islam is de antichrist

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: islam is de antichrist

Berichtdoor blijblij » 05 apr 2011 14:20

Ik zou de persoonlijke overtuigingen van een orthodoxe christen, een moslim en een humanist eens naast elkaar leggen. Dan weet ik wel dat een humanist eerder als een/de antichrist wordt gezien.

Ik ben het er niet mee eens, maar orthodoxe christenen moeten in mijn beleving juist de samenwerking met moslims zoeken om zo in het publieke domein voor hun overeenkomstige standpunten te strijden.
Een humanist is niet tegen homohuwelijk, euthanasie, abortus enz.

Wanneer wordt nu eens duidelijk bij al die anti-islam christenen dat in onze rechtstaat geldt dat iedereen gelijke rechten heeft! Als bv. moslimscholen niet mogen discrimeren op geaardheid, mogen refoscholen dit ook niet. Als religieuze symbolen (hoofddoek) worden verboden, mag je ook geen kruisketting dragen.

O ja, onze grote vriend Geert is ook een enorme voorstander van homoremancipatie..... (enige punt waar ik geen probleem mee heb bij de PVV)

Heb ff dat filmpie bekeken: politieke partijen afschaffen: SGP wil een theocratie, net als deze moslimbroeders

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 apr 2011 18:14

blijblij schreef:Ik ben het er niet mee eens, maar orthodoxe christenen moeten in mijn beleving juist de samenwerking met moslims zoeken om zo in het publieke domein voor hun overeenkomstige standpunten te strijden.

Dat gebeurt ook wel het valt alleen niet mee zo’n samenwerking, zie hier
http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/art ... even.dhtml

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 05 apr 2011 18:40

Jantjes schreef:
blijblij schreef:Ik ben het er niet mee eens, maar orthodoxe christenen moeten in mijn beleving juist de samenwerking met moslims zoeken om zo in het publieke domein voor hun overeenkomstige standpunten te strijden.

Dat gebeurt ook wel het valt alleen niet mee zo’n samenwerking, zie hier
http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/art ... even.dhtml

Dat heeft natuurlijk weinig met de islam te maken. Maar het is wel weer een stukje beeldvorming wat misschien ook andere religies niet ten goede komt.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 06 apr 2011 06:55

Ach, ik ben meerdere malen in landen als Marokko, Tunesie, Egypte, Jemen, Oman, Jordanie en Syrie geweest. Allemaal landen met voornamelijk moslims. Overal werd ik, niet moslim, even hartelijk welkom geheten. Als ik in Jemen zat te eten werd er regelmatig een kop koffie op mijn tafel gezet. Als ik zei dat ik die niet besteld had vertelde de ober me dat dat klopt, dat had die meneer aan die andere tafel voor mij gedaan. Als ik alleen zat te eten vroeg men aan andere tafels vaak ik of ik niet bij hen wilde aanschuiven. Het geld was er destijds niets waard dus liep je met centimeters dikke pakken geld over straat. Nooit heb ik me er onveilig gevoeld.

In Damascus liep ik ooit een straatje in. 100 meter verderop zat een oudere man buiten. Hij ziet mij de straat in lopen en schiet zijn huis in. Komt eruit met een extra stoel waarop ik plaats moest nemen en haalt vervolgens thee en koekjes.

In Hama werd ik hartelijk welkom geheten door de concierge van een school waar ik langs liep. Zijn hele kantoortje hing vol met posters van alle Iraanse ayatollahs, de Abu Nidal groep, de Islamitische Jihad en andere terroristische clubs. Maar weer aller hartelijkst ontvangen met thee en koekjes. Kreeg in Syrie een lift, kon meteen een paar dagen komen logeren.

In die landen weet men nog wat gastvrijheid is. Kom daar maar eens voor langs in onze chistelijk joodse cultuur.

Met de islam is niets mis, in wezen is het niet meer dan een variant op het geloof in een god god van een bronstijd stam uit het midden-oosten net als het christendom. Waar wel wat mee mis is zijn lieden die hun religie misbruiken voor eigen gewin en die kom je in elke religie tegen. Meestal is dat maar een kleine minderheid. De gemiddelde islamiet wil gewoon dat zijn kinderen goed en gelukkig opgroeien.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 apr 2011 09:53

FrankB schreef:Ach, ik ben meerdere malen in landen als Marokko, Tunesie, Egypte, Jemen, Oman, Jordanie en Syrie geweest. Allemaal landen met voornamelijk moslims. Overal werd ik, niet moslim, even hartelijk welkom geheten. Als ik in Jemen zat te eten werd er regelmatig een kop koffie op mijn tafel gezet. Als ik zei dat ik die niet besteld had vertelde de ober me dat dat klopt, dat had die meneer aan die andere tafel voor mij gedaan. Als ik alleen zat te eten vroeg men aan andere tafels vaak ik of ik niet bij hen wilde aanschuiven. Het geld was er destijds niets waard dus liep je met centimeters dikke pakken geld over straat. Nooit heb ik me er onveilig gevoeld.

