Schelpje,
de rechtvaardige kant van God, die wil je zo graag op waarde geschat zien om de boel evenwichtiger te krijgen.
(begrijp ik je daarin goed?)
mag ik en vgl maken met het 5 december gebeuren. er is een goede sint die kadootjes voor de braven heeft en de roe en de zak voor de stoute kindjes. sint klaas heeft dus een lichte, linkse, lieve kant en een zware, rechtste rechtvaardige kant

als kind maakte ik me flink zorgen over de roe, ik was niet altijd braaf geweest
maar zodra ik de buit binnen had verdwenen alle angst en gedachen over straf, zak en roe! de kadootjes waren immers bewijs dat ik genadevol liefgehad werd!!
in de historie zijn aan sint klaas eigenschappen van God toebedeeld. dat vind ik verwerpelijk. maar dat maakt wel dat de vgl gemaakt kan worden.
als je wederom geboren bent dan leef je uit genade, je weet dat God je liefheeft en dat je Hem liefhebt. het geloof is relationeel beleefd geloof geworden. door het samenzijn weet je dat je samen bent! Daarom is het voor mij en ws ook andere 'linkse', 'lichte' geovigen onmogelijk om de zware, rechtse leer te bevatten.
een verloofde die vol is van zijn/haar geliefde en zich geliefd weet door hem/haar gaat toch ook niet de boel 'in balans zetten' door het gevonden geluk weg te redeneren met de gedachte dat de geliefde hem/haar nog steeds kan dumpen?
wel nee, als verloofde doe je je best om het je geliefde naar de zin te maken, niet uit angst om verworpen te worden, maar om hem te verblijden!
wij zijn de bruid van Christus!!!! wat is het grote gebod? heb God lief boven alles.
toen Mozes het volk uit egypte heleid had, zat egypte nog in het volk. ze verlangden terug naar de zekerheid van het slaven bestaan. de vrijheid was te beangstigend.
wij waren slaven van de zonde, Jezus heeft ons uit de slaverij bevrijdt. nu mogen we als vrije mensen leven! net als het joodse volk destijds moeten we leren om net langer als slaven te leven.
God wilde eerst de relatie aangaan met het volk bij de berg Horeb. maar dat wou het volk niet, die wilde liever dat er een wet kwam waarnaar ze konden leven. en zo geschiedde het.
Met Jezus heeft God zijn plan weer opgepakt. 2000 jaar wet had bewezen dat de wet niet vrij maakt. De mens kan zich niet verlossen.
500 voor christus beloofde Jeremia al dat er een nieuw verbnd zou komen, waarin God en mens elkaar wel zouden kennen. toen kwam Christus, het nieuwe verbond werd een fijt en God kan weer gekend (gezien, gehoord, beleefd) worden.
omdat de babiedoop naar het oude verbond verwijst staat dat het echte kennen en gekend zijn in de weg.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"