De doop in de knoop (en waarom er belijdenis gedaan wordt)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: De doop in de knoop (en waarom er belijdenis gedaan word

Berichtdoor schaapje » 15 apr 2011 20:23

Dank je Riska voor de mooie woorden.
Wat heerlijk om zo te kunnen geloven en vertrouwen op God.
Dat gun je toch iedereen, het staat zo duidelijk in de Bijbel.
En Jezus kwam op deze aarde om o.a. al deze woorden tot
ons te spreken en de liefde van God de Vader te tonen.
Het oude is voorbij gegaan het nieuwe is gekomen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 15 apr 2011 20:44

@Horeb :

Met een godsdienst van oudvaders heb ik niets, nee. Dat doopformulier rammelt natuurlijk aan alle kanten.
Zoals het er naar uitziet is dat inderdaad een religie op zich, evenals de ''institutie'' dat de doop in plaats van de besnijdenis was gekomen.Zo dacht Calvijn ook dat Israel's rol totaal uitgespeeld was, wij waren tenslotte het nieuwe Israel.
En toen werd het 1948...
Ds. kersten zal ook wel hebben opgekeken.
We weten het allemaal zo zeker, he?
Ik hou me liever aan de Bijbel.
Lees Rom 5;18-19 maar eens.
Wij leven niet achteruitkijkend in Adam, maar vooruit- en opkijkend naar Jezus.

Nog even over dat dooopformulier,De betekenis van het woord sacrament is genademiddel.
Dat zou dan dus bewerkstelligen dat de 'doop' van een baby daadwerkelijk de afwassing der zonden geeft, wat ook uit het dankgebed blijkt, beschreven in het formulier.
Of zie ik dat verkeerd?
O ja, en ik had het al eens eerder aangehaald , geloof ik, dat het roomse doopsel gewoon geaccepteerd wordt, (vergeven van erfzonde)in de GG etc. , maar dat een aangenomen kindje weer niet gedoopt mag worden in de GGiN, zeg nu zelf, is dat geen dogmatisch "rommeltje"? EN dan nog zeggen dat het van God moet komen dat HIJ de eerste is, zo te zien weten WIJ echter alles beter.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 apr 2011 21:18

boer schreef:Nog even over dat dooopformulier,De betekenis van het woord sacrament is genademiddel.
Dat zou dan dus bewerkstelligen dat de 'doop' van een baby daadwerkelijk de afwassing der zonden geeft, wat ook uit het dankgebed blijkt, beschreven in het formulier.
Of zie ik dat verkeerd?
Ja, dat zie je verkeerd. Het doopwater zelf zorgt niet voor de afwassing der zonden. Wat dat betreft is er geen sacramentsautomatisme (m.a.w. "water erover en hup, je zonden zijn automatisch afgewassen"). Zo'n simplistische kijk op de sacramenten zul je (gelukkig) niet gauw tegenkomen. Het is sowieso onjuist om te veronderstellen dat "sacrament = genademiddel = automatische afwassing van zonden". Voor een gereformeerde visie op sacramenten verwijs ik naar vraag en antwoord 66 en 67 van de Heidelbergse catechismus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 apr 2011 23:25

elbert schreef:Ja, dat zie je verkeerd. Het doopwater zelf zorgt niet voor de afwassing der zonden. Wat dat betreft is er geen sacramentsautomatisme (m.a.w. "water erover en hup, je zonden zijn automatisch afgewassen"). Zo'n simplistische kijk op de sacramenten zul je (gelukkig) niet gauw tegenkomen. Het is sowieso onjuist om te veronderstellen dat "sacrament = genademiddel = automatische afwassing van zonden". Voor een gereformeerde visie op sacramenten verwijs ik naar vraag en antwoord 66 en 67 van de Heidelbergse catechismus.

Als je het formulier goed leest, kun je geen andere conclusie trekken dan dat er sprake is van verbondsautomatisme.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 apr 2011 00:19

Sabra schreef:Als je het formulier goed leest, kun je geen andere conclusie trekken dan dat er sprake is van verbondsautomatisme.

waarom dan? zou je een voorbeeld kunnen geven?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 16 apr 2011 04:03

Schelpje,
de rechtvaardige kant van God, die wil je zo graag op waarde geschat zien om de boel evenwichtiger te krijgen.
(begrijp ik je daarin goed?)

mag ik en vgl maken met het 5 december gebeuren. er is een goede sint die kadootjes voor de braven heeft en de roe en de zak voor de stoute kindjes. sint klaas heeft dus een lichte, linkse, lieve kant en een zware, rechtste rechtvaardige kant :)
als kind maakte ik me flink zorgen over de roe, ik was niet altijd braaf geweest :oops:
maar zodra ik de buit binnen had verdwenen alle angst en gedachen over straf, zak en roe! de kadootjes waren immers bewijs dat ik genadevol liefgehad werd!!

