Blij om de uitverkiezing.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Blij om de uitverkiezing.

Berichtdoor schaapje » 31 mar 2011 14:39

Horeb schreef:
Janvanverweg schreef:
Horeb schreef:vroeger spraken ze over een tweezijdige bekering. eerst de inwendige roeping die de wil van de mens neigt naar God. de Heilige Geest werkt dat in het hart.

de doop in tweeen gesplits en nu ook de bekering?
jeschrijft 'vroeger', is dat nu terug gedraait?
en is er ergens een heenwijzing te vinden naar die inwendige roeping of is het louter de praktijk aanpassen aan de theorie?

ga jij nou de mensen in verweggistan maar voor de gek houden :( hier lukt dat niet. ben je daarom weg gegaan misschien?

Ja de toon is weer gezet ....er wordt gewoon een vraag gesteld....dacht ik :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 15:15

schaapje schreef:Tja schelpje misschien heb ik makkelijk praten omdat ik geen kerkelijke opvoeding heb
gehad, maar het is toch niet zo dat ons denken niet veranderd moet worden door God.
Ik heb vanmorgen het eerste hoofdstuk van de Hebreeën-brief gelezen, daar wordt
uitgelegd hoe geweldig verhoogd Jezus is er geen naam boven Hem groter.

En Fil 2: 11
Daarom heeft God Hem uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken
opdat in de Naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hun die in de hemel en die op de
aarde en die onder de aarde zijn. en alle tong zou belijden; JEZUS CHRISTUS IS DE HERE
tot eer van God de Vader.

Ik weet niet hoe dat bij jou is, maar bij mij leeft dit bovenstaande heel sterk.

tot eer van God de Vader dat is de naam Jezus aan ons gelovigen gegeven.
En alle knie zal zich voor Jezus moeten buigen. Tot eer van God de Vader.

Waar zeg ik dat ons denken niet veranderd moet worden ? Juist wel toch ?
Bij mij leven andere teksten heel sterk, maar dat komt wellicht door mijn persoonlijke omstandigheden. Ook ben ik een gevoelsmens. Ik ben wel eens eenzaam onder de Hemel. Jij hebt dat niet en kent het ook niet, schreef je eerder. Ik dus wel. En dat ligt geheel aan mij (!) maar ik ervaar het wel zo.
Dat is tevens zoals Christa het zo mooi verwoordde. Volhouden, ook al geeft God geen antwoord !
Ieder mens heeft een persoonlijk geloofsleven. Zelfs tussen man en vrouw verschilt dat, je neemt nu eenmaal ook je karakter mee. Als je van nature opgewekt bent, is het in je geloof wellicht niet zo gebruikelijk om in de put te zitten.
En... andere tijden..... andere teksten. :)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 31 mar 2011 15:37

Horeb schreef:
Janvanverweg schreef:
Horeb schreef:vroeger spraken ze over een tweezijdige bekering. eerst de inwendige roeping die de wil van de mens neigt naar God. de Heilige Geest werkt dat in het hart.

en is er ergens een heenwijzing te vinden naar die inwendige roeping of is het louter de praktijk aanpassen aan de theorie?

ga jij nou de mensen in verweggistan maar voor de gek houden :( hier lukt dat niet. ben je daarom weg gegaan misschien?

Ik vind het juist verhelderend om eens iemand te horen die zonder refo-bril de Bijbel leest.
Ik heb hem een tijd geleden afgezet, maar soms merk ik dat m'n ogen er nog steeds een beetje naar staan.
Dan kom je weer een Bijbeltekst tegen waar een bepaalde refo-leer aan opgehangen is, en blijkt er in het verband opeens iets heel anders te staan.
Ga vooral door Janvanverweg, en misschien kan Horeb die neerbuigende toon verwegistan doen???
We hoeven het niet met elkaar eens te zijn maar daarom kunnen we elkaar nog wel respecteren.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mar 2011 15:44

schelpje3 schreef:
schaapje schreef:Tja schelpje misschien heb ik makkelijk praten omdat ik geen kerkelijke opvoeding heb
gehad, maar het is toch niet zo dat ons denken niet veranderd moet worden door God.

Daarom heeft God Hem uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken
opdat in de Naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hun die in de hemel en die op de
aarde en die onder de aarde zijn. en alle tong zou belijden; JEZUS CHRISTUS IS DE HERE

Ik weet niet hoe dat bij jou is, maar bij mij leeft dit bovenstaande heel sterk.

