld veel oprechte gelovigen wil weghouden van het Geestelijke aspect van Daniël en Openbaringen, en hen tracht daarin te misleiden. Maar wij kunnen bouwen op onze Heiland (Jesaja 8:20 /Efeziërs 4:11, 12 / 1 Kor. 12:4-11) Ik zal mij gaan voorbereiden om aan het forum/topic deel te nemen en proberen er iets positiefs er aan te kunnen bijdragen.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 13 apr 2011 19:57

Openbaringen behoort Christus toe. De Allerhoogste god, Zijn én onze Hemelse Vader heeft die aan Hem gegeven. Doel er van is om de gelovigen ( de trouwe dienstknechten) te informeren over de laatste dingen die over de aarde komen, vlak voor Zijn komst. De essentie van Openbaring is het doen onthullen van "een geheim". Hij, Jezus kent de (wereld-) geschiedenis en dus ook het einder er van. Hij is het begin en het einde, de Alfa en de Omega. De Hemelse vader wil ons laten zien wat er, aan het einde der tijd, werkelijk gebeurt. Jezus is het centrum van de eindtijdprofetiën en is dan ook de Eénheid tussen de profetieën van het oude en het nieuwe testament. In het bijzonder is Jezus ook het centrum van de eindtijdprofetieën van Daniël. ( Dan 7:13 Dan 9:26 Op. 1:5 Op.5:6 Op. 19:13 en Op. 14:14) Openbaringen is hiermee dus een Boek dat niet geslotenis noch geheimenissen bevat die voor de getrouwen van Christus onverstaanbaar zou zijn. Wie Opengaringen 1:1-2 leest zal daarin vinden dat Johannes getuigt van de Allerhoogste én van -het getuigenis- van Christus. Christus is dus de getuige voor ons van alles wat zal gaan gebeuren. Het is bovendien opmerkelijk dat Christus, indirect, de auteur is van Openbaringen.

Voorbeeld: In de Uni van Gent werd enkele weken geleden een dialoog gehouden tussen de auteur D. Verhofstadt en Prof. E. Vermeersch. De heer Verhofstadt heeft een boek geschreven, dat het produkt is van een reeks gesprekken die Dhr Verhofstadt met Prof. Vermeersch heeft gehad. (Titel: Dirk Verhofstadt in gesprek met Etienne Vermeersch; een zoektocht naar de waarheid).
Zo is het ook als met Johannes en Christus gegaan.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 apr 2011 20:00

Dirk Verhofstadt zal de Waarheid nog niet herkennen al stond Hij recht voor zijn neus. En als de Waarheid zich dan openbaart tegen Dirk Verhofstadt zal hij het nog weten te presteren om het te ontwijken. Zijn boeken zijn van een bijzonder hoog Da Vinci Code gehalte.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 18 apr 2011 18:33

beste Faramir

Ik moet u zeggen, de dialoog tussen Prof. E. Vermeersch en Dhr. D. Verhofstad vond ik schaamteloos. Het was één betoog tegen Christus en verhoging van de mens. Aan het einde van het gehele betoog zei Prof. E. Vermeersch dat de mens zichzelf kon verhogen door kunst, wetenschap en de Rede. Ja, zelfs stijgen boven God uit. Zelf kreeg ik niet de gelegenheid om te reageren. Ik was nogal geschokt, eerlijk gezegd en zal, achteraf online proberen met Prof. E. Vermeersch in dialoog te gaan. Meer dan 800 mensen zaten te juichen te klappen en instemmend werd er gereageerd. Ik stond met E. Vermeersch in de lift, toen een vrouw persoon het "jammer vond dat de bijeenkomst was afgelopen" want men kon nog wel "uren naar hem luisteren". Wel dat zij over het algemeen RK gelovigen, in een land waar de vrijmetselarij grote invloed heeft (vooral in de Wetenschappelijke wereld) en de RKK nog steeds -achter de schemen- aan de touwtjes lijkt te trekken. Zo kust onze Koning nog steeds de ring van de Paus en zijn vrijwel alle politici daarbij aanwezig. Ja, Babylon en Egypte zijn hier symbolisch vanuit de profetie, de fundamenten waarop en van waaruit het Verenigd Europa langzaam maar zeker gestalte krijgt.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 18 apr 2011 19:35

Ergens vind ik van "gerritse" deze passage:

Ter sprake kwam de tekst uit Daniël 12 v 11 en 12 en 13

11 En van dien tijd af, dat het gedurig offer zal weggenomen, e, de verwoesting der gruwel zal gesteld zijn, zullen zijn duizend tweehonderd en negentig dagen. 12. Wel gelukzalig is hij, die verwacht en raakt tot duizend driehonderd vifj en dertig dagen.13. Maar gij, ga henen tot het einde, want gij zult rusten, en zult opstaan in uw lot, in het einde der dagen.