In Damascus liep ik ooit een straatje in. 100 meter verderop zat een oudere man buiten. Hij ziet mij de straat in lopen en schiet zijn huis in. Komt eruit met een extra stoel waarop ik plaats moest nemen en haalt vervolgens thee en koekjes.

In Hama werd ik hartelijk welkom geheten door de concierge van een school waar ik langs liep. Zijn hele kantoortje hing vol met posters van alle Iraanse ayatollahs, de Abu Nidal groep, de Islamitische Jihad en andere terroristische clubs. Maar weer aller hartelijkst ontvangen met thee en koekjes. Kreeg in Syrie een lift, kon meteen een paar dagen komen logeren.

In die landen weet men nog wat gastvrijheid is. Kom daar maar eens voor langs in onze chistelijk joodse cultuur.

Met de islam is niets mis, in wezen is het niet meer dan een variant op het geloof in een god god van een bronstijd stam uit het midden-oosten net als het christendom. Waar wel wat mee mis is zijn lieden die hun religie misbruiken voor eigen gewin en die kom je in elke religie tegen. Meestal is dat maar een kleine minderheid. De gemiddelde islamiet wil gewoon dat zijn kinderen goed en gelukkig opgroeien.

De Islam gaat uit van andere basisprincipes dan bijvoorbeeld het Christendom, het Jodendom, het Hindoïsme of het Boeddhisme. De Islam is bijvoorbeeld de religie die het verregaandst zich op bestuurlijk gebied beweegt, bij monde haar volgelingen uiteraard.

In hoofdzakelijk islamitische landen is het nagenoeg onmogelijk om een scheiding te ontwaren tussen Staat en Religie bijvoorbeeld. En dat is dan omdat de betrokken mensen, burgers, gelovigen, die scheiding niet willen. Geloof en politiek overlappen grotendeels. Instellingen voor religie en bestuur zijn aan elkaar gelieerd of zijn soms gewoon dezelfde instelling. Rechterlijke macht
In het Christendom en Jodendom (en de andere religies die ik noemde) gaat dit niet op. Het is lang wel zo geweest, maar sinds de Verlichting is een scheiding tussen Staat en Kerk (als instituut) (en de derde macht: de rechterlijke macht) zeer gewenst, hoewel nergens volmaakt geïmplementeerd voorzover ik weet.

Ook andere grondbeginselen bij Islam of Christendom komen niet overeen, bijvoorbeeld ‘schuld en boete’ versus ‘eer en wraak’ (of het principe van karma dat weer anders lijkt te werken). De vereenzelviging met cultuur (Islam) of de onafhankelijkheid van de cultuur (Christendom). Deze verschillen wrijven en wringen.
De Islam is op zichzelf natuurlijk niet gevaarlijk. Hoe zou dat kunnen zijn? Wat gevaarlijk is, is dat de verschillen uitvergroot raken en dat ze niet worden getolereerd. Als aanhanger van de Islam zou ik me dan bedreigd voelen in mijn godsdienstbeleving. Vanuit die bedreiging zou ik fundamenteler kunnen worden, een hardere koers kunnen gaan varen, steeds minder flexibel, steeds dogmatischer. Dán ontstaat gevaar. Dan raken de tegenstellingen al maar uitvergroot en worden ze vanzelf een keer voor iemand van levensbelang. En dan… vul maar in.

.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 06 apr 2011 10:02

Ach, kijk naar christenfundamentalisten in bijv. de VS. Ze hebben de wapens misschien nog niet opgenomen maar verder verschillen ze in niets van bijv. de taliban.
mvg, Frank

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 apr 2011 10:53

FrankB schreef:Ach, kijk naar christenfundamentalisten in bijv. de VS. Ze hebben de wapens misschien nog niet opgenomen maar verder verschillen ze in niets van bijv. de taliban.