Bij mij leven andere teksten heel sterk, maar dat komt wellicht door mijn persoonlijke omstandigheden. Ook ben ik een gevoelsmens. Ik ben wel eens eenzaam onder de Hemel. Jij hebt dat niet en kent het ook niet, schreef je eerder. Ik dus wel. En dat ligt geheel aan mij (!) maar ik ervaar het wel zo.
Dat is tevens zoals Christa het zo mooi verwoordde. Volhouden, ook al geeft God geen antwoord !
Ieder mens heeft een persoonlijk geloofsleven. Zelfs tussen man en vrouw verschilt dat, je neemt nu eenmaal ook je karakter mee. Als je van nature opgewekt bent, is het in je geloof wellicht niet zo gebruikelijk om in de put te zitten.

Inderdaad schelpje we nemen ons karakter mee maar ik heb zelf de indruk dat God dát juist
wil ombuigen omdat onze karaktertrekken liggen in onze oude natuur, en zoals je bent..zo
denk je. Dus door mijn opvoeding was mijn karakter behoorlijk misvormd, zoals bij zoveel
mensen. Natuurlijk mogen we ook ons zelf blijven maar veel dingen in ons wil God omvormen
zodat we meer op Hem gaan lijken.

En in mijn leven is mijn geloof ook behoorlijk beproefd door de Here God, en inderdaad
ik had volharding nodig, hoe vaak ik in die tijd "de Zaaier" niet heb gelezen ik weet het
niet meer, maar iedere keer maakte ik die keus ; ik wil niet zijn zoals tussen de dorens
en distel gezaaide, maar de Here Jezus heeft mij er uit geholpen, achteraf zie je wat een
zegen de problemen kunnen zijn in iemands leven, mij heeft het dichter bij Hem gebracht.
En een gevoelsmens was ik echt heel erg, werd voortdurend heen en weer geslingerd door
mijn gevoelens, kan daar nu veel beter mee omgaan. Ik denk persoonlijk (kan dat bijbels niet
onderbouwen) dat we over onze gevoelens moet heersen, ze moeten niet de baas zijn.

Maar even om-topic ik snap nog steeds de uitverkiezing niet, ik zie dat God met mensen
bezig is en dat Hij wonderen doet, maar altijd in antwoord op geloof.

Ik denk aan al die gelovigen in het OT die gered en geholpen werden door God
en toen was de Heilige Geest nog niet gezonden, op een enkeling na.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 16:11

1a2b3c schreef:
Janvanverweg schreef:

Ik vind het juist verhelderend om eens iemand te horen die zonder refo-bril de Bijbel leest.
Ik heb hem een tijd geleden afgezet, maar soms merk ik dat m'n ogen er nog steeds een beetje naar staan.
Dan kom je weer een Bijbeltekst tegen waar een bepaalde refo-leer aan opgehangen is, en blijkt er in het verband opeens iets heel anders te staan.
Ga vooral door Janvanverweg, en misschien kan Horeb die neerbuigende toon verwegistan doen???
We hoeven het niet met elkaar eens te zijn maar daarom kunnen we elkaar nog wel respecteren.

Dat begrijp ik niet, refobril :( dat klinkt alsof je hem haatte en blij datie af is.
Spuug nooit in de bron waaruit je gedronken hebt !

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 16:17

schaapje schreef:
schelpje3 schreef:

Inderdaad schelpje we nemen ons karakter mee maar ik heb zelf de indruk dat God dát juist
wil ombuigen omdat onze karaktertrekken liggen in onze oude natuur, en zoals je bent..zo
denk je. Dus door mijn opvoeding was mijn karakter behoorlijk misvormd, zoals bij zoveel
mensen. Natuurlijk mogen we ook ons zelf blijven maar veel dingen in ons wil God omvormen
zodat we meer op Hem gaan lijken.

