Speedy schreef:1a2b3c schreef:Speedy, je zit een beetje fout met dat ik iets grondt op aannames.
De geloofsdoop grond ik op Rom.6 en Kol.2 en de vele teksten waarin de volgorde geloof en dopen staat o.a. Markus 16:16.
Ik kan wel iets aannemelijk vinden maar daar bouw ik niet op verder.
Er staat gewoon nergens of er wel of niet kleine kinderen gedoopt werden maar wat er wel staat, daar ga ik op door.
Die teksten van 'gij en uw huis' daarvan heb ik direct al gezegd dat het niets bewijst, zowel voor de voorstanders van de kinderdoop als voor de voorstanders van de geloofsdoop.
Beide partijen doen aan aannames als je die teksten als bewijs wilt hebben.
Nee, vanuit de Verbondsvisie die gehanteerd wordt in het Joodse leven van het OT en NT is dat voor mij de reden om te zien dat kleine kinderen ook gedoopt zijn. Kinderen horen in het Verbond erbij het teken en zegel dragen ze en dat is voor mij GEEN aanname.
Mag ik eens vragen hoe je Rom.6:4 ziet en Kol.2?
Die verbondsvisie zit vol met aannames en inlegkunde en ze weten geen raad met een heleboel andere teksten uit de Bijbel die duidelijk leren: eerst geloof dan dopen. (indien gij gelooft zo is het geoorloofd, die gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn...)