Als we alles in profetisch perspectief plaatsen en uitgaan van de 1260 dagen ( 1260 profetische jaren dus) dan komen we uit in 1798. Immers in apocalyptische profetieën staat een profetsiche dag voor een jaar. Daniël 12:7 verwijst dus naar een tijdperk van 1260 jaren (W.H. Shea "Das Buch Daniël p. 216 e.v.)

Daniël 12:11-13 verwijzen dus naar een profetisch perspectief, dat reikt tot aan onze tijd. Want Daniël 12:6-9 zeggen het volgende: Daniël stelt twee vragen aan de Allerhoogste; Hoelang toeft het einde dezer wonderbare dingen..." en ...waarop zullen deze dingen uitlopen. De Allerhoogste god reageerde door Daniël te verklaren: " Ga heen Daniël, want deze dingen blijven verborgen en verzegeld tot de eindtijd. Echter, Daniël werd wel een cryptische mededeling gedaan, die hij niet direct begreep, namelijk: ...dat velen onderzoek zullen doen en dat de kennis zal vermeerderen. Daniêl zelf zou die Openbaringen nooit zelf beleven. ... gij zult rusten en opstaan trot uw bestemming aan het einde der dagen.
Wie is nu de "gruwel der verwoesting". Daniëls profetie over " de tijd, tijden en halve tijd" voorspelde dat "de kleine horen" de heiligen der Allerhoogsten in zijn macht zou hebben voor deze tijdsspannen. In 1798 toen de periode van 1290 dagen aan haar eind kwamen, werd de Paus door de Franse generaal Berthier gevangen genomen, er kwam een -tijdelijk- einde aan de macht van het pausdom, de "gruwel der verwoesting". Tegelijketijd ontwikkelde zich een nieuwe parralellopende macht, de Islam. Die haar macht en anti-christelijke gevoelens gebruikten om haar macht in het Midden Oosten en thans over de gehele wereld, uit te oefenen, de Islam of het Mohamedaanse geloof dienen als "gesel" voor het christendom in deze wereld, toch bekeren de meesten zich niet van hun dwaalleringen. De inzichten van Daniël en Openbaringen zoals we die heden ten dage kennen, verschillen nogal van de inzichten en gedachtengang uit het midden van de 19e eeuw, toen Israël nog niet bestond en de laatste fasen van de invloed van de Islam in gang werden gezet, om tot een wereldmacht te worden. (1e, 2e en 3e wee) Zowel de "gruwel der verwoesting als de Kalief zijn anti-christelijk en anti-joods. Met hen zoekt de wereldse christen meer en meer contact, in plaats van zich af te scheiden van de geestelijke wereld: Gaat uit van haar opdat gij geen deel hebt aan haar plagen.(Op. 18:4) De wederkomst van Christus wordt door Jezus in een symbolisch beeld gebrachtom te verduidelijken: De akker is de wereld en de oogst is de voleinding der wereld (Matt 13:38-39)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 apr 2011 20:31

Ik heb in 1994 het bijbelboek Openbaring voor mijzelf bestudeerd. Een hele tijd geleden dus.
Het kwam op mij niet zozeer als een chronologische toekomstvoorspelling over, maar meer als een (niet-chronologische) beschrijving van symptomen die te verwachten zijn.

Het gevoel dat het geen chronologische toekomstvoorspelling is, werd veroorzaakt door bijvoorbeeld zoiets als dit: Openbaring 14, waar het laatste oordeel voltrokken lijkt te worden, terwijl Openbaring 16 weer over heel wat anders gaat wat meer in de tijd vóór het laatste oordeel lijkt te passen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 apr 2011 21:20

Boekenlezer schreef:Ik heb in 1994 het bijbelboek Openbaring voor mijzelf bestudeerd. Een hele tijd geleden dus.
Het kwam op mij niet zozeer als een chronologische toekomstvoorspelling over, maar meer als een (niet-chronologische) beschrijving van symptomen die te verwachten zijn.

Het gevoel dat het geen chronologische toekomstvoorspelling is, werd veroorzaakt door bijvoorbeeld zoiets als dit: Openbaring 14, waar het laatste oordeel voltrokken lijkt te worden, terwijl Openbaring 16 weer over heel wat anders gaat wat meer in de tijd vóór het laatste oordeel lijkt te passen.

Het is niet voor niks dat er betrekkelijk weinig gepreekt wordt uit Openbaringen. Je moet er nl "licht" over krijgen, als je zelf dit boek gaat lezen en onderzoeken, krijg je wellicht een verkeerde voorstelling van zaken.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 apr 2011 21:29

Als je Openbaring leest ga je je toch een voorstelling maken hoe het zal gaan,
is niet erg, als je maar niet gaat denken dat je het zeker weet en open kan
laten dat het ook anders kan zijn.

(ik probeer te citeren maar lukt echt niet, waarom bij jou wel schelpje)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “Archief”