mogen mensen oordelen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: mogen mensen oordelen?

Berichtdoor 1a2b3c » 11 apr 2011 09:07

Horeb schreef:
1a2b3c schreef: Op die manier wordt je helemaal op jezelf teruggeworpen en is het evangelie onbereikbaar.
Ik vind dat je dan best iets mag zeggen, nee eigenlijk vind ik dat je verplicht bent om er wat van te zeggen.
Niet om iemand te veroordelen, maar een VERKEERDE leer moet je wél veroordelen en weerleggen vanuit de Bijbel, of het nou een dominee of een hele kerkleer of een gewoon kerklid gaat... of wie dan ook.

het evangelie is ook onbereikbaar voor een mens. een mens kan niets nemen van zichzelve,tenzij de HEERE hem dat schenkt!
de dominee heeft met wat jij noemt "voorwaardelijke" prediking, dus de goede lijn te pakken. hij volgt daarmee de oude gereformeerde boodschap zoals deze eeuwenlang door Gods kinderen verkondigd en gehoord is.
hoewel de bijbel vol staat met nodigingen tot het heil, is een persoonlijke toepassing nodig voor de zondige mens,om tot verlossing in Christus te kunnen komen. dat is een werk van God in het leven wat je nooit meer vergeten zal.
helaas menen vele gelovigen tegenwoordig dat deze toepassing wel overgeslagen kan worden, en dat ze er dan toch ook wel komen. "De bijbel zegt toch zelf dat we geloven moeten!!!!".

nou kun je deze zaken pas geloven en aannemen als je daar zelf onder bukken mag. pas dan ga je verstaan hoe arglistig ons hart is, en ook wat we onszelf nog altijd blijven toerekenen. het moet met ons worden als bij de bloedvloeiende vrouw.........ze had alles geprobeerd en er was voor haar geen enkele hoop meer.......het enigste wat voor haar nog bleef was de dood.........en toen mocht ze zich aan Jezus overgeven als haar laatste redmiddel.
ook voor haar was het een "voorwaarde" dat ze eerst zo ziek moest worden dat ze de Enige Medicijnmeester voor ziel en leven onmisbaar nodig kreeg.
zijn wij beter?

Jij citeert een stukje van mijn reactie en haalt het uit het verband. Ik had het over Jes. 55 en hoe verkeerd dat door een bepaalde groep dominees werd uitgelegd zodat het een voorwaardelijk evangelie wordt.
Jij zegt daarop: de dominee heeft met wat jij noemt "voorwaardelijke" prediking, dus de goede lijn te pakken. hij volgt daarmee de oude gereformeerde boodschap zoals deze eeuwenlang door Gods kinderen verkondigd en gehoord is.

In een volgende reactie heb ik een aantal oude schrijvers genoemd waarop jij zegt: het hele rijtje genoemde puriteinen waren afsnijders van eigen menselijk kunnen en doen.
Bunyan schreef de christenreis.....................tjonge tjonge wat sprak hij klein van de mens, ongelooflijk dat jij dat niet LEEST,maar toepast en verdraait naar je eigen zienswijze.

Ik wil je vertellen dat het juist één van die (door jou, mij en bev.rechts) gerespecteerde schrijvers was (Erskine) die schreef dat Jes.55 een onvoorwaardelijke uitnodiging is om tot Jezus te komen.
Een uitnodiging aan mensen die dorsten naar de wereld met wat erin is.
Toen ik dat las dacht ik: maar dat is helemaal niet wat ik van de dominee hoor, en die raadt juist aan om o.a. Erskine te lezen.
Dus dacht ik, om te weten wie er gelijk heeft moet ik het in de Bijbel na zoeken en dat heb ik gedaan en wist toen dat die dominees die een voorwaardelijk evangelie preken ongelijk hebben omdat de Bijbel een onvoorwaardelijk evangelie leert.
Dat onvoorwaardelijke evangelie leerden die andere schrijvers die ik noemde ook.
Als ik iets opschrijf van bijv. T.Boston vliegt heel bevindelijk rechts me aan, tenzij ze weten wie de schrijver is. Dan hoor ik er niets op, ik denk omdat ze niet tegen de 'erkende' puriteinen willen/durven ingaan.
Maar dat het niet met de prediking klopt die ze zondag in de kerk horen is duidelijk omdat ze de woorden van de oudvaders wel tegenspreken als een hedendaags iemand het zegt maar niet als ze weten dat het van hun geliefde oudvaders komt, terwijl er precies hetzelfde gezegd wordt.