En in mijn leven is mijn geloof ook behoorlijk beproefd door de Here God, en inderdaad
ik had volharding nodig, hoe vaak ik in die tijd "de Zaaier" niet heb gelezen ik weet het
niet meer, maar iedere keer maakte ik die keus ; ik wil niet zijn zoals tussen de dorens
en distel gezaaide, maar de Here Jezus heeft mij er uit geholpen, achteraf zie je wat een
zegen de problemen kunnen zijn in iemands leven, mij heeft het dichter bij Hem gebracht.
En een gevoelsmens was ik echt heel erg, werd voortdurend heen en weer geslingerd door
mijn gevoelens, kan daar nu veel beter mee omgaan. Ik denk persoonlijk (kan dat bijbels niet
onderbouwen) dat we over onze gevoelens moet heersen, ze moeten niet de baas zijn.

Maar even om-topic ik snap nog steeds de uitverkiezing niet, ik zie dat God met mensen
bezig is en dat Hij wonderen doet, maar altijd in antwoord op geloof.

Ik denk aan al die gelovigen in het OT die gered en geholpen werden door God
en toen was de Heilige Geest nog niet gezonden, op een enkeling na.

Nee je karaktertrekken worden niet omgebogen, dat wil je juist vlak na je bekering zelf doen. Ik ga dit niet meer doen en zal dat laten. Maar je komt er achter dat je juist tegen jezelf moet strijden ! Jij bent zo van het citeren van Paulus: nou, die zegt het nou ook ! Het goede dat ik wil doen, doe ik niet, weet je nog ?
Het is juist de strijd tegen het eigen ik. Die hallelujah verhalen dat iemand zn ochtendhumeur verloor, moet je wantrouwen. Want dat heeft er niets mee te maken. Je gaat wel anders in het leven staan. Maar je verandert niet als persoon.
Maar zonden die je voor dien lustig bedreef, krijg je dan last van. Je wilt er tegen strijden, zelf lukt je dat niet, maar met de hulp van de Heere soms wel.
Het doopformulier zegt het zo treffend: en als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

Dit lezende schaapje, vind je dan het voluit reformatorische geloof nog zo "eng" en nauw ?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 31 mar 2011 16:51

schelpje3 schreef:
1a2b3c schreef:

Dat begrijp ik niet, refobril :( dat klinkt alsof je hem haatte en blij datie af is.
Spuug nooit in de bron waaruit je gedronken hebt ![/quote]

De Bijbel lezen zonder vooroordeel is heel verhelderend hoor.
Ik bid altijd om de leiding van de Heilige Geest, lees ook wel verschillende vertalingen om het met elkaar te vergelijken. En ik kom regelmatig tot de conclusie dat niet alles wat refo heet Bijbels is.
Dus ik heb liever de 'bril' van de Heilige Geest op dan de refobril.

Spuug nooit in de bron waaruit je gedronken hebt... stel je voor dat Luther en Calvijn dat ook gedacht hadden.... (spugen zou ik het niet willen noemen hoor, da's een beetje overdreven)
Ik onderzoek alle dingen en behoud het goede.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 16:55

1a2b3c schreef:
schelpje3 schreef:
1a2b3c schreef:

Spuug nooit in de bron waaruit je gedronken hebt !

De Bijbel lezen zonder vooroordeel is heel verhelderend hoor.
Ik bid altijd om de leiding van de Heilige Geest, lees ook wel verschillende vertalingen om het met elkaar te vergelijken. En ik kom regelmatig tot de conclusie dat niet alles wat refo heet Bijbels is.
Dus ik heb liever de 'bril' van de Heilige Geest op dan de refobril.

Spuug nooit in de bron waaruit je gedronken hebt... stel je voor dat Luther en Calvijn dat ook gedacht hadden.... (spugen zou ik het niet willen noemen hoor, da's een beetje overdreven)
Ik onderzoek alle dingen en behoud het goede.[/quote]

M.a.w. refo's lezen de Bijbel met vooroordeel ? Ze leggen hem anders uit soms, maar is dat verkeerd ? Wie zegt dat jij het goed hebt, want is het wel de Heilige Geest die jou leidt en bij refo's gebeurt dit niet ?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mar 2011 17:10

Met je laatste antwoord ben ik het gedeeltelijk eens schelpje.
Natuurlijk merk je dat je jezelf niet kan veranderen en ga je steeds weer de fout in
net als Paulus.

Maar als je van karakter b.v. een driftkikker bent of wrok koestert, of de dingen
gewend bent niet serieus te nemen, dan zal de Geest dat toch willen veranderen.

