jaapo schreef:phpBB
jaapo schreef:. Blijf bij jezelf en luister goed om bij te leren, maar bestook de predikant daarna niet met e-mails of telefoontjes, ook niet op dinsdag of woensdag.
Waarom zou je een dominee niet niet mogen aanspreken of mailen als je op grond van de Bijbel denkt dat hij fout zit? Kun je erover praten en wellicht zelf je mening bijstellen of hij de zijne.
Kom je er niet uit, heb je tenminste gedaan wat je kon. (natuurlijk niet om elke kleinigheid want dan heeft zo'n man geen leven)
Ik zal een voorbeeldje geven: Ik ben opgegroeid met een voorwaardelijk evangelie en om maar iets te noemen, Jes.55:1 O alle dorstigen, komt tot de wateren... de dominee gaat dat als volgt uitleggen: wie worden er tot God, tot het heil genodigd? Dorstigen, je moet naar God hongeren en dorsten, daar haalt hij Ps.42 bij om het te 'bewijzen'. Mijn ziel dorst naar God, naar de levende God. En uit de bergrede: zalig die hongeren en dorsten....
Zo haalt hij het hele evangelie van Jes.55 onderuit, want het zijn juist degenen die die dorsten naar de wereld die genodigd worden. 2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is en u arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan.....kom tot Mij, hoor en uw ziel zal leven.
Als zo'n dominee het evangelie op die voorwaardelijke manier in zijn hoofd heeft, kom je dat elke keer tegen. Als Jezus de vermoeiden en belasten roept, verteld de dominee erbij dat je dan vermoeit en belast moet zijn van je zonden en zo kan ik nog wel even doorgaan. Op die manier wordt je helemaal op jezelf teruggeworpen en is het evangelie onbereikbaar.
Ik vind dat je dan best iets mag zeggen, nee eigenlijk vind ik dat je verplicht bent om er wat van te zeggen.
Niet om iemand te veroordelen, maar een VERKEERDE leer moet je wél veroordelen en weerleggen vanuit de Bijbel, of het nou een dominee of een hele kerkleer of een gewoon kerklid gaat... of wie dan ook.