Niet om flauw te doen, maar wel om het onderscheid duidelijk te krijgen. Nergens staat dat er in de hel wening en knersing der tanden zal zijn. Er staat wel dat dit zo zal zijn in de vurige oven en in de buitenste duisternis. Daarom is het denk ik belangrijk om het begrip hel duidelijk te krijgen. Het is dan ook de vraag of de overkoepelende term hel wel juist is, het kan ook een generalisatie zijn. Is deze vurige oven of deze buitenste duisternis namelijk eeuwig?
Lukas 13 vs 28
Mattheus 8 vs 12
Matth 13 vs 42
Matth 13 vs 50
Matth 22 vs 13
Matth 25 vs 30
Mat 8 vs 12 zegt letterlijk wat ik in bovenstaande quote beweerde:
12 maar de erfgenamen van het koninkrijk zullen worden verbannen naar de uiterste duisternis; daar zullen zij jammeren en knarsetanden.’
Evenals 13:42, 13:50, 22:13,
42 en hen in de vuuroven werpen; daar zullen ze jammeren en knarsetanden.
Letterlijk elke tekst die je genoemd hebt gaat over wening en knersing in het dodenrijk of in de buitenste duisternis. In geen enkele van je aangehaalde teksten wordt over een eeuwigheid gesproken. Ik snap dus niet waarom je bovenstaand teksten aangehaald hebt omdat ze perfect mijn quote ondersteunen.
De vraag blijft dus overeind staan: Is deze buitenste duisternis of deze vurige oven eewig?
@ The Keimpe
Het boek "brieven uit de hel", gaat niet over de hel als eeuwige straf, maar over een "oudere" duivel die een "jongere" duivel instrueert hoe hij mensen op aarde moet verleiden. Een boek wat overigens wel absoluut de moeite waard is, maar dus niet ter zake doende in dit topic.
Ook het andere boek "de grote scheiding" gaat, als ik het goed begrepen heb, ik las het in het engels..., meer over het hier en nu dan over een eeuwige toekomst. Ook dit is een waardevol boek, echter ook niet over dit topic.
Wat betreft het boek "Brieven uit de hel" heb je gelijk. Het boek de grote scheiding gaat over een fantasie van Lewis over het leven na de dood. De hellebewoners maken dan per bus een uitstapje naar de hemel, maar ze willen er niet blijven. Maar het is natuurlijk bedoeld voor het hier en nu, anders had Lewis dit boek niet geschreven

@ Jantjes: Je mag dan een evangelische denkwijze hebben. Tot nu toe ben je degene die het best zijn mening onderbouwd. Bedankt voor je heldere uiteenzetting

@ Schaapjes:
De Here Jezus is toch in het dodenrijk afgedaald, en graven gingen open.
Waar staat het?
Of daalde hij ter helle (zoals het in de 12 artikelen des geloofs staat).
Inderdaad geen eenvoudige materie

@Jan van der weg
de topic hier heet 'de hel - of toch niet?
toen ik me in dit topic inlas, werd deze gelijkenis als argument afgevoerd.
maar als er geen hel zou zijn dan misleidde Jezus de mensen door deze gelijkenis te vertellen.
Ik verdedig dus het bestaan van de hel door te stellen dat Jezus geen misleider is.
Ook ik onderschrijf het bestaan van de hel, maar of Jezus het in deze gelijkenis over een eewigdurende hel heeft is de vraag. Ik denk dat het in deze gelijkenis over het dodenrijk gaat.
Er zijn een aantal redenen om deze gelijkenis niet letterlijk te nemen (of in ieder geval niet letterlijk als hel te interpreteren):
23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde.
- De opstanding heeft nog niet plaatsgevonden en toch ziet hij Abraham en Lazarus??? (Hij praat zelfs met Abraham)
- Er is contact tussen de rijke en Abraham. Het lijkt me bijzonder vreemd om te kunnen praten in de hemel met mensen uit de hel.