Opvoeden, ouders en omstanders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: Opvoeden, ouders en omstanders

Berichtdoor Schipje » 08 feb 2011 14:22

ajl schreef:Maar hoort dat ook niet bij een bepaalde leeftijd. Ik kan mij van mijzelf herinneren dat het huis van mijn ouders ook wel eens op zn grondvesten dreunde van de keiharde muziek. En dat is allemaal overgegaan hoor :wink:

Hoe denken jullie trouwens over internetverbinding en tv's op de slaapkamers?

Ja, dat denk ik wel maar dan nog zou ik het niet goed vinden maar er wel om moeten lachen :wink:

Internetverbinding: nog niet over nagedacht maar ik denk het niet. Ook geen tv op slaapkamer. Tv en internet beneden, op een centrale plaats in de huiskamer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 14:49

Dat hebben we vol kunnen houden totdat het kind ging studeren, met laptop dus. Dan wordt het een beetje belachelijk als je gaat stellen: nee, alleen in de woonkamer. Je moet dat op een gegeven moment loslaten en gelukkig is gebleken dat dit kon.
De kinderen met een eigen laptop gaan we niet controleren wat ze daarmee doen, het is dan immers geen kind meer.

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 08 feb 2011 22:22

over tv en internet op de slaapkamer hoeven wij gelukkig nog niet na te denken (dochter is 4). Alhoewel, ik heb echt wel eens gehoord van 4 jarigen die echt al tv op hun kamertje hebben :-k ](*,) [-(
Maar ik zou het wel zo lang mogelijk uitstellen. Maar lastig lijkt het me wel...
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 mar 2011 11:52

schelpje3 schreef:Dat hebben we vol kunnen houden totdat het kind ging studeren, met laptop dus. Dan wordt het een beetje belachelijk als je gaat stellen: nee, alleen in de woonkamer. Je moet dat op een gegeven moment loslaten en gelukkig is gebleken dat dit kon.
De kinderen met een eigen laptop gaan we niet controleren wat ze daarmee doen, het is dan immers geen kind meer.

Ligt ook aan de leeftijd. Waarom zou een kind van 7/8 jaar een TV of Internet op de kamer moeten hebben! Een puber van 14/15 kan ik me wel wat bij voorstellen dat ze internet op de kamer hebben ivm school. Al zou dat met die leeftijd ook nog best wel beneden kunnen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 mar 2011 12:02

mamavansophie schreef:over tv en internet op de slaapkamer hoeven wij gelukkig nog niet na te denken (dochter is 4). Alhoewel, ik heb echt wel eens gehoord van 4 jarigen die echt al tv op hun kamertje hebben :-k ](*,) [-(
Maar ik zou het wel zo lang mogelijk uitstellen. Maar lastig lijkt het me wel...

Gewoon als ze hem zelf kunnen betalen. Dat gebeurt waarschijnlijk toch niet voor ze 15-16 zijn en anders krijgen ze te veel zakgeld :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 12:06

Mortlach schreef:
mamavansophie schreef:over tv en internet op de slaapkamer hoeven wij gelukkig nog niet na te denken (dochter is 4). Alhoewel, ik heb echt wel eens gehoord van 4 jarigen die echt al tv op hun kamertje hebben :-k ](*,) [-(

Gewoon als ze hem zelf kunnen betalen. Dat gebeurt waarschijnlijk toch niet voor ze 15-16 zijn en anders krijgen ze te veel zakgeld :-)

Nou mijn pleegkids hebben er zelf voor gespaard, ik denk dat ze teveel zakgeld krijgen :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 30 mar 2011 13:48

hier geen tv in huis dus ook niet in de slaapkamers.
Internet mogen ze van mij wel boven, maar we hebben een filter dus veel gekke dingen kunnen ze er niet mee (ik weet het, tis niet waterdicht, maar de meeste zooi blijft wel buiten de deur)

Overigens als je kinderen een beetje handig zijn en de leeftijd hebben kun je er weinig aan doen, ze zijn niet gek en 'breken' vermoedelijk wel in op het draadloze netwerk (als je dat hebt tenminste)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 30 mar 2011 13:49

ohja ze mogen best een tv kopen als ze de leeftijd hebben, de kabel ligt toch begraven in de voortuin :mrgreen: (of heb je tegenwoordig ook al tv zonder kabel :-k )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 13:54

lammetje schreef:hier geen tv in huis dus ook niet in de slaapkamers.
Internet mogen ze van mij wel boven, maar we hebben een filter dus veel gekke dingen kunnen ze er niet mee (ik weet het, tis niet waterdicht, maar de meeste zooi blijft wel buiten de deur)

Overigens als je kinderen een beetje handig zijn en de leeftijd hebben kun je er weinig aan doen, ze zijn niet gek en 'breken' vermoedelijk wel in op het draadloze netwerk (als je dat hebt tenminste)

Ik ken ook kinderen die zonder tv opgroeien, maar als ik hun hyves profiel bekijk en zie waar ze dol op zijn, favo programma's: wie is de mol, studio sport, dan vraag ik me af, wanneer en hoe kijken ze dan ?
Ik heb diep respect voor mensen die geen tv hebben ! Maar je zou je kinderen wel moeten opsluiten wil je ze er vandaan kunnen houden. Bij vriendjes, buren, tante en oom, soms opa en oma.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 mar 2011 14:43