Ik heb trouwens nooit gezegd dat ik iets eng of nauw vind, maar alleen dat ik de
plaats en de naam van de Here Jezus mis die we toch ook moeten eren want
aan Hem hebben wij het te danken dat we "zo " naar de Vader kunnen gaan.

Nog even een toevoeging soms kan ik je niet volgen wie had het nou over een
haleluja gevoel en ochtendhumeur? ikke niet. :lol:
Ik heb alleen gezegt dat ik mijn gevoelens beter onder controle had

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 31 mar 2011 18:19

Schelpje schreef: M.a.w. refo's lezen de Bijbel met vooroordeel ? Ze leggen hem anders uit soms, maar is dat verkeerd ? Wie zegt dat jij het goed hebt, want is het wel de Heilige Geest die jou leidt en bij refo's gebeurt dit niet ?

Niet alleen refo's lezen met een vooroordeel, ik denk dat iedereen dat doet. Je leest de Bijbel zoals je hem als kind hebt horen uitleggen.
En ik zeg ook niet dat ik altijd goed zit, maar dan zou ik graag de tegenargumenten willen horen, wel Bijbels onderbouwt. En wat het meest Bijbels is daar ga ik voor.
Verder heb ik niet gezegd dat refo's niet geleid worden door de Heilige Geest.
Maar ze hebben hun fouten en dwalingen, net zoals ik die ongetwijfeld ook heb.
Maar ik leer graag! (wel op grond van de BIJBEL)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 21:06

1a2b3c schreef:Schelpje schreef: M.a.w. refo's lezen de Bijbel met vooroordeel ? Ze leggen hem anders uit soms, maar is dat verkeerd ? Wie zegt dat jij het goed hebt, want is het wel de Heilige Geest die jou leidt en bij refo's gebeurt dit niet ?

Niet alleen refo's lezen met een vooroordeel, ik denk dat iedereen dat doet. Je leest de Bijbel zoals je hem als kind hebt horen uitleggen.
En ik zeg ook niet dat ik altijd goed zit, maar dan zou ik graag de tegenargumenten willen horen, wel Bijbels onderbouwt. En wat het meest Bijbels is daar ga ik voor.

Je wilt alles Bijbels uitgelegd zien, tegelijk kom je met zoveel vijandschap jegens de uiterst rechtsen.
Het klinkt heel mooi wat je zegt, alles met de Bijbel, maar vooral geen regels.
En dan komen er tegenargumenten en dan kom je met een zwak excuus: zij hebben hun fouten en dwalingen, net als ik.
sja... dan ben je toch uitgepraat ? :-k

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 31 mar 2011 22:07

schelpje3 schreef:
1a2b3c schreef:Schelpje schreef: M.a.w. refo's lezen de Bijbel met vooroordeel ? Ze leggen hem anders uit soms, maar is dat verkeerd ? Wie zegt dat jij het goed hebt, want is het wel de Heilige Geest die jou leidt en bij refo's gebeurt dit niet ?

Je wilt alles Bijbels uitgelegd zien, tegelijk kom je met zoveel vijandschap jegens de uiterst rechtsen.
En dan komen er tegenargumenten en dan kom je met een zwak excuus: zij hebben hun fouten en dwalingen, net als ik.

-Zoveel vijandschap tegen uiterst rechts.... Het ergens niet mee eens zijn is wat anders als vijandschap.
-vooral geen regels... je moet wel goed lezen, ik heb gezegd: natuurlijk moet er orde en regels zijn.
Ik ben tegen onbijbelse regels en tegen regels die je van de christelijke vrijheid beroven. Volkomen in de lijn met de Galatenbrief.
-En dan komen er tegenargumenten en dan kom je met een zwak excuus.... ik heb nog niet één tegenargument van je gehad dat je op een goede manier Bijbels hebt onderbouwt.

Op mijn antwoord aan jou hoe ik geloven zag (waarop ik zei Jezus aannemen als Verlosser en Heer) was het eerst niet goed omdat ik zondag 1 niet citeerde en toen ben je met een tekst gekomen Luc.13:26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd. 27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt.
Nou sorry, maar als dat een Bijbels tegenargument is...ik heb je de rest van de tekst geciteerd om aan te geven tegen wie en in welke situatie Jezus dit zei nl: wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!

Ik noem Jezus aannemen als Verlosser en Heer geen werk van ongerechtigheid. (weet niet zeker meer of het dit topic was).