Ik zal geen namen noemen maar het is gebeurd op een openbare vergadering dat er een stuk werd voorgelezen uit een boek over de onvoorwaardelijke nodiging tot Jezus aan alle mensen.
Een rechtse dominee reageerde daar heel verontwaardigd op, het was onbijbels en klopte totaal niet met de leer.
Daarop liet de spreker het boek zien waaruit hij voorlas en het was een boek waarin de verontwaardigde rechtse dominee N.B. zelf het voorwoord had geschreven en het vervolgens warm aanbeveelde!!

(Wist je trouwens dat een aantal van de schrijvers die ik noemde, waaronder Bunyan, tegen de kinderdoop waren, en er ook van 'overdoop' sprake was?)
Niet mijn bedoeling om nu op de kinder/geloofsdoop over te gaan, en ook even ongeacht hoe ik daarover denk, maar ik wil maar zeggen: een ander mag niets van de oudvaders zeggen maar zelf zijn jullie het ook niet met hen eens.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 apr 2011 10:31

schelpje3 schreef:Hoe Horeb het verwoordt, wordt in alle rechts reformatorische kerken gepreekt, dat weet jij ook, alleen heb jij je ervan gedistantieerd. Je wilt er kennelijk niet aan dat het zo is, je hebt andere inzichten gekregen, door andere prediking/ander kerkverband. Dus neem jij dat als waarheid aan denk ik.
Maar wat Horeb zegt, kan ik onderschrijven. Het is niet ZIJN mening, het is zoals het is, zoals het week in week uit geleerd worden en in onze oudvaders geschreven staat.

Dit is ONjuist. Binnen de reformatorische kerken wordt een ONVOORWAARDELIJK aanbod van genade geleerd, behalve (als ik het goed zeg) in de GGiN, met de afsplitsingen.
Een ieder wordt vrijuit genodigd om tot Christus te komen.

Ik citeer uit "Louter genade", een officiële publicatie van de synode van de GerGem:
"Opdat uit het gevallen Adamsgeslacht 'mensen tot geloof gebracht worden' (DLI,3) laat God zijn Woord prediken. Dit is een grote goedertierenheid van God. Want dit is Hij aan niemand verplicht, want 'alle mensen hebben in Adam gezondigd en zijn des vloeks en eeuwigen doods schuldig geworden' (DL I,1)
In de prediking gaat het over alles wat God in Zijn Woord geopenbaard heeft. Het zal gaan over (...)
Zo moet in de prediking de ernstige aanbieding der zaligheid tot alle hoorder uitgaan. De eis Gods en de verantwoordelijkheid van de mens moeten naar voren komen. Iedereen moet van de zonde afgemaand en tot bekering en geloof geroepen worden. Wet en Evangelie moeten uitgedragen worden." (blz 17/18)

Voordat men mij nu eenzijdig gaat noemen, ook nog het vervolg:
"De doodsstaat van de mens is zo radicaal, dat niemand tot bekering en geloof komt uit zichzelf (Rom 3:11,12). Ook niet onder de lieflijkste prediking der genada. Daartoe is de krachtdadige toepassing van de Heilige Geest nodig (Johannes 6:63). Ook dat moet in de prediking naar voren komen. En evenzeer dat het de Heere behaagt deze toepassing des Geestes te doen plaatsvinden door middel van de prediking van Zijn Woord." (blz 18)

Er zijn GEEN voorwaarden om tot Christus te komen. Een ieder die dit toch wil leren, zet een onbijbels hek voor de hemel!
Iets heel anders is het, dat de praktijk leert dat iemand die verzadigd is met het leven hier en nu, geen honger zal hebben, en zich niet aangesproken zal voelen, als Christus Zichzelf het Brood des levens noemt. Maar dan zit het probleem in de mens, en niet in de nodiging van het Evangelie!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2011 12:43

TheKeimpe schreef:
schelpje3 schreef:Hoe Horeb het verwoordt, wordt in alle rechts reformatorische kerken gepreekt, dat weet jij ook, alleen heb jij je ervan gedistantieerd. Je wilt er kennelijk niet aan dat het zo is, je hebt andere inzichten gekregen, door andere prediking/ander kerkverband. Dus neem jij dat als waarheid aan denk ik.
Maar wat Horeb zegt, kan ik onderschrijven. Het is niet ZIJN mening, het is zoals het is, zoals het week in week uit geleerd worden en in onze oudvaders geschreven staat.