Haha, lammetje, volgens mij kun je met digitenne gewoon zonder kabel tv kijken en internetten, ook ongefilterd internet. Voor zover ik er verstand van heb. Dus als onze kids oud zijn, maakt een filter of kabel al helemaal niet meer uit.
Ik denk dat het er om gaat dat je er als ouders open over bent, en er met elkaar over praat. Net ging er een stukje op de radio over internet loverboys, die doen het gewoon via hyves, dus ook dan heeft een filter geen zin. Heftig onderwerp vond ik het, maar het schijnt zo ongelooflijk veel voor te komen, zelfs bij de meest zekere meiden die prima in de groep liggen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 mar 2011 14:45

TV op de kamer zou ik absoluut niet willen hebben, juist niet als ze 16 zijn! Een tijdje terug was er een programma op tv ´mijn kind is te dik´en al die kinderen hadden een tv en een spelcomputer staan en zaten daar echt uuuuuuren achter. Ik wil er toch een beetje controle over hebben hoeveel ze kijken en welke programma´s ze kijken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 14:46

MissF schreef:Haha, lammetje, volgens mij kun je met digitenne gewoon zonder kabel tv kijken en internetten, ook ongefilterd internet. Voor zover ik er verstand van heb. Dus als onze kids oud zijn, maakt een filter of kabel al helemaal niet meer uit.
Ik denk dat het er om gaat dat je er als ouders open over bent, en er met elkaar over praat. Net ging er een stukje op de radio over internet loverboys, die doen het gewoon via hyves, dus ook dan heeft een filter geen zin. Heftig onderwerp vond ik het, maar het schijnt zo ongelooflijk veel voor te komen, zelfs bij de meest zekere meiden die prima in de groep liggen.

Je moet wel een ontvanger hebben :-k Kabels zijn zo 1999 :wink:
En ik denk niet dat de kinderen van Lammetje zo'n ding ongezien het huis in kunnen smokkelen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 14:48

ajl schreef:TV op de kamer zou ik absoluut niet willen hebben, juist niet als ze 16 zijn! Een tijdje terug was er een programma op tv ´mijn kind is te dik´en al die kinderen hadden een tv en een spelcomputer staan en zaten daar echt uuuuuuren achter. Ik wil er toch een beetje controle over hebben hoeveel ze kijken en welke programma´s ze kijken.

Mijn kinderen hebben wel een tv op hun kamer, omdat daar de play station, resp de Wii staat. Die hoef ik niet in de kamer. En dat uuuuuren achter zo'n ding komt soms omdat het niet mag of er een klok bij staat. Alles wat MOET op zekere leeftijd, wordt dubbel zo aantrekkelijk.
Als zoonlief te lang zn potje voetbal speelt op de p.s. steek ik mn hoofd om de deur en hoef niet eens iets te vragen. Nog 3 minuten mam :lol:
En de Wii heb ik niet zo veel bezwaar tegen, dat zijn veelal bewegingsspelletjes. Soms fitnessen de meiden een hele middag.
Ik moet er wel even bijzeggen dat ze geen tv kunnen kijken sinds het digitale tijdperk. Dan moet er nl een extra ontvanger bij komen,

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 mar 2011 14:55

schelpje3 schreef:
lammetje schreef:hier geen tv in huis dus ook niet in de slaapkamers.

Ik ken ook kinderen die zonder tv opgroeien, maar als ik hun hyves profiel bekijk en zie waar ze dol op zijn, favo programma's: wie is de mol, studio sport, dan vraag ik me af, wanneer en hoe kijken ze dan ?
Ik heb diep respect voor mensen die geen tv hebben ! Maar je zou je kinderen wel moeten opsluiten wil je ze er vandaan kunnen houden. Bij vriendjes, buren, tante en oom, soms opa en oma.

Wij hebben ook geen tv en ons kind zou dus ook niet opgroeien met zo'n (grote) TV in de huis/woonkamer. Maar wij kijken wel tv via onze laptop's. Onze tv ging kapot en vonden het niet nodig om een nieuwe te kopen omdat we allebei een laptop hebben waarop we tv kunnen kijken.

Misschien komt er ooit nog weleens een tv in huis.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 30 mar 2011 15:38

Wij hebben ook geen TV en ik moet eerlijk zeggen dat ik via internet zelden kijk. Alleen pas bij het gedoe in Egypte.

Onze oudste (5) gaat nu op school voor het eerst achter de computer, thuis heeft hij het nog nooit gedaan, en dat vind ik wel prima. Maar zodra hij het wel gaat doen gaat het beneden gebeuren.
Ik weet nog niet vanaf hoe oud wij ook een computer op een kinderkamer zullen zetten. Het is wel duidelijk dat een computer buiten je blikveld ook op dit moment een computer met open internet is, alle filters ten spijt. Hoewel...

Mijn collega had een zoon die online-game-verslaafd was, dus had mijn collega de netwerkkabel van zijn kamer gehaald.
Zoonlief kocht een draadloos internet kaartje en logde in op het netwerk van de buurman. Vader wist dit niet... (Maar zoonlief zat in mijn klas en vertelde het mij.)
Een paar jaar later heb ik het aan vader verteld. Zijn reactie: gelukkig is de buurman oud gereformeerd en heeft hij Kliksafe. :mrgreen:

Terug naar “Archief”