Ik denk toch dat u zich niet goed verdiept heeft in het ‘christenfundamentalisten’ in Nederland nog in de VS. Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Christenfundamentalisme

.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 06 apr 2011 11:11

De Islam gaat uit van andere basisprincipes dan bijvoorbeeld het Christendom, het Jodendom, het Hindoïsme of het Boeddhisme. De Islam is bijvoorbeeld de religie die het verregaandst zich op bestuurlijk gebied beweegt, bij monde haar volgelingen uiteraard.

Dat is geen basisprincipe.

Ook andere grondbeginselen bij Islam of Christendom komen niet overeen, bijvoorbeeld ‘schuld en boete’ versus ‘eer en wraak’ (of het principe van karma dat weer anders lijkt te werken). De vereenzelviging met cultuur (Islam) of de onafhankelijkheid van de cultuur (Christendom). Deze verschillen wrijven en wringen.
De Islam is op zichzelf natuurlijk niet gevaarlijk. Hoe zou dat kunnen zijn? Wat gevaarlijk is, is dat de verschillen uitvergroot raken en dat ze niet worden getolereerd.

Dat hangt dan weer helemaal van de interpretatie van de koran af. De wat meer liberale moslims komen hierin vrijwel overeen met christenen. Daarbij, als er verschillen zijn, vergroot ze dan niet uit, daar bereik je inderdaad niets mee. En dat is wat Geert Wilders precies doet, hij polariseert enorm.

In plaats van allemaal zo te zeiken op die moslims zouden we beter toenadering kunnen zoeken. Het valt mij op dat juist de mensen die het minst met moslims te maken hebben het bangst voor de moslims zijn. Hoe je toenadering kunt zoeken? Ik eet bijvoorbeeld wekelijks met moslims uit de buurt (mijn buurt is +- 60% allochtoon). Erg gezellig, geen enkel probleem. Verder zou je bijvoorbeeld op bezoek kunnen gaan bij een asielzoekerscentrum. Die mensen (niet per se allemaal moslims) zijn geweldig blij als je even een praatje met ze maakt. Zo zoek je toenadering en begrijp je elkaar beter.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 apr 2011 11:38

Jantjes schreef:In hoofdzakelijk islamitische landen is het nagenoeg onmogelijk om een scheiding te ontwaren tussen Staat en Religie bijvoorbeeld. En dat is dan omdat de betrokken mensen, burgers, gelovigen, die scheiding niet willen. Geloof en politiek overlappen grotendeels. Instellingen voor religie en bestuur zijn aan elkaar gelieerd of zijn soms gewoon dezelfde instelling. Rechterlijke macht
In het Christendom en Jodendom (en de andere religies die ik noemde) gaat dit niet op. Het is lang wel zo geweest, maar sinds de Verlichting is een scheiding tussen Staat en Kerk (als instituut) (en de derde macht: de rechterlijke macht) zeer gewenst, hoewel nergens volmaakt geïmplementeerd voorzover ik weet.

Mooi dat je zelf al aangeeft dat die scheiding niet vanuit het Christendom komt, maar dat daar hier een Verlichting voor nodig was...

De Islam is op zichzelf natuurlijk niet gevaarlijk. Hoe zou dat kunnen zijn? Wat gevaarlijk is, is dat de verschillen uitvergroot raken en dat ze niet worden getolereerd. Als aanhanger van de Islam zou ik me dan bedreigd voelen in mijn godsdienstbeleving. Vanuit die bedreiging zou ik fundamenteler kunnen worden, een hardere koers kunnen gaan varen, steeds minder flexibel, steeds dogmatischer. Dán ontstaat gevaar. Dan raken de tegenstellingen al maar uitvergroot en worden ze vanzelf een keer voor iemand van levensbelang. En dan… vul maar in.

.

Wat goed dat je zelf eigenlijk al antwoord geeft op je eigen 'vragen'. Wat nu te doen? Nou, niet de verschillen onnodig uitvergroten, wat toleranter zijn over dingen die de kern van de cultuur niet raken en proberen niet bedreigend te zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 06 apr 2011 11:48

Een fundamentalist is voor mij een godsdienstwaanzinnige. Niets meer en niets minder. Iemand die feiten en geschiedenis die niet in overeenstemming zijn met zijn/haar heilige boekje als leugens betitelt.