Dit is ONjuist. Binnen de reformatorische kerken wordt een ONVOORWAARDELIJK aanbod van genade geleerd, behalve (als ik het goed zeg) in de GGiN, met de afsplitsingen.
Een ieder wordt vrijuit genodigd om tot Christus te komen.

Ik citeer uit "Louter genade", een officiële publicatie van de synode van de GerGem:
"Opdat uit het gevallen Adamsgeslacht 'mensen tot geloof gebracht worden' (DLI,3) laat God zijn Woord prediken. Dit is een grote goedertierenheid van God. Want dit is Hij aan niemand verplicht, want 'alle mensen hebben in Adam gezondigd en zijn des vloeks en eeuwigen doods schuldig geworden' (DL I,1)
In de prediking gaat het over alles wat God in Zijn Woord geopenbaard heeft. Het zal gaan over (...)
Zo moet in de prediking de ernstige aanbieding der zaligheid tot alle hoorder uitgaan. De eis Gods en de verantwoordelijkheid van de mens moeten naar voren komen. Iedereen moet van de zonde afgemaand en tot bekering en geloof geroepen worden. Wet en Evangelie moeten uitgedragen worden." (blz 17/18)

Voordat men mij nu eenzijdig gaat noemen, ook nog het vervolg:
"De doodsstaat van de mens is zo radicaal, dat niemand tot bekering en geloof komt uit zichzelf (Rom 3:11,12). Ook niet onder de lieflijkste prediking der genada. Daartoe is de krachtdadige toepassing van de Heilige Geest nodig (Johannes 6:63). Ook dat moet in de prediking naar voren komen. En evenzeer dat het de Heere behaagt deze toepassing des Geestes te doen plaatsvinden door middel van de prediking van Zijn Woord." (blz 18)

Er zijn GEEN voorwaarden om tot Christus te komen. Een ieder die dit toch wil leren, zet een onbijbels hek voor de hemel!
Iets heel anders is het, dat de praktijk leert dat iemand die verzadigd is met het leven hier en nu, geen honger zal hebben, en zich niet aangesproken zal voelen, als Christus Zichzelf het Brood des levens noemt. Maar dan zit het probleem in de mens, en niet in de nodiging van het Evangelie!

Volgens mij zegt Horeb nergens dat het aan het evangelie zou liggen. .
Jij zegt precies hetzelfde, alleen in andere woorden.
Zo wordt het idd ons gepredikt en voorgehouden in de reformatorische kerken.
God ALLE eer en mensen worden klein.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 apr 2011 13:40

Hmm, Horeb zegt dat de prediking voorwaardelijk is. En dat is het nu net niet... De term voorwaardelijk komt wel voor in de zin van voorwaardelijke beloften, en die zijn er. Denk aan Openbaring 22: "Wie dorst heeft, kome...". Daar worden inderdaad alleen de dorstigen genodigd.
Maar de nodiging is absoluut onvoorwaardelijk. "Wend u naar Mij toe, word behouden, alle gij einden der aarde, want Ik ben God en niemand meer."
En ieder mens mag op grond van deze woorden tot God gaan, en niemand mag enig weerwoord hebben als iemand op grond van deze woorden tot God gaat, omdat er aan één of andere voorwaarde niet is voldaan.

Hoewel, de Bijbel zegt dat wie toch God gaat, moet geloven dat Hij is, en dat Hij een Beloner is van die Hem zoeken. Toch een voorwaarde?

Mocht Horeb hetzelfde bedoelen als ik, ja, dan ben ik het helemaal met hem eens :)

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 11 apr 2011 16:56

TheKeimpe schreef:Er zijn GEEN voorwaarden om tot Christus te komen. Een ieder die dit toch wil leren, zet een onbijbels hek voor de hemel!

dit onderschrijf ik en wordt ook door mij zo gezegd. sorry als ik onduidelijk was :oops: daar ging m.i. ook de discussie over

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2011 17:05

Horeb schreef:
TheKeimpe schreef:Er zijn GEEN voorwaarden om tot Christus te komen. Een ieder die dit toch wil leren, zet een onbijbels hek voor de hemel!

dit onderschrijf ik en wordt ook door mij zo gezegd. sorry als ik onduidelijk was :oops: daar ging m.i. ook de discussie over

Dan had ik het dus prima begrepen :D
Ik was even je woordvoerder. :wink:

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 11 apr 2011 17:17

Vraag ik me dus nog steeds af waar Horeb vandaan haalt dat de mens enige eer zou toekomen!!
Ik heb zoiets nooit beweerd en volgens mij zei iemand anders dat ook niet.
Ben nog steeds benieuwd....