in de historie zijn aan sint klaas eigenschappen van God toebedeeld. dat vind ik verwerpelijk. maar dat maakt wel dat de vgl gemaakt kan worden.

als je wederom geboren bent dan leef je uit genade, je weet dat God je liefheeft en dat je Hem liefhebt. het geloof is relationeel beleefd geloof geworden. door het samenzijn weet je dat je samen bent! Daarom is het voor mij en ws ook andere 'linkse', 'lichte' geovigen onmogelijk om de zware, rechtse leer te bevatten.
een verloofde die vol is van zijn/haar geliefde en zich geliefd weet door hem/haar gaat toch ook niet de boel 'in balans zetten' door het gevonden geluk weg te redeneren met de gedachte dat de geliefde hem/haar nog steeds kan dumpen?
wel nee, als verloofde doe je je best om het je geliefde naar de zin te maken, niet uit angst om verworpen te worden, maar om hem te verblijden!
wij zijn de bruid van Christus!!!! wat is het grote gebod? heb God lief boven alles.

toen Mozes het volk uit egypte heleid had, zat egypte nog in het volk. ze verlangden terug naar de zekerheid van het slaven bestaan. de vrijheid was te beangstigend.
wij waren slaven van de zonde, Jezus heeft ons uit de slaverij bevrijdt. nu mogen we als vrije mensen leven! net als het joodse volk destijds moeten we leren om net langer als slaven te leven.

God wilde eerst de relatie aangaan met het volk bij de berg Horeb. maar dat wou het volk niet, die wilde liever dat er een wet kwam waarnaar ze konden leven. en zo geschiedde het.
Met Jezus heeft God zijn plan weer opgepakt. 2000 jaar wet had bewezen dat de wet niet vrij maakt. De mens kan zich niet verlossen.
500 voor christus beloofde Jeremia al dat er een nieuw verbnd zou komen, waarin God en mens elkaar wel zouden kennen. toen kwam Christus, het nieuwe verbond werd een fijt en God kan weer gekend (gezien, gehoord, beleefd) worden.

omdat de babiedoop naar het oude verbond verwijst staat dat het echte kennen en gekend zijn in de weg.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 16 apr 2011 07:25

boer schreef:Horeb,
Een rechtvaardig God verderft geen kinderen die onderscheid tussen goed en kwaad nog niet kennen.
Toen Jezus tot de kinderen zei dat het Koninkrijk hen toebehoorde, vroeg Hij ook niet, zijn jullie wel gedoopt?
Of jullie zijn toch wel gergem?
iedereen staat in het Boek op de oordeelsdag.
Er zullen namen worden uitgeschrapt, niet bijgeschreven.
Wij zijn allen gekocht.

Even een vraag:.........Waar leert de bijbel dat op de oordeelsdag een ieder staat in het Boek(welk Boek bedoel je?) en waar staat dat er op de oordeelsdag namen zullen worden uitgeschrapt?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 16 apr 2011 07:35

Janvanverweg schreef:God wilde eerst de relatie aangaan met het volk bij de berg Horeb. maar dat wou het volk niet, die wilde liever dat er een wet kwam waarnaar ze konden leven. en zo geschiedde het.
Met Jezus heeft God zijn plan weer opgepakt. 2000 jaar wet had bewezen dat de wet niet vrij maakt. De mens kan zich niet verlossen.

Waar kan ik in de bijbel lezen, wat jij hier stelt?

b.v.b. dank

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 16 apr 2011 07:46

Janvanverweg schreef:omdat de babiedoop naar het oude verbond verwijst staat dat het echte kennen en gekend zijn in de weg.

Zou je uit willen leggen, wat je bedoelt met wat je hier zegt?
Het lijkt er nl. op dat je bedoelt dat zij die de babydoop aanhangen (en zij die de babydoop ontvangen?) niet echt kunnen kennen en gekend kunnen zijn.

Daarnaast lijkt het erop, dat je in algemene zin tegen verwijzen naar het Oude Verbond bent? Zo ja, waarom?

b.v.d. dank

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 apr 2011 08:11

Ik ben dan wel niet Jan, maar sinds de verwoesting van Jeruzalem, moge het duidelijk zijn dat dat oude verbond, wat niet onberispelijk was, de verdwijning inderdaad nabij was.

”Maar allen die Hem hebben aangenomen, hun gaf Hij het recht kinderen van God te worden, hun die in Zijn naam geloven; die NIET uit bloed, niet uit de wil van het vlees, NIET uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn” (Joh. 1:12,13).

