Opvoeden, ouders en omstanders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Opvoeden, ouders en omstanders

Berichtdoor Mortlach » 31 mar 2011 15:42

schelpje3 schreef:Bij mij zit het van jongsaf ingebakken. Als je het niet hebt, dan krijg je het misschien niet. Ik weet niet, of jij moet tegen een hele strenge vrouw oplopen ? Want je hebt er Kenau's bij :-& Ik houd van harmonie en goede sfeer, dus zal niet snel de confrontatie opzoeken.

Daarom zoek ik ook naar streng & lief!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mar 2011 15:44

schelpje3 schreef:En nee, ik ben niet van de eindeloze discussies ! Maar probeer die juist te voorkomen (lukt lang niet altijd en dan is moeder's wil wet :-oo )

Moeders wil is wet? Op een gegeven moment ook niet meer hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 16:07

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Bij mij zit het van jongsaf ingebakken. Als je het niet hebt, dan krijg je het misschien niet. Ik weet niet, of jij moet tegen een hele strenge vrouw oplopen ? Want je hebt er Kenau's bij :-& Ik houd van harmonie en goede sfeer, dus zal niet snel de confrontatie opzoeken.

Daarom zoek ik ook naar streng & lief!

Zoals ik :wink: :-oo

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 16:08

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:En nee, ik ben niet van de eindeloze discussies ! Maar probeer die juist te voorkomen (lukt lang niet altijd en dan is moeder's wil wet :-oo )

Moeders wil is wet? Op een gegeven moment ook niet meer hoor.

DAT zullen we nog wel eens zien :jaknikken: :neeschudden:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mar 2011 18:25

schelpje3 schreef:
TheKeimpe schreef:Ik ben wel geen moeder, maar ik ga de discussie ook niet aan. Als dat shirtje vandaag niet aangaat, dan gaat het niet aan.
Natuurlijk scheelt het wel dat onze oudste nog maar 5 is...

Als je consequent bent in nee is nee, dan stopt het gedram de keer erop veel eerder.

Ik had het juist over eentje onder die 5 :D Als puberkind perse zo'n veel te koud shirtje aan wil, ga je gang, je komt er vanzelf achter.
En nee, ik ben niet van de eindeloze discussies ! Maar probeer die juist te voorkomen (lukt lang niet altijd en dan is moeder's wil wet :-oo )

Ik heb hier twee peuterpubers rondlopen (overigens klopt je verhaal niet, het shirtje ging naar school aan, dan ben je al kleuter :p ), dus ik weet aardig hoe het werkt hoor... En ik kleed ze ook wel eens aan. Het is altijd wel een uitdaging: bij een tegenstribbelend jongentje zijn kleren toch netjes aandoen.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 31 mar 2011 20:20

Hier ruimen de jongens 2x per dag de tafel af en de oudste (12) trekt z'n eigen bed recht. Verder hoeven ze op schooldagen niks voor mij/ons te doen, ook al zijn we met z'n zessen :wink:.

Op zaterdag heeft ieder z'n karweitjes, die gemiddeld een half uur tijd in beslag nemen; de oudste is iets langer bezig, de tweeling van 8 wat korter. De auto wordt dan gewassen, ze ruimen de vaatwasser uit, helpen mee om rommel op te ruimen, nemen de trap af en meer van zulke karweitjes. Zelf noemen ze het regelmatig 'kinderarbeid', maar ik vind het niet meer als normaal dat ze zien dat het niet vanzelf schoon en opgeruimd wordt. En zeg nou zelf, wat is een half uurtje op een hele vrije zaterdag?

In vakanties helpen ze allemaal 's morgens na het ontbijt een kwartier (met de kookwekker erbij!) en aan het eind van de middag moeten ze hun speelgoed opruimen en de beesten verzorgen.

De jongste twee hebben nog geen taken, zij 'helpen' als ze zin hebben :wink:!

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 31 mar 2011 22:32

O ja, ik vraag ook weleens aan ze of ze op weg naar school een brief in de brievenbus willen doen. Of, als ze toch naar boven lopen, het een of ander in een slaapkamer willen neerleggen. Valt dat ook onder de noemer 'werken'? Want dan doen ze tóch regelmatig (maar niet elke dag) een karweitje :mrgreen: ...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 01 apr 2011 07:51

Sophie77 schreef:O ja, ik vraag ook weleens aan ze of ze op weg naar school een brief in de brievenbus willen doen. Of, als ze toch naar boven lopen, het een of ander in een slaapkamer willen neerleggen. Valt dat ook onder de noemer 'werken'? Want dan doen ze tóch regelmatig (maar niet elke dag) een karweitje :mrgreen: ...

