Maar 3,2 procent begrijpt betekenis Pasen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Maar 3,2 procent begrijpt betekenis Pasen

Berichtdoor JeeWee » 31 mar 2011 21:12

Best wel schokkend. Terwijl wij hier braaf op Refoweb elkaar in de haren vliegen of doop, homo's en vrouwen in het ambt komen de resultaten van onderzoeksbureau Blauw Research in opdracht van Alpha-cursus Nederland naar buiten met het feit dat slechts 3,2 procent van de Nederlandse bevolking met Pasen denkt aan woorden als ‘vergeving’ of ‘verzoening’. Mensen in de leeftijd van 26 tot 34 jaar associëren Pasen eerder met de paashaas dan met Jezus.

“Lente, chocolade en vrije dagen, dat is de inhoud van Pasen voor de gemiddelde Nederlander”, zegt een woordvoerder van de Alpha Cursus Nederland. Van de Nederlanders ouder dan 34 jaar denkt minder dan 10 procent aan bezinning, vergeving en overwinning op de dood, en ze gaan evenmin naar een paasdienst. Pasen lijkt gereduceerd tot een paar vrije dagen tijdens de mooie lentedagen.”

Raakt het jou? Ben je verbaasd? Voel jij je hier voor verantwoordelijk? Draag jij wat van Pasen uit?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Maar 3,2 procent begrijpt betekenis Pasen

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 21:21

Nou niet alleen Pasen, maar van Hemelvaartsdag snapt de gemiddelde Nederlander helemaal niks, dus laat staan pinksteren. Wat is dan de zin om hierover te discussieren ? Als Albert Heijn in januari al gevuld wordt met paaseitjes :-oo

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 01 apr 2011 07:23

Het verbaasd mij niks. Het is toch ook niet te begrijpen, als je zoveel verschillende gewoontes en gebruiken bij elkaar gooit. En dan gaat de commercie zich er ook nog mee bemoeien.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 apr 2011 09:40

Ach, ik weet ook niet wat ze met Jom Kippoer of het Loofhuttenfeest vieren, of met het islamitische Asjoera, of het Hindoeistische Nag Pantsjami.

Ben erg benieuwd welk percentage je krijgt als je naar Pinksteren vraagt trouwens...

Ah, trouwens, nu ik goed lees zie ik dat het 'denken aan' is, en niet 'weten wat men viert'. Best kans dus dat een deel van die 96,8% wel wéét waar christelijk Pasen voor staat als je even doorvraagt, maar dat het gewoon niet meer de eerste associatie is. (en waarom zou het, als je geen christen bent?)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 01 apr 2011 14:30

Dit soort enquetes is er bijna elk jaar rond de feestdagen. Altijd zijn de cijfers teleurstellend en dan wordt steeds dit gezien als het naderend einde en een teken van verdergaande afvalligheid. Maar inderdaad: hoe was de vraagstelling en hoe was de doorsnede van de bevolking bij die vraagstelling? Dit soort cijfertjes is weinigzeggend en met evenveel recht kan ik op onderzoeken wijzen, die aangeven, dat de kerkgang weliswaar minder wordt, maar dat het aantal gelovigen of zeer geïnteresseerden in het geloof groeit.
Laat ik de zaak eens omdraaien. Hoeveel procent van de onkerkelijken/ongelovigen is er tijdens de feestdagen door het werk van de kerken,(o.m evangelisatie buiten de kerkmuren) tot geloof of op z'n minst tot grote belangstelling voor het geloof gekomen? En let op: de "kerken" dat zijn WIJ.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 apr 2011 14:42

Mortlach schreef:Ach, ik weet ook niet wat ze met Jom Kippoer of het Loofhuttenfeest vieren, of met het islamitische Asjoera, of het Hindoeistische Nag Pantsjami.

Ben erg benieuwd welk percentage je krijgt als je naar Pinksteren vraagt trouwens...

Ah, trouwens, nu ik goed lees zie ik dat het 'denken aan' is, en niet 'weten wat men viert'. Best kans dus dat een deel van die 96,8% wel wéét waar christelijk Pasen voor staat als je even doorvraagt, maar dat het gewoon niet meer de eerste associatie is. (en waarom zou het, als je geen christen bent?)

Nee dat weet ik ook niet #-o
Er zijn zoveel feesten, als je de kalender bekijkt en de R.K. feestdagen ziet :shock: daar snap ik ook niks van.
2e paasdag is voor veel mensen: 1e campingweekend van dat jaar, joepie de woonmall is open.
Nu hebben we nog een 2e Paasdag, maar hoe lang nog ? Veel kerken zijn op 2e Paasdag maar matig bezet. Want ze zijn op vrijdagavond geweest en 2 x op zondag, nou dan is het wel genoeg geweest =;

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 apr 2011 14:43

JeeWee schreef:Best wel schokkend. Terwijl wij hier braaf op Refoweb elkaar in de haren vliegen of doop, homo's en vrouwen in het ambt komen de resultaten van onderzoeksbureau Blauw Research in opdracht van Alpha-cursus Nederland naar buiten met het feit dat slechts 3,2 procent van de Nederlandse bevolking met Pasen denkt aan woorden als ‘vergeving’ of ‘verzoening’. Mensen in de leeftijd van 26 tot 34 jaar associëren Pasen eerder met de paashaas dan met Jezus.

“Lente, chocolade en vrije dagen, dat is de inhoud van Pasen voor de gemiddelde Nederlander”, zegt een woordvoerder van de Alpha Cursus Nederland. Van de Nederlanders ouder dan 34 jaar denkt minder dan 10 procent aan bezinning, vergeving en overwinning op de dood, en ze gaan evenmin naar een paasdienst. Pasen lijkt gereduceerd tot een paar vrije dagen tijdens de mooie lentedagen.”