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 apr 2011 18:19

schelpje3 schreef:
Horeb schreef:

Dan had ik het dus prima begrepen :D
Ik was even je woordvoerder. :wink:

En zo bracht Schelpje Horeb en TK tot elkaar =D>

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 11 apr 2011 18:42

1a2b3c schreef:Vraag ik me dus nog steeds af waar Horeb vandaan haalt dat de mens enige eer zou toekomen!!
Ik heb zoiets nooit beweerd en volgens mij zei iemand anders dat ook niet.
Ben nog steeds benieuwd....

ik hoop er nog op terug te komen,maar heb voorlopig weinig tijd. komt dus nog :wink: wat ik wel vast wil zeggen........ jouw reacties op mijn zienswijze geven aan dat je afwijkt van de oude leer naar de zaligheid. zo veronderstel je dus enige "beweging"van de mens zelf tot zijn zaligheid. ik heb gezegd dat je daarmee God de eer ontneemt van de redding van de Zijnen. dat zie ik zo, en meen ik ook uit de bijbel te kunnen aantonen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2011 08:31

Het is misschien om even een paar dingen helder te krijgen. Ik merk wel eens dat dit heel snel wordt geroepen als er wordt opgeroepen tot geloof en bekering. Sommige rechtse broeders / zusters schieten dan in een verdedigingshouding en roepen dat het bij zo'n bekering om de eer van mensen gaat en niet alleen om die van God. Dat lijkt me sowieso niet aan de orde. Zelfs de grootste Arminiaan kan zeggen: "Ik bekeer me maar dat is tot Gods eer die de bekering mogelijk maakte, ik bekeer me niet tot mezelf of om mezelf te dienen maar om God te dienen". En als we lezen wat Arminius voorstelde, ging het hem wel degelijk om de eer van God, ook al is wat hij zegt in strijd met de gereformeerde leer. Dus zelfs bij arminiaanse lijn is het te makkelijk en kort door de bocht en vooral onjuist om te roepen: Dat is alleen maar tot eer van de mens.

Verder laat de Bijbel een duidelijk spanningsveld zien over het "van nature niet kunnen" en de oproep tot geloof en bekering en het feit dat mensen daar ook gehoor aan geven. De Bijbel zegt dat je het uit jezelf niet kan, maar laat ook geen ruimte voor "afwachten of het je gegeven mag worden". Bekering is wel degelijk actief.... je moet in actie komen en dat kan je niet uit jezelf. Maar dat wil niet zeggen dat je het niet kan als God je roept en door Woord en Geest (die twee zijn onlosmakelijk verbonden) werkt. Als je wordt opgeroepen tot geloof en bekering moet je daar gehoor aan geven, God neemt geen genoegen met "dat kan ik niet". En ja, dan word je als mens klein en dan wordt God groot. Dan ga je vervolgens niet beroemen op het feit dat je gelooft maar dank je Hem er voor. Het is een rechts gereformeerd fabeltje dat zo iemand zich in zichzelf en zijn bekering zou beroemen. Ik ben niet rechts gereformeerd maar de mens beweegt zich niet zelf tot zijn zaligheid als hij gehoor geeft aan de oproep tot geloof en bekering, het is God die werkt en beweegt... en dat zal zo iemand ook steeds meer gaan ontdekken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 13 apr 2011 11:18

Marnix schreef:Het is misschien om even een paar dingen helder te krijgen. Ik merk wel eens dat dit heel snel wordt geroepen als er wordt opgeroepen tot geloof en bekering. Sommige rechtse broeders / zusters schieten dan in een verdedigingshouding en roepen dat het bij zo'n bekering om de eer van mensen gaat en niet alleen om die van God. Dat lijkt me sowieso niet aan de orde. Zelfs de grootste Arminiaan kan zeggen: "Ik bekeer me maar dat is tot Gods eer die de bekering mogelijk maakte, ik bekeer me niet tot mezelf of om mezelf te dienen maar om God te dienen". En als we lezen wat Arminius voorstelde, ging het hem wel degelijk om de eer van God, ook al is wat hij zegt in strijd met de gereformeerde leer. Dus zelfs bij arminiaanse lijn is het te makkelijk en kort door de bocht en vooral onjuist om te roepen: Dat is alleen maar tot eer van de mens.

