Refowebkids deel 13

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Refowebkids deel 13

Berichtdoor Galateia » 30 mar 2011 20:08

Wij zijn hier streng in de regels die we hebben. Of dat strenge regels zijn, geen idee, dan zou ik moeten vergelijken. Maar daar begin ik niet meer aan, dan komt alleen maar die onzekerheid. Daar heb ik geen zin meer in :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 30 mar 2011 20:18

ik ben juist niet streng, hier mag gewoon heel veel. Wij zitten wel eens op de tafel, tja ik doe het zelf ook, even snel op de tafel gaan zitten, zal ik het dan mijn meiden verbieden? wordt een beetje lastig. :wink:
maar we hebben wel duidelijke regels en afspraken. De oudste wordt nu onderzocht op autisme en mocht ze dat dan ook echt hebben zullen we het toch iets anders moeten aanpakken misschien.

hier mochten ze ook over de bank lopen en springen, maar als straks de nieuwe bank er is mag dat niet meer. Zeg nu telkens: als de nieuwe bank komt.... en dan maken ze zelf al af: dan mogen we er niet meer op staan/springen (en al lachend: maar nu nog wel hé!!!!) :lol: En ook de nieuwe kasten, daar moeten ze een stuk voorzichtiger mee doen dan de oude, maar dat doen ze dus wel zonder echt al te veel 'zeuren' van mijn kant.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 30 mar 2011 20:34

Ik ben in veel dingen ook (heel) makkelijk, maar we hebben ook veel structuur en regels.

Eén van onze regels is, dat er 's avonds in principe niet op bed gelezen wordt. Helaas doet zoon nr. 2 dat wel, vrijwel elke avond en tot heel laat. Heeft iemand de gouden tip? Ik ben ten einde raad :roll:.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 mar 2011 20:51

Zolang hij 's morgens niet al te moe wakker wordt, zich niet verslaapt, zie ik het probleem niet :) Als het zo gaat worden dat hij doodmoe is 's morgens en echt niet op kan staan, dan zou ik proberen iets te bedenken. Bijvoorbeeld geen boeken meer op zijn kamer, dan lukt lezen ook niet. Dus voor hij naar bed gaat het boek innemen. Of een tijd afspreken: je mag tot half 9 lezen, dan haal ik je boek op en ga je slapen. Bijvoorbeeld.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 30 mar 2011 21:00

tja.. gevalletje herken ik wel van vroeger, wat er ook verboden is.. ik bleef lezen....:) maar moeilijk, ik heb geen tips.

HIer wil ik het niet streng noemen. En idd.. net wat lammetje zegt: hier ook duidelijk. Als ik wil dat julia dat niet doet, ik heb zo bijvoorbeeld een giga hekel aan schreeuwen, dan moet ik dat zelf ook niet doen als ik bijvoorbeeld boos ben. Net als eten met de handen.. tja.. doe ik ook nog wle eens, dus kan ik het juli aook niet verbieden.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 30 mar 2011 21:08

Hij kan 's morgens wel goed op tijd uit bed komen, maar heeft van die zwarte wallen onder z'n ogen. Boeken heeft hij niet op z'n kamer (geen van de kinderen trouwens, anders lezen ze allemaal hebben we gemerkt :mrgreen:), maar hij smokkelt ze mee onder z'n pyjama of legt ze 's middags al klaar onder z'n bed. We hebben een paar weken geprobeerd om hem gecontroleerd te laten lezen en namen dan idd het boek mee naar beneden, maar dan lag er de volgende morgen toch wéér een boek; ook van tevoren al klaargelegd. Omdat het de laatste weken echt de spuigaten uitloopt (hij leest zo ongeveer tot wij naar bed gaan en dat is niet vroeg :mrgreen:) en hij er gewoon slecht uit begint te zien, moeten we wat anders. Maar wat werkt dan wel?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 mar 2011 21:10

Belonen als hij het niet doet? Als het hem lukt om 4 van de 5 dagen (maandag t/m vrijdag ofzo) maar tot uiterlijk half 9 (geen idee hoe oud hij is, een redelijke tijd zeg maar) te lezen, dan krijgt hij .... (iets simpels en kleins wat hij zelf mag verzinnen en waar hij echt blij mee is). Je controleert dan door bijvoorbeeld 2 minuten voor tijd te benoemen dat hij nog 2 minuten heeft. Daarna 5 minuten na die tijd controleren (en in het begin denk ik vaker controleren).
Het zijn maar mijn gedachtespinsels hoor :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 30 mar 2011 21:12