Een baby kan zich nog niet laten dopen..
het nieuwe verbond is ook nieuw in de zin dat de bloedlijn niet langer een rol speelt, iedereen is zelf verantoordelijk, nu.
Omdat de geloofsdoop de belijdenis is, misten de kerken iets, en hebben toen deze belijdenis ingevoerd.
nergens in de Schrift lkees ik van een belijdenis op je 18de, waarbij de leer wordt beaamt, en iets opgedreund wordt, ipv een veroormoediging en boetedoening / schuldbekentenis / zelfveroordeling.
Ik snap dan ook niet waar de vijandige houding (tot de brandstapel aan toe, destijds) vandaan komt, wanneer mensen de rijkdom van deze onderdompeling ter bekering, willen voltrekken.
Ik heb wel eens horen zeggen, dat dat ook al tot vermeende ''goede werken'' gerekend zou worden, door ''het systeem'' van Calvijn.
(In Ex 32:32 staat trouwens al een verwijzing naar ''uitgewiste namen uit het Boek.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 apr 2011 09:56

@janvanverweg

Ik ben het met je eens wat je laatste posting betreft.
Maar soms maken mensen door een onoprecht geloof van god een sinterklaas,
ik denk dat "rechts" denkend daar bang voor is, en niet ten onrechte.
Dat zijn gelovigen die denken door te gaan met hun oude leven en waar men
bijna geen verandering ziet, deze zijn altijd op uiterlijke emoties uit en bepaalde
ervaringen.
Ik ben kort geleden via you-tube op een site gekomen van de waarschuwingen
van Andrew Strom, hij waarschuwt voor de praktijken van ene Tod Bentley en
vergelijkt de uittingen van de (verkeerde) geest met een oosterlijk geloof,
het zijn dezelfde verschijningen en zeker demonisch.

Ik ben een beetje of-topic maar ben heel erg geschrokken van deze dwalingen
ik wist het van horen zeggen, maar als je het ziet wat demonen kunnen uit halen
met mensen moet je wel in een hel geloven waar mensen zichzelf helemaal
aan geven. Schokkend om te zien.

Ik zou een link willen geven, maar weet niet hoe dat moet, ben echt een digibeet :lol: :oops:

En wat de bruid van Christus betreft, toch zal de Here Jezus zeggen
tegen sommige geloven; ga weg van mij ik ken u niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2011 10:47

Janvanverweg schreef:Schelpje,
de rechtvaardige kant van God, die wil je zo graag op waarde geschat zien om de boel evenwichtiger te krijgen.
(begrijp ik je daarin goed?)

mag ik en vgl maken met het 5 december gebeuren. er is een goede sint die kadootjes voor de braven heeft en de roe en de zak voor de stoute kindjes. sint klaas heeft dus een lichte, linkse, lieve kant en een zware, rechtste rechtvaardige kant :)
als kind maakte ik me flink zorgen over de roe, ik was niet altijd braaf geweest :oops:
maar zodra ik de buit binnen had verdwenen alle angst en gedachen over straf, zak en roe! de kadootjes waren immers bewijs dat ik genadevol liefgehad werd!!

in de historie zijn aan sint klaas eigenschappen van God toebedeeld. dat vind ik verwerpelijk. maar dat maakt wel dat de vgl gemaakt kan worden.

als je wederom geboren bent dan leef je uit genade, je weet dat God je liefheeft en dat je Hem liefhebt. het geloof is relationeel beleefd geloof geworden. door het samenzijn weet je dat je samen bent! Daarom is het voor mij en ws ook andere 'linkse', 'lichte' geovigen onmogelijk om de zware, rechtse leer te bevatten.
een verloofde die vol is van zijn/haar geliefde en zich geliefd weet door hem/haar gaat toch ook niet de boel 'in balans zetten' door het gevonden geluk weg te redeneren met de gedachte dat de geliefde hem/haar nog steeds kan dumpen?
wel nee, als verloofde doe je je best om het je geliefde naar de zin te maken, niet uit angst om verworpen te worden, maar om hem te verblijden!
wij zijn de bruid van Christus!!!! wat is het grote gebod? heb God lief boven alles.

toen Mozes het volk uit egypte heleid had, zat egypte nog in het volk. ze verlangden terug naar de zekerheid van het slaven bestaan. de vrijheid was te beangstigend.
wij waren slaven van de zonde, Jezus heeft ons uit de slaverij bevrijdt. nu mogen we als vrije mensen leven! net als het joodse volk destijds moeten we leren om net langer als slaven te leven.