Raakt het jou? Ben je verbaasd? Voel jij je hier voor verantwoordelijk? Draag jij wat van Pasen uit?

Om eerlijk te zijn geloof ik niets van die 3.2%. Of ze moeten alleen naar woorden als verzoening en vergeving kijken (woorden die ik eerder bij Goede Vrijdag dan bij Pasen zou plaatsen). Maar volgens mij is het aantal mensen dat iedere week naar de kerk gaat al hoger dan die 3.2 procent en die weten echt wel Pasen met opstanding te associeren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 apr 2011 15:45

schelpje3 schreef:Er zijn zoveel feesten, als je de kalender bekijkt en de R.K. feestdagen ziet :shock: daar snap ik ook niks van.
2e paasdag is voor veel mensen: 1e campingweekend van dat jaar, joepie de woonmall is open.

En gelijk hebben ze.

Nu hebben we nog een 2e Paasdag, maar hoe lang nog ? Veel kerken zijn op 2e Paasdag maar matig bezet. Want ze zijn op vrijdagavond geweest en 2 x op zondag, nou dan is het wel genoeg geweest =;

Hier in Ierland doen ze niet aan 2e paasdag, en ik mis hem ook niet moet ik zeggen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 apr 2011 15:46

parsifal schreef:Om eerlijk te zijn geloof ik niets van die 3.2%. Of ze moeten alleen naar woorden als verzoening en vergeving kijken (woorden die ik eerder bij Goede Vrijdag dan bij Pasen zou plaatsen). Maar volgens mij is het aantal mensen dat iedere week naar de kerk gaat al hoger dan die 3.2 procent en die weten echt wel Pasen met opstanding te associeren.

Misschien is het hele onderzoek een goed-getimede 1-aprilgrap.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 apr 2011 16:28

parsifal schreef:
JeeWee schreef:Best wel schokkend. Terwijl wij hier braaf op Refoweb elkaar in de haren vliegen of doop, homo's en vrouwen in het ambt komen de resultaten van onderzoeksbureau Blauw Research in opdracht van Alpha-cursus Nederland naar buiten met het feit dat slechts 3,2 procent van de Nederlandse bevolking met Pasen denkt aan woorden als ‘vergeving’ of ‘verzoening’. Mensen in de leeftijd van 26 tot 34 jaar associëren Pasen eerder met de paashaas dan met Jezus.

Om eerlijk te zijn geloof ik niets van die 3.2%. Of ze moeten alleen naar woorden als verzoening en vergeving kijken (woorden die ik eerder bij Goede Vrijdag dan bij Pasen zou plaatsen). Maar volgens mij is het aantal mensen dat iedere week naar de kerk gaat al hoger dan die 3.2 procent en die weten echt wel Pasen met opstanding te associeren.

Het aantal dat naar de kerk is idd hoger, maar het aantal mensen dat ooit naar de kerk ging of zijdelings iets met geloof te maken heeft, weet wel wat Pasen betekent. Als je op de Coolsingel gaat staan en je vraagt een aantal buitenlandse Rotterdammers, ja die weten het veelal niet. Alhoewel :-k

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 apr 2011 16:43

schelpje3 schreef:Het aantal dat naar de kerk is idd hoger, maar het aantal mensen dat ooit naar de kerk ging of zijdelings iets met geloof te maken heeft, weet wel wat Pasen betekent. Als je op de Coolsingel gaat staan en je vraagt een aantal buitenlandse Rotterdammers, ja die weten het veelal niet. Alhoewel :-k

Misschien dat de enquete werd gehouden tijdens een koopzondag :-)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 09 okt 2012 11:47

Betekenis van de Hoogfeesten en feesten heeft niets te maken met gelovig of ongelovig men dient dat gewoon te weten daar het onze Cultuur is en onze wortels en behoort bij een algemene ontwikkeling en opvoeding.Arme man /vrouw die zijn/haar wortels niet meer weet ,geen wonder dat NL een hufterig land is geworden en er steeds meer barbaren op straat lopen.

Arm volk dat niet meer trots is op eigen land cultuur en godsdienst.

Nederland is niet zo maar een land maar behoort bij de top tien in alle opzichten :!: :!: :!: :!: .
VERITAS VOS LIBERABIT.

savagemm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor savagemm » 09 okt 2012 12:12

Ik weet prima waar Pasen voor staat, maar ik denk bij Pasen lekker aan uitslapen. Ik denk dat het percentage mensen dat het getal 42 wat zegt niet veel hoger zal zijn. Of het officiele tenue van een Pastafarian.
Carpe Noctum.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 03 jan 2013 22:13

ja de betekenis van de Heilige tijden van YHWH - wat men de joodse feestdagen noemt daar hebben de kerken weinig meer mee. Jammer ......want Yeshua vervult van de heilige tijden van YHWH . Leviticus 23
https://sites.google.com/site/messiaansestudies/visie
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 05 jan 2013 11:37

JeeWee schreef:Raakt het jou? Ben je verbaasd? Voel jij je hier voor verantwoordelijk? Draag jij wat van Pasen uit?

Het raakt me niet en het verbaasd me ook niet. Waarom? Nederland word steeds minder gelovig, dan is het ook logisch dat er minder mensen zich verdiepen in de traditionele religie, in dit geval het christendom. En nee, het raakt me niet, ik hoop dat de secularisatie zich door zet tot er geen enkele gelovige meer in Nederland is. Niet dat ik ze haat of zo, of niet mag. Maar ik zie religie als een illusie. En mensen kunnen beter de waarheid omarmen dan in een illusie geloven.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Terug naar “Archief”