MissF schreef:Belonen als hij het niet doet? Als het hem lukt om 4 van de 5 dagen (maandag t/m vrijdag ofzo) maar tot uiterlijk half 9 (geen idee hoe oud hij is, een redelijke tijd zeg maar) te lezen, dan krijgt hij .... (iets simpels en kleins wat hij zelf mag verzinnen en waar hij echt blij mee is). Je controleert dan door bijvoorbeeld 2 minuten voor tijd te benoemen dat hij nog 2 minuten heeft. Daarna 5 minuten na die tijd controleren (en in het begin denk ik vaker controleren).
Het zijn maar mijn gedachtespinsels hoor :D

Klinkt goed :) Mijn vader draaide de lamp er gewoon uit :mrgreen: Kocht ik een zaklamp, waren de batterijen telkens weg =D>

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 30 mar 2011 21:17

Bedankt voor het meedenken, MissF! Ik zal het er morgen eens met hem over hebben. Zelf vind hij het ook wel vervelend als hij moe is overdag en ook vindt hij het niet fijn als ik op 'm mopper. Belonen is dan misschien een goede optie, maar hij moet wel gemotiveerd zijn, anders gaat ook dat niet lukken denk ik.

@LauraC: Ik draai ook de stop in de meterkast er weleens uit, maar ja, de zomer komt eraan dus dat helpt niet lang meer :mrgreen:.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 30 mar 2011 21:20

Geef hem als beloning een boek! Zo laat je zien, dat als hij zich houdt aan de regels, hij ook jullie vertrouwen wint!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 31 mar 2011 06:49

die tijd zetten met een kookwekker... dan is tweem inuten twee minuten en is hij niet zo verdiept in zijn boek zodat hij zich in de tijd vergist

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 31 mar 2011 09:18

Een boek als beloning is een goeie, ja!

Vanmorgen hadden we het erover; het blijkt dat hij zelf ook eigenlijk niet wíl lezen, maar hij kan het toch niet laten en heeft daar dan een faal-gevoel over. Hij vroeg of ik elke avond z'n slaapkamer boek-vrij wil maken als 'k hem welterusten ga zeggen. Dat gaan we dus proberen! Als ik dan een aantal keren geen boek vind, hangen we daar een beloning aan vast. Ben benieuwd of het gaat werken!

*Annette*
Majoor
Majoor

Refowebkids deel 13

Berichtdoor *Annette* » 31 mar 2011 12:30

Fijn dat die het er zelf ook mee eens is en anders de kookwekker eens uitproberen. Al weet ik uit ervaring ook wel als het een mooi boek is dan denk ik dit hoofdstuk uitlezen dan ga ik slapen, ach nog eentje het is net zo mooi enz :mrgreen:.... Al lees ik door de weeks als ik er vroeg uit nooit, ik ben dan zo moe dat ik soms terwijl de lamp nog brand in slaap val.

Een avond in de week pas ik bij een gezin op, meestal lees ik voor de jongste nog even voor. Ik weet dat het ene meisje graag lezen mag, dan laat ik haar bijv. wel eens de laatste 3 bladzijde van het hoofdstuk aflezen. Dan zeg ik ook tegen haar daarna moet je gaan slapen want het is al laat en morgen moet je weer naar school, je kunt beter als je morgen vroeg wakker bent verder gaan lezen. Dan beloofd ze het mij ook, breng ik een 3 kwartier later de oudste naar bed, ligt de bladzijde gerust 3 hoofdstukken verder of ze ligt nog telezen :shock:! Vorige week mocht ze van mij niet meer lezen, ook omdat ze chagarijnig was en vroeg moest gaan slapen van haar ouders, ik haar uitgelegd dat ik het niet leuk vind als ze mij beloofd om niet tedoen en het vervolgens wel te doen. Zegt ze jamaar ik was het vergeten en het waren maar 3 bladzijde [-X :mrgreen:.
Wat de toekomst brengen moge........

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 31 mar 2011 14:27

Hij vindt lezen zo leuk, dat een kookwekker niet helpt, we hebben al iets vergelijkbaars geprobeerd. Natuurlijk vind ik het geen probleem al zou hij elke avond een bepaald aantal blz. lezen, maar hij kan gewoon niet stoppen, dus wil ik niet meer dat er 's avonds op bed gelezen wordt. Dat moet dan maar voor hij naar boven gaat, dan kan het boek gewoon beneden blijven.

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 31 mar 2011 15:49

@sophie77: hij is zeg maar gewoon een beetje verslaafd....lastig.....ik dacht ook aan de stop er uit draaien, maar dat maakt bij de naderende zomer ook niet meer uit.
Gelukkig herkent hijzelf ook het "probleem", en wil hij er ook vanaf. Hopelijk helpt jullie nieuwe aanpak, want dit gaat op den duur wel opbreken....Suc6!

Terug naar “Archief”