Kan iemand mij uitleggen waarom ik in een god, verzonnen door een stam uit de bronstijd moet geloven, enkel en alleen omdat van de duizenden goden uit die tijd, deze als enige is overgebleven. En nee, dat deze enige god is overgebleven bewijst niet dat dit de enige echte god is. En nee, een boek samengesteld uit geschriften uit de bronstijd en het begin van onze jaartelling bewijst evenmin het bestaan van deze god. De egyptenaren, grieken, romeinen etc. hadden ook hun goden en de boeken en verhalen om het bestaan van die goden aan te tonen. De religie van het oude Egypte heeft langer bestaan dan het christendom en de islam bij elkaar.
mvg, Frank

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 06 apr 2011 12:00

FrankB schreef:Ach, ik ben meerdere malen in landen als Marokko, Tunesie, Egypte, Jemen, Oman, Jordanie en Syrie geweest. Allemaal landen met voornamelijk moslims. Overal werd ik, niet moslim, even hartelijk welkom geheten. Als ik in Jemen zat te eten werd er regelmatig een kop koffie op mijn tafel gezet. Als ik zei dat ik die niet besteld had vertelde de ober me dat dat klopt, dat had die meneer aan die andere tafel voor mij gedaan. Als ik alleen zat te eten vroeg men aan andere tafels vaak ik of ik niet bij hen wilde aanschuiven. Het geld was er destijds niets waard dus liep je met centimeters dikke pakken geld over straat. Nooit heb ik me er onveilig gevoeld.

Graag wil ik bij deze je verhaal wel wat nuanceren. Ik ben onder andere ook in Jordanie en Egypte geweest (Marokko en Syrie staan nog in de planning) en als buitenlands toerist wordt je idd heel gastvrij behandeld (in de arabische cultuur hechten ze nog veel meer waarden aan bv gastvrijheid en familie dan in de westerse cultuur). Zoek je echter serieus het contact met de autochtone christen in deze landen, dan zul je een heel ander verhaal horen. Zelf behoorlijk veel contact gehad met Egyptische Kopten en die worden op allerlei manieren het leven lastig gemaakt. In de grote steden als Cairo en Luxor hebben ze het nog relatief goed, maar ook daar hebben veel Kopten bv noodgedwongen een eigen zaakje, omdat je niet aan de bak kom als werknemer. Buiten de plekken waar veel westerse toeristen en zakenlui komen (bv op het platteland) worden Kopten nog veel meer gediscrimineerd. En in heel Egypte maar ook in heel veel andere overwegend islamitische landen geldt: De islam opgeven en christen worden is nagenoeg onmogelijk. De kans is nl dan wel erg groot dat het je je leven kost.
Kom niet aanzetten met het verhaal dat wij in het westen, of we nu seculier, boeddhist of christen zijn, even intolerant naar moslims zouden zijn, dan moslims in overwegend islamitische landen naar degenen die niet moslim zijn, want dat is absoluut niet waar. In persoonlijke ontmoetingen is iedereen mij evenveel waard, ongeacht welk geloof of religie, maar als totale godsdienst is de islam absoluut intolerant, absoluut haatdragend, absollut gewelddadig en op geen enkele manier te vergelijken met het christendom. Jezus Christus roept ons op onze vijanden lief te hebben, als wij op de ene wang geslagen worden, te andere ook toe te keren. als iemand ons prest een mijl met hem op te lopen er 2 met hem op te lopen etc etc.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 apr 2011 12:14

hazelaar schreef:
Kom niet aanzetten met het verhaal dat wij in het westen, of we nu seculier, boeddhist of christen zijn, even intolerant naar moslims zouden zijn, dan moslims in overwegend islamitische landen naar degenen die niet moslim zijn, want dat is absoluut niet waar. In persoonlijke ontmoetingen is iedereen mij evenveel waard, ongeacht welk geloof of religie, maar als totale godsdienst is de islam absoluut intolerant, absoluut haatdragend, absollut gewelddadig en op geen enkele manier te vergelijken met het christendom.

Merk je zelf ook dat je een persoon (jezelf) vergelijkt met een instituut (een religie). Ik ben zo zeker nog niet van de tolerantie van het christendom als instituut, hoe tolerant individuele christenen ook kunnen zijn.

Jezus Christus roept ons op onze vijanden lief te hebben, als wij op de ene wang geslagen worden, te andere ook toe te keren. als iemand ons prest een mijl met hem op te lopen er 2 met hem op te lopen etc etc.

