mogen mensen oordelen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

mogen mensen oordelen?

Berichtdoor Horeb » 25 mar 2011 19:28

vaak wordt op het forum gesproken over het feit dat forummers elkaar (ver)oordelen betreffende geloofszaken. dit is echter helemaal niet mogelijk, en derhalve een opmerking die onjuist is. er wordt door mensen die dit zeggen geen verschil gemaakt tussen oordeel (wat alleen God kan) en aanspreken op afwijkend of onbijbels gedrag en geloofsgoed.
God zelf zal ieder mens oordelen, en aansluitend ook het vonnis uitvoeren. dat kan ook alleen God. wij zijn daar onmachtig toe.
het is ons als gelovigen echter wel gezet met de bijbel in de hand de rechte weg te wijzen aan een ieder die daarvan afwijkt. dat is vermanen en corrigeren indien nodig. ook kun je soms aan de hand van Gods woord bepalen dat iemand die van zichzelf denkt een kind van God te zijn, helemaal geen kennis van God heeft. wanneer dat duidelijk blijkt dan is er niets beter als proberen duidelijk te maken dat het zo is. mogelijk kun je in liefde die ziel toch nog winnen voor de zaak.
dat is dus GEEN (ver)oordelen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: mogen mensen oordelen?

Berichtdoor TheKeimpe » 25 mar 2011 20:01

Het is ook een kwestie van hoe je het verwoordt... Ik ga even chargeren:

Als ik zeg: "Horeb, als je zegt wat je nu zegt (wat dat dan ook moge zijn) dan wacht je het eeuwig verderf," dan is dat wel degelijk het uitspreken van een oordeel over Horeb.

Als ik zeg: "Horeb, wat je nu zegt, dat strookt om die en die reden niet met de Bijbelse leer, ben je niet op een dwaalweg?" dan geloof ik niet dat ik een oordeel over je vel.

Daarnaast is er een groot verschil of het gaat om zaken die letterlijk in de Bijbel staan (wie loochent dat Jezus de Zoon van God is, daarvan staat heel duidelijk in de Bijbel dat zo iemand geen kind van God kan zijn) of zaken die op een uitleg van de Bijbel berusten. In dat laatste geval moeten we minstens één stap bescheidener zijn, want
"Maar Heer wie is de man,
die op 't nauwkeurigst kan,
zijn dwalingen doorgronden?"

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 apr 2011 22:15

Godsdiensthoogmoed is een hardnekkig kwaad. @Horeb moet daar ook voor beducht zijn, als ik zijn bijdrage zo lees. Met de bijbel in de hand iemand vermanen vind ik al verregaand, want dan geef je de indruk, dat alleen jij de bijbel op de goede manier verstaat en dat is nog maar de vraag. Dus mensen moeten maar liever niet oordelen over andere mensen, zeker niet, als het om geloofszaken gaat. Ieder heeft een persoonlijk geloof, ook degene die naast je zit in de zelfde kerk in de zelfde dienst. De tijd, dat dogma's en kerkleiders voorschrijven hoe jij moet geloven is wat mij betreft voorbij. Een ander beoordelen of zelfs veroordelen op zijn/haar geloof is fout, een zonde. Eerst bij je zelf de ramen wassen, voordat je bij een ander naar binnen gaat kijken.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 apr 2011 06:58

In Gal.6 en elders in de Bijbel staat dat we moeten vermanen en terecht wijzen
in een geest van zachtmoedigheid.
We gaan hier allen wel eens de fout in....maar anderen beledigen en kleineren
is wel heel erg het tegengestelde.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2011 10:14

Vermanen en terechtwijzen mag. We mogen niet oordelen over zaken waar de Bijbel ons vrij in laat. (en ik denk dat er op dat punt in christelijk Nederland, en ook zeker in rechtse kringen wel een hoop mis gaat op het gebied van uiterlijkheden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 apr 2011 12:01

het onderwerp doet me denken aan een uitspraak van Paulus in Romeinen:

27 Ik hard mezelf en oefen me in zelfbeheersing, want ik wil niet aan anderen de spelregels opleggen om uiteindelijk zelf te worden gediskwalificeerd.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 07 apr 2011 19:07

jaapo schreef:Godsdiensthoogmoed is een hardnekkig kwaad. @Horeb moet daar ook voor beducht zijn, als ik zijn bijdrage zo lees. Met de bijbel in de hand iemand vermanen vind ik al verregaand, want dan geef je de indruk, dat alleen jij de bijbel op de goede manier verstaat en dat is nog maar de vraag..