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 31 mar 2011 22:11

schelpje3 schreef:

-Zoveel vijandschap tegen uiterst rechts.... Het ergens niet mee eens zijn is wat anders als vijandschap.
-vooral geen regels... je moet wel goed lezen, ik heb gezegd: natuurlijk moet er orde en regels zijn.
Ik ben tegen onbijbelse regels en tegen regels die je van de christelijke vrijheid beroven. Volkomen in de lijn met de Galatenbrief.
-En dan komen er tegenargumenten en dan kom je met een zwak excuus.... ik heb nog niet één tegenargument van je gehad dat je op een goede manier Bijbels hebt onderbouwt.

Op mijn antwoord aan jou hoe ik geloven zag (waarop ik zei Jezus aannemen als Verlosser en Heer) was het eerst niet goed omdat ik zondag 1 niet citeerde en toen ben je met een tekst gekomen Luc.13:26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd. 27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt.
Nou sorry, maar als dat een Bijbels tegenargument is...ik heb je de rest van de tekst geciteerd om aan te geven tegen wie en in welke situatie Jezus dit zei nl: wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!

Ik noem Jezus aannemen als Verlosser en Heer geen werk van ongerechtigheid. (weet niet zeker meer of het dit topic was).

Sorry, alweer verkeerd quoten

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 01 apr 2011 02:35

@ Horeb,

waarin heb ik je pijn gedaan? wat heb ik geschreven dat je zo reageert? wat heb ik van mijn werk onthult dat je daar moeite mee hebt?
kan je dat onderbouwen?
ik wil graag leren en als ik blinde plekken heb, dan wil ik dat weten. Je mag me best de maat nemen, maar nem dan wel man en paard.
het liefst via pb, maar nu je openlijk mij de maat neemt waardeer ik het als je ook openlijk man en paard noemt.
of ander ook openlijk je excuus aanbied.
je reactie op mijn vraag was geen reactie maar een persoonlijk wegzetten. je mag best scherp reageren, maar op denigrerende opmerkingen kan je dit verwachten
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 01 apr 2011 06:54

schelpje3 schreef:Nee je karaktertrekken worden niet omgebogen, dat wil je juist vlak na je bekering zelf doen. Ik ga dit niet meer doen en zal dat laten. Maar je komt er achter dat je juist tegen jezelf moet strijden ! Jij bent zo van het citeren van Paulus: nou, die zegt het nou ook ! Het goede dat ik wil doen, doe ik niet, weet je nog ?
Het is juist de strijd tegen het eigen ik. Die hallelujah verhalen dat iemand zn ochtendhumeur verloor, moet je wantrouwen. Want dat heeft er niets mee te maken. Je gaat wel anders in het leven staan. Maar je verandert niet als persoon.
Maar zonden die je voor dien lustig bedreef, krijg je dan last van. Je wilt er tegen strijden, zelf lukt je dat niet, maar met de hulp van de Heere soms wel.
Het doopformulier zegt het zo treffend: en als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

Dit lezende schaapje, vind je dan het voluit reformatorische geloof nog zo "eng" en nauw ?

eerlijk gezegd, als ik dit lees dan denk ik dat God tekort gedaan wordt. en kan het reformatorisch geloof niet bevatten dat God mensen verandert door ze te helpen de goede keuzes te maken.
Christus verlost ons niet alleen van zonden, maar ook wil Hij ons zijn Geest geven. en door die Geest krijgen we de kracht om daadwerkelijk te veranderen. Diegenen die niet vervult zijn Met de heilige Geest, hebben allerlei uitleggen op de bijbel gelegd om het niet vervlt zijn uit te leggen. ook missen ze de kracht om te veranderen en zeggen dan dat dat dus niet kan.
destijds werd er daan ook over het volle evangelie gesproken.
De heiligie Geest na pinksteren werkt anders dan voor pinksteren. een nieuw verbond!
durf je te ontkennen dat als de vrucht van de geest gaat groeien dat dan je karakter niet verandert?
ik durf te stellen dat het zichtbaar groeien van de vrucht van de Geest het enige uitelijke kenmerk van de christen is.
dus iemand die zich christen noemt maar in wie geen vrucht gezien wordt is geen christen.
Jezus vervloekte de boom omdat de geen vrucht droeg!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Terug naar “[Religie] - Open forum”