Ja, en een van de 5 zuilen van islam is liefdadigheid, het oog-om-oog principe is zo opgesteld dat wraak nemen onmogelijk wordt, etc, etc.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Berjan

Berichtdoor Berjan » 08 apr 2011 15:00

Ach, ik ben meerdere malen in landen als Marokko, Tunesie, Egypte, Jemen, Oman, Jordanie en Syrie geweest. Allemaal landen met voornamelijk moslims. Overal werd ik, niet moslim, even hartelijk welkom geheten. Als ik in Jemen zat te eten werd er regelmatig een kop koffie op mijn tafel gezet. Als ik zei dat ik die niet besteld had vertelde de ober me dat dat klopt, dat had die meneer aan die andere tafel voor mij gedaan. Als ik alleen zat te eten vroeg men aan andere tafels vaak ik of ik niet bij hen wilde aanschuiven. Het geld was er destijds niets waard dus liep je met centimeters dikke pakken geld over straat. Nooit heb ik me er onveilig gevoeld.

Kijk, dit is nog eens een mooi tegengeluid, bij alles wat ik hoor van Christenen over de Islam en de Moslims. Zij zouden de antichrist zijn en enkel slecht doen. Terwijl de meeste mensen gewoon gastvrije mensen zijn die hun best doen in de maatschappij.

Er was ooit eens een tv programma (ik dacht Pauw en Witteman) en daar kwam een journalist/avonturier langs. Die ging fietsen door Arabische landen. Die vertelde precies dezelfde verhaal als jij: Nooit onveilig gevoeld, altijd plek om te slapen en ga zo maar door. Hij merkte dat de kijk op deze mensen in Nederland niet klopte. We worden teveel beïnvloed door hen die de journaals bepalen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 apr 2011 15:17

Natuurlijk zijn niet alle moslims fundamentalistisch en/of haatdragend ! Ik heb ook wel eens contact gehad met diverse mensen van Turkse en Marokkaanse afkomst. Mijn dochtertje had een hartsvriendinnetje, zij was Marokkaans. Schatten van ouders, ze voedden hun kinderen zo netjes op, daar konden sommige Nederlandse ouders een voorbeeld aan nemen ! Voordat zij de eerste keer zou komen spelen hier, kwam vader haar brengen en vroeg beleefd of hij even mee naar binnen mocht ? Ja hoor, dat mocht van mij. Hij ging echt niet rond zitten kijken, maar ik merkte wel dat hij de boel even inschatte. Ik heb een hond en katten, maar ik zei dat ik hond altijd achter het hekje in de keuken hield, als er kindjes kwamen spelen. Maar de meiden zouden wel naar boven gaan. Hij ging weg en na een uur belde moeder op om te vragen of het allemaal goed ging. Later kwam vader haar halen en het meisje bedankte heel beleefd, met zelfs een hand ! Ook de Turkse kinderen waren altijd heel gezellig om in huis te hebben. Het enige waar ik op moest letten, dat ik ze niet per ongeluk varkensvlees gaf.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 apr 2011 16:00

schelpje3 schreef:Natuurlijk zijn niet alle moslims fundamentalistisch en/of haatdragend ! Ik heb ook wel eens contact gehad met diverse mensen van Turkse en Marokkaanse afkomst. Mijn dochtertje had een hartsvriendinnetje, zij was Marokkaans. Schatten van ouders, ze voedden hun kinderen zo netjes op, daar konden sommige Nederlandse ouders een voorbeeld aan nemen ! Voordat zij de eerste keer zou komen spelen hier, kwam vader haar brengen en vroeg beleefd of hij even mee naar binnen mocht ? Ja hoor, dat mocht van mij. Hij ging echt niet rond zitten kijken, maar ik merkte wel dat hij de boel even inschatte. Ik heb een hond en katten, maar ik zei dat ik hond altijd achter het hekje in de keuken hield, als er kindjes kwamen spelen. Maar de meiden zouden wel naar boven gaan. Hij ging weg en na een uur belde moeder op om te vragen of het allemaal goed ging. Later kwam vader haar halen en het meisje bedankte heel beleefd, met zelfs een hand ! Ook de Turkse kinderen waren altijd heel gezellig om in huis te hebben. Het enige waar ik op moest letten, dat ik ze niet per ongeluk varkensvlees gaf.

Ik woon hier tegen een Marokkaans rijke buurt aan.
Ik zal mijn ervaringen maar niet vertellen want dat wil jij tocht niet geloven maar het is wel bij moord en doodslag af.

Als je bijvoorbeeld dit leest:
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binn ... aches.html
Wel bedenkelijk vind je niet.

.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 08 apr 2011 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”