:lol: vrijheid blijheid.......geen bijbelse normen en al zeker geen geloofstoets.............

Riska

Berichtdoor Riska » 07 apr 2011 19:13

Horeb schreef:
jaapo schreef:Godsdiensthoogmoed is een hardnekkig kwaad. @Horeb moet daar ook voor beducht zijn, als ik zijn bijdrage zo lees. Met de bijbel in de hand iemand vermanen vind ik al verregaand, want dan geef je de indruk, dat alleen jij de bijbel op de goede manier verstaat en dat is nog maar de vraag..

:lol: vrijheid blijheid.......geen bijbelse normen en al zeker geen geloofstoets.............

En daarmee bevestig je precies de aarzeling van Jaapo...

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 07 apr 2011 19:20

Riska schreef:
Horeb schreef:

En daarmee bevestig je precies de aarzeling van Jaapo...

het is de geest van het "christendom" van deze tijd. mensen moeten hun geloof kunnen beleven zoals ze dat zelf willen. consumeren zou ik bijna zeggen.
dat is totaal anders als onze vaderen ons geleerd hebben. de meeste willen niet meer buigen voor Gods woord en ook niet voor de boodschapper ervan.
als onze dominee gepreekt heeft loopt dezelfde dag nog zijn mailbox vol met allerlei commentaar van de hoorders...........
wat je ook zegt, ik doe daar niet aan mee. verder even goede vrienden :wink:

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 apr 2011 19:38

Beste Horeb, hier bevestig je weer met je uitspraken, dat je anderen veroordeelt op
hun visie op de Bijbel. En waarom heb jij het toch altijd over "onze vaderen "
is dat alleen de toets voor jou als je de Bijbel leest.
Het gaat om dezelfde waarheid; en dat is dat de Here Jezus de Weg en de Waarheid en
het Leven is, voor elke gelovige is Hij de Weg en de Middelaar tot God.
En alle mensen zijn verschillend en hebben daarom ook een verschillende beleving
van het geloof, als een geloofsbeleving anders is betekent dat nog niet dat iemand
dwaalt of zoals jij stelt consumeert. Het consumeren van het geloof betekent dat je
alleen staat op de beloften en niet ziet dat er ook van ons zelf wat gevraagd wordt.
Je weet wel "een dienstknecht van de Heer zijn " vanaf je pc kan jij daar niet over
oordelen.

Maar de uitspraken "de meeste willen niet buigen voor God" en geen "Bijbelse normen"
zeggen genoeg over jou.
Laatst gewijzigd door schaapje op 07 apr 2011 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 07 apr 2011 19:52

Dit alles gelezen hebbend wil ik gaarne de zaak wat toespitsen: Zijn wij van mening, dat ieder een persoonlijk geloof heeft, inhoudende een persoonlijke band met God, waarbij bepaalde dogma's weliswaar worden geaccepteerd, maar niet als boventoon voerende hoofdzaak, OF is het geloof eerst dan een waar en oprecht geloof, als je alle dogma's door bijv. Paulus en later door andere "oudvaders " ingesteld, letterlijk neemt en navolgt in je leven; evenzeer je neemt de gehele Bijbel letterlijk en tracht alles in je leven tot in de puntjes na te leven (dan kom je wel in de problemen, alleen al door de boeken van Mozes). ???. Het zal duidelijk zijn, waar ik sta, met daarbij de aantekening dat ik in mijn leven daardoor al menigmaal door rechtzinnige medegelovigen tot verlorene ben verklaard.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 apr 2011 20:10