Vind ik normaal hoor. Zij komen er toch langs. Als ik was aan het vouwen ben en ze komen langs de bijkeuken geef ik ze ook een stapel in handen, leg maar ff in je kast.
Ik heb op de kopse kant vd planken in de kast stikkers geplakt. Ze kunnen zo zien waar het moet. Hebben ze ook geen excuses dat ze niet weten waar ze het moeten neerleggen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 apr 2011 09:50

In principe hebben ze bij ons nog geen taken, behalve het helpen opruimen van hun eigen speelgoed.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 apr 2011 06:22

hier geen taken maar ik vind wel dat ze kan helpen met tafel dekken en afruimen. Vaak vind ze het super leuk om te doen, zet wat dingen op de grond en dan sjouwt zij alles naar de tafel!

En kwa kleren. Hier is niet helemaal mama's wil is wet. Ik schipper gerust een keer met kleren als ze aangeeft dat ze haar 'voetbalshirtje' roze polo, aanwil. Ipv een tuinjurk oid. Alleen moet ze het wel alleen halen en de andere in de kast leggen. Vaak is het geen probleem.

Aantal regeltjes zoals: als mama schoenen en jas aanheeft, moet julia dat ook. Dus dan is het gauw in orde. Als zij de schoenen in huis uit heeft en iknog niet, wordt ik er ook door haar opgewezen dat de schoenen uitmoeten en gelijk heeft ze. Alleen heb ik er niet altijd tijd voor als marijn de fles moet enzo.

Thuis hielp ik gewoon mee. We hoefden ook geenkostgeld te betalen maar me moeder zei dan wel: als je vertikt om te helpen laat ik een werkster komen en dan betalen jullie die. Vond ik opzich best goed dat ze het zo aangaf. Ze is immers niet onze werkster. Maar alle taken zoals tafel dekken, afruimen,afwassen ed, bedden, slaapkamer netjes houden, was opruimen, kunnen kinderen zat doen, alleen wel even kijken ofhet macht met de leeftijd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 apr 2011 08:06

Hier is het zo dat als Jurian bewust zijn brood op de grond mikt tijdens het eten, hij het als we allemaal klaar zijn met eten zelf even op moet ruimen.
Maar hij vindt dat gewoon heel leuk, tenminste, gisteren :roll: Hij gooide alles op de grond (broodje op, mama, dus nu plakje kaas? Haha, nee, daar trappen we niet in ;) ) en wilde al meteen zijn stoel uit om op te ruimen. Na het eten mocht het, en dan istie helemaal enthousiast. Daarna heeftie zijn beker drinken ook maar leuk over het vloerkleed gemikt, en dan met zo'n lief gezichtje vragen: 'doekje mama? Ik poetsen.' Grr...dus deze oplossing is het ook al niet meer ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 apr 2011 10:52

MissF schreef:Hier is het zo dat als Jurian bewust zijn brood op de grond mikt tijdens het eten, hij het als we allemaal klaar zijn met eten zelf even op moet ruimen.
Maar hij vindt dat gewoon heel leuk, tenminste, gisteren :roll: Hij gooide alles op de grond (broodje op, mama, dus nu plakje kaas? Haha, nee, daar trappen we niet in ;) ) en wilde al meteen zijn stoel uit om op te ruimen. Na het eten mocht het, en dan istie helemaal enthousiast. Daarna heeftie zijn beker drinken ook maar leuk over het vloerkleed gemikt, en dan met zo'n lief gezichtje vragen: 'doekje mama? Ik poetsen.' Grr...dus deze oplossing is het ook al niet meer ;)

Ik hoop voor je dat er dan geen jam of chocopasta op het brood zit :-oo
Wat zijn harde vloeren dan toch fijn he :lol:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 apr 2011 10:53

Juist wel chocopasta :( Maar onder zijn stoel ligt een stuk doorzichtig zeil hoor, want tot de vloer in de lak zit, heb ik geen zin in al die troep op mijn vloer. Als het ooit eens gelakt is, dan mag alles weer ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 04 apr 2011 12:24

gewoon brood zonder beleg geven...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 apr 2011 14:07

TheKeimpe schreef:gewoon brood zonder beleg geven...

Wat hardvochtig [-X

Terug naar “Archief”