Verder laat de Bijbel een duidelijk spanningsveld zien over het "van nature niet kunnen" en de oproep tot geloof en bekering en het feit dat mensen daar ook gehoor aan geven. De Bijbel zegt dat je het uit jezelf niet kan, maar laat ook geen ruimte voor "afwachten of het je gegeven mag worden". Bekering is wel degelijk actief.... je moet in actie komen en dat kan je niet uit jezelf. Maar dat wil niet zeggen dat je het niet kan als God je roept en door Woord en Geest (die twee zijn onlosmakelijk verbonden) werkt. Als je wordt opgeroepen tot geloof en bekering moet je daar gehoor aan geven, God neemt geen genoegen met "dat kan ik niet". En ja, dan word je als mens klein en dan wordt God groot. Dan ga je vervolgens niet beroemen op het feit dat je gelooft maar dank je Hem er voor. Het is een rechts gereformeerd fabeltje dat zo iemand zich in zichzelf en zijn bekering zou beroemen. Ik ben niet rechts gereformeerd maar de mens beweegt zich niet zelf tot zijn zaligheid als hij gehoor geeft aan de oproep tot geloof en bekering, het is God die werkt en beweegt... en dat zal zo iemand ook steeds meer gaan ontdekken.

ik zou willen dat je gelijk hebt. helaas kom ik iedere dag heel andere zaken tegen. :( in theorie heb je gelijk en ben het ook met je eens. de praktijk echter leert dat er een wereld aan Godsdienst is, maar dat er zeer weinig echte Godsvreze gevonden wordt. veelal zijn het maar witgepleisterde graven!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 apr 2011 12:20

Horeb schreef:
Marnix schreef:Het is misschien om even een paar dingen helder te krijgen. Ik merk wel eens dat dit heel snel wordt geroepen als er wordt opgeroepen tot geloof en bekering. Sommige rechtse broeders / zusters schieten dan in een verdedigingshouding en roepen dat het bij zo'n bekering om de eer van mensen gaat en niet alleen om die van God. Dat lijkt me sowieso niet aan de orde. Zelfs de grootste Arminiaan kan zeggen: "Ik bekeer me maar dat is tot Gods eer die de bekering mogelijk maakte, ik bekeer me niet tot mezelf of om mezelf te dienen maar om God te dienen". En als we lezen wat Arminius voorstelde, ging het hem wel degelijk om de eer van God, ook al is wat hij zegt in strijd met de gereformeerde leer. Dus zelfs bij arminiaanse lijn is het te makkelijk en kort door de bocht en vooral onjuist om te roepen: Dat is alleen maar tot eer van de mens.

ik zou willen dat je gelijk hebt. helaas kom ik iedere dag heel andere zaken tegen. :( in theorie heb je gelijk en ben het ook met je eens. de praktijk echter leert dat er een wereld aan Godsdienst is, maar dat er zeer weinig echte Godsvreze gevonden wordt. veelal zijn het maar witgepleisterde graven!

Is dat omdat jij, vanuit jouw achtergrond, vindt dat er weinig Godsvreze is, of is dat werkelijk zo?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 13 apr 2011 13:33

Horeb schreef:

Tenzij je aan kunt tonen dat iemand kwade vrucht draagt, mogen en kunnen mensen niet oordelen over deze dingen. God alleen kent het hart.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2011 14:24

Horeb schreef:

Dat kan zo zijn, maar het maakt de Bijbelse boodschap niet anders. Dan mensen daar een karikatuur van maken doet daar niets aan af. De wereld aan godsdienst zit hem vaak daar waar de gezonde Bijbelse balans wordt losgelaten en mensen denken het zelf te kunnen, of mensen passief afwachten of er maar wat mag gaan gebeuren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 13 apr 2011 19:12

In verband met de topicvraag:........De eerste 5 verzen van Math.7 (over het oordelen)horen mijns inziens bij elkaar. Ik meen uit het vijfde vers te concluderen, dat een geveinsde( die geen goede kijk op zijn eigen zondigheid heeft) niet in staat is tot een rechtvaardig oordeel. Alle vijf verzen spreken over de (een) geveinsde!

Oordelen mag. Lees bijv. eens Spreuken 31: 9 en Joh.7:24. Over een verkeerd oordeel, Lucas11:42.

h.g. Learsi

Terug naar “Archief”