jaapo schreef:Dit alles gelezen hebbend wil ik gaarne de zaak wat toespitsen: Zijn wij van mening, dat ieder een persoonlijk geloof heeft, inhoudende een persoonlijke band met God, waarbij bepaalde dogma's weliswaar worden geaccepteerd, maar niet als boventoon voerende hoofdzaak, OF is het geloof eerst dan een waar en oprecht geloof, als je alle dogma's door bijv. Paulus en later door andere "oudvaders " ingesteld, letterlijk neemt en navolgt in je leven; evenzeer je neemt de gehele Bijbel letterlijk en tracht alles in je leven tot in de puntjes na te leven (dan kom je wel in de problemen, alleen al door de boeken van Mozes). ???. Het zal duidelijk zijn, waar ik sta, met daarbij de aantekening dat ik in mijn leven daardoor al menigmaal door rechtzinnige medegelovigen tot verlorene ben verklaard.

Het lijkt me toch wel logisch dat een ieder een persoonlijk relatie/band met God heeft.
Alleen al als je de evangelieën lees is er zoveel verschil in de manier van schrijven, benaderen,
de persoonlijkheid van Matteus b.v. versus Johannes ik vind dat een enorm verschil.
En de brieven dito ze spreken de Waarheid maar er spreekt ook een persoonlijkheid
van de schrijver doorheen.
Hetzelfde kun je vinden in het OT
Door hun persoonlijkheid spreken ze op een andere manier over God, wel de Waarheid
en geïnspireerd door God, maar staan anders in hun relatie met God.

En zo ook hier op het forum, door het schrijven heen zie je de persoonlijkheid van mensen.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 08 apr 2011 14:35

@ schaapje,
je bent er weer als de kippen bij je mening te geven. ik denk daar ook het mijne van.
verder snap je blijkbaar niet dat ik of jij of wie ook helemaal niet (ver)oordelen kunnen. dat is een werk van God, en voert straks ook het vonnis erbij uit.
verder heeft het geen pas mij persoonlijk aan te vallen op mijn beoordelingscriteria. ik beoordeel inderdaad iemand op zijn/haar inhoud, door hetgeen ik hier van iemand lees te wegen. dat doe jij overigens zelf ook.
aan de hand van de uitkomst bepaal ik mijn zienswijze....en in de discussie geef ik vervolgens mijn mening.
wat jij daar ook maar van vind is voor mij geen enkel punt.
je kunt mij alleen aanspreken als ik iets beweer wat niet overeenkomt met Gods woord. dat was volgens mij ook zo afgesproken?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 08 apr 2011 14:39

jaapo schreef: met daarbij de aantekening dat ik in mijn leven daardoor al menigmaal door rechtzinnige medegelovigen tot verlorene ben verklaard.

ik zal jou niet verloren verklaren :D . wat ik verklaar doet er trouwens niet toe.......God weet of Hij jou kent. of je echt een kind van Hem bent. daar gaat het om.
verder zal ik niet aarzelen je te zeggen als ik dingen opmerk aan je zienswijze die tegen de schrift getuigen. maar dat is geen veroordeling.
uiteindelijk blijkt daaruit wel of je Christus wil volgen of niet. Want de schriften getuigen ervan

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 apr 2011 14:40

Als iemand je aanspreekt op jouw wijze van geloven en je wordt kwaad, vraag ik me af in hoeverre je daar reden toe hebt. Ofwel je weet zeker dat het goed zit en laat het er verder bij, of wel, en dat is helemaal niet verkeerd,je vraagt je af hoe de ander dit kan vinden. Geef je daar wellicht reden toe ? Kan de ander mogelijk twijfelen aan je oprechtheid ? Of doe je misschien ongewild iets wat niet goed is.
Als mensen al snel klaar staan met de verdediging, dat er aan hun geloof niks mankeert, moeten ze maar niet in bepaalde kerken gaan zitten, want daar wordt geregeld getoetst aan de Bijbel.
Niet iedere gelovige is een WARE gelovige !

Terug naar “Archief”