God wilde eerst de relatie aangaan met het volk bij de berg Horeb. maar dat wou het volk niet, die wilde liever dat er een wet kwam waarnaar ze konden leven. en zo geschiedde het.
500 voor christus beloofde Jeremia al dat er een nieuw verbnd zou komen, waarin God en mens elkaar wel zouden kennen. toen kwam Christus, het nieuwe verbond werd een fijt en God kan weer gekend (gezien, gehoord, beleefd) worden.

omdat de babiedoop naar het oude verbond verwijst staat dat het echte kennen en gekend zijn in de weg.

Je begrijpt idd goed dat ik deze kant wat meer zou willen lezen, en niet die "sinterklaas" kant, al vind ik dat eigenlijk heel oneerbiedig !
We moeten met gepaste eerbied praten over Hem, en niet onijdel Zijn Naam gebruiken.
Er wordt wat al te makkelijk over Hem gesproken, of over Zijn Zoon.
Ook vind ik het relatie aangaan, totaal niet gepast.
Mensen gaan relaties aan, die vervolgens weer vaak kapot gaan. Dat komt door de gebrokenheid in dit leven.
Dus dat God Zijn plan weer zou hervatten, is totaan niet Bijbels !
En met dat bevrijde volk uit Egypte, zat het een tikkeltje anders. Zo klinkt het wel erg simplistisch.
Je kunt het misschien vergeestelijken. nl. dat wij bevrijd zijn, maar we kunnen die vrijheid helemaal niet aan !
Dat de babydoop naar het oude verbond zou verwijzen, dus niet meer toegepast zou moeten worden (bedoel je dat te zeggen ?) ben ik het dan ook helemaal niet eens, maar dat zul je wel snappen denk ik :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2011 10:49

boer schreef:@Horeb :

Met een godsdienst van oudvaders heb ik niets, nee. Dat doopformulier rammelt natuurlijk aan alle kanten.
Zoals het er naar uitziet is dat inderdaad een religie op zich, evenals de ''institutie'' dat de doop in plaats van de besnijdenis was gekomen.Zo dacht Calvijn ook dat Israel's rol totaal uitgespeeld was, wij waren tenslotte het nieuwe Israel.
En toen werd het 1948...
Ds. kersten zal ook wel hebben opgekeken.
We weten het allemaal zo zeker, he?
Ik hou me liever aan de Bijbel.
Lees Rom 5;18-19 maar eens.
Wij leven niet achteruitkijkend in Adam, maar vooruit- en opkijkend naar Jezus.

Nog even over dat dooopformulier,De betekenis van het woord sacrament is genademiddel.
Of zie ik dat verkeerd?
O ja, en ik had het al eens eerder aangehaald , geloof ik, dat het roomse doopsel gewoon geaccepteerd wordt, (vergeven van erfzonde)in de GG etc. , maar dat een aangenomen kindje weer niet gedoopt mag worden in de GGiN, zeg nu zelf, is dat geen dogmatisch "rommeltje"? EN dan nog zeggen dat het van God moet komen dat HIJ de eerste is, zo te zien weten WIJ echter alles beter.

Wie het oude veracht, kan nooit het nieuwe aanvaarden :(

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 apr 2011 11:20

Met een relatie hebben met God wordt niet iets oneerbiedigs bedoeld, het woord komt
natuurlijk ook niet voor in de Bijbel. Met relatie wordt bedoeld omgaan met...zoals
alles bespreken van jezelf je zorgen, je zonden, je problemen met anderen en de dankbaarheid
voor vele zaken in je leven. Als je gewent bent om zo altijd met God om te gaan dan
heb je een relatie. Het is de Here God in je hart laten kijken en aan laten wijzen wat
er veranderd moet worden in je denken.

Waarom zou de Here Jezus kunen zeggen bij zijn terugkomt;.... Ik ken u niet...
Vreemd antwoord als we weten dat God alles van ons weet.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 apr 2011 11:21

@schelpje,
Ik veracht niets, en dit soort kromme polarisaties gaan nergens over.
Het oude verbond was
1. met het joodse volk.
2. totdat het volbracht was, aan het kruis.

Heb je mijn aangehaalde bijbelteksten gelezen, Schelpje?Hebr. 8:7-13
7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.
8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;
9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En zij zullen niet leren, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken den Heere; want zij zullen Mij allen kennen van den kleine onder hen tot den grote onder hen.
12 Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.
13 Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

En God zelf noemt zijn gemeente Zijn bruid, dus mogen wij van een relatie spreken.
Hoe Lees je de bijbel, eigenlijk?
Beetje selectief, wellicht?

Terug naar “[Religie] - Open forum”