schelpje3 schreef:Het valt mij op dat er vergelijkingen met een Bijbelse gebeurtenis worden getrokken, als het te pas komt.
Vooral uit het N.T.
Maar iedereen zou het heel "opmerkelijk" vinden, als de dominee van Groningen naar Zwolle rijdt, een lifter meeneemt, daar een gesprek mee krijgt en de man vervolgens gaat dopen, omdat ze toch op de brug over de rivier rijden.![]()
Zeg nou zelf, er zijn toch zaken die je niet letterlijk over kunt nemen uit de Bijbel ? In perspectief moet zien.
Dit soort dingen staat niet in de Bijbel om zo precies over te nemen.
Filippus doopte niet omdat hij een gesprek had met de kamerling maar omdat de kamerling van harte geloofde.
Het is het enige voorbeeld ook niet o.a. Hand.2:41 Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen, werden gedoopt; en ongeveer drieduizend zielen werden er op die dag aan hen toegevoegd.
En uiteraard komen die voorbeelden uit het N.T. Jezus heeft de doop ingesteld.
-Maar iedereen zou het heel "opmerkelijk" vinden, als de dominee van Groningen naar Zwolle rijdt, een lifter meeneemt, daar een gesprek mee krijgt en de man vervolgens gaat dopen, omdat ze toch op de brug over de rivier rijden.....
Dat zou opmerkelijk zijn ja, maar niet onbijbels. (ga ik er even vanuit dat je met dat gesprek bedoelt dat die lifter tot geloof gekomen is)
Wat ik begrijp vanuit de Bijbel is dat je dopen moet zodra iemand tot geloof gekomen is.
Ik ga niet zo ver dat ik zeg dat je bij het eerste het beste water dat je tegenkomt moet stoppen om te dopen.
In onze cultuur zijn doopdiensten gebruikelijk, dus ik zou zeggen de eerst volgende gelegenheid aangrijpen om gedoopt te worden.
Maar als je graag de rivier ingaat onderweg ben je niet verkeerd bezig!